Hoge kwaliteit analoog geluid ? een NMT of een HTPC of toch

Pagina: 1
Acties:

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-01 17:34
Mijn huidige HTPC is overleden en ik sta voor de keus om een nieuwe aan te schaffen.

Mijn oude config was een S939 bord met AMD 3800+ X2 en 1,5 GB Ram en 2x 750 GB en 1x TB diskspace, een Maudio 2496 geluidskaart en een MCE afstandsbediening. Ik kijk via de S-video uit van mijn AMD 3850 HD op een beeldbuis TV.

Ik gebruikte mijn HTPC vooral voor het kijken van films (2-3 per week) muziek luisteren ( 10-15 uur per week) het bekijken van trailers van Apple en het bekijken van mijn digitale foto's.

Ik heb al mijn 250 CD's naar FLAC geript en de geluidskwalteit speeld een belangrijke rol.

De volgende opties zijn voorbij gekomen:

Xbox
+ prijs
+ eenvoudig XBMC te instaleren
- luid
- langszaam voor toekomstige HD
_ geluidskwaliteit ??
- uitbreidbaarheid
- aanpasbaarheid

Apple TV
+ eenvoud
+ formaat uiterlijk
+ macosx
- prijs
- te langzaam voor HD

MNT
+ eenvoud
+ prijs
+ weinig geklooi
- uitbreidbaarheid
- aanpasbaarheid

HTPC
+ uitbreidbaarheid
+ prijs
+ (geluidskwaliteit) eigen geluidskaart
- geklooi

De zaken die ik belangrijk vind zijn:

1: geluidskwaliteit
2: enige mate van aanpasbaarheid
3: eenvoud.

Ik heb op internet al lopen zoeken naar de analoge audiokwaliteit van de Asus O!Play FULL-HD Media Streamer maar daar niets over kunnen vinden.

Zijn er nog meer mensen die hoge eisen stellen aan de geluidskwaliteit en daardoor een bepaalde keuze hebben gemaakt naar 1 bepaalde speler ?

• dura
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-01 21:51
Ik kan je helaas nog niet echt een goed, op ervaring gebaseerd advies geven, maar momenteel ben ik bezig met over te gaan naar de 21-ste eeuw, dwz m'n media op HDD.
M'n boeken gaan naar een e-reader, dat bevalt goed maar is in deze context niet inreressant.
Ik wil ook m'n geluid en film HDD-based maken, en net als jij stel ik hoge eisen aan het geluid.
Ik heb besloten voor het volgende te gaan: film: Western Digital HD TV voor film; die heb ik inmiddels een maand en het bevalt prima, extern 2.5 HDD erbij van 500MB.
Beter beeld dan m'n oude sony DVD, dat komt vooral omdat de WD HDMI gebruikt en de Sony scart, maar de WD ondersteund ook prima HD/Blueray rips. Ook veel handiger dan de DVDspeler.
Voor het geluid kies ik voor een logitech Squeezebox Touch. Is er nog niet, maar hij komt.
De reden hiervoor is dat ik begrepen heb dat HTPCs altijd wat noise hebben, en een DAC zetten op de USB is ook niet ideaal, weer noise. Als de Touch goed klinkt ben ik happy, zo niet dan komt er een DAC bij via de digitale uitgang van de Touch, bijvoorbeeld de Cambridge DACMagic.
Totale kosten ongeveer:
WD:100,-
Touch: 300,-
= 400,- en kan hetzelfde als een HTPC.
Maar er moet nog opslag bij, bijvoorbeeld
2x 500 MB HD (MSI): 2x80,-= 160,-
Totaal 560,-
optionele DAC: 400,-
Totaal <€1000,- of veel minder en daarvoor heb je uitstekend beeld en prima geluid, fijn bedieningsgemak en snelle opstart, energiezuinig en geen ventilator-geluid of crashes/vastlopers en met een beetje geluk hoeft die DAC niet eens.
Kortom, ik kies liever voor aparte multimedia-spelers voor geluid en beeld dan voor een HTPC.
De WD is in principe ook goed in staat tot geluidsweergave en klinkt helemaal niet zo slecht, maar dan moet de tv aan en er zit geen digital out op.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Waarom geen ps3 itt een xbox?
Geluidskwaliteit is erg goed op het analoge signaal, het klinkt net wat beter dan op mijn laptop.
Verder heeft ie nog een optische uitgang, wat dus helemaal goed zal klinken.
Films kan je vanaf de HDD afspelen (120GB), externe HDD of streamen. Streamen gaat erg makkelyk met bijvoorbeeld PMS, dan kan je ook meteen .mkv afspelen.
Apple trailers kan je volgens mij gewoon met de interne browser bekijken, dus ook dat hoeft geen probleem te vormen.

• Belial_666
Ik heb al mijn muziek naar flac geript en helaas ondersteunt de PS3 geen flac.

Verder ben ik er nog niet uit en zoek in nog verder naar een ultieme oplossing

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Waarom niet een NMT in combinatie met een goede receiver? Als je de NMT digitaal aansluit ben je van alle problemen af.
Moet je natuurlijk wel een receiver kiezen die een fatsoenlijke DAC heeft, maar daar zijn genoeg reviews over te vinden.

Edit: Als je tevens makkelijk muziek wilt luisteren koop je er een logitech squeezebox bij. Ook die kun je digitaal aansluiten op je receiver.

[ Voor 23% gewijzigd door antipode op 21-09-2009 17:01 ]

• Belial_666
Helaas heb ik een Yamaha AX-596 receiver CDX 596 CD-speler en een TX 592 Tuner. Deze het ik al tijden en hij bevalt in combinatie met mijn Tannoy F4 Speakers zeer goed.

Deze receiver heeft geen digitale in, optisch of coax.

Ik voel er dus weinig voor om een nieuwe audio setup/ versterker aan te schaffen.

Wel heb ik overwogen om een losse externe DAC aan te schaffen:

Beresford TC-7510
Afbeeldingslocatie: http://forum.onemorething.nl/album_pic.php?pic_id=23691

Deze zit qua prijs rond de 180€

[ Voor 3% gewijzigd door Belial_666 op 23-09-2009 14:18 ]

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Ook goed. Gezien je eigen voorkeuren zou ik de opties van de xbox, de apple tv en de htpc laten vallen. HTPC lijkt ideaal vanwege de hoge instelbaarheid, maar blijft in de praktijk vaak een geklooi. Is tevens mijn eigen ervaring.

Ik zou dus voor de volgende optie gaan:
180 euro Beresford Dac
150-350 euro NMT (de volgende spelers hebben mijn aandacht: Yuixx, WD Live en Popcorn Hour C-200)
150-230 euro Logitech Squeezebox (Classic of Duet, hangt af van je portemonnee/voorkeur)

In het duurste geval ben je nu 750 euro kwijt. Moet je alleen nog een pc hebben waarop je films en muziek staan, of je koopt daarvoor een NAS (Synology/QNAP). Dan ben je voor zeker 1000 euro klaar en volledig futureproof. En veel eenvoud in gebruik.

Ik hoor graag wat je besluit, want ik heb zelf een soortgelijke combinatie op het oog :9

• Belial_666
ik heb idd naar die squeezebox gekeken maar het nadeel daar weer van is dat je een losse server moet hebben draaien die de content streamed naar de client.

Nu heb ik een TimeCapsule en daar staat al mijn media op zowel FLAC als mp3. NU zoek ik dus nog naar een oplossing om die flac en mp3 te kunnen afspelen met draadloos of WIFI zonder server te hoeven draaien.

Ik heb geen zin om de NMT of mijn macbook aan te hoeven laten staan om ff een muziekje te draaien.

De ultieme zaak is dus een music play box die rechtstreeks vanaf een netwerkshare muziek kan afspelen maar die ben ik nog niet tegengekomen voor een betaalbare prijs

Verwijderd

Bij mij is een Teac WAP-4500 onderweg. Flac (met laatste firmware), MP3 en UPnP compatibel. Remote is niet een UPnP controller (bluetooth), maar het ding moet wel te besturen zijn met een willekeurige UPnP controller (voor de toekomst). Muziek (flac) staat op een nas met twonky.

Ben benieuwd.

• Belial_666
is idd ook een leuke oplossing.

Ik vraag me uberhaupt af of er wel oplossingen zijn die geen server nodig hebben om de software te draaien die nodig is om muziek af te spelen of te streamen

Verwijderd

Belial_666 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:26:
is idd ook een leuke oplossing.

Ik vraag me uberhaupt af of er wel oplossingen zijn die geen server nodig hebben om de software te draaien die nodig is om muziek af te spelen of te streamen
`
Hij is binnen en het werkt best goed. Remote hapert soms of reageert wat langzaam, maar muziek spelen zelf gaat prima. Flac en zonder gaps tussen de tracks. Ondertussen foto's bekijken via dezelfde twonky server op de NAS (ch3snas) is geen probleem.

UPnP Cidero controller software op de pc ziet hem ook. AB is dus denk ik te vervangen door een ipod touch of een nokia webphone met UPnP software. Of wie weet wat er in de toekomst nog komt. Sweet. Alleen bij beide controllers tegelijk raakt ie wat in de war 8)

Er komt nog wel een externe dac bij (zelfbouw), maar de ik vind de kwaliteit zo zeker niet tegenvallen. Alleen zag ik zo snel niet hoe het ding open kan, had graag ff aan de binnenkant gekeken. Tweede kastje kopen en integreren in de dac zou een optie kunnen zijn... :P

Ik vind het net handig dat de muziek via een servertje wordt afgespeeld. Die bedient dan meteen meerdere apparaten met films, foto's en muziek. En 's nachts de zaak backuppen, nzb's binnenhalen, pc's backuppen etc etc :)

Ding is van Teac europe, duitsland denk ik. Daar zijn ook al threads te vinden op forums. Made in taiwan verder. Het prijsverschil met de 8500 vond ik te groot, zeker omdat de remote straks anders kan. Alleen losse kastjes zonder remote zijn ook te krijgen (conrad, 150 euro).

WLAN antenne is niet los te schroeven, jammer. Gebruik nu een kabeltje.

• Belial_666
Na veel topic te hebben doorgelezen ben ik geïnteresseerd geraakt in de :

Popcornhour C-200

Ik ga eens kijken of deze meer aan mijn eisen voldoet

• dura
Die queezebox touch waar ik op wacht kan ook zonder koppeling werken, met een schijf direkt via USB aangekoppeld.
Extra: ik heb gehoord dat deze externe HD dan op je PC wireless desgewenst zichtbaar wordt als netwerkschijf, da's lekker handig bijwerken.

• Belial_666
dat van de HD en de squeezebox heb ik even nagezocht en dat lijkt idd ook een heel mooi alternatief te zijn.

Ik ga eens kijken of ik wat meer info en reviews kan vinden over die Touch

Bedankt voor de tip

• dura
Ja, het is voor mij ook het ideale apparaat, en als het geluid veel slechter is dan van mijn huidge Rega Apollo, kan ik er altijd later nog en DAC aan toevoegen.
Er is alleen een klein probleempje: hij is pas in November of December te koop! 8)7

• Belial_666
Ik heb voor de volgende oplossing gekozen:

* Tweedehands AppleTV 40 GB (150€)
* versie 1.0 -> versie 3.0
* XBMC geïnstalleerd mbv patchstick en nu kan ik al mijn muziek mbv XBMC luisteren die op mijn 2TB timecapsule staat mbv samba
* AFP server, SSH, compsitehack
* op mijn iPhone het ik de app XBMC remote gekocht voor 2,39€ en nu heb ik een deftige afstandsbediening zonder dat de TV aan hoeft.

Het geluid is redelijk maar niet overweldigend. De M-audio geluidskaart gaf een stuk beter geluid. Ik denk er dus aan om een losse DAC te kopen.

Met een energie meter heb ik het energieverbruik gemeten en de AppleTV gebruikt max zo'n 23Watt.

Met een DAC van zo'n 140€ ben ik dus voor zo'n 295€ klaar.

de volgend uitbreiding kunnen er nog bij komen:
* een Broadcom HD decoder zodat ik ook 1080P kan afspelen op mijn Apple TV (16€)
* een fatsoenlijke DAC (140€)

Totale eindprijs 300€
*
Pagina: 1