HD4850 ideaal voor HTPC?

Pagina: 1
Acties:

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 21:54
Aangezien mijn HTPC toe is aan een nieuwe graka, overweeg ik na jaren lang trouwe klant van nvidia geweest te zijn eens een ATI kaartje te overwegen. Het moet in ieder geval een passieve versie zijn, loeiende sirenes in wil ik in elk geval mijden. De passive 4850 lijkt me ideaal te zijn aangezien deze ook nog wat punch in huis heeft om af en toe een potje crysis spelen.

Het enige waar ik over twijfel is of deze kaart even gemakkelijk 2 beeldschermen, nl pc-scherm en plasma tv, gemakkelijk kan aansturen als beide op een verschillende resolutie draaien. Bij mijn nvidia 7600Gt was dit heel eenvoudig door gewoon de clone modus in te schakelen.
Nu is de vraag kan ik op gelijkaardige manier de plasma via HDMI aansluiten en dan in clone modus het beeld één op één krijgen met de pc ?

Ik heb met ati omtrent htpc's heel weinig ervaring en vind er hier eigenlijk vrij weinig informatie over.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Misschien verstandiger om dan een HD4770 te nemen. Qua prestaties vrijwel gelijk (paar procentjes langzamer). Maar verbruikt wel een stuk minder.

EDIT: zie wel dat er geen standaard geen passive 4770's te verkijgen zijn }:O.

[ Voor 22% gewijzigd door cpt.skydiver op 13-09-2009 16:52 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

'high end/crysis' en 'passief' combineert niet met elkaar, in de huidige generatie. Misschien tegen de tijd dat we Crysis op IGP's spelen en lachen om de graphics 'van toen', en onze nakomelingen het juist vanwege de graphics schijtspellen vinden, maar op het moment: nee. De koeler op die gigabyte is echt zo'n grensgeval; eigenlijk vind ik hem te groot om in een beetje HTPC te passen (hoge objecten steken uit boven de gemiddelde HTPC kast), en je dient er een behoorlijke hoeveelheid airflow langs te pompen. Hoewel de meeste HTPC's, en zeker de Antec's dat kunnen; wil dat betekenen dat je ook je CPU actief moet gaan koelen, en de casefan(s) hoger moet zetten.

Nou weet ik niet wat voor HTPC je hebt, je gaf aan dat hij óók aan een normaal PC scherm hangt, heb je zo'n 'gewone PC' met een extra kabel naar de TV toe, of een heuse HTPC die stand alone werkt, en bediend wordt met speciale input? Zoja: is het niet makkelijker de twee te scheiden? Ik heb een tijd een 'hybride' PC geprobeert, en het op den duur opgegeven ter bate van de HTPC in mijn sig; IGP die krachtig genoeg is voor 1080P-high bitrate decodering, en meer niet. Dan kun je volledig passief gaan, namelijk. Maar nogmaals:

Een high-end kaart passief is zowel te groot voor een HTPC, en ís niet passief; omdat hij zowiezo zijn hitte kwijt moet; wat wil zeggen dat je met een andere oplossing moet komen, zoals casefans, en als indirect resultaat ook actieve koeling op de CPU omdat hij ook de GPU hitte op zijn sink krijgt.

Wil je het alsnog proberen: een 4770 is gelijkwaardig (ongeveer) in de term van prestaties aan een 4850, maar door het 'nieuwere' productieproces een stuk koeler. Koop anders een after-market passieve koeler voor zo'n GPU. Clone zou perfect moeten werken met een ATI GPU, sterker nog: met de catalyst vanaf 9.7 werkt Windowstoets + P gewoon onder W7, alsof het een laptop is.

[ Voor 11% gewijzigd door Umbrah op 13-09-2009 17:44 ]

• Pyronick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 11:23

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

En de nieuwe Evergreen reeks die naar horen zeggen over 2 weken uitgebracht word?

• jos707
Ik ben zeker geen gamer, dus ik speel eens een spelletje heel occasioneel maar zeker niet regelmatig. Daarom zijn topprestaties niet van echt belang voor mij. Natuurlijk wil ik met een nieuw kaartje zolang mogelijk doen dus hoe meer performance er in dat ding zit hoe langer ik het ermee uithoud. Momenteel doe ik alles nog met een passief gekoelde 7600Gt en hoewel deze voor video nog uitstekend werk doet kan die op grafisch 3d gebied echt niet meer mee.

Over plaats in de kast maak ik mij niet echt zorgen,alles zit in een antec tower waar voldoende plaats zou in moeten zijn. Ik gebruik mijn HTPC die gelust staat via DVI-HDMI naar een plasma tv ook als gewone desktop pc, dus het is geen dedicated htpc. Ik gebruik mediaportal om alle video af te spelen en met nvidia heb ik hier nooit geen problemen mee gehad, om deze reden ben ik nogal terughoudend om van kamp te veranderen, maar aangezien de verhouding prijs/presaties van de hd4850 erg goed liggen, ben ik er toch toe bereid.

Ik heb ervoor gekozen om alles in één systeem te steken om voordehand liggende redenen. Ik hoef maar 1 systeem te onderhouden, ik hoef niet steeds een aparte htpc op te starten bij het kijken van een film, ik moet niet telkens mijn opgeslagen videos doorsluizen naar een andere pc, kan achter een mijn bureau zitten werken en iemand anders kan tegelijk op de plasma alles meevolgen, ik kan af en toe wat gamen, minder stroomverbruik, minder herrie, ... in mijn opzicht enkel maar voordelen.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
SgtH3nry3 schreef op zondag 13 september 2009 @ 17:44:
En de nieuwe Evergreen reeks die naar horen zeggen over 2 weken uitgebracht word?
Die evergreens zijn eerst alleen de 2/3 top modellen dus lijkt me niet handig in een HTPC'tje.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

cpt.skydiver schreef op zondag 13 september 2009 @ 19:11:
Die evergreens zijn eerst alleen de 2/3 top modellen dus lijkt me niet handig in een HTPC'tje.
Maandje daarna komt de HD57xx serie. met nog lagere idle verbruikscijfers.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• jos707
Ik heb besloten om de passieve HD4770 kaart te gaan halen, de prestaties zijn gelijkwaardig met een HD4850 maar het energieverbruik is wel een stuk minder, dus ideaal voor een HTPC.

Alleen kan ik deze kaart nergens vinden in de pricewatch, weet iemand waar deze te koop staat? Of is dit kaartje niet voor de Nederland bestemd ?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als ie niet in de PW staat is de kans klein dat ie in Nederland te krijgen is. Je kan buitenlandse winkels proberen, en kijken of ze ook naar NL versturen.

Is de HD4850 vapor-X niks? Misschien past dat ook niet (geen ervaring met kleine kasten) maar heeft een hele stille koeler, al is ie niet passive...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Zo'n high-end kaart als de HD4850 is gewoon niets voor in een HTPC. Verbruikt ook in idle nog veel te veel stroom en is bijna niet passief te koelen. De HD4770 is dan al een veel betere kandidaat. De HD5770, die al eerder genoemd werd, wordt ook erg interessant. Prestaties > HD4870 en veel lager stroomverbruik. Vooral in idle is de nieuwe generatie erg zuinig. Maar goed, dat wordt nog wel een maandje wachten...

specs

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 20:40
Kijk nog maar eens goed in de pricewatch, als ik daar '4770' in tik vind hij toch nog wat. ;)

edit: sorry de passive staat er idd niet tussen 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door _Rene_ op 19-09-2009 10:38 ]

Pagina: 1