Mac mini of macbook

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Hoi ik wilde de mini / macbook topics niet vervuilen met deze vraag vandaar dat ik een apart topic maakte. Hopelijk was dat niet ongepast van mij.

Eigenlijk heb ik noooit over een laptop of macbook gedacht. Ze trokken me niet zwak, klein scherm, ik had er niks mee.

Vandaar dat ik al een tijdje naar Mac mini aan het uitkijken ben en die uit te breiden naar 4gb/500gb. Monitor erop en klaar. Later misschien een mooi apple draadloos toetsenbord en idem muis.
al voornamelijk een beetje internet dingen doen (browsen 80% en 20 films dloaden) en een filmpjes bekijken op de beamer cq tv's.
Mini model kon je ook makkelijk meenemen naar andere kamer of een vrien, dus dat scheelt weer.

Nou vertelde een winkelbediende me gisteren dat de macbook (pro) eigenlijk het beste verkopen van alles.

En toen dacht later moet ik niet ook eens aan een macbook (pro) gaan denken. Ze zijn niet overdreven duur. Net geen 1000. Ze zijn zo te lezen nog makkelijker qua mem en hd te upgraden.
Ik kan volgens mij ook mijn externe scherm erop aansluiten, misschien kan ik zelfs het interne scherm uitdoen terwijl ik projecteer, want 2 schermen die licht geven werkt niet in een home cinema.

Maar kijk ik ergens overheen is hij beperkter, minder geschikt voor zwaar werk missschien, luidruchtiger?

Voordeel zou zijn dat je niet later nog eens een laptop hoeft te halen als je osx leuk vind en er een nodig hebt. Aan de andere is het wel weer 400 duurder dan de Mac mini. Toch weer een hoop geld waar je veel extra's voor kunt kopen. Lastig.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:19

Osxy

Holy crap on a cracker

Een Mac Mini is in weze ook een laptop in mini desktop behuizing alleen dan zonder het beeldscherm en accu.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:53
Van een normale plastic MacBook ga je spijt krijgen. Kijk minimaal naar een unibody MacBook / MacBook Pro. (Unibody MacBook's zijn bij veel resellers nog te krijgen, als End of Life model).

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:15

Kettrick

Rantmeister!

Als het je vooral om een HTPC gaat zou ik zeker voor de mini gaan, mocht je mac echt heel erg leuk vinden kan je tzt een macbook kopen voor normaal gebruik :).

Laptop als HTPC kan wel, maar is het net niet helemaal, de mini is daar iets handiger voor.

• ErikRo
SyS_ErroR schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:25:
Van een normale plastic MacBook ga je spijt krijgen. Kijk minimaal naar een unibody MacBook / MacBook Pro. (Unibody MacBook's zijn bij veel resellers nog te krijgen, als End of Life model).
Ik zal je geen a4 vol tekst vragen :) maar misschien in 2 of 3 regels even waarom niet? dat ik even een beeld heb.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
ErikRo schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:27:
[...]

Ik zal je geen a4 vol tekst vragen :) maar misschien in 2 of 3 regels even waarom niet? dat ik even een beeld heb.
-veel en veel degelijker
-DDR3 (De 9400M dus ook)
-led scherm
-batterij die volgens apple 2 uur langer mee gaat
-verlicht toetsenbord

Of het de meerprijs van €200,- waard is? Ik vind van wel.. voornamelijk omdat ik vrijwel zeker weet dat de unibody een stuk langer mee gaat!

[ Voor 16% gewijzigd door Whis! op 13-09-2009 13:39 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ErikRo schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:27:
[...]

Als je echt een beperkt budget hebt, of simpelweg de witte MacBook mooier vindt dan de unibody laptops, is er niets mis met de witte MacBook. Er zijn een aantal afwegingen die je moet maken tussen de 3 verkrijgbare 13" systemen: MacBook White, MacBook unibody (end of life) en 13" MacBook Pro.

1) scherm: de resolutie verschilt niet, dat is op alle 3 systemen 1280x800. De unibody systemen hebben een LED backlight, versus een CCFL backlight op de witte MacBook. LED backlights hebben veel voordelen, maar het hebben van LED backlight maakt een scherm niet ineens geweldig. De unibody MacBook (EOL) heeft een LED backlit scherm, maar kwalitatief is het scherm nauwelijks beter dan de witte MacBook. De 13" MacBook Pro heeft wel een aanzienlijk beter paneel.

2) geheugen: de witte MacBook heeft DDR2, de unibodies hebben DDR3. Het DDR3 geheugen heeft een hogere snelheid, wat resulteert in meer bandbreedte voor de CPU en de GeForce 9400M. In de praktijk is het verschil niet overdreven groot.

3) build quality: de unibodies zijn steviger. Period.

4) uitbreidbaarheid: In de witte MacBook hoef je slechts 3 schroefjes los te halen om bij zowel RAM als HDD te komen. Bij de unibody MacBook EOL is dat 1 schroef voor de HDD, en nog eens 8 schroeven voor het geheugen. Bij de MacBook Pro 13" zijn het 10 schroeven voor het RAM, en dan nog 2 voor de HDD.

5) Keyboard en trackpad: de witte MacBook heeft nog het 'oude' trackpad. Dit trackpad was naar mijn mening het beste op de wereld voor het glazen trackpad gepresenteerd werd. Beslist geen slecht trackpad dus. De keyboards zijn vrijwel hetzelfde; als toetsenbord verlichting je niet interesseert maakt het niet uit welk systeem je koopt.

6) aansluitingen: alle systemen hebben 2x USB2.0, MagSafe, gigabit ethernet, en een beeldschermuitgang. De rest verschilt. Ze voegen toe aan het 'standaardpakket':
MacBook White: Firewire400, mini-DVI, audio in (digitaal en analoog gecombineerd), audio out (digitaal en analoog gecombineerd)
MacBook unibody (EOL): mini-DisplayPort, audio in (digitaal en analoog gecombineerd), audio out (digitaal en analoog gecombineerd)
MacBook Pro 13": Firewire800, mini-DisplayPort, gecombineerde audio in/out (digitaal en analoog gecombineerd)

Launching containers into space

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik heb zelf sinds 2 maanden 13" MacBook Pro gekocht. Ik was hiervoor totally windows user, maar heb mede vanwege mijn positieve ervaring met de iPhone voor de MacBook gekozen. Ik moet zeggen dat de MacBook absoluut een beter werkend apparaat is ten opzichte van welke windows laptop ook. Zeker de multitouch touchpad is lekker om mee te werken. Ik zat eerst te twijfelen of de standaard macbook snel genoeg was om bijvoorbeeld op de Xcoden, maar dit kan met gemak. Verder werkt de MacBook ontzettend makkelijk met een externe monitor. Kabel aansluiten en hoppa. Heb je een extern toetsenbord of muis, dan klap je je macbook dicht en druk/klik je op je externe tobo/muis en alleen je externe monitor wordt gebruikt.
Wat betreft de batterijduur kan ik bevestigen dat die erg goed is van de nieuwe serie. Overigens stond ik versteld van de hibernate functie, klep dicht 3 tellen en in slaap, klep open binnen 3 tellen ready for use.
Overigens heeft de macbook ook ondersteuning van de remote, dus standaard werkt hij al ongeveer als HTPC.

Tja of JIJ de 400 euro meer waard vind moet je zelf bepalen. Hou wel in gedachte dat de macbook je mac mini wel kan vervangen, maar andersom niet. Hoevaak sleep je het apparaat mee? ik denk dat het met een macbook sneller gebeurd dan met een mini. En heb je altijd beschikking over een externe monitor/muis/tobo?

Verwijderd

Ik heb maar 1 vraag: Wil je hem mee kunnen nemen? Zo niet. Mac Mini. Zo ja, MacBook.

• ErikRo
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 07:25:
Ik heb maar 1 vraag: Wil je hem mee kunnen nemen? Zo niet. Mac Mini. Zo ja, MacBook.
Enkele keer buiten de deur. Maar wel vast wel elke week 2 x verplaatsen van tv naar andere kamer met beamer en omgekeerd.

Maar als ik de zo de pro specs zie, is die wel stukken beter en zijn meerprijs waard. Allen ga ik dan al snel naar minimaal 1200, 2 x de prijs van de mini.
Ik denk dat ik toch maar voor de mini ga. Of ik moet wel hele sterke argumenten op mijn weg vinden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SyS_ErroR schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:25:
Hoho, 'spijt krijgen' is wel erg overdreven :P Ik raad nog altijd veel mensen witte macbooks aan. Voornamelijk omdat ze gewoon op zoek zijn naar een goedkope Mac laptop en niet zoveel geven als ik om het hebben van het allersnelste. De meeste mensen willen namelijk gewoon kunnen internetten, tekstverwerken (en prut), filmpjes kijken (al dan niet op youtube) en foto's fixen van hun camera's. Daarvoor voldoet een witte macbook prima, en het is dan ook niet voor niets dat dat de allerpopulairste mac ooit is.

Leuk dat de 13" pro een SD-lezer heeft en FW800, maar dat hebben de meeste mensen niet nodig. Ik vermoed ook dat veel gebruikers van 13" pro's met SD slot gewoon hun SD-gebruikende camera via het USB-kabeltje aan hun computer hangen. En FW400 is nog altijd veel meer vookomend dan FW800.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1