Sensor-Reactive 12V LED Strips, m.b.v. Zonne Energie.. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-10 00:04

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hallo allemaal,

Soms,w anneer ik neits te doen heb bedenk ik me wat voor een projectje ik zou willen starten. Deze hebben vanalles te maken met het jezelf gemakkelijk maken. Ik vind het niet erg om een kleine investering te doen, zolang die mij na een tijdje uitbetaald.

Nou wil ik ervoor zorgen dat een paar LED strips de trappen in mijn huis verlichten, zonder tussenkomst van een mens (aan/uit schakelaar) of het net/Essent (stroom).

Het moet dus een standalone systeem worden. Ik heb een plan van hoe ik het ga doen, maar misschien heeft er iemand tips of iets dergelijks. Ik heb alleen nog geen sensoren, wie kent een leverancier van simpele Electroonische sensoren, die je in kan stellen (Tijd, lichtsterkte, afstand)
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.hmk.nl/IMAGES/Images/verlichting/538-076.jpg

Ik heb verschillende test-strips van DealExtreme gehaald.

Mijn schema, van oorzaak tot gevolg:

1: Zon > Zonnepaneel(tje/s)
2: Accu/Batterij. (Ben van plan reeks te maken van 1.5V Oplaadbare batterijen)
3: BewegingsSensor
4: 12 Volt LED-strip.

Ik zal deze post nog aanvullen, denken jullie dat dit gaat werken? En kent er iemand een Bewegingssesor verkoper?

Afbeeldingslocatie: http://img22.imageshack.us/img22/8842/solarplantrap.jpg

Thanks xx

[ Voor 5% gewijzigd door SalimRMAF op 12-09-2009 23:42 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je een bewegings sensor gebruiken als de energie van de panelen komt?

Als je een beetje uitrekent hoeveel de ledstrips gebruiken en daar je panelen op afstemt kan je zelf een simpele licht/donker sensor maken . Als het avond wordt gaan de strips vanzelf aan en weer uit als de zon weer opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:36:
Waarom zou je een bewegings sensor gebruiken als de energie van de panelen komt?

Als je een beetje uitrekent hoeveel de ledstrips gebruiken en daar je panelen op afstemt kan je zelf een simpele licht/donker sensor maken . Als het avond wordt gaan de strips vanzelf aan en weer uit als de zon weer opkomt.
Omdat ik wil dat de LED's pas aan gaan wanneer er iemand in de buurt is. :p

Ik kan niet slapen wanneer er teveel licht is. Ik vind 30 seconde per beurt genoeg. En ik denk niet dat de LED's de hele nacht aan kunnen blijven, op dat kleine zonnepaneel. Vandaar dat ik sensoren wil gebruiken; dat slurpt naar mijn mening een stuk minder stroom.

De strips, 3 stuks a 12 Volt, ~0.35 Milliampere per stuk.

Afbeeldingslocatie: http://www.ledisvet.nl/images/LED_samples/Horecava_LED_strips.jpg

xXx

[ Voor 4% gewijzigd door SalimRMAF op 14-09-2009 00:15 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Het is een open deur inschoppen, maar heb je al gedacht aan een µC? Het kan echter ook goed zonder:

Je wil iets van laad/ontlaadbeveiliging op je accu ('s zomers overladen en 's winters te diep ontladen) kan met 2 opams als window-comparator, lichtsensor (of rechtstreeks met het zonnepaneel) om enkel bij duisternis bij te lichten opampje als comparator, vergelijkt referentiespanning mbv zener oid met spanning van zonnecel, laadregeling in zijn simpelste vorm een weerstandje en (schottky)diode, bewegingssensor PIR sensor is wat je zoekt, bestaat zelfs met een regelbare tijd zodat je geen aparte timer nodig hebt en eventueel nog een timertje RC netwerkje of NE555.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Die techniek/termen ken ik niet, sorry. :p

Kent er iemand misschien de sensoren die ik nodig heb; de beweginsdectoren?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

Rmg

salimrmaf schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 17:18:
Die techniek/termen ken ik niet, sorry. :p

Kent er iemand misschien de sensoren die ik nodig heb; de beweginsdectoren?
Die uit je topicstart zijn te halen bij de bouwmarkt wat het voltage is waar ze op schakelen weet ik alleen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Hij wilt een bewegingsdetector die op 12V(DC) werkt blijkbaar, niet de standaard bewegingsdetector die je op 230V aansluit.

Je kunt de losse circuits gewoon kopen, meestal genaamd PIR (Passive InfraRed) circuit of je kunt een kit kopen met een geschakelde uitgang - verbind dat door met een MOSFET om je LED's aan te steken. Ze bestaan ook in Ultrasoon maar ik denk dat je gebuur's honden dit niet graag zouden hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Guru Evi op 18-09-2009 19:43 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1