Drivers voor Hightpoint RocketRAID 2320

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:45
Ik ben beginner met linux en heb laatst een Hightpoint RocketRAID 2320 RAID-kaartje gekocht. Er waren netjes drivers, maar na deze te installeren gebeurd er niks. (hij geeft in de terminal aan dat ik moet rebooten, maar als ik reboot worden de schijven nog steeds niet herkend. (In windows worden ze wel herkend, hij werkt dus wel). Ik probeerde nu de GUI te installeren om te kijken wat er fout is, maar tijdens de installatie krijg ik deze error:

ramon@NAS:~$ rpm -i '/home/ramon/Bureaublad/hptsvr-3.13-4.x86_64.rpm'
error: Failed dependencies:
/bin/sh is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libc.so.6()(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libc.so.6(GLIBC_2.2.5)(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libc.so.6(GLIBC_2.3)(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libc.so.6(GLIBC_2.3.4)(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libcom_err.so.2()(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libdl.so.2()(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libdl.so.2(GLIBC_2.2.5)(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libgcc_s.so.1()(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libgcc_s.so.1(GCC_3.0)(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libgcc_s.so.1(GCC_3.3)(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libm.so.6()(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libpthread.so.0()(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libpthread.so.0(GLIBC_2.2.5)(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libresolv.so.2()(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libresolv.so.2(GLIBC_2.2.5)(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64
libz.so.1()(64bit) is needed by hptsvr-3.13-4.x86_64

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Hallo Tha Ra, wat voor distro gebruik je?

• Tha Ra
AutoStatic schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 17:25:
Hallo Tha Ra, wat voor distro gebruik je?
Ubuntu 9.04 64bit

• autostatic
Dan zou ik geen rpm pakket installeren, maar een deb pakket, als dat er überhaupt is.
Ik zou hier even kijken: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=944494

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
http://www.highpoint-tech.com/usa/bios_rr2320.htm Daar staan drivers (modules) voor Ubuntu 9.04

Waarschijnlijk is er ook wel een kernel module die hem ondersteunt, dan heb je de drivers niet eens nodig, maar dat weet ik niet zeker.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Tha Ra
Ik heb de driver van de site gebruikt. En het probleem zit hem niet alleen in het installeren van de GUI (ik kan hem namelijk ook onder windows configureren, maar de driver die gewoon niet werkt. Ik kan namelijk in fdisk of GParted ook geen /dev/sdb zien.

• autostatic
Wat is de uitkomst van dmesg | grep rr232x ?

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Je moet de driver source van de highpoint site gebruiken. Ik heb een RR2300 en ik kreeg de pre-compiled drivers niet aan de praat. Maak je geen zorgen de source bevat een uitgebreide README om de boel te installeren. Gebruik wel de RAID driver en niet de JBOD driver.

Succes

Luctor et Emergo || specs

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Even heel simpel; heb je Ubuntu geinstalleerd op een schijf die al onderdeel was van een array?

Zo ja, heb je geen drivers nodig.

Als je OS op een aparte schijf staat (niet op de controller aangesloten) zie hierboven.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Tha Ra
DutchNutcase schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:20:
Je moet de driver source van de highpoint site gebruiken. Ik heb een RR2300 en ik kreeg de pre-compiled drivers niet aan de praat. Maak je geen zorgen de source bevat een uitgebreide README om de boel te installeren. Gebruik wel de RAID driver en niet de JBOD driver.

Succes
Heel erg bedankt! De schijf wordt nu herkend in Gparted (in de meterslange converstie met de helpdesk waren ze niet op dat idee gekomen 8)7 ). In de handleiding staat alleen nog iets over het automatisch laden van de driver bij het opstarten, alleen snap ik niet helemaal hoe dat moet:
To load the driver automatically during system startup, you can either put it into initrd file or configure a /etc/rc.d script to load it.
Als iemand dit kan uitleggen ben ik hem erg dankbaar :)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:13

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het opstarten van RAID is een kip-ei verhaal.

Om je RAID te kunnen lezen heb je drivers nodig. Die drivers staan echter op de RAID.
Een oplossing is om dan maar gewoon alle drivers te laden, maar je kan je wel voorstellen dat dat niet echt efficient is.
Een andere oplossing is zelf een kernel te bouwen, waar je precies in stopt wat je nodig hebt. Dat is alleen niet echt gebruikersvriendelijk, en als je iets aan je hardware verandert dan heb je daar geen driver voor.

Linux heeft een derde optie bedacht. Er wordt een soort mini Linux systeem gebouwd, dat een paar basisdrivers ingebouwd heeft samen met wat software om hardware detectie te doen en de juiste drivers te laden. Dit geheel wordt ingezipt. Bij het opstarten wordt eerst dit mini systeem geladen, dit zorgt er voor dat je harware benaderbaar wordt, waarna het echt OS gestart wordt.
Dit heet initrd. Normale gebruikers passen dit nooit aan, dat laat je over aan je distributie en/of de scriptjes die je distributie daar voor heeft geschreven.

/etc/rc.d is een directory die allerlei start-scriptjes bevat die verder regelen hoe je systeem boot.
Als je niet van je RAID hoeft te booten kun je de drivers vanaf hier laden.
Er zitten overigens ook scriptjes bij om drivers te laden, die je waarschijnlijk beter kan gebruiken dan zelf iets schrijven. Het ligt er een beetje aan wat er moet gebeuren om die RAID controller te starten. Als het echt niet meer is dan de driver laden, zet de naam van de driver dan in de file /etc/modules, dan gaat het verder vanzelf.

Als er meer moet gebeuren dan staat het waarschijnlijk in een scriptje. Dat scriptje moet dan worden toegevoegd aan het start systeem. Dat doe je met het commando "update-rc.d". Je kan beter zelf op die term googelen als dat ik het hier ga uitleggen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1