PC Boot niet - BIOS Post word niet uitgevoerd

Pagina: 1
Acties:

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-02 11:43
Beste Tweakers,

Een poosje geleden is mijn videokaart, een EN7900GT overleden. Nu wilde ik vandaag eens proberen of hij soms toch nog werkte op de andere DVI poort omdat misschien één van de poorten kapot was gegaan.

Dit werkte helaas niet dus heb ik de videokaart weer verwijderd uit het systeem. Daarna heb ik de DVI poort weer op het moederbord aangesloten. De PC kon toen nog normaal opstarten.
Na het sluiten van de case en het terugzetten wilde ik de pc weer opstarten waarbij het probleem begon.

De PC start op maar gaat na ongeveer 3 seconde weer uit. Als ik de PC daarna nogmaals opstart blijven de fans wel draaien en gaat de PC niet uit.
Helaas gebeurd er niet veel meer dan dit. Het BIOS Post scherm komt ook niet waardoor ik vermoed dat er een spontaan probleem met de BIOS is. Om de BIOS te resetten heb ik een CMOS reset uitgevoerd. Nog steeds doet zich hetzelfde probleem voor.

Het systeem:
Asus M2NPV-VM
GeiL 2x2GB DDR2 800
AMD 3800+ X2 AM2

cdrom speler heb ik losgekoppeld om zoveelmogelijk storingen uit te sluiten.

Hopelijk heeft iemand een tip,
Alvast bedankt :9

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Domme vraag: CMOS jumpertje weer terug gezet? }:O

Misschien het batterijtje leeg?

[ Voor 30% gewijzigd door cpt.skydiver op 13-09-2009 19:10 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Niets beschadigd toen je hem terug in elkaar stak ?
cdrom speler heb ik losgekoppeld om zoveelmogelijk storingen uit te sluiten.
Ja, daar ligt de oorzaak meestal... :')
Trek eens wat onderdelen los die iets meer bepalend zijn, zoals een reepje RAM ?

[ Voor 68% gewijzigd door Petervanakelyen op 13-09-2009 19:37 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-01 21:07
Luister eens naar de piepjes die je computer maakt tijdens het opstarten, soms kan je aan de reeks piepjes aflijden wat het probleem is. Bv. 2 piepjes achter elkaar, systeem is OK. Of 1 korte piep en 1 lange kan betekenen dat er iets mis is met een bepaald onderdeel.

De betekenis van de reeks piepjes zijn te vinden in de handleiding van je moederbord.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ergens een kabel los geduwd? Als je case open blijft, start hij dan wel? Misschien ergens een kortsluiting of zoiets?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:18
Al eens een kijkje genomen in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• srdevil
Het Hangen en Opstartenproblemen troubleshooter heb ik al doorgelezen ja.
Hetgeen mij opgevallen was is:
Slaat het wel aan?
•Als de fans niet draaien of slechts eventjes aanslaan, dan is er mogelijk sprake van een overbelaste voeding of een kortsluiting ergens (zie onder Moederbord bij Conflicten).
Maar bij de 2de keer blijft de pc over het algemeen wel draaien.

De jumper natuurlijk teruggezet, maar zelfs al zou ik hem op pin 2+3 laten staan zou hij nog normaal moeten booten volgens de handleiding. hoewel de volgende keer weer de gegevens vergeten zijn.

@Petervanakelyen: Daar ging ik nou ook vanuit :p, maar iemand anders had het me aangeraden. Floppydrive kreeg ik niet los want het stekkertje zit echt muurvast..

Ik zal zo even testen met één ram reepje erin.

Verder niks beschadigd, ging allemaal gewoon soepel zoals het altijd gaat.

@Nyxium: Het moederbord maakt absoluut geen één piepje, gewoon totaal niks. Ik heb deze geluiden wel eens vaker gehoord uit die speaker die op de case zit geplakt en die zijn normaal zeer duidelijk hoorbaar. De piepjes worden vermoedelijk pas gegeven als de BIOS opgestard word/is en dat gebeurd hier denk ik niet.

Kabels heb ik allemaal al eens aangedrukt en met de case open start ie ook niet op.

EDIT:
Net even enkele tips en dingen uitgevoerd, namelijk:
Beide geheugenreepjes eruit gehaald;
Case opengelaten;
Hardeschijven losgekoppeld;

Eigenlijk zat alleen de CPU nog in zijn socket.

De PC heb ik geprobeerd op te starten, maar nog steeds dezelfde kuren. Nog steeds geen piepjes of andere rare geluiden.

[ Voor 11% gewijzigd door srdevil op 13-09-2009 21:38 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:18
Heb je een multimeter? Zo ja, meet dan eens de 12V en 5V lijn uit aan een molex.

Als je nog een andere computer hebt staan (of bij een buurman/kennis/familie/...), dan kan je de voeding, het geheugen en de videokaart daar eens testen (onder voorbehoud dat ze compatibel zijn natuurlijk).

Ook kan je alle spullen uit je case halen en testen of ze werken als alles op tafel ligt (kwestie van kortsluiting tussen moederbord en case uit te sluiten).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• rubenflush
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-02 10:00
Ik had het zelfde probleem bij mn vaders pc. Niks startte op, geen piepjes, geen beeld, geen bios, helemaal niks. Alleen de fans draaiden maar door en door.

Wat het bleek te zijn: moederbord kapot.

Dus ik zou ff proberen met ander moederbord!?

• srdevil
Ik heb geen beschikking over een multimeter dus het doormeten gaat helaas niet lukken. Het testen van andere onderdelen laat ik maar achterwege ivm het vele werk.

Aangezien mijn videokaart al stuk is en nieuwe videokaarten niet in mijn moederbord pasten was ik al van plan om een nieuwe PC te kopen. Op mijn moederbord zit een PCIe 1.0a slot waardoor er geen PCIe 2.0 kaarten in passen.

Nu vermoedelijk mijn moederbord er ook nog mee is gestopt heb ik dus geen zin om een nieuw moederbord te halen :p Ik was van plan mijn pc nog te verkopen helaas (of gelukkig) is hij nu kapot. Nu verkoop ik mijn pc tenminste niet aan iemand anders en dat ie dan een week later stuk is.

Helaas moet ik het nog even 1-2 weken uitzingen tot de nieuwe ATi kaarten uitkomen ;)

Iedereen bedankt voor de hulp in ieder geval!

EDIT: Een kennis melde dat het misschien de voeding was. Heb dus alvast mijn nieuwe voeding gekocht en getest of me pc nu wel opstarte. Blijkbaar was het dus niet de voeding want de pc geeft nog steeds dezelfde kuren.

[ Voor 12% gewijzigd door srdevil op 17-09-2009 20:38 ]

• srdevil
De kennis van de voeding zei dat ik eens moest proberen de CPU eruit te halen en opnieuw erin te stoppen. Een zeer kleine kans dat ie dan gaat werken, maar hij schijnt het ook eens gehad te hebben dat de CPU niet helemaal goed meer zat.

Nu heb ik de processor eruit gehaal en opnieuw erin gedaan, verder alles zoals het hoort.
Nu zet ik de PC aan en nu krijg ik wel BIOS Beeps te horen.

BIOS: Award bios:
1 Long, 2 Short A video error has occurred and the Bios cannot initialise the video screen to display any additional information.

Volgens mij betekend dit dat hij een error-melding op het scherm wil laten zien maar de videoaansturing niet kan vinden. Dit hoeft toch geen fout over de videokaart te zijn maar kan toch net zo goed over iets anders gaan?

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

Probeer dan eens een andere video kaart want die lijkt stuk dus.
En op dat moederbord zit toch een onboard video kaart?
Doet die ook niks??

[ Voor 37% gewijzigd door wowi op 18-09-2009 20:08 ]

• srdevil
Ik maak gebruik van de onboard videokaart aangezien mijn normale videokaart al een poosje geleden kapot is gegaan.

Maar voordat ik de processor had losgemaakt hoorde ik nog geen beeps, dus dat is dan een beetje raar?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
srdevil schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 20:28:
Ik maak gebruik van de onboard videokaart aangezien mijn normale videokaart al een poosje geleden kapot is gegaan.

Maar voordat ik de processor had losgemaakt hoorde ik nog geen beeps, dus dat is dan een beetje raar?
Als je gebruik maakt van de onboard wanneer je deze melding krijgt wil dat zeggen dat je onboard GPU kapot is.
We kunnen er van uit gaan dat de onboard GPU zich in de North of South-bridge bevindt, en dat die dus ook kapot is aan het gaan.

En vermits er weinig mogelijkheid bestaat een nieuwe NB op een moederbord te zetten, stop je er het beste een nieuw mobo in, want deze is dood.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1