PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Heel goed idee, echter is dit een zakelijke aansluiting die vanuit een huis is overgenomen wat niet helemaal goed gegaan is (de helpdesk zit het de ene keer als prive en dan weer als zakelijk). Dit is een lang verhaal wat ik je zal besparen, deze administratieve rompslomp wordt maandag door die persoon zelf geregeld. Dat los dit probleem echter niet op.CodeCaster schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:27:
Een ander idee: een bedrijf niet achter een consumentenlijn hangen. Wat als het internet er voor een dag uitligt?
PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Dat kloptOperations schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:30:Dat los dit probleem echter niet op.
Ik heb zelf twee 780WL's in gebruik genomen (bij m'n ouders en bij m'n vriendin) en port forwarding werkt daarop prima. Gewoon een eigen "game/service" aanmaken en deze koppelen aan een PC.
Of je zet zelf een router neer en zet die in DMZ.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Zover ik weet levert KPN nogsteeds Siemens/Thompson uit voor IPB abbo's.
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
@Ts:
Je kan wel via een kleine omweg root access krijgen in de experiabox maar helemaal stabiel is het geloof ik niet...
Linkje
Het is mij wel eens gelukt via deze procedure maar het werkt niet helemaal zoals daar beschreven staat er mist volgens mij ergens een klein detail maar je kan het proberen het werkte bij mij ook ineens.
Alleen na een reset als gevolg van een vastloper was de firmware weer hersteld alleen de wijzigingen in de config waren wel behouden (port mappings en dhcp scope gewijzigd.).
Als ik zelf een router neer zet zal de experia (modem) toch nog steeds alle poorten door moeten zetten naar die nieuwe router? En dat eigen game/service kan ik nog even proberen, dat zet echter DHCP nog niet uit. En ik wil ook nog het LAN ip wijzigen. Wat nu ook niet mogelijk is.CodeCaster schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:32:
[...]
Dat klopt![]()
Ik heb zelf twee 780WL's in gebruik genomen (bij m'n ouders en bij m'n vriendin) en port forwarding werkt daarop prima. Gewoon een eigen "game/service" aanmaken en deze koppelen aan een PC.
Of je zet zelf een router neer en zet die in DMZ.
DMZ opties heb ik ook niet op die experia box.
Wij hebben het eerst opgelost door achter de Experiabox een eenvoudige router te hangen. Aan de WAN poort van deze router de Experiabox, de LAN kant op je eigen netwerk. Je extra router krijgt als extern IP een IP van de Experiabox en aan de LAN kant kan je alles zelf inregelen.
DMZ inregelen lukt inderdaad niet, maar als je op de Experiabox alleen de poorten forward naar je router en dan vanaf je router weer naar je server, gaat het meeste ook prima (http, smtp, etc, leveren allemaal geen probleem op).
Vanwege het continue vastlopen van de Experiabox (tot 20 keer per dag, en nee, KPN kon ons niet helpen) en de geforceerde situatie waarbij je continu het gevoel hebt nét niet alles in eigen hand te hebben, hebben wij de Experiabox en de router de deur uitgedaan en vervangen door een Draytek 2710VN modem/router. Hierin de VPI/VCI settings en username/password van KPN adsl ingevuld en het werkt feilloos. Toevallig hebben we dit net sinds vorige week ingeregeld, en sindsdien 0 downtime (al is 1 week natuurlijk nog geen betrouwbare meting, maar de eerste resultaten zijn meer dan positief).
Wij maken alleen geen gebruik van de VOIP functionaliteit van KPN dus met de SIP settings kan ik je niet helpen...
[ Voor 5% gewijzigd door MrTinux op 12-09-2009 20:57 ]
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Ja dat geloof ik maar als ik een 2de router er achter hang en die koppel aan de Experia box moet die experia box toch nog steeds de poorten door sturen naar die 2de router? Iets wat dus niet kan, of mis ik iets?MrTinux schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:54:
Herkenbare situatie. Als in, ik heb precies hetzelfde op mijn kantoor(tje).
Wij hebben het eerst opgelost door achter de Experiabox een eenvoudige router te hangen. Aan de WAN poort van deze router de Experiabox, de LAN kant op je eigen netwerk. Je extra router krijgt als extern IP een IP van de Experiabox en aan de LAN kant kan je alles zelf inregelen.
DMZ inregelen lukt inderdaad niet, maar als je op de Experiabox alleen de poorten forward naar je router en dan vanaf je router weer naar je server, gaat het meeste ook prima (http, smtp, etc, leveren allemaal geen probleem op).
Vanwege het continue vastlopen van de Experiabox (tot 20 keer per dag, en nee, KPN kon ons niet helpen) en de geforceerde situatie waarbij je continu het gevoel hebt nét niet alles in eigen hand te hebben, hebben wij de Experiabox en de router de deur uitgedaan en vervangen door een Draytek 2710VN modem/router. Hierin de VPI/VCI settings en username/password van KPN adsl ingevuld en het werkt feilloos. Toevallig hebben we dit net sinds vorige week ingeregeld, en sindsdien 0 downtime (al is 1 week natuurlijk nog geen betrouwbare meting, maar de eerste resultaten zijn meer dan positief).
Wij maken alleen geen gebruik van de VOIP functionaliteit van KPN dus met de SIP settings kan ik je niet helpen...
Je weet zeker niet toevallig welk stukje er mistdutch_warrior schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:34:
@Ts:
Je kan wel via een kleine omweg root access krijgen in de experiabox maar helemaal stabiel is het geloof ik niet...
Linkje
Het is mij wel eens gelukt via deze procedure maar het werkt niet helemaal zoals daar beschreven staat er mist volgens mij ergens een klein detail maar je kan het proberen het werkte bij mij ook ineens.
Alleen na een reset als gevolg van een vastloper was de firmware weer hersteld alleen de wijzigingen in de config waren wel behouden (port mappings en dhcp scope gewijzigd.).
[ Voor 18% gewijzigd door Operations op 12-09-2009 21:01 ]
Nee ik had zelf wat probleempjes bij deel 2 van die tutorial aan het eind van deel 1 kwam niet het verwachte resultaat.Je weet zeker niet toevallig welk stukje er mist
Bij het stuk waar je annuleren moet drukken voor het wachtwoord.
Ik had hierna geen toegang tot de bestanden uit stap 2, maar na meerdere pogingen werkte het ineens en lukte het om de config eruit te krijgen en daarna ook weer erin te zetten.
Ik zal nog even kijken volgens mij had ik ergens genoteerd waar het mis ging en na welke stappen het wel lukte.
Ik had de standaard kpn wachtwoorden misschien moeten wijzigen of de accounts verwijderen om te voorkomen dat het ding zich reset naar een knp config.
Maar aan de andere kant eigenlijk is het ook de bedoeling dat het ding na een reset terug keert naar de fabrieks config.
Ik zou zeggen probeer de procedure gewoon eens, en als je eenmaal root access hebt moet je meteen een andere firmware in het ding schieten, dan heb je als het goed is een normale speedtouch.
Ik heb het ding zo niet bij de hand, maar je kan wel gewoon port forwarding instellen. Dat gaat bijzonder knullig en zit ergens in de game settings (je moet een custom rule aanmaken of gebruik maken van een preset). Vervolgens moet je een van de rules "binden" aan 1 van de aangesloten apparaten. Bij een extra router moet dat dus deze router zijn.Operations schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:59:
[...]
Ja dat geloof ik maar als ik een 2de router er achter hang en die koppel aan de Experia box moet die experia box toch nog steeds de poorten door sturen naar die 2de router? Iets wat dus niet kan, of mis ik iets?
Thomson heeft geprobeerd het begrijpbaar te maken voor leken, maar juist als je gewoon gewend bent "port forwarding -> nieuwe regel: stuur inkomend TCP verkeer op poort 80 door naar IP 192.168.1.10" te doen, is het even zoeken omdat het zo niet werkt bij de Experiabox web interface).
Oftewel:
1. regel maken (bijv "http" op poort 80 of "smtp" op poort 25)
2. regel binden aan de router.
Dan kan ik toch net zo goed die regel direct binden aan de server nu?MrTinux schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:10:
[...]
Ik heb het ding zo niet bij de hand, maar je kan wel gewoon port forwarding instellen. Dat gaat bijzonder knullig en zit ergens in de game settings (je moet een custom rule aanmaken of gebruik maken van een preset). Vervolgens moet je een van de rules "binden" aan 1 van de aangesloten apparaten. Bij een extra router moet dat dus deze router zijn.
Thomson heeft geprobeerd het begrijpbaar te maken voor leken, maar juist als je gewoon gewend bent "port forwarding -> nieuwe regel: stuur inkomend TCP verkeer op poort 80 door naar IP 192.168.1.10" te doen, is het even zoeken omdat het zo niet werkt bij de Experiabox web interface).
Oftewel:
1. regel maken (bijv "http" op poort 80 of "smtp" op poort 25)
2. regel binden aan de router.
Ik heb dat game rule inderdaad gevonden, stom dat ik daar niet meteen gekeken heb. Zal daar die regels instellen, ik werk dan wel met harde IP's heb ik geen last van de DHCP van die experia box en gaat de DHCP op de server gewoon uit. LAN IP blijft dan zo daar kom ik ook wel overheen.
Blijven die rules wel staan na een reset dan? Dat is nog wel ff belangrijk.
DMZ heb ik overigens inmiddels gevonden, als ik een nieuwe "game" aanmaak kan ik gewoon poort 1 - 65536 kiezen. Dus een 2de router zou inderdaad kunnen, zie daar alleen het nut niet zo van als ik nu ook de poorten direct naar de server kan sturen. Als de experia dit niet kan onthouden is een 2de router uiteraard wel een goed idee. Echter kan ik dan weer niet remote bij de experia, dus als die eruit klapt heb ik nog steeds een probleem.
[ Voor 14% gewijzigd door Operations op 12-09-2009 21:27 ]
Dat kan inderdaad. Zo zal het zeker ook gaan werken. Maar je hebt nu niet alles in eigen hand. Als je daar echter mee kan leven, is het een prima oplossing voor de schaal waarbinnen je opereert.Operations schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:16:
Dan kan ik toch net zo goed die regel direct binden aan de server nu?
Ik heb dat game rule inderdaad gevonden, stom dat ik daar niet meteen gekeken heb. Zal daar die regels instellen, ik werk dan wel met harde IP's heb ik geen last van de DHCP van die experia box en gaat de DHCP op de server gewoon uit. LAN IP blijft dan zo daar kom ik ook wel overheen.
Ja hoor, de rules blijven gewoon staan. In zekere zin is het net een echte routerBlijven die rules wel staan na een reset dan? Dat is nog wel ff belangrijk.
Kan je er nu wel remote bij dan (dus vanaf het Internet, bijv vanaf je verbinding thuis)?Echter kan ik dan weer niet remote bij de experia, dus als die eruit klapt heb ik nog steeds een probleem.
Als je met 'remote' bedoelt: vanaf het LAN, dat kan nog hoor: gewoon naar http://192.168.1.254 surfen. Je tweede router zal dat gewoon doorsturen. Werkt prima (been there, done that, didn't got a t-shirt
Kortom: met een 2e router gaat het prima werken en kan je je LAN inregelen zoals je zelf wilt. Maar je eigen voorstel met alleen de Experiabox en gebruik maken van vaste IP's etc werkt ook prima.
[ Voor 31% gewijzigd door MrTinux op 12-09-2009 21:36 ]
Plus dat je de IP range en DHCP settings niet eens kan aanpassen in zo'n kreng. Ik had zo'n ding gelijk eruit gekiept eigenlijk.
Hier stond een dode link.
Heb je over het terug naar default settings bij een remote upgrade een bron(no offence, just curious)? Wij hebben 6 maanden* met een Experiabox gewerkt met port forwarding en alle settings zijn hierin nooit verloren gegaan...strandbal schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:35:
KPN Experiaboxen worden op consumentenlijnen op afstand door KPN geupgrade. Dit betekent dat alle door de klant ingestelde waarden overboord worden gekiept, en het hele ding weer op default settings draait. Je port forwardings zijn dus weg als KPN daar zin in heeft.
*) nooit meer... I swear, nooit meer!
[ Voor 8% gewijzigd door MrTinux op 12-09-2009 21:40 ]
KPN heeft volledige controle over deze apparaten, en geeft geen moer om wat jij ermee hebt uitgevreten.
Hier stond een dode link.
Verwijderd
En dat is op zich logisch. Als consument heb je ook geen enkele afspraak met KPN over service-levels. Zulke apparaten zijn voor KPN natuurlijk heerlijk, juist omdat ze op afstand kunnen upgraden / resetten. Op die manier kunnen ze een hele grote groep mensen service verlenen met zo weinig mogelijk middelen.strandbal schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:44:
[...]
KPN heeft volledige controle over deze apparaten, en geeft geen moer om wat jij ermee hebt uitgevreten.
Bij ons op de zaak hebben we ook 1 Experia-box. Solcon levert die dingen ook aan licht-zakelijke klanten. Dat is onze "rommel-verbinding" en dus ook de enige die het soms niet doet omdat die Experia-box dan weer eens zijn verbinding kwijt is. Bij KPN nemen we alleen glasvezelverbindingen af. Dan krijg je een CPE en Cisco routers.