Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• littleredbird
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-06-2014
Introductie:

Na de Pen van Olympus is het nu de beurt aan Panasonic. De Panasonic GF1 wordt aangekondigd als 's werelds lichtste Micro Four Thirds systeem camera. De camera is zeer compact van formaat en is maar liefst 35% kleiner in volume en 26% lichter dan zijn voorganger, de Lumix G1.
Door de mogelijkheid tot het gebruik van wisselbare lenzen maakt dit de camera tot een van de meest veelzijdige compacte camera's van dit moment.

Belangrijke specificaties van de Panasonic GF1:

Sensor12,2 Live MOS 4/3-type sensor (17.3 x 13.0 mm )
Display3-inch TFT LCD 460.000 dot display met auto brightness/color in 7 stappen
Anti stof systeemSupersonic wave filter
4 Aspect ratios4:3, 3:2, 16:9 en 1:1
FlashTTL Built-in Pop up Flash (incl AF assist lamp)
Flash modes Auto, Auto/Red-eye Reduction, Forced On, Forced On/Red-eye Reduction, Slow Sync., Slow Sync./Red-eye Reduction, Forced Off
VideoAVCHD lite 1280x720 pixels of HD Motion JPEG, mono geluid, max opnametijd: 30 min.
Opname kwaliteitRAW, RAW+Fine, RAW+Standard, Fine, Standard
ISO sensitiviteit100 - 3200
AFAFS, AFC, MF
Exposure modesProgram AE, Aperture Priority AE, Shutter Priority AE, Manual, iA (intelligent Auto), My color mode, SCN (scene modes), C1&C2, Motion Picture P mode
Exposure licht meteringIntelligent Multiple, Center Weighted, Spot
Exposure compensation1/3EV Step ±3EV
AF modesFace detection, AF Tracking, 23-area-focusing, 1-area-focusing (verplaatsbaar focusframe)
Shutter / Self timerStill Images: 1/4000s / 2sec, 10sec, 10sec (3 images)
Burst3 frames/sec - 7 images
White balanceAuto, Daylight, Cloudy, Shade, Halogen, Flash, White Set 1,2, Color temperature setting
Afmetingen / Gewicht119 mm x 71 mm x 36.3 mm / 285 g (alleen body)
Batterijlithium-ion batterij 1250mAh: met 20mm pancake: 300 shots (LCD scherm) en 430 shots met optical viewfinder
ZoekerOptionele elektronische zoeker

iA (intelligent Auto mode, foto's & movies) de volgende functies worden automatisch ingesteld:
  • MEGA O.I.S. (Optical Image Stabilizer) (wanneer aanwezig in lens)
  • Face Detection AF/AE
  • Intelligent Scene Selector
  • Intelligent Exposure
  • intelligent ISO (alleen foto's)
  • AF tracking (alleen foto's)
Foto & Film modes:
  • Film mode: standard, dynamic, nature, smooth, nostalgic, vibrant / Black&white: standard, dynamic, smooth.
  • My color mode: expressive, Retro, Pure, Elegant, Monochrome, Dynamic Art, Silhouette, Custom (Color, Brightness, Saturation adjustable)
Scene modes:
  • Foto's: Portrait, Soft Skin, Scenery, Architecture, Sports, Peripheral Defocus, Flower, Food, Objects, Night Portrait, Night Scenery, Illuminations, Baby 1&2, Pet, Party, Sunset
  • Movie: Portrait, Soft Skin, Scenery, Architecture, Sports, Flower, Food, Objects, Low Light, Party, Sunset
Andere extra's:
  • Full-time Live View: Preview van foto voor het maken, met het resultaat van de instellingen (white balance, aperture and sluitertijd)
  • Motion Picture P mode: Veranderen van Aperture tijdens filmopname
  • Exposure meter guide: mogelijk in P,A,S en M. Meter die de wisselwerking laat zien tussen sluitertijd en diafragma.
  • beweegbare hulplijnen en beweegbaar histogram
De keus uit:
  • 4 body kleuren (zwart, rood, zilver en wit)
  • 2 Kit opties: LUMIX G 20mm f/1.7 “Pancake” Lens / LUMIX G VARIO 14-45mm f/3.5-5.6 Lens
  • Optioneel: leren hoes met riem / LVF1 elektronische viewfinder
Panasonic Micro Four Thirds lenzen:
  • Lumix G 20mm f/1.7
  • Lumix G Vario 14-45mm f/3.5-5.6 asph. mega O.I.S.
  • Lumix G Vario 7-14mm f4.0 asph.
  • Lumix G Vario HD 14-140mm f4.0-5.8 asph. mega O.I.S.
  • Lumix G Vario 45-200mm f4.0-5.6 mega O.I.S.
Previews:
http://www.dpreview.com/previews/PanasonicGF1/
http://www.letsgodigital....0/panasonic-dmc-gf1-test/

Samples:
http://www.dpreview.com/g...1_previewsamples19573758/

Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=DFKLAc0JQ3w
http://www.youtube.com/watch?v=caEzJXxSsK4

(verbeteringen/aanpassingen zijn welkom!)

littleredbird wijzigde deze reactie 13-09-2009 22:54 (27%)

• Wortelsoep
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Met die pancake erop lijkt het mij een heerlijke broekzak-cam om gewoon vaak bij je te hebben. Ik had laatst bijna een LX3 gekocht, maar denk dat ik maar even kijk wat met de prijs van dit dingetje gebeurt. Meen gelezen te hebben dat het rond $800-900 lag, toch wel erg veel, maar we zullen zien :)

• Mr.C4
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Dit GF1 is zeker geen broekzakformaat. Deze is iets kleiner dan de Olypus PEN, de PEN heb ik in de mediamarkt gezien en is nog best wel lomp groot. De plaatjes doen ze kleiner lijken dan in de werkelijkheid. Maar ze zijn natuurlijk wel kleiner dan de dslr´s en de grote superzoom camera´s.

De OP ziet er goed uit, misschien handig om deze linkjes bij te voegen:

• littleredbird
quote:
Mr.C4 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 19:00:
Dit GF1 is zeker geen broekzakformaat. Deze is iets kleiner dan de Olypus PEN, de PEN heb ik in de mediamarkt gezien en is nog best wel lomp groot. De plaatjes doen ze kleiner lijken dan in de werkelijkheid. Maar ze zijn natuurlijk wel kleiner dan de dslr´s en de grote superzoom camera´s.

De OP ziet er goed uit, misschien handig om deze linkjes bij te voegen:
Ja het is geen compact compact, maar zit net als de Pen tussen een spiegelreflex en compact in. Ik vind het formaat eerlijk gezegd niet te groot. Geeft denk ik een wat 'serieuzer' gevoel dan wanneer de camera net zo klein zou zijn als die kleine compactjes die je tegenwoordig hebt.

• Afterlife
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Als ze op de plek van dat geniale maar nutteloze flitsertje (die er volgens Olympus bij de E-P1 niet in kon) die EVF hadden gezet, was 't een prachtding geweest. Een Leica M voor de mensen die zich geen M9 of M8 kunnen/willen veroorloven.

Maar 't is idd een mooi alternatief voor een LX3, alleen wat prijzig...

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

• Mr.C4
  • Niet online
quote:
Afterlife schreef op zondag 13 september 2009 @ 00:17:
Als ze op de plek van dat geniale maar nutteloze flitsertje (die er volgens Olympus bij de E-P1 niet in kon) die EVF hadden gezet, was 't een prachtding geweest.
Tja dat is wel een twijfelgeval maar als je toevallig een flitser nodig hebt dan moet je steeds zo'n grote flitser voor op de hotshoe meenemen dan is ie weer een stuk minder compact.
Ik hoop dat de prijzen flink gaan dalen, als we de standaard omzetting van $1=1 euro doen dan vind ik 900 euro veels te duur voor de cam met alleen de pancake.

• Afterlife
  • Niet online
[conspiracy theory]
Zou Leica erachter zitten dat noch de E-P1 noch de GF1 een (meet-)zoeker camera is geworden? De eerste Olympus PEN (niet de PEN F) was 't wel, en ik weet zeker dat er markt is voor een betaalbare meetzoeker.
Maar Leica is belangrijk in het 4/3 en MFT gebeuren, en een MFT meetzoeker zou wel 's in het vaarwater van de M9 kunnen komen...
[/conspiracy theory]

• tw_eek
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08-11 17:52
quote:
Afterlife schreef op zondag 13 september 2009 @ 01:25:
[conspiracy theory]
Zou Leica erachter zitten dat noch de E-P1 noch de GF1 een (meet-)zoeker camera is geworden? De eerste Olympus PEN (niet de PEN F) was 't wel, en ik weet zeker dat er markt is voor een betaalbare meetzoeker.
Maar Leica is belangrijk in het 4/3 en MFT gebeuren, en een MFT meetzoeker zou wel 's in het vaarwater van de M9 kunnen komen...
[/conspiracy theory]
Ik kan het verkeerd hebben maar het gaat er bij deze camera's toch vooral om dat er goede foto's gemaakt kunnen worden bij hogere iso's?

• littleredbird
quote:
Afterlife schreef op zondag 13 september 2009 @ 00:17:
Als ze op de plek van dat geniale maar nutteloze flitsertje (die er volgens Olympus bij de E-P1 niet in kon) die EVF hadden gezet, was 't een prachtding geweest. Een Leica M voor de mensen die zich geen M9 of M8 kunnen/willen veroorloven.

Maar 't is idd een mooi alternatief voor een LX3, alleen wat prijzig...
Er zijn misschien ook mensen die de cam willen gebruiken voor sociale fotografie dat dus niet van de beste kwaliteit hoeft te zijn. Zo'n ingebouwd flitsje komt dan wel van pas.
Panasonic doelt wellicht ook wel op de point&shoot mensen die wat meer mogelijkheden en betere kwaliteit willen. Die begrijpen natuurlijk totaal niet waarom er geen flits op de Pen zit.

littleredbird wijzigde deze reactie 13-09-2009 16:55 (13%)

• littleredbird
quote:
Mr.C4 schreef op zondag 13 september 2009 @ 00:58:
[...]

Tja dat is wel een twijfelgeval maar als je toevallig een flitser nodig hebt dan moet je steeds zo'n grote flitser voor op de hotshoe meenemen dan is ie weer een stuk minder compact.
Ik hoop dat de prijzen flink gaan dalen, als we de standaard omzetting van $1=1 euro doen dan vind ik 900 euro veels te duur voor de cam met alleen de pancake.
Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar.. Was dat met de Pen ook zo? Ik hoop dat hij niet duurder op de markt komt dan 800 euro. Anders wordt het wachten tot de prijzen zakken...

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
de orginele PEN was ook geen meetzoeker camera, maar een 'simpele' zone-focus camera.

denk dat Olympus en Panasonic gewoon veel meer de focus op het verbeteren van de contrast autofocus willen leggen ipv op handmatige focus en daar valt wel wat voor te zeggen. denk niet dat Leica daar iets mee te maken heeft. MFT bevindt zich in een heel ander segment dan de M8 of M9 dus ik denk niet dat Leica dat tegen zou willen houden, ze hebben ook een gewone four thirds spiegelreflex camera naast hun R systeem gehad.

wellicht dat er ooit nog een high-end meetzoeker MFT camera komt, maar ik denk dat die markt veel kleiner is dan de markt waar ze zich nu op richten.

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:13

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik ka uit eigen ervaring melden dat het hebben van zo'n onboard flitser die je "nooit gebruikt" handig is voor (kwalitatief matige) sociale snapshots.
Daarvoor gebruik ik de flitser van mijn D300 af en toe.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Afterlife
  • Niet online
quote:
lateef schreef op zondag 13 september 2009 @ 17:15:
de orginele PEN was ook geen meetzoeker camera, maar een 'simpele' zone-focus camera.
Je heb gelijk, my bad. Pas bij de Trip en de XA camera's zie je meetzoekers.
quote:
MFT bevindt zich in een heel ander segment dan de M8 of M9 dus ik denk niet dat Leica dat tegen zou willen houden.
Stiekem betwijfel ik dat. Panasonic vist met de LX3 nu al in de vijver van potentiele Leica gebruikers, en met de GF1 (grotere sensor, verwisselbare lenzen) zal 't alleen maar erger worden. En ze hebben een EVF (ik weet 't, geen echte vervanger voor een goede meetzoeker) die nu op de flitsschoen moet worden gezet, idem bij de optische zoeker van Olympus. Een onhandige plaats, en je kunt 't niet gebruiken in combinatie met een externe flitser.
Hadden ze die EVF op de plek van de interne flitser gezet (daar waar bij Leica's het oculair zit), dan hadden we nu een Leica M "for the rest of us". :)

Enne... Een flitsertje met richtgetal 6 is leuk, maar net zo zinloos als 't xenon lampje in je telefoon dat ze 'flitser' durven te noemen. De popup flitsertjes van DSLRs zijn meestal 12 tot 14, en die wil je ook alleen maar gebruiken als 't echt nodig is.

• lateef
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online
quote:
Afterlife schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:54:
Stiekem betwijfel ik dat. Panasonic vist met de LX3 nu al in de vijver van potentiele Leica gebruikers, en met de GF1 (grotere sensor, verwisselbare lenzen) zal 't alleen maar erger worden.
nou, in zoverre, ik denk dat mensen die een LX3 of een PEN/GF1 kopen wel een zelfde kijk hebben op fotografie, als mensen die een Leica M kopen, maar budgetair lijkt het toch een heel ander segment. 400 of 8~900 euro voor een camera is toch heel wat anders dan minimaal 7000 euro. ik denk niet dat er veel mensen zijn die bereid zijn om 7000 euro uit te geven aan een camera zich laten verleiden door een camera die zo'n tiende van de prijs is, maar wellicht dat ik daar helemaal naast zit.

overigens denk ik wel dat het MFT een mooie toekomst heeft en dat er aantrekkelijke mogelijkheden mee zijn, maar op dit moment staat het nog redelijk in de kinderschoenen. een compacte variant zoals de PEN of de GF-1 met een geïntegreerde zoeker (optisch, meetzoeker of EVF) zie ik ook zeker nog wel komen, maar wanneer dat een beetje een bruikbare zoeker moet worden, betekent dat waarschijnlijk wel dat de camera een slagje groter moet worden.

de olympus trip is overigens ook geen meetzoeker ;)

• littleredbird
quote:
Enne... Een flitsertje met richtgetal 6 is leuk, maar net zo zinloos als 't xenon lampje in je telefoon dat ze 'flitser' durven te noemen. De popup flitsertjes van DSLRs zijn meestal 12 tot 14, en die wil je ook alleen maar gebruiken als 't echt nodig is.
Nou, de flits van mijn compacte cameraatje geeft toch een iets ander resultaat dan het flitslampje van mijn mobiele telefoon. Lijkt me toch iets minder zinloos.

• littleredbird
http://www.smitsarnhem.nl...info.php?products_id=1100

gf1 + 20mm pancake: €899,-

oefff..

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11-11 14:39
Jammer dat de nieuwe mft toestellen zo hoog in de markt gezet worden, maar dat zullen ze wel doen omdat ze nog even kunnen teren op de primeur en een hele sloot aan fans ze toch wel zullen kopen.

Ben wel benieuwd naar een recensie van die 20mm, want de 17mm van Olympus viel wat tegen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• littleredbird
quote:
Brent schreef op donderdag 17 september 2009 @ 00:53:
Jammer dat de nieuwe mft toestellen zo hoog in de markt gezet worden, maar dat zullen ze wel doen omdat ze nog even kunnen teren op de primeur en een hele sloot aan fans ze toch wel zullen kopen.

Ben wel benieuwd naar een recensie van die 20mm, want de 17mm van Olympus viel wat tegen.
Inderdaad. Bij Konijnenberg is de cam met 20mm prime voor 899,- verkrijgbaar en de cam met kitlens voor 799,-. Beetje stom. De Pen is met kitlens al gezakt naar zo'n 650, je zou de pana prime erbij kunnen kopen, totaal zo'n 950,-. Dan heb je een camera met kit en prime voor bijna dezelfde prijs als de gf1 met alleen de prime.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

De 20/1.7 is trouwens getest op dpreview en komt er behoorlijk goed uit.
Lijkt vrij interesant.

• Mr.C4
  • Niet online
quote:
qadn schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 15:21:
De 20/1.7 is trouwens getest op dpreview en komt er behoorlijk goed uit.
Lijkt vrij interesant.
Die bepaald ook de helft van de prijs van de GF1 pancake set. Los kost die €400,-
Maarja dit setje is het meest compact en de kwaliteit ook erg hoog als ik die review/previews zo lees.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik wil best een GF1 voor 400! ;)

• littleredbird
quote:
Mr.C4 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 23:09:
[...]

Die bepaald ook de helft van de prijs van de GF1 pancake set. Los kost die €400,-
Maarja dit setje is het meest compact en de kwaliteit ook erg hoog als ik die review/previews zo lees.
ow hehe, zat ik er even een 100je naast.

• ontwerp
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-06-2018

ontwerp

bladeibla

Heeft iemand hem al ?
1. Ben ook geïnteresseerd in de 20 mm functionaliteiten. Kan je
daar enigszin mee uit de voeten? Want tja compact is ie wel maar
zoomen is toch belangrijk voor realtime uitsnedes maken, iemand ervaring mee?

Update : review 20 mm : dpreview
Belangrijk daarbij : "However it's worth noting, that unlike many of Pansonic's lenses, this doesn't have built-in optical image stabilisation." -> tja scheelt vaak 1 stop correctie heh, maar ja compactheid is ook belangrijk heh... Maar als de 14-50 mm wel OIS hebben [zie lijst onder] dan koop ik die liever...
Ik bedoel hij past toch niet in de pocket... en mijn laptop tas heb ik van ma-vrijdag meestal toch bij mij....
Maar de Olympus Zuiko 25 F2.8 heeft dus wel OIS, echter in dpreview geeft ie meer geluid welke annoying kan zijn bij HD filmen... niet?? Doch voor prive prima denk ik zo... profi gebruik gebruik je toch losse microfoon aparte recorder, voiceover etc etc...

Update2: "The 20mm F1.7 is also capable of continuous autofocus in movie mode." [dp, 20mm]

2. Iemand ervaring met de Panasonic Lumix G Vario HD lens 14-140 mm? Erg compact
Prijs is bij tweakers.net nu op 09.10.09 op a 725, dus totaal kom je met de gf1 op a 12xx euro !
Aiaiai... Daar kan je een erg mooie nikon of canon eos kopen met HD video.... Hmmmm

Ik bezit nu een eos 400d met 17-85mm IS/USM lens, maar 2 dingen : groot en niet altijd even scherp
vind ik maar da's waarschijnlijk luiheid en non profi opstellingen [licht!]
Ga ik dan vooruit met gf1 me t 20mm en een 14-140 mm lens hd [als ik weer poen heb dan haha]

Ciao Valentijn

Lijst lensen met autofocus :
Autofocus only available with:
- Olympus Zuiko 25 F2.8 'Pancake'
- Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6
- Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm F4-5.6
- Panasonic Leica D Summilux 25mm F1.4 ASPH
- Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-50mm F3.8-5.6 ASPH. Mega OIS
- Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-150mm F3.5-5.6 ASPH. Mega OIS

ontwerp wijzigde deze reactie 10-10-2009 00:18 (44%)

DaKnowledge

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik heb geen ervaring met de 20, maar wel heel veel met primes.
Het is iets wat je fijn vind of niet eigenlijk. Sommige mensen (ik bijvoorbeeld) vinden het echt meer dan prima primes. Maar of _jij_ dat wat vind moet je echt een tijdje proberen.
En serieus proberen, als in geef jezelf 1000 foto's ofzo om aan de lens te wennen.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 06:33
@Ontwerp
Ik heb zelf een 400d en een 17-85mm gehad en hoewel ik het geen goed objectief vond ivm de tonvormige vertekening in groothoekstand, was hij wel erg scherp. Als je onscherpe foto's krijgt, zal dat idd liggen aan je techniek, opletten met sluitertijd en scherpstelling dus. Als ik jou was zou ik eerst met mijn huidige set oefenen totdat je het onder de knie hebt, anders gaat die gf1 je echt niet betere foto's opleveren.

• Xindi
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 07-06-2018

Xindi

HFX Fanless - 0dB!

Best leuke camera eigenlijk, want je kunt bijna alle soorten lenzen erop zetten!

Alleen de kleuren lijken me wat van Panasonic iets 'doorgetrokken'... De kleuren van de E-P1 lijken veel echter vind ik persoonlijk.

Voorbeeldfoto: íets teveel van het goede:

Ook dynamic range van de GF1 is niet zoals de Nikon/Sony camera's en laat wat te wensen over bij de highlights (zonneschitteringen etc.)

De kleuren bij fel zonlicht zijn er letterlijk "uitgewassen"!! :'(

SPECS HFX Classic FANLESS | CPU: C2D 3.0GHz | 2GB DDR3 | Fully fanless system

• littleredbird
Dat zijn niet echt de beste foto's nee, maar ik heb betere gezien. De kleurinstellingen voor jpeg kan je natuurlijk ook aanpassen in de camera. Ik heb lang getwijfeld maar heb toch gekozen voor de Olympus e-p1.
De camera's verschillen niet heel erg. Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Dat 20mm pancake lensje is wel een hebbeding moet ik zeggen. Erg scherp.

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:16

Fiber

Beaches are for storming.

dpreview.com:

Panasonic Lumix GF1 Review, October 2009
by Simon Joinson (Lens test section by Andy Westlake)

http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicGF1/

Conclusie:

spoiler:
Overall though - and I guess you probably already know this - I really loved the GF1, and will find it very hard to return it when this review is finished, meaning that I may have to wipe the dust and cobwebs off my wallet and actually hand over my own hard earned cash for one. The Olympus E-P1 now has some very, very strong competition in the form of possibly the most engaging and enjoyable camera on the market today. A compromise, for sure, but a surprisingly happy one.

Detail (D-SLR) Rating (out of 10)
Build quality 9.0
Ergonomics & handling 7.5
Features 9.0
Image quality 8.5
Performance (speed) 8.0
Value 8.5

Highly Recommended

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Xindi

Xindi

HFX Fanless - 0dB!

Het enige puntje t.o.v. E-P1 is dat de GF1 een hogere resolutie scherm heeft (460k pixels) en een flitser en scherpere lens (die 20mm dan). :P

Ook het focussen is met 0,3 s. veel sneller dan de E-P1!

Ik twijfel nog steeds tussen E-P1 en GF1, want de GF1 mist in-body stabilization... Zou dit het waard zijn voor het gebruik van 3rd-party-lenzen?

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Er staat op the online photographer nu ook een review van de GF1 (ook t.o.v. de E-P1).
Ziet er veelbelovend uit. (en ik vind de reviews van the online photographer vaak behulpzamer dan het droge technische verhaal van dpreview)
http://theonlinephotograp...nic-gf1-field-report.html

• Xindi

Xindi

HFX Fanless - 0dB!

Hier nog een test van de E-P1 vs Mamiya 7 (analoog)
http://43rumors.com/part-...ersus-mamiya7-comparison/

Mamiya:

E-P1:

En weer dynamic range is slecht bij de m4/3 camera's!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Uhm, lijkt me niet een valide vergelijk, wat de auteur ook al aangeeft.
Zeker omdat hij het E-P1 shot verkeerd belicht heeft t.o.v. de Mamiya. Dus ... tjah.

qadn wijzigde deze reactie 16-10-2009 13:22 (37%)

• Xindi

Xindi

HFX Fanless - 0dB!

Dat kan kloppen, maar de sensor is iig. niet te vergelijken met de Sony's of NIKON's!! ;)

• Brent
Ik vind het (vele malen) snellere autofocus systeem van de gf1 tov ep1 doorslaggevend eigenlijk. Inbody IS is ook mooi, maar ergens op dpreview kun je zien dat de ep1 soms een seconde doet over focussen. Da's ech wel sleg.

• Xindi

Xindi

HFX Fanless - 0dB!

Ik vind zelf ook snelle autofocus ideaal. Maar kwaliteit valt niet zóveel tegenover Nikon en Sony hoor.

Hier nog een laatste vergelijk van de D300, E-P1, en fuji F30... Voor pixelpeepers :D
http://forums.dpreview.co...rum=1022&message=32353842

From top to bottom:
D300 [Nikon]
E-P1 [Oly]
F30 [Fuji]

Xindi wijzigde deze reactie 16-10-2009 14:10 (15%)

• littleredbird
hmmja.. dus... MFT is beter dan compact, canon 1.6 crop is beter dan MFT, full frame is het beste..
wisten we dat niet al lang...

• Kwintessens
quote:
Xindi schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:57:
Dat kan kloppen, maar de sensor is iig. niet te vergelijken met de Sony's of NIKON's!! ;)
Sorry hoor, maar dat is onzin. Uit de test op dpreview blijkt dat de E-P1 een vergelijkbare dynamic range heeft als de concurrenten. Je moet wel opletten dat je niet op iso 100 schiet, wat niet de base-iso is van de camera. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de camera meer bereik in de schaduwpartijen heeft dan in de lichte partijen. Dus je moet ervoor zorgen dat je niet overbelicht omdat er weinig ruimte is om hooglichten te redden. Ik maak constant gebruik van het histogram en ga niet onder de iso 200.

• littleredbird
quote:
Kwintessens schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:03:
[...]

Sorry hoor, maar dat is onzin. Uit de test op dpreview blijkt dat de E-P1 een vergelijkbare dynamic range heeft als de concurrenten. Je moet wel opletten dat je niet op iso 100 schiet, wat niet de base-iso is van de camera. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de camera meer bereik in de schaduwpartijen heeft dan in de lichte partijen. Dus je moet ervoor zorgen dat je niet overbelicht omdat er weinig ruimte is om hooglichten te redden. Ik maak constant gebruik van het histogram en ga niet onder de iso 200.
Precies! ISO altijd op 200 en exposure compensation op minstens -0.3, mischien wel -0.7.

• Kwintessens
quote:
littleredbird schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 15:46:
[...]

Precies! ISO altijd op 200 en exposure compensation op minstens -0.3, mischien wel -0.7.
Ik overbelicht juist vaak +0,3, of zelfs +0,7. Ik gebruik het live histogram en zorg ervoor dat de hogelichten net onder of net in het rode gebied komen. (Bij hele grote verschillen tussen donker en licht moet je natuurlijk kiezen wat je belangrijker vindt, hogelichten of schaduwpartijen.) Die live histogram is echt geweldig, zoveel makkelijker om nu foto's goed te belichten.

• littleredbird
quote:
Kwintessens schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:10:
[...]

Ik overbelicht juist vaak +0,3, of zelfs +0,7. Ik gebruik het live histogram en zorg ervoor dat de hogelichten net onder of net in het rode gebied komen. (Bij hele grote verschillen tussen donker en licht moet je natuurlijk kiezen wat je belangrijker vindt, hogelichten of schaduwpartijen.) Die live histogram is echt geweldig, zoveel makkelijker om nu foto's goed te belichten.
Overbelichten? e-p1 hebben we het over he. Ik ben niet echt iemand die meteen ziet of een camera zelf te snel overbelicht of onderbelicht maar ik lees op sites en forums dat het aan te raden is iets onder te belichten.
Het histogram moet ik ook wat meer mee gaan werken. Dat lijkt me een heel handig middel.

• sopsop
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:14

sopsop

[v] [;,,;] [v]

quote:
Brent schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:57:
Ik vind het (vele malen) snellere autofocus systeem van de gf1 tov ep1 doorslaggevend eigenlijk. Inbody IS is ook mooi, maar ergens op dpreview kun je zien dat de ep1 soms een seconde doet over focussen. Da's ech wel sleg.
de ep1 heeft recentelijk een firmware update gehad voor zowel body als (kit)lens, waardoor de autofocus een stuk sneller is geworden.

• Xindi

Xindi

HFX Fanless - 0dB!

quote:
kwintessens schreef:
Sorry hoor, maar dat is onzin. Uit de test op dpreview blijkt dat de E-P1 een vergelijkbare dynamic range heeft als de concurrenten. Je moet wel opletten dat je niet op iso 100 schiet, wat niet de base-iso is van de camera.
Dat is toch wel degelijk bewezen hoor. Hieronder een vergelijking van de Nikon D90 en de G1 (zelfde sensor als GF1). Dynamisch bereik licht wel degelijk 2 stops onder de NIKON sensor:

Review van DXOmark.com!

BRON:
http://www.dxomark.com/in.../Nikon/(brand2)/Panasonic

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07:42
Thom Hogan heeft de Gf-1 ook bekeken:

http://www.bythom.com/panasonic_GF1_review.htm

Zoals altijd goede review geschreven door een fotograaf met ruime praktijkervaring.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• littleredbird
quote:
Xindi schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:02:
[...]

Dat is toch wel degelijk bewezen hoor. Hieronder een vergelijking van de Nikon D90 en de G1 (zelfde sensor als GF1). Dynamisch bereik licht wel degelijk 2 stops onder de NIKON sensor:

Review van DXOmark.com!

[afbeelding] [afbeelding]
BRON:
http://www.dxomark.com/in.../Nikon/(brand2)/Panasonic
En dat is de Panasonic G1 en niet de Olympus E-P1..

dpreview.com, over DR vd e-p1:
quote:
These days there's very little difference between the tone curves or usable dynamic range of competing cameras, and the E-P1 matches similarly specified SLRs, though the Nikon D5000 and Olympus E-620 give you around half a stop more at the top end, thanks to their more gentle roll-off. We did find the E-P1 had a tendency to clip highlights in bright scenes, partly due to the tone curve, partly due to metering.

• lukaon
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
quote:
Wijnands schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:44:
Thom Hogan heeft de Gf-1 ook bekeken:

http://www.bythom.com/panasonic_GF1_review.htm

Zoals altijd goede review geschreven door een fotograaf met ruime praktijkervaring.
Bijzonder discutabele review kun je beter zeggen...

Meer dan 300 posts als reactie op dpreview is het resultaat:
http://forums.dpreview.co...rum=1041&message=33496416
Oef, het gaat daar hard tegen hard!

• Wijnands
Ik ken de camera in kwestie niet. Wat ik van hem gelezen heb over spullen die ik wel heb is eerlijk, soms hard, altijd terecht.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Inderdaad Wijnands.
Ik vind de reviews van thom hogan altijd erg informatief.
Overigens was hij niet echt aardiger voor de EP-1, daar had hij ook weet niet hoeveel harde kritiek op. De camera's zijn gewoon niet zo fantastisch.

Ik zou overigens de forums van dpreview niet willen gebruiken als graadmeter voor discutabel ...
Die hebben echt overal flamewars over.

Er zijn daar flamewars over welke camera beter is dan de ander als over de twee camera's alleen nog maar geruchten zijn.

• Wijnands
Nou had ik gisteren eventjes een PEN in m'n handen. Schattig ding maar alle..... wat een afdrukvertraging zeg!

• Brent
quote:
sopsop schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:34:
[...]

de ep1 heeft recentelijk een firmware update gehad voor zowel body als (kit)lens, waardoor de autofocus een stuk sneller is geworden.
Ik kan zo gauw even geen goede cijfers vinden (vooral dan in vergelijking met de GF1 natuurlijk). Iemand hier gespeeld met deze nieuwe EP1 firmware?

• Xindi

Xindi

HFX Fanless - 0dB!

quote:
Wijnands schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:44:
Nou had ik gisteren eventjes een PEN in m'n handen. Schattig ding maar alle..... wat een afdrukvertraging zeg!
Ik had zelf gister de GF1 even in de handen, Dit viel mij ook meteen op. Wel is de GF1 toch 2x zo snel als de PEN! Enige andere dingen die ik ondervond:
  • GF1 LCD is best wat scherper dan G1
  • G1 ligt toch net effe iets beter in je hand dan de GF1 (door die dikkere zijkbalk)
  • GF1 sluiterkliks zijn echt stiller dan G1 !! (verberterd!) _/-\o_
  • EVF vindt ik eigenlijk overbodig, want scherpte was vergelijkbaar met LCD (900kPixels)
Verder is de 3 fps wel sneller dan de compacts, hoewel de Sony HX1 al 10fps aankan.

Alleen de sluitervertraging is echt wel traagjes... Vergeleken met de Pentax'en of Sony compacts is ie zelfs 10X trager (prefocused).

Hieronder een tabelletje..

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Vergelijk op TOP: http://theonlinephotograp...c-gf1-vs-olympus-ep1.html

Hij doet geen harde conclusies (nog niet) wachten op deeltje 2.
Zegt wel dat de GF1 in alles gewoon sneller "voelt" dan de pen.

• lukaon
  • Niet online
Binnen! De GF1 met 20mm f/1.7 pancake kit is gearriveerd. Ben ik de eerste hier? :P
Mooie aanbieding bij Hafo Den Haag.

Eerste indrukken: fijne compacte camera met een heerlijke lens(je). Het geheel is nog wat compacter dan ik had gedacht en voelt met de nagenoeg metalen behuizing bijzonder robuust aan. Een leren body en lens case van Panasonic is ook gearriveerd, vers uit Japan met dank aan eBay! Met de body case heb je ook wat meer grip.

Was al een tijd op zoek naar een goede camera met verwisselbare lenzen die ook compact genoeg is om gemakkelijk mee te nemen. Heb eerst een tijd aan een Leica M rangefinder zitten denken. Deze staat nog steeds op de wishlist, dit is een leuke overbrugging. Leica lenzen kunnen ook op de GF1 met een adapter, een mooi perspectief. De GF1 is echt een camera om steeds bij je te steken, ideaal voor straatfotografie. Maar nu is het genieten geblazen van deze fijne lichtsterke 20mm lens. Die lens daagt je echt uit.

De GF1 met de leren body case. Deze foto is van internet, die Voigtländer finder heb ik er niet op, wel interessant!

Hier nog een paar reviews van de GF1 de eerste met mooie voorbeeld foto's:
http://www.stevehuffphoto...PANASONIC_GF1_REVIEW.html

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_gf1-review

lukaon wijzigde deze reactie 06-12-2009 22:46 (3%)

• Dave0701
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19-12-2010
@Lukaon

Na alle lovende reviews zojuist ook de GF1 met pancake lens besteld. Heb al een aantal jaar de Panasonic FZ50 in bezit en werd tijd voor een mooie stap ernaast. Moet deze week binnenkomen. Reuze benieuwd!

Vraagje: welke leather bodycase en lenscase heb je besteld, tegen welke prijs en levertijd en bij wie op EBay?

thx!
quote:
lukaon schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:28:
Binnen! De GF1 met 20mm f/1.7 pancake kit is gearriveerd. Ben ik de eerste hier? :P
Mooie aanbieding bij Hafo Den Haag.

Eerste indrukken: fijne compacte camera met een heerlijke lens(je). Het geheel is nog wat compacter dan ik had gedacht en voelt met de nagenoeg metalen behuizing bijzonder robuust aan. Een leren body en lens case van Panasonic is ook gearriveerd, vers uit Japan met dank aan eBay! Met de body case heb je ook wat meer grip.

Was al een tijd op zoek naar een goede camera met verwisselbare lenzen die ook compact genoeg is om gemakkelijk mee te nemen. Heb eerst een tijd aan een Leica M rangefinder zitten denken. Deze staat nog steeds op de wishlist, dit is een leuke overbrugging. Leica lenzen kunnen ook op de GF1 met een adapter, een mooi perspectief. De GF1 is echt een camera om steeds bij je te steken, ideaal voor straatfotografie. Maar nu is het genieten geblazen van deze fijne lichtsterke 20mm lens. Die lens daagt je echt uit.

De GF1 met de leren body case. Deze foto is van internet, die Voigtländer finder heb ik er niet op, wel interessant!
[afbeelding]

Een snelle testshot, 20mm:
[afbeelding]

Hier nog een paar reviews van de GF1 de eerste met mooie voorbeeld foto's:
http://www.stevehuffphoto...PANASONIC_GF1_REVIEW.html

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_gf1-review

Dave

• lukaon
  • Niet online
@Dave0701

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik ben nog steeds erg blij met mijn GF1. Blijf mij verbazen over de enorm hoge kwaliteit die uit zo'n compacte kit komt.

De lederen cases zijn van Panasonic. DMW-CGB1-K Black Leather Body Case + Panasonic DMW-CGL1-K Black Leather Lens Jacket Case. Ik heb ze van de eBay verkoper buyfromjapan, binnen ruim een week in huis.
Gemaakt van dik zacht leer en mooi afgewerkt. Zeker een aanrader.

lukaon wijzigde deze reactie 06-12-2009 22:45 (21%)

• Dave0701
@lukaon

Thx! ben er ook ongeloolflijk blij mee en afgelopen weekend aan 1 stuk door mee zitten experimenteren. Kom er achter (ben amateur, zeker geen pro en zelfs geen proam) dat je ook met de pancake 2 tot 4x optische zoommogelijkheid hebt. Toch handig! (alhoewel de kwaliteit dan wel veel minder is)
Ben ook al het hele weekend op zoek gegaan naar een passende zachte hoes, de lederen van Panasonic haalt nl het compacte er een beetje vanaf en maakt het zeker niet meer mogelijk hem nog in je jaszak te stoppen. (of ze moeten heeel groot zijn:-)). Zoek een soort "soft pouch" die net genoeg bescherming biedt, maar zo min mogelijk extra ruimte in beslag neemt. Suggesties blijven welkom.

Dave

• Dave0701
@Lukaon ehh kleine correctie op bericht zojuist; ik bedoel digitale zoom ipv optische zoom met pancake 20mm

Dave

• lukaon
  • Niet online
@dave0701 In het echt is de case een heel stuk kleiner dan gedacht, gaat strak om de camera heen. Kan denk ik niet veel compacter om toch ook een goede beschermer voor de camera te zijn. Ze hebben zowel een lens case voor de 20mm als voor de 14-45mm kitlens, zit bijna als een maatpak. Wat ik handig vind aan deze case is dat je ze gemakkelijk kunt losklikken van elkaar. Voor om de schouder gebruik ik dan vaak alleen de body case.

Hier staan een paar goede foto's:
http://panasonicfz.easyfo...-cgb1-dmw-cgl1-t34339.htm

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 08:35

mux

99% efficient!

Ik heb gisteravond een GF1 mogen vasthouden bij een familie-uitje (ik kan dan ook geen foto's posten, camera en beeldrechten zijn niet van mij). Al met al ben ik er toch lang niet zo positief over als ik had verwacht te zijn. Ik dacht: nou, ik kan wel allemaal technische argumenten hebben waarom zo'n ding het toch niet helemaal is, maar als ik hem vasthoud zal het vast allemaal veel beter zijn dan het lijkt.

Niet dus. Allereerst: de beeldkwaliteit is uitmuntend, niks op aan te merken. Het is duidelijk niet zo goed als mijn 450D maar veel meer dan een stop zitten de low-lightprestaties er niet onder. Echt geweldig. Maar dan de camera zelf: Eén en al traagheid en een prut-kastje eromheen. Men zegt dat de 450D al een relatief slechte camera is op het gebied van ergonomie, maar de GF1 is zo op het eerste gezicht nog een stuk slechter. De knoppen hebben allemaal zo weinig gevoel! Het draaiwieltje zit veel te diep waardoor je hem niet lekker of duidelijk kunt draaien, en de functie die hij heeft is niet altijd duidelijk. Het d-pad is te klein en onleesbaar. Continuous shooting is onbruikbaar. Hij is lawaaiig voor een camera zonder spiegel! Opstarttijd is te lang voor mijn gebruik en ik heb het gevoel (maargoed, een avondje gebruik is daar totaal geen benchmark voor) dat hij niet zo zuinig is in standby zodat je weer snel kunt doorschieten als het moment er is. Ter vergelijking: mijn 450D zet ik eigenlijk nooit uit, ik pak hem vast en heb gegarandeerd binnen 1 seconde een plaatje getrokken wat scherp en correct belicht is, dat is één van de grote voordelen van camera's in deze klasse. Allerlaatst snap ik nog één ding niet: de EVF wordt heel traag in weinig licht (~5-8fps?) in fotomodus, maar zodra je in videomodus overstapt is hij opeens een stuk sneller (30fps). De flitser is heel iel en gaat volgens mij binnen een maand stuk. Zoals men dat op de Leica X1 heeft gedaan kon hier ook maar beter worden gedaan. De 14-45 kitlens heeft verder focus by wire wat totaal waardeloos is, enkel en alleen in MF modus kun je hem gebruiken, daarbuiten is hij functieloos. Gemiste kans, hopelijk wordt dit in een firmware-revisie opgelost. Hij is verder nogal... groot eerlijk gezegd. Niet iets dat je in je zak kan doen, zelfs met pancake (ik heb er de hele tijd een 14-45 op gehad). De batterij gaat te kort mee naar mijn smaak (hij was leeg na 145 foto's en een paar filmpjes sinds aankoop)

Video heb ik niet echt bekeken, noch tracking AF (wat hij schijnt te hebben, een echte prestatie!)

Dan de pluspunten: AF is gewoon echt rap, ook met minder licht, en accuraat. Echt heel goed. Waarom zit dit niet in alle compactcamera's? Het kan blijkbaar wel! Het scherm is helder en duidelijk, wederom, waarom niet op alle camera's? De 14-45 kitlens is prima gebouwd. Foto's zijn zonder enig tweaken heel erg scherp, kleuren zijn goed. Flitser heeft goed bereik, doet rode ogen correctie als gezichten worden herkend (hier is over nagedacht!) en doet lichtmeting/flashcorrectie met een preflash zodat je geen overbelichte vlakken krijgt van iets dat dichterbij is en dus zwaarder wordt beflitst. Wederom, er is echt over nagedacht. Meting kan over het gehele beeldvlak, niet alleen een klein meetgebiedje middenin de zoeker.

Conclusie: Ik, persoonlijk, gebaseerd op ontzettend weinig testtijd vind dit geen camera die het waard is om te kopen. Hij is twee keer zo duur als mijn spiegelreflex, biedt de helft van de bouw, functies en prestaties en is niet klein genoeg om dit allemaal te verantwoorden. Echt veruit mijn grootste probleem is de combinatie van ergonomie en snelheid. Ik moet mij, vergeleken met mijn spiegelreflex, in teveel bochten wringen om er hetzelfde plaatje uit te krijgen (en dat kan! want de sensor is uitmuntend!). Natuurlijk zou ik moeten wennen, maar ik zie toch een aantal fundamentele dingen waaraan zou moeten worden gewerkt, zoals de instelwielen, knoppen, flitser en het gewicht voordat dit echt dat gapende gat tussen compacts en spiegelreflexen op kan vullen.

Aanstaande kopers opgelet: dit zijn allemaal vergelijkingen met een SLR, vergeleken met een compactcamera is deze camera 100x beter gebouwd en... 100x beter. Ik hoor graag commentaar op mijn commentaar.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• abrakadaver
  • Laatst online: 11-11 14:06

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• mux

mux

99% efficient!

Die persoon heeft hem duidelijk een stuk beter kunnen testen dan ik. Interessant genoeg: hij vindt hem heel stevig (ik heb hier en daar mijn twijfels) en hij heeft geen problemen met de ergonomie - echter, hij schiet ook enkel aperture priority, focust erg op stillevens (dan heb je SP ook niet nodig) en gebruikt - daar ligt waarschijnlijk de crux - de 20mm pancake. Hij schiet ook in RAW en heeft (heftig) kunnen postprocessen. Het is duidelijk dat met de beeldkwaliteit bij 100 en 200 ISO (maar IMO bij 400 en 800 ook nog) uitstekend is voor de meeste toepassingen.

mux wijzigde deze reactie 28-12-2009 17:05 (5%)

• Remy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10-11 13:20

Remy

Moderator Devschuur®

I usually get 100% accuracy

quote:
Ik hoor graag commentaar op mijn commentaar.
Is de traagheid (die nog het meest opvalt in jouw comments als minpunt) echt zo erg? Ietwat lag in verschillende situaties kan altijd, maar het moet geen seconden duren. Als de cam aan staat en je wil een grabshot doen zonder moeilijk te doen over instellingen, dan lijkt de snelle AF mij een voordeel: snapiness bij welke cam dan ook vind ik echt een fijne feature, en vlotte AF is daar wel onderdeel van :)

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• mux

mux

99% efficient!

Erg... Zoals gezegd: het is beter dan bijna elke andere compact die ik vast heb gehouden, maar zeker veel slechter dan een dSLR. Een SLR is instant, ik maak geen grap met mijn claim dat ik binnen 1 seconde een foto heb gemaakt, zo snel gaat het echt. De GF1 zou daar 5 seconden over doen. Shot-to-shot times zijn voor mijn doen ook veel te langzaam, maar sneller dan veel andere compacts (1fps oid). De meeste functies zijn instant zodra je aan het desbetreffende knopje zit, en niet diep verborgen, dus daar is zeker geen sprake van traagheid. Echter, dat LCD dat een lage refreshrate heeft op die momenten dat je de ISO prestaties van de relatief grote sensor nodig hebt is écht een minpunt, dat beinvloedt voor mij zeker de foto. Iets dat ook de snelheid van de camera beinvloedt is duidelijkheid over het AF-punt/vlak en positieve bevestiging van focus, dit is ook nog niet op SLR-niveau (denk aan de focus indicator in de OVF van je SLR, en een oplichtend focuspunt). Misschien mis ik hier iets hoor, ik heb er echt maar kort mee gespeeld.

Ik denk dat voor mensen die van een compact komen, de camera heel snel aanvoelt. Ik denk zelfs dat de meeste mensen absoluut geen problemen zullen hebben met aan-vertraging en shot-to-shot-times. Maar ik zie het als een groot genoeg obstakel om toch gewoon naar de SLR te grijpen.

Voor de duidelijkheid: de AF is echt subliem. Er zit een hulplicht bij, de flitser doet preflash en hele fatsoenlijke main flash en de belichting is over het algemeen spot-on. Waar ik het over heb is traagheid die je pas merkt en als minpunt ziet als je kindertjes en autootjes wilt fotograferen. Maar er zijn genoeg profi fotografen die graag een compact naast de SLR willen, en die zullen dit misschien herkennen.

• prutser387
  • Laatst online: 04-11 14:36
Naar mijn mening is het Micro Four Thirds formaat bedoeld voor de mensen die meer willen dan een compact-camera, maar niet willen zeulen met 5 kilo aan lenzen en body.

Ik zie veel mensen in mijn omgeving die een dSLR kopen, maar eigenlijk alleen maar op 'auto-modus' schieten. Ik heb mijn ouders 2 jaar geleden dan ook aangeraden om een bridge-camera (panasonic FZ28) te kopen, omdat ze weinig verstand hebben van fotograferen en geen zin hebben om met een rugtas vol lenzen te sjouwen. Ze hebben nu 18x optische zoom die goeie foto's maakt voor in een plakboek, allemaal in 1 camera. En er zitten opties op als Aperture, Shutter speed, enz voor als ze verder willen experimenteren met ingewikkeldere settings.

Micro Four Thirds is naar mijn idee ook niet bedoeld om te concurreren met dSLR, maar om het gat te vullen tussen compactcamera's en dSLR's. Ik heb in een review een keer gelezen: Je kan een super goeie camera kopen, maar als je hem thuis laat liggen omdat hij te groot/zwaar is, heb je dan een goeie camera gekocht?

Mijn volgende camera wordt bijna zeker weten een MFT, omdat ik de camera mee wil nemen op hikes en wandelingen en gewicht/omvang voor mij een belangrijke factor is. Als de foto's hiermee 90% van dSLR kwaliteit zijn, vind ik dat een goeie compromis.

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:23

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

quote:
Wat is nou handig aan lens om er bij te nemen, als ik een GF1 zou kopen?
Op die craigmod stie staat : The GF1 can handle almost any situation when parred with the beautiful 20mm f1.7 lens. Ik zie er zowel landschapsfoto's als portretten mee gemaakt zijn.
Dus dat ding kan dan alles aan? Dichtbij en ver weg?
Het wordt alleen lastig om te zoomen. Of zijn er nog meer voordelen? Ik begreep dat die 20mm lens ook erg lichtgevoelig is. Waarom?
Ik begrijp niks van fotografie, maar zou het met de GF1 wel willen leren.
Schop!

Dancing_Animal wijzigde deze reactie 15-07-2010 01:02 (0%)
Reden: Schop

Hoe dan?

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True