Bedankt voor de reacties iedereen.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 14:05:
Fireworks is een heel ander pakket dan Illustrator. Ik vraag me trouwens het nut af van Illustrator voor webdesign. Ik neem aan dat je ook dingen "met de hand" moet kunnen, zelf CSS en HTML produceren bijvoorbeeld. Maar ik denk dat het het best is om goed na te denken over wat je precies wilt, wat vacatures na te zoeken en te kijken wat voor ervaring en kennis daarvoor gevraagd wordt. Buiten dat kun je in mijn ogen niet te veel ervaring en kennis hebben, wel te weinig.
Helemaal mee eens, kunnen werken met Illustrator en Inkscape is helemaal niet erg

.
daves2hd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 16:15:
Webdesign zou ik zelf kiezen voor photoshop gewoon en eventueel flash voor animatietjes.
Logo's en huisstijlen toch echt illustrator als het aan mij ligt. Dit is inderdaad de standaard voor "prof" bedrijven.
Qua werk zul je je sowieso aan het bedrijf moeten aanpassen. sommige wijken af van het standaard en andere niet. Aan de andere kant voorzie ik bij kleinere bedrijven niet zo snel problemen als je eigen software of manier wil gebruiken. Mijn ervaring is dat je het daar meestal nog mag, mits je licenties op orde zijn etc gezien het bedrijf het toch zal moeten kunnen verantwoorden.
Als designer zou ik zeggen wat heb je er tegen om nog een programma te leren wat veel en mooie mogelijkheden bied.
Maar ik krijg persoonlijk ook het gevoel dat je nog niet zoveel ervaring hebt in de design wereld/programma's. Je bent nu 18 en wil direct aan het werk? Is een studie niet een overweging om te maken om er dieper op in te gaan en ook verschillende ervaringen op doen. grafisch, web, etc.
Ik weet niet hoe lang je bezig bent en wat je capaciteiten zijn in het designen ofc, maar denk persoonlijk dat je lastig aan een "leuke/creatieve" baan komt met weinig ervaring. Vaak wordt dat snel puur invoer/uitvoer werk wat je ook wel ervaring geeft maar als baan zelf wel tegen valt.
Maar back on topic: Mijn ervaring is meestal wel dat een bedrijf wil dat je werkt met de systemen en software die kun hebben liggen en gebruiken. Het adobe pakket leren kan verder geen kwaad ook veel software is qua layout en gebruik wel een beetje op adobe gebaseerd en adobe pakt net zo veel van die andere programma's en zo lijkt het allemaal een beetje op elkaar. Maar adobe is het op het moment het grootste dus "de standaard".
Eigenlijk ben ik nu 14

maar ik vind het leuk om dit soort dingen te maken en misschien op Sitedeals wat dingen aan te bieden zoals logo's etc. Ik snap dat het hun niet uitmaakt wat ik gebruik maar met het oog op de toekomst.
Charango schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 18:48:
De basisconcepten die Illustrator en Inkscape gebruiken (zoals bezier-curves, layers, snap, lijndiktes- en stijlen) verschillen weinig en ook wat functionaliteit betreft is er een zeer grote overlap. Ik heb de basis van vectortekenen geleerd in CorelDraw, ben later zelf Inkscape gaan gebruiken en gebruik op het werk met enige regelmaat Illustrator. In mijn ervaring is overschakelen van het ene naar het andere pakket zo gebeurd.
Het is zeker zo dat je in vacatureomschrijvingen niet snel Inkscape zal tegenkomen en ik zou niet gaan solliciteren zonder op zijn minst een keer de trial van Illustrator installeren en er een paar weken mee te experimenteren. Als het goed is gaat het er uiteindelijk echter meer om wat je kan laten zien in je portfolio dan of je alle knopjes in programma X binnen een halve seconde weet te vinden.
Dat neemt helaas niet weg dat het niet hebben van jarenlange ervaring met software die in een bepaalde sector gangbaar is tegen je kan werken. De kans dat je toekomstige baas een hardcore Inkscapegebruiker is is voorlopig nog klein.
Zelf ben ik een bijna dogmatische aanhanger van vrije software, heb ik al een baan en ben ik daarnaast ook nog eens gierig, dus voor mijzelf is de keuze snel gemaakt. In jouw situatie zou ik echter niet zo zeker weten wat het beste idee is - afgezien van de Illustrator-trial downloaden en eens goed kijken of dat programma leren gebruiken nu echt zo'n groot obstakel is.
Hehehe, inderaad. Bedankt

.
BCC schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 18:53:
Een stuk software is altijd een stuk gereedschap. Geef Mark Knoppfler een gitaar van 2,50 van de rommelmarkt en er komt nog steeds geweldige muziek uit.
Dat neemt niet weg dat het voor je marktwaarde erg handig is als je wel van wanten weet. Zoals al gezegd: zorg dat je iig met het programma gewerkt hebt en weet wat de kracht en zwakheden zijn. Zeker in de grafische industrie gaat niemand je verplichten ergens mee te werken, het gaat om het eindresultaat.
Ben ik het ook helemaal mee eens. Als ik een baas was van een IT/Media bedrijf maakte mij het ook niet uit wat ze gebruiken 'If it gets the job done'. Maar ik hoor dat sommige bazen daar anders over denken

.
Bedankt allemaal! Ik blijf in iedergeval nog even lekker Inkscapen, binnenkort misschien eens een tablet kopen en mijn HTML + CSS kennis eens wat verbeteren! Als iemand anders nog tips en antwoorden heeft brand los!
WD