• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb 2 huizen verbonden met elkaars netwerk via 2 keer een Engenius Senao EOC-5610 op het dak, het signaal gaat zo ongeveer net over alle daken heen in een binnenstad, hemelsbreed ongeveer een kilometer (misschien nog niet eens)

Het werkt an sich perfect!, ééntje is ingesteld als Acces-Point, de ander als Client Bridge.

Nu wil het geval dat als het huis verzend waarbij de Senao als client bridge is ingesteld 2 MB per seconde haalt (wat wij netjes en acceptabel vinden), zojuist nog een bestandje getest van 55 MB, duurt dan kleine 30 seconden.

Als ik ditzelfde bestandje weer probeer terug te halen (dus versturen van het huis waarvan de router acces point is) dan gaat dit met 100/200 kilobyte per seconde, duurt dus een stuk langer.

Verdere instellingen (op beide routers gelijk):
Geen Wep/WPA (security is MAC adres)
Wireless mode: 802.11a (5ghz/54mbps)
transmit power 26 dbm
Fragment Length 2346 bytes
RTS/CTS Threshold 2346 bytes
Protection Mode disable
WMM disable
distance 2km (ging sneller dan met 1 km met de snelle verbinding)

Enig idee wat ik moet veranderen om beide richtingen snel verkeer te kunnen hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
subtiel schopje,

ik heb tussentijds nog eens geprobeerd op een ander kanaal op de 5ghz band te kiezen, toen leek het heel even traag beide kanten op te gaan en vervolgens werkt het helemaal niet meer.

Sindsdien weer op de oude band gezet, en alles werkt weer als vanouds (dus 1 kant snel / 1 kant traag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zegt Senao zelf? Heb je met hun (of de leverancier) contact opgenomen?

En voor links tussen gebouwen etc... moet je ALTIJD het laagste kanaal nemen.

Probeer anders een andere trucje: Verwissel die twee apparaten van huis. Zet ze wel weer op correct client / AP. Kijk even of dat effect heeft.

Ook een idee: Zet ze in BRIDGE mode. Dan is het "transparant", en lijkt het alsof jij een kabel verbinding hebt, en zal je client (remote site) een IP adres krijgen van de router. (wat eigenlijk het beste is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 08:35:
Ook een idee: Zet ze in BRIDGE mode. Dan is het "transparant", en lijkt het alsof jij een kabel verbinding hebt, en zal je client (remote site) een IP adres krijgen van de router. (wat eigenlijk het beste is).
Dat de clients op de remote site een ip adres krijgen van de DHCP server op de hoofdlocatie kan ook zoals de TS het nu heeft ingesteld.

Verder zou ik inderdaad eens contact zoeken met Senao, misschien kunnen zij je vertellen of wellicht een firmware update dit probleem oplost.