Toon posts:

Static Pressure?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een projector met een nogal lawaaierige fan. Daarom wil ik deze vervangen. Een goede plaatsvervangende fan is nogal lastig te vinden (de fan loopt op 5000 rpm, is 60mm en verplaatst 27.55 cfm). Na een tijdje zoeken heb ik er toch eentje gevonden die een stuk stiller is (30DBA inplaats van 40) en maar 1 cfm minder verplaatst. Nu viel mij op dat bij de huidige fan de static pressure 7.47 mmH20 is, en bij de nieuwe 3.2 mmH20. Mijn vraag is nu: Wat betekend static pressure precies en kan ik deze fan als vervanger gebruiken?

Bedankt,

Mark

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 07:51

KneoK

Not in a million lightyears

Op Google vind je enorm veel info over static pressure, ik kan alleen niet precies de vinger leggen op hoe dat zich toepast op een fan, maar wat ik wel gevonden heb is dat een goeie Noctua fan (hoog aangeschreven vanwege z'n goeie static pressure) iets meer dan anderhalve mm H2O 'heeft', je zou dan zeggen dat lager beter is, dus dat zou wel snor moeten zitten als je je nieuwe fan vergelijkt met je oude.

Verder lijkt luchtverplaatsing me veel belangrijker, die ene cfm zal je de kop niet kosten, dus die fan is prima als vervanger te gebruiken. En vergeet niet de spanning van je huidige fan te controleren, ik kan me niet voorstellen dat die op een andere dan 12V loopt maar je weet maar nooit.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 18:41
KneoK schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 23:49:
... je zou dan zeggen dat lager beter is, dus dat zou wel snor moeten zitten als je je nieuwe fan vergelijkt met je oude.
Je zou het kunnen zeggen, maar het klopt helaas niet. Static pressure is de constante druk die de fan levert. Dat "mmH2O" betekend dat de fan, als die op een bepaalde afstand boven water hangt, het water constant zoveel mm naar beneden drukt. Hoe hoger die druk hoe beter voor een behuizing waar vanalles in de weg zit. De fan moet dan namelijk de lucht overal tussendoor persen. En dan is meer druk beter.

Addicted to silent computing

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens verder gezocht en heb nog een andere fan gevonden die ook iets minder lucht verplaatst (26.63 cfm). Maar ik kan nergens ook maar iets vinden over de static pressure. Er zijn ook maar een paar 60 mm fans die ongeveer evenveel lucht verplaatsen..

Maar de static pressure lijkt me weg belangerijk (het is een outtake fan..dus hij moet alle hete lucht eruit zuigen)

Mark

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:01

Reptile209

- gers -

De static pressure heeft aan wat de maximale weerstand is die de fan kan overwinnen. Voor een intake-fan kan dat van belang zijn, omdat je daar zit met de weerstand die ontstaat als de luchtstroom zich door de (kleine) gaatjes uit de kast moet wurmen. Een outtake fan heeft zo goed als geen weerstand, omdat die direct naar buiten blaast, en de intake fans zorgen dat die lucht er ook echt is. In jouw situatie telt dus alleen het verplaatste volume dat hij naar buiten kan blazen.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik hoef alleen naar het aantal cfm te kijken? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens ook even naar de intake fan gekregen (maakt een minder lawaai, maar toch een beetje vervelend). Daar kon ik bijna geen info over vinden, maar toch vond ik ergens een website die zei dat de fan bijna 5 cfm verplaaste en 35 dB aan geluid maakte (kan dat niet veel stiller voor een 50 mm?). En moet ik hierbij wel letten op de air pressure? (de lucht moet alleen een paar gleufjes door..).

Nogmaals bedankt,

Mark

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11-2025

Terrestraeon

END OF LINE

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 18:34:
...maar toch vond ik ergens een website die zei dat de fan bijna 5 cfm verplaaste en 35 dB aan geluid maakte...
5 CFM? Dat is een typfout zekers? :)

Je wilt toch geen 27 CFM fan vervangen door een van 5 CFM?
35dB is overigens erg hoog voor amper 5 CFM.

Normale waardes voor een 50mm fan zijn 10 CFM en 22dB.
Ziehier: http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=11394

Bovendien dacht ik dat je naar een 60mm fan zocht?

Verwijderd

Reptile209 schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:52:Een outtake fan heeft zo goed als geen weerstand ...
Onzin. De outtake heeft het makkelijk als de inblaas goed is én vice versa. Normaal zou je niet eens een inblaas gebruiken maar twee outtakes parallel. Waarschijnlijk zit de inblaas echter meteen op de lamp gericht om die goed te koelen. Daarom heb je hier een inblaas nodig.
Ik zou op internet naar de beste fans zoeken die je kunt vinden. Staar je niet blind op de luchtverplaatsing; de static pressure moet minstens zo hoog zijn als bij de originele fans. De luchtverplaatsing ook.
P.S. als er een rooster zit kun je dat eventueel uit de kast zagen. Dat rooster zorgt alleen voor extra weerstand en lawaai.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2009 23:56 ]

Verwijderd

de dba opgave zegt ook maar bar weinig is mijn ervaring :(
Pagina: 1