Nieuwe hdd, kopie met Norton ghost overzetten

Pagina: 1
Acties:

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:14
Hi,

Ik heb een 2e sata HDD gekocht. Nu wil ik op deze nieuwe schijf graag mijn oude schijf kopieren zodat ik niet alles opnieuw hoef te installeren.
Norton Ghost is daarbij volgens mij het ideale programma. Ik heb hier Norton Ghost 9.
Volgens de handleiding zou het eenvoudig moeten zijn.
Nieuwe harde schijf erin prikken.
Partitie kopieren met norton ghost (wel even vinkje zetten bij station activeren)
Dan zou je bij IDE hdd nog de slave/master juist moeten zetten (Sata niet geloof ik?)
Daarna zou hij moeten werken.

Niet dus.
Ik heb het eerste geprobeerd zoals hierboven. Daarbij kreeg ik niet eens de mogelijkheid om windows te starten via mijn nieuwe schijf. Toen heb ik windows geinstalleerd op mijn nieuwe schijf (dualboot) zodat ik de mogelijkheid kreeg om op te starten. Daarna heb ik de bovenstaande procedure nogmaal herhaald.
Maar nu blijft windows hangen bij het opstart scherm.

Wat zie ik over het hoofd? Is het toch niet zo eenvoudig als ik dacht?
Op google lees ik allemaal verschillende verhalen dat ik er ook geen wijs meer uit wordt.

Ik heb trouwens geen floppydrive.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen? Of kan ik beter alles op nieuwe installeren op de nieuwe schijf?

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De schijf waar je nu van start, is dat een P-ATA of een S-ATA disk? En zit die op dezelfde controller als je nieuwe schijf?

Zelf doe ik meestal liever een herinstallatie, , maar dat kan natuurlijk ook gewoon persoonlijke voorkeur zijn, maar dat is in mijn ervaring wel hetgene dat gewoon altijd goed werkt.

• madmaus
TERW_DAN schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 14:05:
De schijf waar je nu van start, is dat een P-ATA of een S-ATA disk? En zit die op dezelfde controller als je nieuwe schijf?
Ehm P-sata? Dat ken ik niet. Kan ik dat ergens zien wat voor schijf het is? Hij heeft in elk geval een zelfde connector als mijn nieuwe sata.
Zelf doe ik meestal liever een herinstallatie, , maar dat kan natuurlijk ook gewoon persoonlijke voorkeur zijn, maar dat is in mijn ervaring wel hetgene dat gewoon altijd goed werkt.
Tja ik hen nogal veel programma's enzo.
Ik probeer dit liever eerst en mocht het toch niet goed werken kan ik altijd een schone install doen.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik gebruik normaliter CloneZilla voor dit soort acties. Het is niet echt point en click maar met een beetje goed lezen kom je een heel eind.

https://discord.com/invite/tweakers

• madmaus
redfoxert schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 16:01:
Ik gebruik normaliter CloneZilla voor dit soort acties. Het is niet echt point en click maar met een beetje goed lezen kom je een heel eind.
Thanks ik ga er even naar kijken.
Maar toch moet het ook mogelijk zijn met norton ghost. Ik lees alleen maar goede verhalen.
Ik heb trouwens een printscreen van everest gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2532/3912529870_14c31df6bf_o.jpg

de WDC is mijn nieuwe hdd. Daar staat IDE achter? Maar het is toch echt SATA. Of zegt dat niets?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

partitie kopieren is niet genoeg. Je neemt dan niet de bootsector mee.
Handigst is: Complete HD klonen naar de nieuwe HD (dus bewust kiezen voor disk)
(partities groottes fixen we later wel).
Als test de oude HD loskoppelen, kijken of het werkt.. en volledigheid van alle data controleren.
Oude hd weer aankoppelen.
In bios de bootvolgorde veranderen (booten van nieuwe HD).
In windows oude HD formatteren en je kan hem wegdoen/opnieuw partitioneren of wat dan ook.
Wat rest is op de nieuwe HD je partities te fixen.. indien gewenst.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 12-09-2009 16:12 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je een partitiie kopieer, maar niet de DISK dan heb je de bootsecotr niet gekopieerd. Of je moet hem met reparatie tools (windows recovery) bootable maken, of de DISK ipv de partitie kopieren.

/edit: spuit 11...

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 12-09-2009 16:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• madmaus
In Norton Ghost heb ik nu enkel de keuze: station kopieren.
Dan staat erachter: dit is handig voor als u een nieuwe grotere schijf in gebruik neemt.
Dan heb ik ook nog de optie station activeren gekozen. Dat zou voldoende moeten zijn.

Ik ga nu anders proberen.
Een backup van mijn oude schijf maken. En dan op de nieuwe schijf (waar nu een schone windows opstaat) Norton weer installeren en dat het station herstellen met de image die ik heb gemaakt.
Ben benieuwd of dat werkt.

• Doolbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 20:49
madmaus schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 16:09:

de WDC is mijn nieuwe hdd. Daar staat IDE achter? Maar het is toch echt SATA. Of zegt dat niets?
S-ATA = IDE (serieel)
P-ATA = IDE (parallel)

En normaal kan je zoals gezegd nu gewoon de recovery tools van windows gebruiken om de MBR terug te plaatsen.

[ Voor 17% gewijzigd door Doolbr op 12-09-2009 16:49 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

madmaus schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 16:38:
In Norton Ghost heb ik nu enkel de keuze: station kopieren.
Dan staat erachter: dit is handig voor als u een nieuwe grotere schijf in gebruik neemt.
Dan heb ik ook nog de optie station activeren gekozen. Dat zou voldoende moeten zijn.

Ik ga nu anders proberen.
Een backup van mijn oude schijf maken. En dan op de nieuwe schijf (waar nu een schone windows opstaat) Norton weer installeren en dat het station herstellen met de image die ik heb gemaakt.
Ben benieuwd of dat werkt.
Apart, zou toch echt moeten kunnen. Al gebruik ik al jaren een ouderwetse ghost boot-diskette/cd met de dosversie van ghost. Met de ghost versie die in windows draait zou het wellicht niet moeten kunnen.
Kan je daar geen bootcd/disk mee maken?

Wat je andere methode.. ja dat moet werken.
Moet je wel zeker weten dat de bootsector op de nieuwe HD staat (wat je dus kan forceren door alleen de nieuwe HD in je pc te hebben als je windows installeert).

[ Voor 6% gewijzigd door job op 12-09-2009 16:49 ]

• madmaus
job schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 16:48:
[...]

Apart, zou toch echt moeten kunnen. Al gebruik ik al jaren een ouderwetse ghost boot-diskette/cd met de dosversie van ghost. Met de ghost versie die in windows draait zou het wellicht niet moeten kunnen.
Kan je daar geen bootcd/disk mee maken?

Wat je andere methode.. ja dat moet werken.
Moet je wel zeker weten dat de bootsector op de nieuwe HD staat (wat je dus kan forceren door alleen de nieuwe HD in je pc te hebben als je windows installeert).
Ik heb hem nu in dualboot. Dus ik kan zowel de oude schijf starten (met alle data) als op de nieuwe schijf (nog lege windows).
Mocht het werken dan kan ik toch gewoon mijn oude schijf formatteren en eventueel de boot.ini aanpassen zodat hij alleen nog maar op mijn nieuwe schijf boot?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat Windows bij het opstart scherm blijft hangen is iets wat veel voorkomt met Norton Ghost. Ik heb het zelf ook gehad. Je moet ergens iets aan of uit vinken en dan werkt het wel. Wat precies weet ik niet meer, maar dat is via Google wel te vinden.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

madmaus schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 16:57:
[...]

Mocht het werken dan kan ik toch gewoon mijn oude schijf formatteren en eventueel de boot.ini aanpassen zodat hij alleen nog maar op mijn nieuwe schijf boot?
Behalve dat het "dual boot" menu en boot.ini menu nog op je oude schijf staat en je die dus met een format zou wissen? Of wissel je het booten af door in de bios de boot harde schijf te veranderen?

(oplossing: als bootschijf je 2e schijf aan geven en de boot repareren, lees Description of the Windows XP Recovery Console for advanced users, of nog een keer herinstalleren, maar nu met als boot schijf de nieuwe ingesteld. )

/Edit: Norton maakt een of andere recovery partitie aan? is dat het probleem? heb je niet als je norton laat booten van flop (!)
Verder zijn er heel veel meer clone programma's hier een verhaal voor een GRATIS:
http://www.justlinux.com/...hread.php?threadid=149328

[ Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 12-09-2009 18:30 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• madmaus
even een update:

Acronis True image did the job!
Nu nog even kijken hoe ik mijn boot juist kan aanpassen.
Maar dat komt morgen wel!

Bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1