Moederbord komt niet door startup test na stroom eraf

Pagina: 1
Acties:

• fishtank
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Hallo,

IK heb het volgende probleem aleen aantal keer bij verschillende moerderborden voorbij zien komen (nu bij een media live diva van MSI):

Als de spanning er helemaal af is geweest (stekker er uit) en wanneer hij daarna voor de eerste keer wordt aangezet komt hij niet door de startup test heen. Bij deze MSI 3 piepjes. Je zit dat bv de fan van de CPU heel even draait en dan stopt. Voor de rest is er weinig te zien,

Ih heb CMOS al gecleared, BIOS fail-save settings geladen, memeory vervangen en lager getimed, alles apparaten losgekoppeld, BIOS geflashed, maar het probleem blijft.

Is iemand hier bekend mee of nog enige suggestie?

FT

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Eerst maar eens de biepjes code opzoeken denk ik dan.

Welke BIOS is het?

[ Voor 17% gewijzigd door Graviton12 op 13-09-2009 08:38 ]

• fishtank
Als het mis is hoor ik geen enkel biepje. Bij goede start 3 stuks dus. Het is een AMI BIOS en heb de failsafe opries al geladen; er is verder niets overgeclocked oid.

Voeding is een coolermaster M620 modular.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Ah omdat je zei 3 beepjes tussen "komt niet door startup heen" en "cpu fan heel even draaien".
Raar, want volgens de lijsten is 3 beeps een probleem met geheugen bij AMI.

"Your computer has memory problems. First check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. First check your SIMM's. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks that your CPU finds its first 64K of base memory in. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all your memory tests
good, you probably need to buy another motherboard."

Neem deze anders ff door Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• fishtank
IK heb het geheugen al vervangen gehad, zonder verandering. Het rare is dat het ALLEEN na het loskoppelen van de stroom gebeurt en niet meer erna.

Het enige dat bij mij dan opgaat is dat door de stroomvoorziening ergens wat geheugen onder spanning blijft en data de data die daarin staan van belang zijn. Ik zou zelf dan ook vermoeden wat wellicht een defecter batterij het kan zijn, maar dan zou ik ook bv verachten dat de klok niet goed blijft werken.

Kortom, ik kan de klachten nog niet helemaal rijmen met een oorzaak.

3 piepjes geeft inderdaad aan bij AMI dat er een geheigenprobleem zou zijn, maar ik merk dat de drie piepjes vrij normaak zijn bij AMI (tenminste zover ik het kan nagaan hoor ik ze meestal bij een mobo waarop een speaker zit).

Ik zoek nog verder en waardeer evt verdere hulp/aanwijzingen graag.

FT

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Andere voeding proberen?

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44
zit er geen optie op je bios waarbij hij op bepaalde manier moet reageren bij een power-cut?. Je kan bij veel machines (vooral servers) instellen dat als de stroom er af is geweest dat hij pertinent UIT moet. Je kan het ook instellen dat hij dus meteen aan gaat. Ik ken jou mobo niet maar klinkt alsof je zoiets aan hebt staan.
Anders heb je een brakke voeding (naja.. brak.. is een beveiligings instelling volgens mij).

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Pagina: 1