IP range Wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• patshad
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:32
Beste tweakers,

We hebben een draadloze router aangeschaft (sitecom 300N Wireless router), deze aangesloten op het modem (speedtouch 510i) en nu doet zich het volgende probleem voor: computers die op het netwerk aangesloten worden via het draadloze netwerk, kunnen niet bij de netwerkschijf.

Na enig gezoek ben ik erachter gekomen dat dit hoogstwaarschijnlijk komt doordat de computers die via draadloos verbinden, via DHCP een ander intern IP adres toegewezen krijgen dan de computers die via de kabel zijn aangesloten (ook DHCP via speedtouch). De draadloze router heeft van het modem een 10.0.x.x IP toegewezen gekregen, dit gebruik ik om daarop in te loggen.

Draadloos zit in de IP range 192.168.x.x
Kabel: 10.0.x.x

Wanneer ik inlog op de router, dan is er een kopje waarbij staat IP range wijzigen. Simpel, dacht ik. Wanneer ik de range wijzig naar 10.0.x.x, en de subnetmask goed instel, dan worden de IP adressen aan de computers toegewezen in de juiste range (10.0.x.x). Wanneer ik bij tcp/IP eigenschappen kijk, dan staat als standaard gateway het modem genoemd. Echter dan kan ik niet het internet op, en de netwerkschijf blijft onbenaderbaar. Ik kan daarna nog wel instellingen wijzigen in de router.

Ik loop hier dus vast; hoe krijg ik de juiste IPs toebedeeld aan de pc's die via de draadloze router verbinding maken zodat er verbinding is met het internet en de netwerkschijf te bereiken is?

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-01 21:07
Als ik het goed begrijp heb je 2 NAT configuraties. Ik denk dat je het probleem kan oplossen door je router als accespoint te gebruiken. Hierdoor word neemt je router de IP range van je modem over, als ik het goed begrijp. Op tweakers staat uigelegd hoe je dit moet doen. [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point Misschien heb je er wat aan.

succes!

• patshad
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:32
Het heeft inderdaad gewerkt! Probleem opgelost.

De router is nu alleen aangesloten op de stroom en de switch, nadat ik hem het juiste IP heb gegeven (in de desbetreffende range) en de DHCP heb uitgeschakeld. Ik wist niet dat dit zo simpel was.. Je moet er maar opkomen. Router neemt nu inderdaad de IP range van het modem over.
Staan de tweakers howtos nog ergens gerangschikt? Ik had deze nl niet gevonden.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Das inderdaad een goede Howto :) en nee ze staan niet gerangschikt, verdeeld over alle afdelingen zoals moederborden, software etc etc