Anoniem: 209922

Topicstarter
Ik ben bezig met het configureren van een Asterisk callserver voor mijn firma die binnenkort officieel opgericht wordt. Dit is de eerste keer dat ik me met callservers (of zelfs maar telefoonaansluitingen) bezighoud, en heb nog enkele beginnersvraagjes.

Is het mogelijk om VoIP te gebruiken om kosten te besparen, zo ja, welke bedrijven zijn een aanrader? Het moet mogelijk zijn een eigen nummer te krijgen (in België), en meerdere gesprekken tegelijk moeten ontvangen kunnen worden, die vervolgens door Asterisk afgehandeld worden.

Is er iemand met ervaring op dit vlak, advies wordt erg op prijs gesteld!
Bij voorbaat dank.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Wel, je kan alvast beginnen door te zoeken naar SIP-aanbieders die je een (evt lokaal) netnummer kunnen aanbieden. Veelal zal dit echter een bepaald netnummer zijn (084 in Nederland)
Vervolgens kan je dan deze tarieven vergelijken met de tarieven van Belgacom om uberhaupt te zien of het nut voor je heeft.
Let ook het dataverbruik van een VoIP-oplossing; ik weet hoe en wat van je plannen, maar als je een VoIP server zoals Asterisk een redelijke goede kwaliteit mee wilt geven en je werkt over een belgische consumentenlijn kan je natuurlijk ook - samen met ander internetgebruik - snel in de problemen met je dataverbruik.

Kijk in ieder geval het onderste even door voor meer info :)
[google=sip provider belgium]

Aangezien het zakelijk is: let ook op hoe lang het bedrijf in kwestie waar je je SIP trunk vandaan haalt al bestaat; je wil niet iedere 2 maand je nummer moeten veranderen omdat het andere bedrijf over de kop gaat.

Ongetwijfeld zullen andere nog wel toevoegingen hier op hebben, maar dit zijn mijn ervaringen en waar ik het eerst naar zou kijken. Eigenlijk al ver voordat ik uberhaupt zou besluiten om VoIP te gaan toepassen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door r0b op 12-09-2009 20:09 ]

Anoniem: 268383

voip partner Speakup.nl, levert een sip-trunk af op je bestaande internet verbinding. Portforward en klaar :) (eventueel ook leuk voor privegebruik)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 268383 op 12-09-2009 20:27 ]

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 06:34
Anoniem: 268383 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:26:
voip partner Speakup.nl, levert een sip-trunk af op je bestaande internet verbinding. Portforward en klaar :) (eventueel ook leuk voor privegebruik)
Goede ervaringen met die gasten!

Jouw naam in onder mijn Post

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Anoniem: 268383 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:26:
Lijkt alleen diensten voor Nederland aan te bieden? TS zit in Belgie als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209922

Topicstarter
r0b schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:43:
[...]

Lijkt alleen diensten voor Nederland aan te bieden? TS zit in Belgie als ik het goed heb.
Klopt, een nederlands netnummer is geen optie (qua kosten voor de klant).
Van de SIP aanbieder 3starsnet hoor ik positieve geluiden, maar de tarieven liggen niet zòveel lager dan die van Belgacom. Ik neem aan dat deze dienst meerdere gesprekken tegelijk kan ontvangen?

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-07 11:23

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Ik zou eens gaan informeren naar swyx , is een veel mooier systeem , het ondersteunt dect , CTI met CRM .
en is full ip based , en draait zeer goed op het server 2003 platform en werkt samen met je AD.

Ik heb het op veel locaties draaien , en voor windows begrippen erg stabiel ( server draait rustig 200 dagen zonder reboot zonder dat er problemen zijn )

Zeer mooie call routing , record on demand , meeluisteren en zeer flexibel , ook voor meerdere locaties en werkplekken wissels .

kost een paar centen , maar dan heb je iets mooiers dan het ingewikkelde asterisk

trouwens voor SIP zou ik eens kijken bij 12connect , scheelt veel op buitenland , lokaal is er weinig te besparen , omdat je al de mogelijkheid heb om lokaal gratis te bellen .

en voor GSM verkeer zou ik kijken of het rendabel is om een GSM box op te hangen ( collega in een bundel voorniks , en gsm naar gsm goedkoper )

[ Voor 22% gewijzigd door DutchITMaster op 24-09-2009 22:15 . Reden: toevoeging kostenbesparing ]

Netwerk Engineer

Pagina: 1