Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

De high-end monitoren van Samsung met LED backlight bestaan al een tijdje, maar nu (het afgelopen jaar) beginnen ook enkele main-stream monitoren op te duiken die gebruik maken van LED achtergrondverlichting.

Voor laptops is deze omschakeling al eerder ingetrede. De CCFL verlichting wordt vervangen door de energiezuinigere LED verlichting. Tevens is er geen kwik nodig voor de productie van LED's wat door veel fabrikanten wordt geadverteerd als nog meer voordeel voor het milieu.

Deze topic wil ik gebruiken om een start te maken met de inventarisatie van alle monitoren met LED backlight. Ik hoop met jullie hulp deze topic up-to-date te kunnen houden.

Tevens wil ik in deze topic uitnodigen tot discussie over de TFT monitoren met LED backlight.

Ter referrentie heb ik hier om te beginnen twee high-end monitoren genoemd die voorzien zijn van color calibration en dergelijke. Vervolgens zijn op gronologische volgorde de aanzienlijk vriendelijker geprijste monitoren te vinden.

Wie heeft er al ervaring op gedaan met dergelijke monitoren? Wat is jullie idee hierover?

Zelf ben ik zeer tevreden over het scherm in mijn laptop wat ook een LED backlight heeft. Het ziet er veel beter uit dan dat zonder. Overigens vind ik het grootste voordeel misschien nog wel het dynamisch aanpassen van de lightsterkte op de hoeveelheid omgevingslicht. Die mogelijkheid heeft het Dell (G2410) scherm hieronder ook. Mij bevalt het sobere ontwerp van die monitor ook prima. De relatief smalle rand (iets minder dan 2 cm) is prettig bij het multi-monitor werk.

Het lijkt erop dat LED backlight ook een positief effect heeft op de kijkhoekafhankelijkheid. Kan het zijn dat dit komt doordat het lightbron dichter achter het LCD paneel zit?

Samsung Syncmaster XL24
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1224075568.jpg
  • Grote: 24"
  • Resolutie: 1920x1200
  • Paneel: S-PVA
  • Datum toegevoegd aan pricewatch: 23 mrt 2008
  • Pricewatch link

Lacie 724 LCD Monitor
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1225122550.jpg
  • Paneel: S-PVA
  • Datum toegevoegd aan pricewatch: 28 okt 2008
  • Pricewatch link

Acer Ferrari F-22
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1225892486.jpg
  • Grote: 22"
  • Resolutie: 1680x1050
  • Paneel: TN
  • Datum toegevoegd aan pricewatch: 6 nov 2008
  • Pricewatch link

Apple LED Cinema display
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ltSvVDOR3Mf7CEQ7rg1GJJiw/full.jpg
  • Paneel: IPS
  • Datum toegevoegd aan pricewatch: 24 nov 2008
  • Pricewatch link

Dell G2410
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1242719009.jpeg
  • Resolutie: 1920x1080
  • Datum toegevoegd aan pricewatch: 20 mei 2009
  • Pricewatch link

LG W2286L
Afbeeldingslocatie: http://www.lge.be/ne/download/product/W/W2286L/W2286L-Small-1_MD01.jpg
  • Grote: 22"
  • Resolutie: 1680x1050
  • Datum toegevoegd aan pricewatch: 12 aug 2009
  • Pricewatch link

Samsung Syncmaster XL2370
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1246950795.jpeg
  • Grote: 23"
  • Resolutie: 1920x1080
  • Datum toegevoegd aan pricewatch: 26 aug 2009
  • Pricewatch link

[ Voor 0% gewijzigd door Techless op 13-09-2009 16:27 . Reden: Typos ]

The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Techless schreef op zondag 13 september 2009 @ 15:53:
Zelf ben ik zeer tevreden over het scherm in mijn laptop wat ook een LED backlite heeft. Het ziet er veel beter uit dan dat zonder.
Hoe kom je daar precies dat "het er beter uit ziet dan zonder"? Een LED backlight heeft namelijk weinig te maken met beeldkwaliteit.
Het lijkt erop dat LED-backlite ook een positief effect heeft op de kijkhoekafhankelijkheid. Kan het zijn dat dit komt doordat het lightbron dichter achter het LCD paneel zit?
Als kijkhoek belangrijk voor je is kun je beter geen LCD nemen met TN panel. Zoals de Samsung F2380 als je onder de 300 eur wil blijven. Die heeft een betere kijkhoek dan LED monitoren met TN panel.

PS. twee kleine foutjes in je start: het is backlight en Samsung XL2370.

[ Voor 33% gewijzigd door Philflow op 13-09-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 13 september 2009 @ 15:56:
[...]

Hoe kom je daar precies dat "het er beter uit ziet dan zonder"? Een LED backlight heeft namelijk weinig te maken met beeldkwaliteit.
De kleuren lijken minder flets dan op mijn andere laptop met TN paneel. Echter betreft het een slechte vergelijking aangezien het een oudere laptop is en het scherm zelf ook een andere bewerking heeft ondergaan. Mat ten opzichte van glad en ontspiegeld.
[...]

Als kijkhoek belangrijk voor je is kun je beter geen LCD nemen met TN panel. Zoals de Samsung F2380 als je onder de 300 eur wil blijven. Die heeft een betere kijkhoek dan LED monitoren met TN panel.

PS. twee kleine foutjes in je start: het is backlight en Samsung XL2370.
De kijkhoek vind ik wel belangrijk, maar ik heb het idee dat het verschil tussen TN en PVA en IPS is afgenomen ten opzichte van drie jaar geleden. Met andere woorden de kijkhoekonafhankelijkheid van TN panelen is verbeterd. Helaas is het op basis van fabrieksspecificaties niet te zeggen. Er staat toch altijd 170 graden bij TN panelen en 178 graden bij PVA panelen.

In werkelijkheid is het verschil erg goed zichtbaar waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat het verschil echt slechts 5% is, want dan zou je het verschil heel waarschijnlijk niet zien/merken.

Ik heb alleen een TN paneel van 3 jaar oud vergeleken met een evenoude PVA paneel. Het lijkt mij dat er de laatste jaren ook weer aan de technieken is gesleuteld. Wat heeft dat dan opgeleverd?

Hoeveel beter is een TN paneel van vandaag tenopzichte van één TN paneel van 3 jaar geleden. Het lijkt mij dat er meer is verbeterd dan alleen de geadverteerde reactiesnelheid?

PS. tikfouten aangepast. Alleen de titel kan ik geloof ik niet aanpassen. Wellicht dat een mod dat kan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Techless op 13-09-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Techless schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:39:
[...]
De kijkhoek vind ik wel belangrijk, maar ik heb het idee dat het verschil tussen TN en PVA en IPS is afgenomen ten opzichte van drie jaar geleden. Met andere woorden de kijkhoekonafhankelijkheid van TN panelen is verbeterd. Helaas is het op basis van fabrieksspecificaties niet te zeggen. Er staat toch altijd 170 graden bij TN panelen en 178 graden bij PVA panelen.
De specificaties van fabrikanten over kijkhoek (en contrast en verbruik) zijn meestal onnauwkeurig.

Op hardware.info kun je een aantal metingen zien o.a. kijkhoek en contrast
http://www.hardware.info/...bGpk/grouppage/Monitoren/
Hoeveel beter is een TN paneel van vandaag tenopzichte van één TN paneel van 3 jaar geleden. Het lijkt mij dat er meer is verbeterd dan alleen de geadverteerde reactiesnelheid?
Sommige TN panelen zijn vrij goed, sommige niet. Ook kwa PVA panelen is er veel verschil.

Ik vind het zelf beter om gewoon per monitor uit te zoeken of ie goed is voor wat ik ermee wil, i.p.v. af te gaan op specificaties. Of een monitor een LED backlight heeft boeit mij niet zo, gemeten contrast, zwart waardes en verbruik boeien mij wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 13-09-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 13 september 2009 @ 17:27:
[...]

De specificaties van fabrikanten over kijkhoek (en contrast en verbruik) zijn meestal onnauwkeurig.

Op hardware.info kun je een aantal metingen zien o.a. kijkhoek en contrast
http://www.hardware.info/...bGpk/grouppage/Monitoren/

[...]

Sommige TN panelen zijn vrij goed, sommige niet. Ook kwa PVA panelen is er veel verschil.

Ik vind het zelf beter om gewoon per monitor uit te zoeken of ie goed is voor wat ik ermee wil, i.p.v. af te gaan op specificaties. Of een monitor een LED backlight heeft boeit mij niet zo, gemeten contrast, zwart waardes en verbruik boeien mij wel.
Helemaal mee eens dat LED backlight niet uit maakt als het gemeten contrast, zwart waardes goed zijn.

Het lijkt er echter op dat LED backlight zorgt voor een zeer goed dynamisch contrast, omdat het met leds mogelijk wordt om heel eenvoudig een deel van het backlight te dimmen wat met CCFL's niet mogelijk is. Tevens helpt dit voor betere zwart waardes, want echt zwart = licht uit en dat kan.

Hier bijvoorbeeld een review van Cnet over de Dell G2410
http://reviews.cnet.com/l...4505-3174_7-33581193.html

Overigens hecht ik ook waarde aan energieverbruik, omdat het de prijs op van een monitor lager maakt op de lange termijn. En er is een nogal groot verschil tussen het energieverbruik van deze monitor en een PVA equivalent. Resp. Samsung Syncmaster 245T : Dell G2410... 130 Watt : 20 Watt. Ik heb een PVA monitor gekozen om het tegen af te zetten voor het grootste contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dynamisch contrast is volgens mij totaal niet representatief. Ik negeer het volledig. Ik kijk liever naar statisch contrast, of nog beter checkboard gemeten door Hardware.info.

Als ik kijk naar de Cnet review dan zie ik dat de P2370 hoger contrast heeft dan de XL2370. Dat is geen best teken, lijkt mij. Bij Hardware.info blijkt dat de F2380 een veel hoger contrast heeft dan de P2370.

[ Voor 50% gewijzigd door Philflow op 13-09-2009 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

Als we niet oppassen wordt LED backlight gehyped.....

Ik heb me suf gelezen en meerdere monitoren gehad voordat ik tot een definitieve keuze ben gekomen.
Het type backlight heeft het niets met kwaliteit te maken. Dat doet TN vs S-PVA vs S/E-IPS en de kwaliteit welke de fabrikant er in stopt tot aan de kwaliteit van de voeding van het scherm .
De kwaliteit wordt met andere woorden bepaald door het type scherm en niet het type blacklight.

Zwartwaardes bijvoorbeeld: De zwartwaardes van een G2410 vs 2408WFP met 0% contrast zijn allebei totaal zwart) Backlight en backlightbleeding op tussenwaardes is op de 2408WFP beter als bij de G2410.
LED backlight heeft zelfs voor de kwaliteit eerder nadelen als voordelen. Zo zijn grijswaardes slechter met een LED backlight. Het voordeel van LED backlight is stroomverbruik en dat is nog afhankelijk van hoe persoonlijk je de brightness instelt. Ik heb die waardes in het Dell UltraSharp topic gezet.

M.a.w. richt je op de kwaiteit van de buis ipv het type backlight bij keuze van een monitor.

Dan kan dit topic nu alweer dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Anoniem: 614 schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:12:
Ik denk dat het al te laat is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Niet online
Anoniem: 614 schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:12:

Ik heb me suf gelezen en meerdere monitoren gehad voordat ik tot een definitieve keuze ben gekomen.
Het type backlight heeft het niets met kwaliteit te maken. Dat doet TN vs S-PVA vs S/E-IPS en de kwaliteit welke de fabrikant er in stopt tot aan de kwaliteit van de voeding van het scherm .
De kwaliteit wordt met andere woorden bepaald door het type scherm en niet het type blacklight.

Zwartwaardes bijvoorbeeld: De zwartwaardes van een G2410 vs 2408WFP met 0% contrast zijn allebei totaal zwart) Backlight en backlightbleeding op tussenwaardes is op de 2408WFP beter als bij de G2410.
LED backlight heeft zelfs voor de kwaliteit eerder nadelen als voordelen. Zo zijn grijswaardes slechter met een LED backlight. Het voordeel van LED backlight is stroomverbruik en dat is nog afhankelijk van hoe persoonlijk je de brightness instelt. Ik heb die waardes in het Dell UltraSharp topic gezet.

M.a.w. richt je op de kwaiteit van de buis ipv het type backlight bij keuze van een monitor.

Dan kan dit topic nu alweer dicht :)
Dat vind ik een zeer reeel standpunt. Het lijkt mij dat dit jaar alle nieuwe TN monitoren die op de markt gaan komen er zullen zijn met LED backlight. Als ze het niet allemaal hebben dan waarschijnlijk 90%.

Het lijkt mij dan reeel om te denken dat met die introductie de fabrikanten ook andere verbeteringen doorvoeren waardoor contrast, zwartwaardes e.d. verbeterd worden.

Is het realistisch om te stellen dat de G2410 dan voor het geld de beste monitor is van dit moment?

Dat hij het aflegt tegen de twee keer zo dure 2408WFP vindt ik terecht. S-PVA paneel t.o.v. TN waar men ook grof voor dient te betalen.
Philflow schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:25:
[...]

Ik denk dat het al te laat is ;)
Tja, laat dat maar aan de fabrikanten over die iedere verandering aan een bestaand product vermarkten als een verbetering t.o.v. wat er daarvoor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Techless schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:46:
[...]
Is het realistisch om te stellen dat de G2410 dan voor het geld de beste monitor is van dit moment?
Wat is voor jou best?
Als het gaat om contrast en kijkhoek is de Samsung F2380 ongetwijfeld beter dan de G2410.
Als het gaat om reactie tijden niet.

De 2408wfp is ook op de meeste fronten beter dan de G2410. En qua kleuren en kijkhoek ook beter dan de F2380.

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 13-09-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:54:
[...]

Wat is voor jou best?
Als het gaat om contrast en kijkhoek is de Samsung F2380 ongetwijfeld beter dan de G2410.
Als het gaat om reactie tijden niet.

De 2408wfp is ook op de meeste fronten beter dan de G2410. En qua kleuren en kijkhoek ook beter dan de F2380.
Ik zou het liefst een compromisloze monitor hebben. Echter denk ik dat waarde hechten aan responcetijd voor mij niet zoveel zin heeft. Ik ben met name bezig met desktop apps en soms een beetje WoW, maar dat gaat ook al prima op een oude 214T met een responcetijd van 25 ms.

Als ik zou moeten tussen de genoemde drie zou ik eenvoudigweg voor de goedkoopste gaan. De F2380 of de G2410, omdat die goedkoper is in gebruik (verbruikt mogelijk de helft minder aan vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Techless schreef op zondag 13 september 2009 @ 19:22:
[...]
De F2380 of de G2410, omdat die goedkoper is in gebruik (verbruikt mogelijk de helft minder aan vermogen).
Je zou eens kunnen berekenen wat het scheelt per jaar. Volgens mij kom je op een paar euro uit.

De F2380 verbruikt zo'n 25-30 watt bij gemiddelde brightness, verwacht ik. De getallen op hardware.info zijn bij hogere brightness.

[ Voor 28% gewijzigd door Philflow op 13-09-2009 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 13 september 2009 @ 19:32:
[...]

Je zou eens kunnen berekenen wat het scheelt per jaar. Volgens mij kom je op een paar euro uit.

De F2380 verbruikt zo'n 25-30 watt bij gemiddelde brightness, verwacht ik. De getallen op hardware.info zijn bij hogere brightness.
Dan valt het verschil inderdaad wel mee. Op Cnet stond dat het standaard gemiddeld verbruik van de G2410 ongeveer 20 Watt zou zijn.

Met een verschil van 10 Watt is dat volgens de berekening van Hardware.info zo'n 20 euro per jaar als je de monitor continue aan zou hebben staan. Als de monitor 6 uur per dag aan zou staan zou het dus 5 euro verschil zijn op de energierekening... dus na 10 jaar heb ik het verschil tussen de G2410 en de F2380 terugverdient. Zolang heb ik nog nooit met een monitor gedaan ;-)

Er valt echter nog wel wat te zeggen voor de sensor op de G2410 die de brightness automatisch aanpast op het omgevingslicht dat is wel echt prettig voor de ogen. Ik waardeer die functie op mijn laptop en heb het ook altijd aangenaam gevonden bij tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Als je de brightness lager zet op de F2380 kom je op zo'n 25 watt uit. Da's 5 watt verschil. Ik ga dat bij mijn keuze in ieder geval negeren. Ik hoop dat Hardware.info binnenkort de G2410 en XL2370 gaat meten, dan weet ik meer.

Overigens kijk ik ook naar de pricewatch: Samsung Syncmaster 2433BW Bij lagere brightness verbruikt die ook zo'n 25 watt, en die heeft flink meer pixels en scherm oppervlakte dan de G2410. Ik heb zo'n panel al in huis gehad, het is geen wereldmonitor maar goed genoeg voor mijn gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 13-09-2009 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techless schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:46:
[...]
Omdat die een LED backlight heeft. Tuurlijk niet.
Toelichting: Ik was als 3de keuze voor de G2410 gegaan. Na de Samsung 2443BW en LG W2442P. Reden: geluid. De Samsung zoemde er flink op los. Alle drie! De LG deed dat ook bij resolutiewisselingen. Leek me juist een voordeel van LED Backlight dat deze wel stil is op lagere brightness. Niet dus. Ik heb zelfs een 2de gehad omdat ik me niet voor kon stellen dat alle G2410 zijn zoals het eerste scherm. Dus wel. Wat me met name opviel naast de typische TN kleuren en geluid op lagere brightness, was dat blauw meer paars is als blauw....behalve als je de brightness op 100% zet 8)7
En de definitieve afkeer van 1920x1080. Da's echt bout als je even 1920x1200 gewend bent.
Dan merk je des te meer dat, afgezien van HD films, dat alles nog steeds 4:3 of 16:10 georienteerd is.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 614 op 14-09-2009 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29
Heb je niet twee verschillende soorten LED backligt: wit LED en RGB LED?
Misschien zijn er al monitoren met RGB LED zoals de laptops met full hd die je kunt bestellen bij Dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frijns.Net schreef op maandag 14 september 2009 @ 00:24:
Yep, maar ik denk dat de topicposter gewoon een beter scherm had waar toevallig een LED backlight in zat. En toen dacht ie dat iedere monitor met LED Backlight beter is.
Met RGB LED schermen heb ik geen ervaring. Ik heb tijdens 'het me suf zoeken naar MIJN scherm" wel gelezen dat de duurdere Samsungs met RGB LED erg goed zijn, maar ja met een prijs van >1000 euro is het type "beeldbuis" ook geen TN.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 614 op 14-09-2009 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techless schreef op zondag 13 september 2009 @ 15:53:
Zelf ben ik zeer tevreden over het scherm in mijn laptop wat ook een LED backlight heeft. Het ziet er veel beter uit dan dat zonder. Overigens vind ik het grootste voordeel misschien nog wel het dynamisch aanpassen van de lightsterkte op de hoeveelheid omgevingslicht. Die mogelijkheid heeft het Dell (G2410) scherm hieronder ook.
Laat "je grootste voordeel" nou de meeste negatieve reacties geven op de G2410.
De wisselende lichtsterktes wordt als zeer vervelend ervaren.
Gelukkig kon ik het uit zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 614 op 14-09-2009 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Niet online
Anoniem: 614 schreef op maandag 14 september 2009 @ 00:18:
[...]

Omdat die een LED backlight heeft. Tuurlijk niet.
Toelichting: Ik was als 3de keuze voor de G2410 gegaan. Na de Samsung 2443BW en LG W2442P. Reden: geluid. De Samsung zoemde er flink op los. Alle drie! De LG deed dat ook bij resolutiewisselingen. Leek me juist een voordeel van LED Backlight dat deze wel stil is op lagere brightness. Niet dus. Ik heb zelfs een 2de gehad omdat ik me niet voor kon stellen dat alle G2410 zijn zoals het eerste scherm. Dus wel. Wat me met name opviel naast de typische TN kleuren en geluid op lagere brightness, was dat blauw meer paars is als blauw....behalve als je de brightness op 100% zet 8)7
En de definitieve afkeer van 1920x1080. Da's echt bout als je even 1920x1200 gewend bent.
Dan merk je des te meer dat, afgezien van HD films, dat alles nog steeds 4:3 of 16:10 georienteerd is.
De verhouding maakt voor mij niet uit. Ik gebruik het toch als desktop ruimte. Het is alleen wel schraal als kleuren bij een lage brightness niet correct worden weergegeven.

Dan ga ik sterk twijfelen of ik niet beter voor de Samsung Syncmaster F2380 kan gaan. Die op dit gebied wel goed lijkt te presteren, zoals hierboven ook terecht wordt opgemerkt.
Frijns.Net schreef op maandag 14 september 2009 @ 00:24:
Misschien zijn er al monitoren met RGB LED zoals de laptops met full hd die je kunt bestellen bij Dell?
Volgens mij wordt er in iedergeval bij de dure schermen hierboven gebruik gemaakt van RGB LEDs, omdat die een groter bereik hebben in het kleurenspectrum.
Anoniem: 614 schreef op maandag 14 september 2009 @ 00:33:
[...]
Yep, maar ik denk dat de topicposter gewoon een beter scherm had waar toevallig een LED backlight in zat. En toen dacht ie dat iedere monitor met LED Backlight beter is.
Met RGB LED schermen heb ik geen ervaring. Ik heb tijdens 'het me suf zoeken naar MIJN scherm" wel gelezen dat de duurdere Samsungs met RGB LED erg goed zijn, maar ja met een prijs van >1000 euro is het type "beeldbuis" ook geen TN.
Hmm, het betreft een laptopscherm waar ik ervaring mee heb met LED backlight van een Dell Precision M4400. Ik had verder niet verwacht dat het een zeer bijzonder scherm zou zijn en schrijf de goede kwaliteit inderdaad toe aan de backlight. Wellicht onterecht.
Anoniem: 614 schreef op maandag 14 september 2009 @ 00:54:
[...]

Laat "je grootste voordeel" nou de meeste negatieve reacties geven op de G2410.
De wisselende lichtsterktes wordt als zeer vervelend ervaren.
Gelukkig kon ik het uit zetten.
Okay, dat is goed om te weten. Bedankt voor het delen van je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-03 12:18
Is er iets bekend of Samsung op korte termijn meerdere LED modellen gaat uitbrengen?
Mijn 22" crt is zojuist overleden en ben op zoek naar een nieuw scherm. De XL2370 spreek me wel aan omdat ze dun en zuinig zijn, maar ik vind het jammer dat deze niet in hoogte verstelbaar is en maar 23" is.

Oja, en het is "grootte" en niet "grote" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sjaak_Banaan schreef op zondag 27 september 2009 @ 02:52:
Is er iets bekend of Samsung op korte termijn meerdere LED modellen gaat uitbrengen?
Mijn 22" crt is zojuist overleden en ben op zoek naar een nieuw scherm. De XL2370 spreek me wel aan omdat ze dun en zuinig zijn, maar ik vind het jammer dat deze niet in hoogte verstelbaar is en maar 23" is.

Oja, en het is "grootte" en niet "grote" :P
Er is wel een Samsung LED model dat in hoogte verstelbaar is (XL24), alleen is die erg duur. Of er goedkopere modellen komen weet ik niet, maar die kans is wel groot.

PS. Dat zuinige is ook maar relatief hoor. Ik had hier een P2370 staan met CCFL backlight, die verbuikt zo'n 20 watt bij een gemiddelde brightness (zelf gemeten).

Misschien dat je met de XL2370 op 18 watt uitkomt. Voordat je die 2 watt hebt terug verdient ben je een aantal eeuwen verder (vermoed ik, ik heb het niet uitgerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
Als ze met nieuwe modellen komen, aan wat voor termijn moet ik dan denken? Mijn wazige 17" crt maakt me gek :P

Die XL24 gaat het zeker niet worden, ik heb helaas geen geldboom in mijn tuin :P
Mijn oog is nu gevallen op de Samsung Syncmaster 2443BW, nu nog een webshop vinden die niet moeilijk doet over retourneren ivm een dode pixel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik weet niet of je het weet maar je hebt gewoon 7 dagen retourrecht, je kunt hem dus altijd terug sturen.

Ps. er stond er ook 1 in de V&A: V&A aangeboden: Samsung Syncmaster 2443BW

[ Voor 46% gewijzigd door Philflow op 28-09-2009 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
Philflow schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:10:
Ik weet niet of je het weet maar je hebt gewoon 7 dagen retourrecht, je kunt hem dus altijd terug sturen.

Ps. er stond er ook 1 in de V&A: V&A aangeboden: Samsung Syncmaster 2443BW
Dat heb ik inderdaad gelezen, maar 4Launch en Zercom deden daar al moeilijk over, Zercom kwam daar uiteindelijk op terug, maar toen had ik al bij Azerty besteld, daar was het geen probleem. Vandaag kreeg ik trouwens nog een berichtje dat Azerty de pixelgarantieprijzen aanzienlijk verlaagd hebben, nu 20 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:12

Patriek

edit koning

FYI het 7 dagen retourrecht bestaat om impulsaankopen terug te draaien. Niet om een product gratis uit te mogen proberen en terug te sturen. Een product moet dan ook volledig in nieuwstaat zijn, zonder gebruikssporen in de verpakking.

afaik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Patriek schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 20:08:
FYI het 7 dagen retourrecht bestaat om impulsaankopen terug te draaien. Niet om een product gratis uit te mogen proberen en terug te sturen.
U kunt het product dan thuis bekijken en bedenken of het product echt wel is wat u wilt hebben. Wilt u het product toch niet hebben? Dan kunt u uw geld terugkrijgen als u het product tijdens de bedenktijd terugstuurt. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn.
http://www.consuwijzer.nl...nthema_s/Kopen_op_afstand

Je mag het product dus kopen om uit te proberen. Overigens is het niet gratis omdat je de terug-verzendkosten terug moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
Bah bah, nu al spijt dat ik een TN panel heb gekozen, de kijkhoek is echt waardeloos van dit ding :(
Op mijn 22" LaCiE crt was het film kijken vanuit mijn nest een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sjaak_Banaan schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:42:
Bah bah, nu al spijt dat ik een TN panel heb gekozen, de kijkhoek is echt waardeloos van dit ding :(
Op mijn 22" LaCiE crt was het film kijken vanuit mijn nest een stuk beter.
Dan stuur je hem toch terug? Je hebt immers 7 dagen retourrecht. Voor minder geld heb je de F2380 met cPVA panel. pricewatch: Samsung Syncmaster F2380

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 01-10-2009 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
Philflow schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:50:
[...]

Dan stuur je hem toch terug? Je hebt immers 7 dagen retourrecht. Voor minder geld heb je de F2380 met cPVA panel. pricewatch: Samsung Syncmaster F2380
Jup, het is al geregeld. Toch raar dat mijn oude crt beter is dan een nieuwe tft met TN panel :P
Ik snap niet dat zoveel mensen genoegen nemen met een TN panel, of ben ik de enige die en zijn nest film ligt te gape...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33358

Samenvattend:

LED voordelen:
- Betere kleuren
- Snellere opstarttijd
- Energiezuinig
- Kleine behuizing mogelijk..
- That's it?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 33358 op 20-10-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Kleuren hebben niet zoveel met de backlight te maken. Sommige CCFL backlit monitoren hebben veel betere kleuren dan sommige LED backlit monitoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 20-10-2009 16:18 ]

Pagina: 1