MSI RX3870 met wat problemen

Pagina: 1
Acties:

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 09:39

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Topicstarter
Ik begin wat problemen te krijgen met mijn videokaart (MSI RX3870), in de wat zwaardere spellen zoals Motorm4x en Fuel, krijg ik na een tijdje spelen (soms al meteen) een zwart scherm (monitor valt in slaap) en het geluid loopt vaak door maar loopt soms ook vast, dit alles zelfs in window modus.
Soms ook in internet explorer bij het scrollen met de muis gaat de fan van de videokaart harder draaien, en dan alleen op de momenten dat ik scroll.
Aan temperatuur kan in niet echt iets zien dat hij super warm wordt, ik heb er al wel nieuwe koelpasta tussen gedaan maar dat heeft maar iets geholpen.
Dit probleem is zowel in Windows 7, Vista en XP, dus een driver probleem lijkt mij uitgesloten? Wat ik zelf wel dacht...
Als ik mijn oude X1600 erin zet heb ik nergens problemen mee (behalve de kwaliteit natuurlijk)

Kan iemand bevestigen dan mijn videokaart aan het overlijden is?

• SpeedfreakR

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Topicstarter
Niemand? :'(

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-05 10:12

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

De conclusie lijkt mij duidelijk. Aan je kaart ligt het sowieso. Of hij gaat hemelen kan je niet met zekerheid zeggen. Heb je nog garantie via msi lopen?

Als het beeldsignaal uitvalt betekent dat meestal een onderbreking ergens bij de vga/dvi aansluiting. Kijk eens met een loepje naar de soldeerpuntjes en kijk of ze niet gebarsten zijn? Dit is vaak moeilijk te zien maar het is de moeite waard denk ik.

Misschien ook even kijken hoe je voeding eraan toe is. Test de kaart in een andere pc indien mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Blaat op 14-09-2009 20:32 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Verwijderd

Kaart overgeclocked en VPU recover aanstaan?

• SpeedfreakR

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Topicstarter
Kijk dat had ik allemaal nog niet aangedacht, videokaart is in ieder geval niet overgeclockt..
Ga eens kijken met verschillende kabels en wisselen tussen VGA en DVI en de kast helemaal leeg trekken zodat ik zo min mogelijk stroom verbruik (zou het moeten trekken)
Bedankt voor de tips :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het beeld uitvalt, hoeft dit niet een verkeerde verbinding te zijn hoor. Wat dacht je van de kaart/drivers die een fout maken, waardoor de kaart geen beeld meer uitstuurt en de monitor dus in standby gaat?

Dat de ventilator van je grafische kaart harder gaat draaien als je scrolt kan verklaard worden door het feit dat het scrollen in Windows versnelt wordt door je grafische kaart. Hij werkt er dus aan mee, en zal dan iets warmer worden. Blijkbaar genoeg om de ventilator sneller te laten draaien, wat wel een beetje vreemd is. Ik heb het vermoeden dat je videokaart toch redelijk warm wordt. Heb je de exacte temperaturen?

• SpeedfreakR

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Topicstarter
Idle is me kaart 49 C met scrollen 55 en continu scrollen 59 C
Wel frappant is dat ik net gewoon een uur lang Need For Speed Shift heb kunnen spelen zonder problemen en start daarna Motorm4x op en gelijk een crash :S nu werkt Motorm4x op Open GL zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Terwijl ik NFS speel wordt de kaart aardig warm, dat te merken aan het feit dat de fan super hard draait maar geeft geen problemen, speel dan 1680x1050 2xaa

Zou het dan toch een driver probleem zijn?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan een driverprobleem zijn. Probeer eens wat oudere drivers. Ik heb ook eens artifacts gehad in Direct3D spellen, en niet in OpenGL spellen, en dat bleek toen aan de drivers te liggen.

• SpeedfreakR

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Topicstarter
Op zich wel vaag dat het dan in xp vista en 7 voorkomt... speel voornamelijk in 7..
Nog even wat temperaturen van NFS, na 3 rondjes sturen kom ik op de 80 C en dan maakt het niet echt uit of ik tegenstanders heb of niet.. begin bij 76 C en loopt langzaam op naar de 80 C

Ga nu even andere drivers proberen.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
SpeedfreakR schreef op zondag 13 september 2009 @ 17:43:
Aan temperatuur kan in niet echt iets zien dat hij super warm wordt, ik heb er al wel nieuwe koelpasta tussen gedaan maar dat heeft maar iets geholpen.
Als dat iets helpt, zou ik gokken dat je op de goede weg zit.
Idle is me kaart 49 C met scrollen 55 en continu scrollen 59 C
Die temps hebben we natuurlijk weinig aan, maar ik vind het temperatuursverschil voor alleen scrollen wel erg groot.. Met o.a. RivaTuner kan je grafiekjes laten maken, zodat je kunt zien hoe warm je kaart tijdens het gamen is. Check je temp eens tijdens NFS, daar hebben we meer aan.
Kan iemand bevestigen dan mijn videokaart aan het overlijden is?
Meestal krijg je in dat geval artifacts te zien i.p.v. dit soort problemen. Ik sluit het niet uit, maar er zijn nog een heleboel andere opties. Je voeding is bijvoorbeeld ook al eens genoemd, dat zou ook heel goed de boosdoener kunnen zijn. Een driver probleem lijkt me inderdaad uitgesloten als het in 3 verschillende windows versies gebeurd.

edit:
Ik zag je laatste post te laat. 80 Graden is ruim onder de max. Is deze meting tijdens het gamen? Vlak erna kan je kaart alweer flink afgekoeld zijn namelijk. Als dit tijdens het gamen is zou ik me weinig zorgen maken over de temperatuur. Probeer je kaart eens in een ander systeem, dan weet je meteen of het probleem daar ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door Depep op 16-09-2009 18:38 ]

specs

• SpeedfreakR

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Topicstarter
Depep schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:35:
[...]

Als dat iets helpt, zou ik gokken dat je op de goede weg zit.

[...]

Die temps hebben we natuurlijk weinig aan, maar ik vind het temperatuursverschil voor alleen scrollen wel erg groot.. Met o.a. RivaTuner kan je grafiekjes laten maken, zodat je kunt zien hoe warm je kaart tijdens het gamen is. Check je temp eens tijdens NFS, daar hebben we meer aan.

[...]

Meestal krijg je in dat geval artifacts te zien i.p.v. dit soort problemen. Ik sluit het niet uit, maar er zijn nog een heleboel andere opties. Je voeding is bijvoorbeeld ook al eens genoemd, dat zou ook heel goed de boosdoener kunnen zijn. Een driver probleem lijkt me inderdaad uitgesloten als het in 3 verschillende windows versies gebeurd.

edit:
Ik zag je laatste post te laat. 80 Graden is ruim onder de max. Is deze meting tijdens het gamen? Vlak erna kan je kaart alweer flink afgekoeld zijn namelijk. Als dit tijdens het gamen is zou ik me weinig zorgen maken over de temperatuur. Probeer je kaart eens in een ander systeem, dan weet je meteen of het probleem daar ligt.
80 is tijdens gamen... ga inderdaad me kaart eens in een ander systeem hangen kijken wat er dan gebeurd, en gelijk ook de voeding testen (al hoewel ik daar niet vanuit ga want NFS werkt perfect) en toch nog even naar de drivers kijken... bedankt in in ieder geval ;)

Net een crash in NFS gehad... toch nog maar even alles na lopen :S
Pagina: 1