Thuisserver krijgt geen IP van Ziggo kabelmodem. PC1+PC2 wel

Pagina: 1
Acties:

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-02 16:44
Heb zojuist een nieuw Ziggo kabelmodem gekregen.

Mijn oude situatie was
Thuisnetwerk - Server (Win2k3/ISA/DNS/DHCP/AD) - Versatel ADSL router - [grote boze buitenwereld]

Het thuisnetwerk krijgt dus internet via de ISA server. Werkt perfect tot nu toe.
De bedoeling was dus om Tele2/Versatel te vervangen door Ziggo.
Het beerste wat ik deed. Kabelmodem uitpakken, en aansluiten. Heb eerder al @home gehad dus dit was plug@play op AOP CAI punt. Binnen 5 minuten was het modem online.

Daarna heb ik de internetkant van de server UIT het Versatelmodem gehaald en IN het kabelmodem geprikt.
De netwerkkaart in de server stond zowiezo op DHCP/alles automatisch want dit was ook een voorwaarde voor de Versatel router. Op de server ingelogd, [ipconfig /release] en [ipconfig /renew]... en niets...

Melding: "Unable to contact your DHCP".
Ik krijg zelfs geen 169 ip, maar alleen 0.0.0.0.

Hmmm.

Toen mijn laptop gepakt, deze kreeg na een herstart of 2 wel een IP van het kabelmodem. Eerst een lokaal ip (192. nog iets), ik kreeg een activatiepagina, geactiveerd, opnieuw gestart en ik kreeg een internet ip. En internet deed het toen ook.

Terug de server aangesloten. Niks noppa nada. Geen IP.
Herstart server, nog steeds niets. Modem herstart, vanalles geprobeerd, niets.

Toen eens een andere pc aangesloten op kabelmodem. Deze kreeg wel weer een IP van het kabelmodem en kon meteen internetten.

Hoe kan dat nou? Waarom lukt het me niet om de server online te krijgen?

edit Het lukt wel als ik de server herstart naar mijn (reserve) XP installatie. Dan krijgt de server een geldig IP en kan ik internet op. Het ligt dus 100% zeker aan mijn Windows 2003 configuratie... :|

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 12-09-2009 13:33 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Het ziggo modem onthoudt het eerste apparaat wat je er op aan sluit, en dat ding krijgt een ip adres.
Sluit je een ander apparaat eraan, dan krijgt die geen ip adres..

Oplossing: modem van de stroom af.. utp eruit trekken.
Modem stroom geven, en nu direct aansluiten op het apparaat wat voor jou moet gaan routeren..

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:05

M2M

medicijnman

wat zegt de ziggo handleiding hierover? Zo te horen wil je direct een PC (of server) aan je modem hangen. Dan staat in de ziggo handleiding redelijk duidelijk uitgelegd welke instellingen je moet hebben om een PC aan je modem te hangen.

Misschien ligt het wel aan het verschil tussen besturingssysteem op je laptop en server. Of heb je bijvoorbeeld de boel met je laptop geactiveerd waardoor dat MAC adres in het systeem van ziggo staat. Mac adres clonen is dan de oplossing.

-_-

• psy
Norgmaals, het lukte als éérste al niet met de server,
DAARNA wel met de laptop
DAARNA opnieuw niet met de server
DAARNA wél met een andere pc!

Dus er is geen sprake van 'onthouden' welke pc/mac adres. Want het lukte me ook met de derde pc. Maar niet met de server die ik als 2e aansloot.

Heb nog wat uitgezocht. Server kan ik ook herstarten naar XP, dan krijgt hij wel een IP. Maar onder Win2k3 lukt het dus niet. Dat betekent wel dat het waarschijnlijk ligt aan de server config....

[ Voor 25% gewijzigd door psy op 12-09-2009 13:35 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

En je weet zeker dat de server via dhcp een ip adres opvraagt?

Vergeet trouwens ook niet dat het ziggo modem een bridge modem is.. je moet dus zelf gaan routeren met je server.
In tegenstelling tot het versatel modem wat een router ingebouwd heeft.

• MindStorm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01-2024
Toevallig een intel pro kaartje? Check even of je drivers kunt downloaden van de site van de fabrikant van je NIC. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad (o.a. DHCP werkte niet) terwijl het systeem vond dat voor de rest alles ok was.

Het installeren van een nieuwe driver heeft het probleem opgelost...

• psy
job schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:35:
En je weet zeker dat de server via dhcp een ip adres opvraagt?

Vergeet trouwens ook niet dat het ziggo modem een bridge modem is.. je moet dus zelf gaan routeren met je server.
In tegenstelling tot het versatel modem wat een router ingebouwd heeft.
Ik forceer het zowiezo handmatig met ipconfig /release en /renew. Geen resultaat.

Ik draai ISA server op die server dus die routert al, de Versatel gebruik ik alleen als doorgeefluik. Maar ook het Versatelrouter geeft netjes een IP naar diezelfde netwerkkaart.
MindStorm schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:38:
Toevallig een intel pro kaartje? Check even of je drivers kunt downloaden van de site van de fabrikant van je NIC. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad (o.a. DHCP werkte niet) terwijl het systeem vond dat voor de rest alles ok was.

Het installeren van een nieuwe driver heeft het probleem opgelost...
Nee realtec meuk. Zal eens kijken voor een nwe driver.

[ Voor 34% gewijzigd door psy op 12-09-2009 13:43 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je zou nog even een netwerk sniffer op de server kunnen installeren om aan de traffic log te zien wat er qua DHCP wel en niet gebeurt.

Staan er in de eventlogs van die server trouwens niet iets van meldingen of zo, waar je wat meer aan hebt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:25

Ankh

|true

Bij mij werkt het volgende:
- Server uit (volledig), ook alles wat daar achter zit of ontkoppelt.
- Modem stroom eraf.
- na 10~30minuten de stroom erop van de modem.
- wanneer de modem online is pas de server booten.

bij mij krijgt de server ook geen dhcp als hij al aan staat, maar enkel bij een volledige reboot.
Erg vreemd maar werkt wel :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• psy
Orion84 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:45:
Je zou nog even een netwerk sniffer op de server kunnen installeren om aan de traffic log te zien wat er qua DHCP wel en niet gebeurt.

Staan er in de eventlogs van die server trouwens niet iets van meldingen of zo, waar je wat meer aan hebt?
Nee geen enkele melding wat verdacht is. Alleen ISA is aan het zaniken dat hij geen rules kan toepassen voor de toegang vanuit internet omdat er geen externe interface is, wat logisch is nu natuurlijk.
Ankh schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:50:
Bij mij werkt het volgende:
- Server uit (volledig), ook alles wat daar achter zit of ontkoppelt.
- Modem stroom eraf.
- na 10~30minuten de stroom erop van de modem.
- wanneer de modem online is pas de server booten.

bij mij krijgt de server ook geen dhcp als hij al aan staat, maar enkel bij een volledige reboot.
Erg vreemd maar werkt wel :)
Man man dat gaat veel tijd kosten.... echt zo lang?

[ Voor 31% gewijzigd door psy op 12-09-2009 13:59 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:25

Ankh

|true

psy schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:57:
Man man dat gaat veel tijd kosten.... echt zo lang?
Zo te zien heb je geen mail server draaien. Dus wat zal je missen? even geen internet :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• psy
Helpt allemaal niets.
Zelfs de driver geupdate, niets.

Zie nu wel dat Versatel het zelfde subnet heeft als mijn eigen LAN (255.255.255.0)
Dat is volgens mij bij Ziggo anders. Maar of dat er iets mee te maken heeft?

Nog een soortgelijke ervaring gevonden
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 22:40:
Ik wil hier ff bij aansluiten ik heb een soortgelijk probleem. En ik weet zeker dat het niet aan je netwerkkaart ligt.

Ik ben overgestapt naar een andere provider, van ADSL naar Kabel. En nu heeft één van mijn drie computers ook problemen met het toekennen van een ip. Automatisch pakt tie nu het windows ip nummer dat begint met 169.
Als ik de utp kabel weer terugplaats op de adsl modem zoekt tie gewoon weer het juiste ip nummer en heb ik weer internet. Maar terug op de kabelmodem pakt tie weer het onjuiste 169 nummer en krijg ik een melding dat tie beperkte tot geen netwerkverbinding heeft. Mun andere 2 computers doen het wel op de kabelmodem. De computer die nu problemen geeft staat op zolder en ligt dus een flink aantal meters van de modem af, maar dat kan toch geen probleem zijn. Mun andere 2 computer beginnen met 83 en daar zou de 3e computer ook moeten krijgen.
Vaag probleem.

[ Voor 70% gewijzigd door psy op 13-09-2009 14:17 ]

• psy
Ik heb het gevonden, er was een bepaalde rule in ISA die DHCP requests vanuiit internet (logischerwijs) tegenhield.
Voor het Versatel modem/router had ik dus al een uitzondering gemaakt zg ik nu... heb het ook gedaan voor Ziggo. Voila, meteen een IP. Leuk ISA server, maar wel een brei aan instellingen. Had ik eigenlijk eerst naar moeten kijken... :)

• Mawlana
  • Laatst online: 08:02
psy schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:39:
Ik heb het gevonden, er was een bepaalde rule in ISA die DHCP requests vanuiit internet (logischerwijs) tegenhield.
Voor het Versatel modem/router had ik dus al een uitzondering gemaakt zg ik nu... heb het ook gedaan voor Ziggo. Voila, meteen een IP. Leuk ISA server, maar wel een brei aan instellingen. Had ik eigenlijk eerst naar moeten kijken... :)
Met de netwerk sniffer had je dit toch zo moeten zien?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

psy schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:39:
Vreemde ISA config dan? Lijkt me logischer dat de DHCP server gewoon alleen luistert op de interne interface, in plaats van hem ook op de externe interface te laten luisteren, om dan vervolgens al het DHCP verkeer in de firewall te gaan blocken vanaf extern?

Maar mooi dat je er uiteindelijk uitgekomen bent :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• psy
Als de DHCP alleen zou luisteren op de interne interface, krijg ik toch nooit een IP van het kabelmodem? Want dat is nou net de externe interface. Hoe zou ik het anders moeten doen?
sylvesterrr schreef op zondag 13 september 2009 @ 15:13:
[...]

Met de netwerk sniffer had je dit toch zo moeten zien?
dat was mijn laatste 'resort'. Pas iets voor het allerlaatste moment :)

[ Voor 41% gewijzigd door psy op 13-09-2009 16:07 ]

• Mawlana
  • Laatst online: 08:02
psy schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:06:
Als de DHCP alleen zou luisteren op de interne interface, krijg ik toch nooit een IP van het kabelmodem? Want dat is nou net de externe interface. Hoe zou ik het anders moeten doen?

[...]

dat was mijn laatste 'resort'. Pas iets voor het allerlaatste moment :)
Ik heb je vorige post iets te snel gelezen. Met "Nee geen enkele melding wat verdacht is" bedoel je dat er in de event log niks bijzonders te zien was, en niet in de traffic log. Wh00ps.

Ik kon me namelijk al niet voorstellen dat je zoiets over het hoofd zou kunnen zien met een netwerk sniffer.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

psy schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:06:
Er is binnen de ISA server een verschil tussen de DHCP server en een DHCP client lijkt me? De DHCP client op je ISA bak verstuurt over de externe interface een DHCP request naar "het internet" en ontvangt van de DHCP server van Ziggo een IP adres. De DHCP server in je ISA bak hoeft enkel te luisteren op de interne interface, om DHCP requests van de verschillende PC's en laptops in je netwerk af te handelen en IP adressen uit te delen.

[ Voor 64% gewijzigd door Orion84 op 13-09-2009 16:18 ]

• psy
Orion84 schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:14:
[...]

Er is binnen de ISA server een verschil tussen de DHCP server en een DHCP client lijkt me? De DHCP client op je ISA bak verstuurt over de externe interface een DHCP request naar "het internet" en ontvangt van de DHCP server van Ziggo een IP adres. De DHCP server in je ISA bak hoeft enkel te luisteren op de interne interface, om DHCP requests van de verschillende PC's en laptops in je netwerk af te handelen en IP adressen uit te delen.
Ah bedoel je dat.
Ja, het ging hier om een speciale system policy rule die toestaat/niet toestaat dat EXTERNE dhcp-servers contact mogen maken met de ISA server. Precies wat het Ziggi modem en Tele2 router dus willen doen, DHCP server spelen.
De system policy heet "Allow DHCP replies from DHCP servers to ISA server"
Deze staat normaal aan, voor het interne netwerk. Maar niet voor buiten het eigen LAN.
Voor Versatel had ik dus al een uitzondering aangemaakt.

Dit stond dus los van de DHCP server die op mijn server IP'tjes stond uit te delen op mijn LAN :)

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 13-09-2009 18:57 ]

Pagina: 1