Toon posts:

Intel Core i5 + P7P55D + Corsair 2 x 2Gb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij aankoop van de P7P55D had ik bij de leverancier enkel de keuze voor volgend intern geheugen: Corsair XMS3 TW3X4G1333C9

Dit specifieke type geheugen stond niet in de lijst van producten die worden ondersteund.

Zal dit type geheugen probleemloos werken op bovenvermelde moederbord? Hoe belangrijk zijn die exacte types?

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Is meer een richtlijn, producenten kunnen niet elk type geheugen testen.
Als de specs overeenkomen heb je veel kans dat het werkt :)
Zijn wel rare gevallen dat 1 specifiek mobo gewoonweg niet wil samenwerken met 1 specifiek geheugenlatje ...

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
i5 is een nog niet veel gebruikt systeem. Anders zou ik zeggen, google of mensen dezelfde configuratie al getest hebben.

Asus was zeker in het verleden nogal kieskeurig met zijn geheugen. Mijn laatste systeem met een asus moederbord heb ik ook geen geheugen genomen op de qvl maar had ik gezien op het forum van de fabrikant dat er iemand was die het met mijn moederbord aan het werken gekregen heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk wordt dat geen probleem, want alles is gekocht via een webshop. Bij problemen betekent dat terug opsturen, enz..........

Er staat wel een type in de lijst die bijna identiek is, alleen staat er nog DHX achter. Het latje lijkt anders gekoeld.

Maar ik dacht ook al dat leveranciers niet ieder type uittesten.

We zien wel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Belangrijk is even om te kijken of het voltage wel in spec valt (1.5 bij voorkeur, maar niet hoger dan 1.65V).

De P55D7D die ik heb getest wilde niet lekker werken met OCZ grij (maar dat had ook 1.9V nodig op 1600MHz en ik geloof 1.65V op 1333MHz), maar deed het prima met Crucial spul dat 1.8V nodig had.

Asus heeft nog steeds de naam vervelend te doen met geheugen, dat heb ik ook gemerkt op de x58 bordjes van ze. Als je voor een Asus kiest zou ik me strikt aan die QVL houden. Als dat geheugen niet te vinden is zou ik evt gewoon een ander merk bord pakken.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:13: Als je voor een Asus kiest zou ik me strikt aan die QVL houden. Als dat geheugen niet te vinden is zou ik evt gewoon een ander merk bord pakken.
Te laat vrees ik, bestelling reeds geplaatst, geld reeds overgemaakt.

Als er problemen zijn stuur ik het geheugen gewoon terug met een vraag om te verwisselen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nou, je kunt in elk geval die Mem OK button testen op het bordje. Toen wij hem probeerde werkte het niet, maar OCZ spul op 1.9V is natuurlijk wel een hele opgave.

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog vlug een mailtje gestuurd naar de webwinkel. Hopelijk maken ze er geen probleem van.

In hun assortiment hebben ze dan toch één product waarvan het exacte type voorkomt op de QVL:

OCZ Platinum OCZ3P13334GK, het geheugen heeft 1.8V nodig. Maar het staat wel op de lijst, dus getest.

Beter voorkomen dan genezen zeker? Toevallig nog niemand uitgetest?

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
Ik zou echt naar de voltage kijken hoor.

1.65 is een goede voltage voor die 'i5' mem.

Verwijderd

Topicstarter
Als je gewoon de QVL volgt kun je toch geen problemen ervaren?

Ja toch?

En die OCZ Platinum staat erop.

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:57
Dit is precies waarop ik dit bericht typ :P Gewoon doen dus, gaat zeker werken. Asus claimt ook dat zijn moederbord voor ieder geheugen A-OK is.

Succes met het bouwen van je systeem 8)

Edit: M'n bclk is trouwens 150 nu zonder problemen, niet verder geprobeerd. Een overklok is met dit geheugen dus ook mogelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Black Sparrow op 14-09-2009 16:57 ]

• BitchCrew
Welke hebben jullie, de gewone, pro, evo?

al geprobeerd deze op hogere clocks te krijgen 4.0 gig dus.

wat vinden jullie van de sound, deze zou niet zo super zijn op sommige versies.

Verwijderd

Topicstarter
Componenten zijn nog niet binnen, zodra getest laat ik weten wat ik ervan vind. :)

Overclocken zal er nog niet direct bij zijn, ook geen echte behoefte aan eigenlijk. Ik kom van een AMD 3700+ met 1Gb geheugen, het verschil op zich zal al heel groot zijn. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Update: Door een fout in het systeem van de leverancier blijkt de geheugenmodule van OCZ niet in voorraad te zijn. Jammer natuurlijk, want dat was het enige type die ze hadden die op de QVL voorkwam. Ofwel leveren ze later, ofwel wordt de module vervangen door een andere (misschien leverbaar door externe leverancier).

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
offtopic: Och lemme guess, 4Launch? :)

[ Voor 16% gewijzigd door Graviton12 op 15-09-2009 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Graviton12 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:42:
offtopic: Och lemme guess, 4Launch? :)
Nee, niet echt. Het is een - volgens tweakers - zeer betrouwbare webshop. Omdat ik er geen bashtopic van wil maken ga ik hier de naam van de webshop niet vermelden. Ze hebben me trouwens al gemaild voor een oplossing.

Hopelijk komt het goed.

• Black Sparrow
BitchCrew schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:11:
Welke hebben jullie, de gewone, pro, evo?

al geprobeerd deze op hogere clocks te krijgen 4.0 gig dus.

wat vinden jullie van de sound, deze zou niet zo super zijn op sommige versies.
Ik heb de gewone genomen. Geluid kan ik nog niets sluitends over zeggen aangezien ik hem alleen nog op mn monitor en Sennheiser Headset heb gehad. Het geld was op :P

Ik heb nog niets met de Vcore gedaan dus geen hogere clocks geprobeerd.

Voor de duidelijkheid, mijn systeem is dus:
Intel Core i5 + P7P55D + Corsair 2 x 2Gb

[ Voor 8% gewijzigd door Black Sparrow op 16-09-2009 09:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kun je het exacte type eens vermelden? Of gebruik je het geheugen vermeld in m'n eerste post?

Want ik heb de indruk dat ze niet meer aan die OCZ Platinum gaan kunnen geraken...

• Black Sparrow
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 15:35:
Kun je het exacte type eens vermelden? Of gebruik je het geheugen vermeld in m'n eerste post?

Want ik heb de indruk dat ze niet meer aan die OCZ Platinum gaan kunnen geraken...
Ik gebruik exact de setup van de TS. Vandaag liep ik wss wel tegen de OC limiet aan van het geheugen. 3.5 Ghz (bclk 165), bij bclk 170 liep ie vast. Het geheugen loopt dan ook op 1700 ipv 1333.

Verwijderd

Topicstarter
Owkay, vandaag mail gekregen van de webshop dat ze morgen een nieuwe levering OCZ Platinum krijgen. Als alles goed gaat wordt alles morgen verstuurd! :)

@ Black Sparrow: klinkt goed, blijft hij stabiel bij 3,5GHz?

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Black Sparrow schreef op woensdag 16 september 2009 @ 08:54:
[...]

Ik heb de gewone genomen. Geluid kan ik nog niets sluitends over zeggen aangezien ik hem alleen nog op mn monitor en Sennheiser Headset heb gehad. Het geld was op :P

Ik heb nog niets met de Vcore gedaan dus geen hogere clocks geprobeerd.

Voor de duidelijkheid, mijn systeem is dus:

[...]
Het geluid is hier goed op mijn P7P55D Pro, alleen helaas geen geluid meer in Resident Evil 5.

Verder moest ik de MEMOK functie gebruiken om mijn ram van de QVL goed te laten functioneren, anders had ik last van freezes etc.

Verwijderd

Topicstarter
rgras schreef op donderdag 17 september 2009 @ 01:35:
[...]
Verder moest ik de MEMOK functie gebruiken om mijn ram van de QVL goed te laten functioneren, anders had ik last van freezes etc.
Hoezo?

• rgras
  • Niet online
Op de één of andere manier wilde hij niet booten met de standaard timings. Vervolgens gebruikte ik MEMOK waarna het wel werkte, het vreemde is alleen dat de door MEMOK toebedeelde timings strakker zijn dan de standaard timings. :?

Werkt turbo boost trouwens wel standaard bij jou? Ik moest eerst namelijk C-State enablen in de bios om het te laten werken.

• BitchCrew
Zeg, waar vinden jullie die Mobo's op de site van Asus zelf.

Ik vind die nergens, kan toch nie da die der niet opstaan he :p

Edit: Gevonden op de hoofdsite.

Pro en Evo zijn zo goed als gelijk kwa specs.

[ Voor 25% gewijzigd door BitchCrew op 17-09-2009 13:56 ]

• Black Sparrow
Turbo Boost stond standaard aan. Maar tijdens het overklokken is die optie uit de bios verdwenen... Denk dat het alleen kan dus met de normale instellingen.

• rgras
  • Niet online
De Turbo boost optie verdwijnt zodra je Intel Speedstep uit zet.

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik heb zelf een Asus P7P55D Pro moederbord met 2x2GB OCZ 3P16004GK geheugen. Het geheugen vereist volgens de specificates 1.9V om op 1600Mhz te draaien.
Met het originele BIOS wilde het moederbord alleen opstarten met 1 reepje geheugen. Na een BIOS flash naar versie 0606 start het systeem gewoon op, maar is alleen niet stabiel in de OCCT LINPACK test. Na verhogen van voltage naar 1.625V wel.

Overigens moet het geen probleem zijn om het geheugen voltage hoger te zetten dan 1.65V. Zolang het maar niet meer is dan het IMC (Integrated Memory Controller) voltage + 0.5V.

• BitchCrew
Processor Intel Core i5 750 (2,66/8MB)

Corsair 2x2048MB DDR3 1600 XMS CMD4GX3M2A1600C8

Moederbord Intel Asus P7P55D Evo S1156

Dees zou ik willen halen.

Verwijderd

Topicstarter
Da's toch niet normaal dat er zoveel problemen zijn met geheugen. Niet herkend worden, niet op de juiste snelheid werken, voltages moeten aanpassen... Man man man...

Als de latjes in de QVL voorkomen moet alles toch gewoon werken? Of vergis ik mij? Dat je je BIOS moet updaten, daar kan ik nog inkomen.

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-11-2025

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

nee inderdaad!! :( heb zelf ook het asus bordje besteld icm i5 en onderstaand geheugen

Ben benieuwd of ikzelf ook zoveel problemen ervaar, volgens specs loopt dit geheugen op 1,65v
Duimen!!

OCZ 3x2GB DDR3 PC14928 CL10.0 Gold OCZ3G1866LV6GK

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Je vraagt je inderdaad af hoe die QVL van Asus wordt samengesteld: mijn OCZ geheugen staat namelijk op die lijst en toch moet je aanpassingen in de bios doen om het stabiel te krijgen. Ik vraag me af of ze dit bewuste geheugen wel daadwerkelijk getest hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bestelling zou vandaag nog verstuurd worden. Ik ben echt benieuwd, hopelijk vallen er geen lijken uit de kast...

Ik kan wel een pc in elkaar steken enzo, maar met gevorderde configuraties/instellingen (lees overclocken, voltages, timing van geheugen) heb ik geen ervaring.
Daarom even een dom vraagje. Hoe zie je precies hoe snel je geheugen effectief loopt? Of zit dat gewoon in de bijgeleverde software?

• rgras
  • Niet online
Gewoon even CPU-z draaien en het tabblad 'memory' checken.

Verwijderd

Topicstarter
Handige tool!

• BitchCrew
BoRRel82 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:32:
nee inderdaad!! :( heb zelf ook het asus bordje besteld icm i5 en onderstaand geheugen

Ben benieuwd of ikzelf ook zoveel problemen ervaar, volgens specs loopt dit geheugen op 1,65v
Duimen!!

OCZ 3x2GB DDR3 PC14928 CL10.0 Gold OCZ3G1866LV6GK
waarom 3 *2
ofwel 2* 2, 4* 2

Is dat geen tripple channel memory?

Denk da je beter da even kunt veranderen hoor.

Deze staat in de lijst:
Corsair 2x2048MB DDR3 1600 XMS CMD4GX3M2A1600C8
nog helemaal niet duur ook niet, en passende kleur ( tov mobo )
:)

[ Voor 13% gewijzigd door BitchCrew op 17-09-2009 17:34 ]

• rgras
  • Niet online
Of als je persé OCZ wil: OCZ-3P1600LV4GK. Deze heb ik ook en doen 7-7-7-24 @ 1600MHz @ 1,65V.

Verwijderd

Topicstarter
Echt kut met die QVL zo incompleet is...

• BoRRel82

BoRRel82

bestelling word vandaag verzonden |:( Maar met MemOk! is vrijwel alles te gebruiken haal ik van de asus site. Ik heb dit geheugen besteld omdat ik met OCZ goede ervaringen heb en dit een aanbieding was, ik bedoel 3x2 Gb OCZ voor € 110,- ik zeg netjes! :9

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bestelling is ook verzonden. Alleen jammer dat die trackingcode het niet doet. Reeds gisteren verstuurd, nog steeds geen tracking.

Wat die MemOk! betreft... Is dat niet enkel om te checken of je latjes compatibel zijn met het Mobo? Indien nee, wat doet het dan nog meer?

• rgras
  • Niet online
Het zet ze op fatsoenlijke timings waarna je ze zelf nog kan finetunen. Ik had overigens wel dat ze vervolgens op 1066 ipv 1600 liepen, maar dat kon ik zo aanpassen in de bios.

Verwijderd

Topicstarter
Ziezo, gisteren verzonden, vandaag geleverd. Prachtig! :*)

Deze namiddag alles in elkaar geflenst en alle software geïnstalleerd.

Tot nu toe geen grote problemen gehad.

De geheugenlatjes zijn geen probleem geworden. Het Mobo herkent de latjes zonder problemen. Alleen zie ik wel in CPU-Z dat ze niet op de volle snelheid draaien, slechts iets van een 600Mhz nl. De timings enzo staan op het eerste zicht wel juist. Standaard voltage staat wel op 1.5V terwijl het geheugen 1.8V nodig heeft.
Welke aanpassingen moet ik nog maken?

Nog een newbievraagje... 8)7 Op m'n vorige voeding had ik geen aparte kabels voor casefans. Op de nieuwe voeding zitten wel twee aparte kabels, elk goed voor één fan. De kabels bestaan uit twee aansluitpunten voor fans en dan zit er op het einde van de kabel nog een kleine stekker. Is dat degene om op het moederbord aan te sluiten om de fanspeed te regelen? :? Zelf denk ik eigenlijk van niet, waarschijnlijk kleine stroomstekker voor kleinere fans. Staat niet duidelijk in het boekje. Kan iemand dit ophelderen?

Zodra deze twee vragen zijn opgelost is m'n pc zo goed als klaar!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2009 00:58 ]

• rgras
  • Niet online
Je kan zelf de voltage voor je DRAM verhogen (DRAM VOLTAGE), maar ga niet over de 1,65 volt, dat vindt Intel niet zo leuk. Je kan hier de correcte geheugensnelheid selecteren: DRAM FREQUENCY. Bij DRAM TIMING CONTROL kan je de timings veranderen.

Zo ziet een fanaansluiting er uit op het moederbord, daar sluit je deze op aan.

[ Voor 18% gewijzigd door rgras op 19-09-2009 01:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ rgras: Hoe zit dat met die fankabels van m'n voeding? Is die kleine stekker op het uiteinde van de kabel om de fanspeed te regelen dmv aansluiting op het Mobo? De fan deed het namelijk niet als ik hem aansloot op die speciale fankabel. De fan is momenteel voorlopig aangesloten op één van die andere stroomkabels.

Edit: net gezien in je vorige post.

Probleem is dat m'n casefan zo'n grote stekker heeft met manuele switch aan. Nu dacht ik dat er misschien een manier was om die fan dmv het moederbord te sturen.

Zo ziet de special fankabel van m'n voeding eruit: voeding - grote stekker - grote stekker - kleine stekker

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2009 01:13 ]

• rgras
  • Niet online
Je kan ze rechtstreeks op het moederbord aansluiten, alleen lopen ze dan wel op het hardst (12V).

Edit: heb je een foto o.i.d. van die 'speciale fankabel'?

[ Voor 23% gewijzigd door rgras op 19-09-2009 01:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik post morgen een foto met wat ik precies bedoel.

Nu ff slapen, heb serieuze koppijn! :)

Thx voor de replies op dit late uur.

• rgras
  • Niet online
Ah, ik snap nu wat jij bedoelt. Aan het uiteinde zit zo'n aansluiting? Deze kan je gewoon aan een willekeurige kabel aansluiten die er zo uit ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat bedoel ik niet. Dat zijn de stekkers die in het midden van de kabel zitten, je hebt dus twee grote stekkers als aansluitpunten voor fans. Maar aan het uiteinde van de kabel zit een kleine stekker.

Ofwel is dat een stekker voor fans met een kleine aansluiting.

Ofwel stuurt het Mobo via deze stekker de snelheid van de fan aan via de voeding. Dit denk ik omwille van het feit dat de fan niet wilde draaien toen ik hem aansloot op één van de twee grote stekkers.

Ik probeer nog een foto te maken.

• rgras
  • Niet online
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar jij het over hebt. :P

Je kan gewoon de fans direct aansluiten op het moederbord, je voeding heeft er helemaal niets mee te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de kabel waar het om gaat:

Afbeeldingslocatie: http://img176.imageshack.us/img176/4755/afbeelding.jpg

Maar het is geen stekker om de fan te regelen via het Mobo, het is gewoon een kleine fanstekker. Waarschijnlijk zit er in de voeding een temperatuursensor die pas stroom geeft aan de fankabels wanneer het te warm wordt in de kast. Vandaar dat m'n casefan niet draaide, wegens niet warm genoeg.

Iemand ervaring met dit soort aansluiting?

• rgras
  • Niet online
Op die voorste connector kan je gewoon een fan aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door rgras op 19-09-2009 13:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
I know. Lol. Ik zei toch dat het een newbievraag was? :)

Idd, voeding heeft dus ingebouwde warmteregeling die slechts stroom verschaft wanneer het te warm wordt in de kast. Wel een leuke feature eigenlijk.

M'n casefan is nu aangesloten op een gewone stroomkabel, hij draait op medium speed. Op zich genoeg denk ik zonder OC want m'n systeem draait wel erg koel (+-30°C) vergeleken met m'n vroegere AMD (40°C-45°C).

Als ik terug ben van reis pas ik de geheugensnelheid aan. Da's het enige dat nog niet in orde is.

En dan ook eens checken wat die ingebouwde OC software geeft, op zich ook wel leuke feature.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2009 14:15 ]

• BoRRel82

BoRRel82

inmiddels mijn pc inelkaar gezet met same moederbord, ik ben nog niet aan overclokken gekomen maar
zonder memok te hoeven gebruiken draait hij als een zonnetje. mem: OCZ3G1866LV6GK

Verwijderd

(best oud topic, maar erg interessant)
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 00:49:
Ziezo, gisteren verzonden, vandaag geleverd. Prachtig! :*)

Deze namiddag alles in elkaar geflenst en alle software geïnstalleerd.

Tot nu toe geen grote problemen gehad.

De geheugenlatjes zijn geen probleem geworden. Het Mobo herkent de latjes zonder problemen. Alleen zie ik wel in CPU-Z dat ze niet op de volle snelheid draaien, slechts iets van een 600Mhz nl. De timings enzo staan op het eerste zicht wel juist. Standaard voltage staat wel op 1.5V terwijl het geheugen 1.8V nodig heeft.
Welke aanpassingen moet ik nog maken?

Nog een newbievraagje... 8)7 Op m'n vorige voeding had ik geen aparte kabels voor casefans. Op de nieuwe voeding zitten wel twee aparte kabels, elk goed voor één fan. De kabels bestaan uit twee aansluitpunten voor fans en dan zit er op het einde van de kabel nog een kleine stekker. Is dat degene om op het moederbord aan te sluiten om de fanspeed te regelen? :? Zelf denk ik eigenlijk van niet, waarschijnlijk kleine stroomstekker voor kleinere fans. Staat niet duidelijk in het boekje. Kan iemand dit ophelderen?

Zodra deze twee vragen zijn opgelost is m'n pc zo goed als klaar!
iLLuiLLu, heb je de geheugenlatjes nog werkend gekregen? Draaien ze netjes op 1600??
Pagina: 1