Nieuwe Provider: LAN is prima, WLAN faalt

Pagina: 1
Acties:

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08-2025
Mijn schoonvader heeft sinds 1 september een nieuwe provider. Oude provider was KPN en hij is op mijn aanraden overgestapt naar Orange/Online. Dit scheelde 15 euro in de maand en zou een verbetering van snelheid opleveren van 4Mbit naar 20Mbit.

KPN had een Experia Box (Speedtouch 780 WL) en Online leverde een Speedtouch 706W, op zich dezelfde kastjes; de Speedtouch 706W heeft echter de helft aansluitingen, maar deze worden toch niet allemaal gebruikt.

Voor de overstap naar Online was er geen probleem. De Laptop kon gewoon wireless verbinden en haalde dezelfde resultaten qua verbinding als de vaste PC.

Probleem: Indien de vaste PC en de Laptop via een draadje worden aangesloten op de Speedtouch werkt internet prima oppie toppie: ~800-900 kb/s download, alle pings prima en zonder time-outs.
Zodra ik de Laptop van een draad afhaal en op de WLAN zet, gaat het fout. Soms kan ie niet eens verbinden, soms is ie wel verbonden maar is de verbinding ten eerste heel traag en ten tweede zijn er veel time-outs.

Modem instellingen:
quote: Intellingen Speedtouch 706 volgens Web-Interface
Configuratie

Interface ingeschakeld: Ja
Fysiek adres: ****
Netwerknaam (SSID): SpeedTouchE3830B
Interfacetype : 802.11b/g
Huidige snelheid: 48 Mbps <<------ ??? niet altijd 54 Mbps (soms wel 1Mbps ???)
Kanaalselectie: Auto
Regio: Europe
Kanaal: 1
Multicast toestaan vanaf breedbandnetwerk: Ja
WMM: ingeschakeld

Beveiliging

Broadcast netwerknaam: Ja
Nieuwe apparaten toestaan: Nieuwe stations zijn toegestaan (automatisch)
Beveiligingsmodus: WPA-PSK
WPA-PSK vooraf gedeelde sleutel: ****
WPA-PSK-codering: TKIP+AES
WPA-PSK-versie: WPA+WPA2
Instellingen op de Laptop voor betreffende netwerk:
quote: SpeedTouchE3830B Eigenschappen op Laptop
Netwerknaam (SSID): SpeedTouchE3830B
Netwerkverificatie: WPA2-PSK
Gegevensversleuteling: AES
Netwerksleutel: (zelfde als "WPA-PSK vooraf gedeelde sleutel")
Bij het zoeken naar netwerken zie ik een heleboel netwerken, het netwerk waar ik naar moet verbinden staat altijd met volle sterkte zichtbaar (5 streepjes).

Een ding dat me opvalt is de variabele "Huidige snelheid" die het modem aangeeft in de web interface. Deze bekijk ik steeds op de vaste PC en soms als de laptop is verbonden, geeft de interface wel eens aan dat de huidige snelheid 1Mbps is, soms 24Mbps, soms 48Mbps, soms 54Mbps. Zowel het modem als de Laptop hebben hardware voor een 54Mbps verbinding. Is dit normaal?

Pings vanaf de vaste computer (zit ik nu ook op) naar 192.168.1.254 zijn allemaal <1ms en pings naar externe domeinen zijn ook allemaal goed in orde (gemiddeld 18ms naar tweakers.net en gemiddeld 129ms naar mmo-champion.com (een site uit America))

ALS ik al kan verbinden met de laptop, want dit lukt ook niet altijd, probeer ik dezelfde ping checks.
192.168.1.254 geeft goeie resultaten: ~30ms gemiddeld.
Externe domeinen (google.com, tweakers.net of mmo-champion.com) geven de helft van de tijd ping time-outs, wat neerkomt op een 50% packet loss. Geen wonder dat de verbinding dus zwaar klote is...
Het maakt niet uit welk extern domein ik pak, zelfs google.com (die normaal toch altijd hoog scoort) heeft een gemiddelde ping van 300-350ms (soms wel hoger) en heel vaak ping time-outs.
Na verloop van tijd (soms 2 minuten, soms 15 minuten) valt de verbinding weer weg op de Laptop en moet ie opnieuw gaan zoeken. Soms kan ie dan weer niet verbinden, soms weer wel...

De drivers van de netwerkkaart op de Laptop zijn up to date, qua software is er ook niks veranderd op de Laptop. voor 1 september werkte de WLAN verbinding echter nog prima op de Laptop.

Weet iemand waar ik moet zoeken? Ik heb niet zo'n zin om de Laptop helemaal op te gaan schonen en vanaf 0 weer te beginnen met Windows XP en dus ook alle instellingen...
Kan het misschien aan het Modem van Online liggen? hier krijg ik zelf namelijk sterke twijfels over...

Alvast bedankt

P.S. Ik heb momenteel geen 2e Laptop met WLAN om te testen...

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-03 20:40
Heb je ook geen telefoon met wifi? Vrienden/familie die even langs kunnen komen met laptop?

Zo te horen is er iets mis met het bereik. Je zegt dat de verbinding altijd 5 streepjes is, dus het ligt niet aan de signaalsterkte. Het zou kunnen zijn dat de buren hun wifi op het zelfde kanaal hebben staan en dat dat stoort. Heb je een betere verbinding als je laptop naast je router staat? Probeer eens de Speedtouch van kanaal te wisselen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, een wisselende snelheid is een kenmerk van WLan, en dat heeft vooral te maken met de kwaliteit en het bereik van elkaar (je moet het zien als 2 mensen die tegen elkaar aan staan te schreeuwen in verschillende kamers. Er is een verschil tussen elkaar horen, en elkaar verstaan, balkjes geven in principe aan of ze elkaar kunnen horen, en de snelheid is een teken van dat ze elkaar kunnen verstaan, je kunt 4 balkjes hebben, maar toch een slechte verbinding). Dit kan verschillende oorzaken hebben, om er maar een paar te noemen:

X-Y-Z afstand te groot

Simpel: zit je er niet gewoon te ver vanaf voor de sterkte van beide antennes? (wie weet schreeuwt die laptop wel knetter hard terwijl de router fluisterd, dan heb je geen 2-weg communicatie)

Veel te veel andere zenders/omgeving die storen

Denk aan buren die hun WLan ook op kanaal 1 hebben staan, wisselspanning leiding die stoort, een magnetron, gewapend beton wat een kooi van farraday maakt, dat soort dingen. DECT telefoons willen ook nogal eens 'evil' zijn.

Kanaal 'te druk'

Nogmaals: staan er niet meer routers in de buurt op kanaal 1? Zo ja: probeer eens 2 kanalen verder, of kijk welke kanalen de routers in de buurt op staan.

Antenne positie

Heeft je speedtouch een 'beweegbare' antenne? Zoja: verzet hem. De meeste antennes zenden uit als een soort van schotel/paraplu, zie het als het ware als de hoofdletter 'T', waarin de stam de antenne is, en het dakje het signaal, in de vorm van een omgekeerd bord. Draai de antenne eens zodat hij meer in 'lijn' staat met de laptop.

Succes!

• Queal
De Laptop staat echter ~5 meter van het modem. Het is nooit eerder een probleem geweest met het vorige modem!
Het modem staat bovenop een computermeubel met de antenne omhoog gericht. Op de eettafel achter dit computermeubel staat de laptop altijd. Soms zit mijn schoonvader de boekhouding te doen op zolder en dat was ook nooit een probleem. Maar als ik als geen verbinding kan krijgen op nog geen 5 meter afstand, dan moet er wel iets mis zijn (er staat geen betonnen muur tussen, geen magnetrons, geen zware magneten of andere gekke dingen, niks dat kan storen)

Ik zal eens een ander kanaal forceren en kijken of dat helpt...

Maar nogmaals: het was nooit eerder een probleem! vorige modem was exact hetzelfde (ook speedtouch, ben inmiddels gewend aan de interface, want die is ook hetzelfde!), stond ook altijd op kanaal 1 en toen was zelfs op zolder de verbinding goed!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

'Het was eerder nooit een probleem' is een zinnetje dat gebruikers gebruiken die niet inzien dat er blijkbaar iets veranderd is aan de situatie. Net als iemand die 's middags bij kantoor zijn auto niet meer kan starten 'Vanmorgen deed 'ie het nog'. Leuk, maar daar hebben we niks aan.

Je hebt wel degelijk een ander modem gekregen, het is een ander typenummertje. Hier kan een ander merk WLAN chipje in zitten, het kan toevallig een slecht exemplaar zijn etc. etc. Er kan wel degelijk veel verschil zijn dus.

Is het mogelijk om het KPN modem aan de Online lijn te hangen?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Queal
Nou zakt toch mn broek af...
De hele ochtend en middag ben ik al aan het kloten geweest en wou ie geen verbinding maken of kreeg ik een langzame verbinding...

Nu net heb ik handmatig kanaal 5 ingesteld, voordat ik op de stoel zat achter de laptop had hij al verbinding en alle ping tests waren goed, een snelle speedtest vertelde mij dat hij met ~850Kb/s downloadde...
Daarna heb ik de kanaalinstelling weer op automatich gezet (pakte ie kanaal 1 weer) en toen had ik nog steeds verbinding, maar waren de ping tests aanzienlijk slechter en was de speedtest gezakt naar 120Kb/s

Vanochtend wilde hij amper verbinden en ALS ik een verbinding had, dan haalde ik met geluk 10Kb/s

Het was dus de hele dag gewoon een beetje druk op kanaal 1, nu is het minder druk op kanaal 1 maar toch nog steeds wel druk genoeg om mijn download snelheid naar beneden te drukken...
Ik houd voortaan kanaal 5 aan!

Mr.Qips en Umbrah... BEDANKT! (ook namens mijn hele blije schoonvader nu :))

• Queal
Anti-XP schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 16:58:
'Het was eerder nooit een probleem' is een zinnetje dat gebruikers gebruiken die niet inzien dat er blijkbaar iets veranderd is aan de situatie. Net als iemand die 's middags bij kantoor zijn auto niet meer kan starten 'Vanmorgen deed 'ie het nog'. Leuk, maar daar hebben we niks aan.

Je hebt wel degelijk een ander modem gekregen, het is een ander typenummertje. Hier kan een ander merk WLAN chipje in zitten, het kan toevallig een slecht exemplaar zijn etc. etc. Er kan wel degelijk veel verschil zijn dus.

Is het mogelijk om het KPN modem aan de Online lijn te hangen?
Dat zei ik ook in mijn eerste post. In de hele situatie is alleen het modem verandert. "Het was nooit eerder een probleem" zei ik omdat werd gesuggereerd dat ik dichter bij het modem moest gaan zitten met de laptop. DAT was het probleem dus niet... toch bedankt voor het goed lezen van mijn eerste post 8)7
Ik vermoedde zelf dat het aan het modem lag, maar goed... het is nu opgelost

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Even wat anders: 20mbit zou 2500 kb/ps moet zijn. praktijk is dat 2200 oid. maar 800/900 is echt te laag.

Jouw naam in onder mijn Post

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Het is natuurlijk mogelijk dat schoonpa van de TS in een gebied woont waar geen ADSL2+ verkrijgbaar is.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Maar als ze een 20mbit abonnement aanbieden....

Jouw naam in onder mijn Post

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-03 21:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

loser180 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 17:10:
Is dat het maximale wat er uit dat abbonement te halen valt, mits de omstandigheden goed zijn, dus zo ongeveer in de centrale.

Waarom? Omdat het kan!!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-03 12:55

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

loser180 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 17:10:
Ze bieden niet 20mbit aan, maar tot 20 mbit :)

Rail Away!

• Queal
inderdaad... er wordt een snelheid TOT 20Mbit aangeboden. In de praktijk wordt eigenlijk nooit gehaald.

Het heeft toch te maken met de afstand tot de centrale? Tenminste, ik dacht dat dit algemeen bekend was, ik was verbaasd deze vraag op GoT te zien...

Ik heb thuis dezelfde verbinding en haal zo'n 1,1Mb/s. Mijn moeder heeft ook een (tot)20Mbit verbinding en die haalt vaak 1,4Mb/s.

Ik heb dit altijd als een gegeven aangenomen, of kan dit aan andere factoren liggen? Is er iets wat ik kan doen om de snelheid omhoog te krikken dan?
Ik was een beetje verwonderd over de gestelde vraag.

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-01 21:07
Voor zover ik weet wordt de snelheid van je internet idd grotendeels beperkt door de afstand van jouw huis tot de centrale. Ikzelf heb hier ook last van, ik woon in een dorpje net buiten de stad en daar ligt dus de centrale. Ik download met 400 KByte/s en met mijn internet abbonement zou ik tot +- 2400 Kbyte/s kunnen downloaden. Een vriend van mij woont dichter bij de centrale en heeft exact zelfde abbonement als ik, en zijn internet snelheid is veel hoger.

En volgens mij heb je ook sowieso een paar % snelheidsverlies (ongeacht waar je woont tov de centrale. Want niemand (voor zover ik weer) download met de exacte snelheid waarvoor je betaald.
Pagina: 1