Toon posts:

smbfs pakkage installeren in livecd omgeving

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De harddisk van mijn laptop heeft een val niet goed verwerkt. De disk is verdeeld in 2 partities met op de 1e partitie een W7 installatie. Op de 2e partitie staat data.
Ik wil nu proberen om data van de 2e partitie af te halen met behulp van een Helix3 livecd. Deze Helix3 Livecd is een aangepaste Ubuntu (hardy) distro.

Als ik vanaf de livecd boot kan ik wel een windows share benaderen: Als ik ga naar: places / connect to server en dan de gegevens van een windows share invul zie ik de windowsshare en kan over de share heen browsen.
Wat echter niet lukt is deze share mounten. Dit lijkt te komen omdat bij het opstarten van de livecd smbfs pakkage niet geinstalleerd wordt. Ik heb zowel via Adepto als handmatig geprobeerd de share te mounten. Beiden helaas met foutmeldingen die wijzen op het ontbreken van smbfs pakket.

Is er een mogelijkheid om smbfs achteraf te intsalleren, wetende dat er (op een usb stick van 4GB of SD kaart van 4GB er geen andere opslagmogelijkheid is op de laptop omdat de harddisk niet meer bruikbaar is.

Ik wil nu met Adepto een image maken van de data partitie en deze opslaan op de windows share. Adepto vereist dat de share gemount wordt maar dat lukt dus niet.

Iemand suggesties om de OF de share binnen de linux omgeving te mounten, OF een andere mogelijkheid om de diskimage op te slaan op een windows share?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

apt-get install smbfs (via een terminal)
Of hoe het specifieke pakket dan ook heet.

Nadeel is natuurlijk wel dat je na een reboot smbfs weer opnieuw moet installeren.

Wat mij trouwens veel makkelijker lijkt is die laptop HD in een andere pc te hangen..
Is het een sata laptop schijf, dan is het een eitje....
Is het een pata laptop schijf, dan kan je voor 2 euro een converter kopen.

edit: ik heb overigens nog nooit problemen gehad om een ntfs schijf te mounten met een ubuntu live dvd.
Probeer gewoon eens de laatste normale ubuntu live DVD, die mount automatisch de ntfs partities.
Kan je daarna de boel overzetten via usb of netwerk.. of wat dan ook.

[ Voor 110% gewijzigd door job op 12-09-2009 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
smbfs handmatig installeren heb ik geprobeerd maar kreeg dit niet voor elkaar (niet via apt-get en niet via gui pakket manager)
Het kan zijn dat de repository niet goed is aangegeven, daar zal ik nog naar moeten kijken, maar normaal gesproken zijn de 'standaard' repositories voldoende.

Het gaat om een SATA laptop schijf. En een eitje om deze in een andere pc te hangen?? Dan moet je wel een SATA controller hebben in je pc.... :) (niet iedereen heeft een up-to-date pc ter beschikking)

Als linux noob snap ik overigens niet waarom ik wel een windows share kan benaderen/browsen maar niet kan mounten? Het lijkt toch of er toch ondersteuning is voor een windows share als je deze kan benaderen. Of haal ik nu wat door elkaar?

Ondertussen heb ik sda2 kunnen mounten binnen de linux ongeving en zowaar een aantal bestanden kunnen kopieren naar de windows share. De harde schijf in kwestie heeft waarschijnlijk dusdanig veel bad sectors door de val dat ik daardoor soms wel en soms niet de partities kan mounten.
Voorlopig loopt de copyslag.... (blijf duimen... ;) )