• icam0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
halo,

ik wil graag een processor koelertje die stil is, goedkoop en waarbij je ook nog een beetje mee kan overclocken in de toekomst. Nu is mijn oog gevallen op de arctic freezer xtreme met de afmetingen
LxBxH 130x100x131
en dit zijn mijn specs:
intel q9400
asus p5q se plus
sapphire vapor-x 4850 1gig
cooler master elite 333

ik heb het nagemeten in mijn kast en het past waarschijnlijk wel, alleen de koeler overlapt een heatsink op mijn moederbord met een halve centimeter. En als ik goed naar de processor koeler kijk zie ik dat er op de laatste paar centimeter inderdaad een klein inhammetje zit alleen weet ik niet hoe hoog dat is (mijn heatsink is 3 cm hoog) iemand hier ervaringen mee? tips? of weet iemand misschien hoe groot dat inhammetje is
Afbeeldingslocatie: http://www.dvhardware.net/news/arctic_freezer_extreme_rev2_computerbase_cebit09.jpg

met dat inhammetje bedoel ik dat je aan de buitenkant van deze processorkoeler onderin een oaar koelribben minder zitten waardoor hij niet in de hele lengte even breed is, en ik vroeg me af of dat versmallinkje 3cm hoog is.

(dat inhammetje zit aan de onderkant aan de zijde waar de grote X zit)

[ Voor 15% gewijzigd door icam0 op 13-09-2009 14:53 ]

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-01 21:09
Ik heb deze cooler in m'n systeem zitten maar ik snap je vraagstelling niet helemaal. Probeer is met komma's en punten te gaan werken! Dan wordt je verhaal een beetje duidelijker 8)7
Als ik snap wat je bedoelt zal ik wel ff kijken xD

(valt trouwens tegen hoe stil die is.. )
En volgends mij is dat geen 3 cm .. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door tokko1 op 13-09-2009 15:34 ]

• icam0
@tokko1 aangepast

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05-2025
Heb deze ook en was een bitch om te installen maar dat is een ander verhaal.
Hij doet het redelijk maar zou toch voor een ander zijn gegaan. Kan niet meer op de namen komen van andere goede :) Het bevestigings gebeuren is niet echt je dat. (die versmalling lijkt me geen 3 cm te zijn)
Prijs was wel goed.

• icam0
oja en ik bedoel trouwens de hoogte van de versmalling en niet de breedte en heb hem al besteld :P

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Voor zover ik weet zijn er standaarden over hoe ver de koeler minimaal boven het moederbord de breedte van het socket of bijbehorend bracket moet aanhouden, zodat er dus geen andere onderdelen in het gedrang komen.
Dat zit vziw vooral in de socket specificaties.

Als de koeler gecertificeerd is voor een bepaald socket dan kan je er wel vanuit gaan dattie gewoon gaat passen dus.

Edit
Dat is iig voor Intel sinds Socket478 zo en voor AMD vanaf Socket754, voor zover ik weet iig.
o.a. AMD's SocketA (aka 462) was nog wel eens problematisch met grote koelers. In het begin was er niet echt een standaard dus Mobo A had de elco's pal tegen het socket aan staan en Mobo B weer niet, en Mobo C had de northbrdige koeler te dichtbij zitten enzo.
En toen kwam AMD ook nog eens met schroefgaten rond het socket op sommige high end moederborden waardoor sommige koelers die die ruimte "for granted" namen dus nooit op de gatloze borden zouden gaan passen.
Tegenwoordig kom je dat soort taferelen eigenlijk nooit meer tegen...

[ Voor 47% gewijzigd door McKaamos op 13-09-2009 22:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• icam0
ok nou hartstikke bedankt en ja ik kwam ook al iemand tegen die eenzelfde koeler had op ongeveer zelfde mobo (asus p5q) trouwens ben nu wel van plan hem te overklokken ,kon opzich ook met de stock koeler want mn idle temp is 25 en load 48 maarja iig ik heb niet echt veel zin om in mn bios te gaan zitten prutsen maar gelukkig heeft asus ook zelf een oc programma asus ai booster, heeft iemand hier ervaring mee, en je kan bij de cpu alleen de multiplier en de frequency regelen en niet de vcore, wordt dit dan automatisch geregeld??

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Via software overclocken wordt eigenlijk altijd afgeraden.
Je kan je beter verdiepen in hoe de bios in elkaar steekt.
Is in de regel stabieler omdat je niet met een al draaiend OS de hardware settings gaat lopen aanpassen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1