Opslag is meestal het probleem niet met foto opslag. Kwestie van regelmatig (eens in de 2 á 3 jaar) een nieuwe (ook meteen grotere) HD kopen, en je foto's verplaatsen (of kopieren zodat je nog een backup hebt. Eventueel combineren met online backup/opslag diensten, of andere manieren van eigen backup.
Wat belangrijker is om op te letten is in welk formaat je de foto's opslaat.Wie zegt dat over 20 jaar JPG nog steeds als formaat zal worden ondersteund, of dat jouw raw bestanden nog worden gelezen door de software van die tijd? Ik begin het nu al een beetje te merken, mijn vorige camera was een Konica Minolta, die zijn bestanden als MRW opsloeg. Die bestanden konden worden gelezen door specifieke software van KM, en ook door Adobe Camera Raw en Lightroom (en nog wel een paar andere stukken software). Maar van de originele software zijn geen updates meer te krijgen, en is zelfs in zijn geheel nergens meer te vinden op internet.
Gelukkig wordt de boel nog prima gelezen door Lightroom, maar ik begin mij te realiseren dat dit niet eeuwig door zal blijven gaan. Het blijft een bestandsformaat die niet meer gebruikt wordt, behalve als archief. Ik ga denk ik binnenkort eens uitzoeken wat voor mij de makkelijkste manier is om die MRW bestanden om te zetten naar DNG. Aangezien dat bestandsformaat nog 'current' is, en zeker voorlopig (de komende 5 jaar ofzo minsten) nog ondersteund zal worden door Adobe.
Mijn huidige manier van opslag is trouwens als volgt:
- (320GiB) schijf met 'meest' recente foto's (in dit geval alles van 2009)
- Externe USB schijf (320 GiB) waar een backup opstaat van de primaire fotoschijf
- Op 2 andere schijven de oudere foto's (2008 en daarvoor, ik heb terug tot 2004), deze worden verder niet lokaal gebacked up
- KPN Online Backup voor al deze foto's en de Lr library
[
Voor 12% gewijzigd door
Wolfensteijn op 12-09-2009 18:33
]