Op de koppeling rijden: Slecht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
De koppelingsplaten slijten vooral als ze slippen, als ze gewoon contact maken en niet slippen, slijten ze amper.
Korte slip zal dus iets beter zijn, maar in praktijk moet je het erg bont maken wil je er iets van merken. Vol gas en dan gewoon koppeling loslaten bijvoorbeeld, dat kan je koppelingsplaten erg verneuken. Of per ongeluk 50km rijden met je voet steunende op de koppeling (die dus slipt :P ).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waar gaat dit over? filerijden? Zodra je de koppeling helemaal op hebt laten komen maakt het voor je koppeling al niet meer uit wat je doet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

als je motor bokt draait hij niet lekker rond, de motor staat te stampen en te schudden (de motor maakt minder slagen en moet evenveel kracht leveren) -> oa slecht voor je lagers, de belasting is maximaal op dat toerental waardoor je motorblok dus harder slijt doordat hij zo schokkende loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Slecht voor de motor, maar voor de koppeling maakt het verder weinig uit. net als zand ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Ik hanteer altijd "liever mijn koppelingsplaten erdoor als de krukaslagers kapot"

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gisae schreef op zondag 13 september 2009 @ 01:20:
Ik hanteer altijd "liever mijn koppelingsplaten erdoor als de krukaslagers kapot"
Zo snel krijg je die krukaslagers niet kapot. Je moet dan echt wel flink wat gas geven. Wat bokken kan geen kwaad, daar is een torsiedemper voor.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Waarom moet dit apart? Je hebt al een topic lopen over dit onderwerp en dit past daar prima in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:59

bonzz.netninja

Niente baffi

Na 17 jaar waren mijn koppelingsplaten versleten. En ik reed er toch eigenlijk heel normaal mee maar lette geheel niet op 'zuinig met koppelingsplaten' omgaan oid. Als de levensduur bij normaal gedrag dus 17 jaar is. Dan geloof ik het allemaal wel eigenlijk

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ik ken aan de andere kant mensen die met een jaar of wat motorrijden hun platen helemaal verneukt hebben :P
Of gewoon met twee of drie wheelies op de koppeling alles verpesten :+

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Wegrijden zonder gas te geven :')

Ben je een bejaarde ofzo...

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
-

[ Voor 103% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:18:
Na 17 jaar waren mijn koppelingsplaten versleten. En ik reed er toch eigenlijk heel normaal mee maar lette geheel niet op 'zuinig met koppelingsplaten' omgaan oid. Als de levensduur bij normaal gedrag dus 17 jaar is. Dan geloof ik het allemaal wel eigenlijk
Ik denk dat de levensduur beter uit de drukken is in kilometers, het scheelt nogal of je in 17 jaar 5 ton rijdt of 10.000km ;)

Mijn auto had een nieuwe koppeling nodig na 150.000km (2,5 jaar rijden voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

De slijtage van de koppeling zou je waarschijnlijk kunnen uitdrukken als volgt:
A = toerental inkomende as
B = toerental uitgaande as
C = kracht waarmee de wrijving verwezenlijkt wordt (des te hoger naarmate je het koppelingspedaal verder laat opkomen)

slijtage=integrate(abs(A-B)*C, tijd)

Als je geen gas geeft bij het wegrijden, zal je er langer over doen om te koppelen en wordt de tijdsinvloed te groot.
Als je te veel gas geeft bij het wegrijden, zal het verschil in toerental een grotere invloed hebben.

Dus gewoon op normale wijze wegrijden met een beetje gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dre schreef op zondag 13 september 2009 @ 19:43:
[...]

offtopic:
Soms trek ik met piepende banden op, maar dan moet ik vaak weer vol in de remmen omdat de honderden auto's voor me niet verder rijden... 8)7
Lijkt me dat je probleem dan niet bepaald bij koppeling of gaspedaal ligt, eerder ertussen...

(automotieve variant op PEBKAC :z )

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 14-09-2009 00:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Slijtage van de koppeling verloopt eigenlijk hetzelfde als met je remmen, die in feite gelijk van opbouw zijn. Zowel je remmen (schijven) als de koppeling hebben een grote stalen schijf (de remschijf en het vliegwiel) waar een frictie plaat (de remschoen of de koppelingsplaat) tegen duwt. Het verschil is alleen dat een koppeling bij het pedaal loslaten juist aangrijpt en de rem juist lost. De effecten van bepaald remgedrag op de slijtage zijn daardoor vergelijkbaar als bij een koppeling. Hard remmen (en dus ook fel koppelen) zal de meer slijtage veroorzaken als langzaam. Maar lang zachtjes remmen (en dus ook langzaam koppelen) veroorzaak ook extra slijtage.
Bij de koppeling komt er alleen nog een extra onderdeel dat wel duidelijk harder slijt als je langzaam koppelt (of met je poot op het pedaal rust), namelijk de drukgroep. Dit is een lager en een plaat met veren die de koppeling samenperst zodra het pedaal gelost wordt. Als je het pedaal indrukt, staat er extra druk op de veren, die daardoor op den duur lam worden. Als je te horen krijgt dat je drukgroep kapot is, maar de platen en het vliegwiel nog goed zijn, dan weet je dat je te langzaam koppelt, je poot van het koppelingspedaal moet halen (hij hoeft namelijk nog niet te slippen om toch al extra slijtage aan de drukgroep te veroorzaken) en je sneller de auto uit versnelling moet halen als je ergens staat te wachten en niet dom je koppeling in blijven trappen.

Verder is het ding gemaakt om bij het optrekken te slippen, dus ja hij slijt wel, maar niet extra. Als je motor (benzine ga ik even vanuit) tussen de 1500 en 2500 toeren zit, laat je de koppeling net zo lang opkomen tot de koppeling volledig is aangegrepen. Als je dan onder het rijden zorgt dat bij schakelen het toerental zover terug valt dat het weer klopt met de volgende versnelling, zal de koppeling niet abnormaal hard slijten. Rij je als een opa, of trek je op met veel toeren of vaak met een clutch-dump (in 1 klap het pedaal los), dan slijt het een stuk harder.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:08
Dre schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:15:
[...]

Slijten de (krukas)lagers veel sneller wanneer er volgas gereden wordt bij lage toeren? Het koppel/ vermogen wat een atmosferische benzine motor bij <2500RPM levert is erg weinig (Met andere woorden: De explosie in de cilinder is bij volgas niet zo hevig doordat de cilinder zich niet goed met lucht kan vullen ( :? )

HlpDsK: Leek me overzichtelijker, andere topic ging over benzine vs diesel
Als je op lage toeren in een laag koppelgebied gaat rijden, is de belasting heel hoog omdat de auto toch vooruit moet met de gevraagde snelheid. Ik bedoel, als het niet aan het koppel ligt moet het aan de belasting liggen.
Doordat de oliepomp ook toerental geregeld is zal deze op lage toeren minder hard draaien. Als de oliepomp minder hard draait en de belasting wel hoog is zal de slijtage dus ook hoger zijn.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

deepbass909 schreef op maandag 14 september 2009 @ 00:36:
Als je dan onder het rijden zorgt dat bij schakelen het toerental zover terug valt dat het weer klopt met de volgende versnelling, zal de koppeling niet abnormaal hard slijten.
Dat is bij sommige auto's nog best kut. Ik rij voor mn werk bv vaak in een Transporter TDI, en daar duurt dat terugvallen in toeren bij het schakelen zo lang dat ik ondertussen nog even de zender op de radio kan veranderen.
Als ik snel doorwil, dus snel schakel en gelijk de koppeling laat opkomen krijg je altijd een hik bij het schakelen :(

[ Voor 3% gewijzigd door Repeat op 14-09-2009 01:03 ]

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:30 ]

Pagina: 1