100m WiFi in een grote stad

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik ben goed thuis in netwerken en beveiliging, maar niet in de wereld van radiosignalen. Dat laatste is een issue omdat ik op zoek ben naar een goedkope internetoplossing voor mijn wederhelft Rena. Wij wonen al een tijdje niet meer samen (we need some space), maar door het toeval komt ze waarschijnlijk (is nog niet definitief!) in mijn straat wonen. Nu vraag ik me natuurlijk af of ik haar een internetabonnement kan besparen, want de huurprijzen hier in Brussel zijn al zeer hoog (>€500/maand) voor een student dus het komt wel op €20/maand aan voor haar. Ze woont aan de overkant aan het andere eind van de straat. Beide appartementen hebben enkel glas. De afstand is iets minder dan 100 meter.

De ideale oplossing zou uiteraard netwerkkabel zijn: betrouwbaar en goedkoop. Maar: voor een weer-en-windkabel zou die prijs alsnog kunnen tegenvallen, zelf kabel trekken over de openbare weg mag niet en mijn straatgenoten stellen het vast niet op prijs als ik een kabel over hun gevels leg :+ Enfin, de enige mogelijkheid is draadloos.

100 meter draadloos is in theorie (!) haalbaar met een N-router. In praktijk heb ik het nog nooit geprobeerd, maar ik heb er wat twijfels bij. Ik meen wel dat er misschien mogelijkheden zijn met een gerichte antenne. Daar had ik dus graag jullie meningen of ervaringen over gekregen.

Misschien niet onbelangrijk: Brussel is een grote stad met alleenstaanden die in een appartement wonen. Daaruit volgt dat er ontzettend veel wifi-signalen in de lucht hangen op een kleine oppervlakte. Dat heeft vast ook een invloed op de signaalkwaliteit.

Tenslotte een plaatje om de afstand tussen de twee appartementen te visualiseren:

Wifi Dreams

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

richt antenne moet lukken

Iperf

Verwijderd

Beide een richtantenne, samen met netstumbler het signaal uitmeten.

Wees overigens niet te zuinig met de apparatuur (Sweex, Peak etc), duurdere componenten zijn vaak de moeite waard om zulke afstanden te bruggen en ook voor continue gebruik.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:38

Matis

Rubber Rocket

Wij hebben op school een richtantenne gemaakt. Wij hadden daarvoor het princiepe van de helical gepakt.
http://helix.remco.tk/ (15 euro, duurste waren de connectoren en de koperfolie :P)

Je kunt zelfs met een eenvoudige Pringle-bus, of wokpan al een enorme boost geven aan je WiFi :)
http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448 (10 euro, moet je wel een busje pringles leegeten, maar dat is geen straf denk ik :P)

[ Voor 20% gewijzigd door Matis op 12-09-2009 11:46 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Je moet de kosten / baten vergelijking maken.

Kijk, als zij "kort" erin blijft zitten, is het misschien interessant om een aansluiting van Belgacom (of wie het glas aanbiedt).

Want de antennes, kabels etc zijn weliswaar een éénmalige investering, maar misschien is het "goedkoper" om een jaarabonnement te nemen.

Er is ook een ander "probleem".
  • Je moet haar netwerkverkeer en die van jou scheiden door middel van fysieke routers, of V-LAN's (zodat zij niet op jouw netwerk kan komen en andersom)
  • Als zij (of iemand die bij haar op bezoek komt) iets "naars" doet op het internet (zeg maar een bommail naar het Koninklijk huis)... 3 x raden bij wie de ME (=oproerpolitie) voor de deur staat. Jij blijft namelijk juridisch verantwoordelijk voor de gevolgen. Ook als het WPA2 signaal is "gekraakt". (tenzij je met VPN tunnels gaat werken)
Als je het toch gaat doen, moet je ook kijken of je "zicht" hebt op haar ramen / dak vanuit jouw dak.
En ik zou toch uitproberen met een "G" band router. Desnoods een A band. Waarom G? Omdat hoe lager de frequentie, hoe verder "het signaal komt". Maar omdat er veel andere G stoorsignalen zijn, is het de vraag hoe het verstoord.

Kijk ook even hier: http://www.wifishop.nl/pr...rbindingen/line-of-sight/

Interessante oplossingen voor wel en geen LOS (Line of Sight).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2009 14:21 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 14:14:

Kijk, als zij "kort" erin blijft zitten, is het misschien interessant om een aansluiting van Belgacom (of wie het glas aanbiedt).

Want de antennes, kabels etc zijn weliswaar een éénmalige investering, maar misschien is het "goedkoper" om een jaarabonnement te nemen.

Er is ook een ander "probleem".
  • Je moet haar netwerkverkeer en die van jou scheiden door middel van fysieke routers, of V-LAN's (zodat zij niet op jouw netwerk kan komen en andersom)
  • Als zij (of iemand die bij haar op bezoek komt) iets "naars" doet op het internet (zeg maar een bommail naar het Koninklijk huis)... 3 x raden bij wie de ME (=oproerpolitie) voor de deur staat. Jij blijft namelijk juridisch verantwoordelijk voor de gevolgen. Ook als het WPA2 signaal is "gekraakt". (tenzij je met VPN tunnels gaat werken)
Als je het toch gaat doen, moet je ook kijken of je "zicht" hebt op haar ramen / dak vanuit jouw dak.
En ik zou toch uitproberen met een "G" band router. Desnoods een A band. Waarom G? Omdat hoe lager de frequentie, hoe verder "het signaal komt". Maar omdat er veel andere G stoorsignalen zijn, is het de vraag hoe het verstoord.

Kijk ook even hier: http://www.wifishop.nl/pr...rbindingen/line-of-sight/

Interessante oplossingen voor wel en geen LOS (Line of Sight).
De draadloze infrastructuur is er al (mijn bovenbuurmeisje zit er ook op), dus er verandert niets mbt. de veiligheid: SSID wordt niet uitgezonden, WPA2-PSK en MAC-filtering. Wie hier door binnengeraakt geraakt sowieso binnen op mijn WLAN. De users zijn brave surfsters, dus hun gedrag is geen issue. En hun bezoekers kunnen omwille van de MAC-filter sowieso niet er op. Trouwens, ze kennen zelf het wachtwoord niet voor de verbinding aangezien ik hun PC geconfigureerd heb.

Enfin, om maar te zeggen dat die dingen niet relevant zijn. In verband met de investering: ik heb zowel een G als een N router, dus er is geen investering behalve de antenne - en dat kan blijkbaar heel goedkoop. Van mijn raam naar haar balkon is een rechte lijn zonder fysieke obstakels. Mijn enige zorg met zo'n home-made antenne zoals Matis aangaf is of dat achter het glas zal werken (enkel glas, zoals gezegd) of dat ik een weatherproof buitenversie zal moeten plaatsen. Dat is voor mij een groter probleem dan voor haar: zij heeft een terras, maar ik zou het al op de gevel moeten hangen. Dat gaat mijn huisbaas niet op prijs stellen (verbod op schotelantenne).

@fish hieronder: nee, natuurlijk is elke richtantenne geen schotelantenne. Ik bedoelde eerder dat het verbod op schotelantennes waarschijnlijk ook op dit soort antennes slaat. Aan de andere kant: het is wel stukken discreter natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowOnline op 12-09-2009 18:55 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een schotelantenne is een richtantenne, maar een richtantenne is niet altijd een schotelantenne ;)

en zijn hele kleine/platte richtantennes
mijn ervaring is dat de ontvangt na achter mijn glas toch wel een tikje omlaag krijgt.

random voorbeeld van een yagi Afbeeldingslocatie: http://www.wpsantennas.com/ProductImages/antennas/MB825.JPG

of met plakvoetjes op het raam
Afbeeldingslocatie: http://service.pcconnection.com/images/inhouse/8214249.jpg

leuke zelfbouw
(biquad) http://eduhosting.org/classes/wifi/wifi2.html
Afbeeldingslocatie: http://eduhosting.org/classes/wifi/wifib22.jpg

leuke link ? http://www.dxzone.com/catalog/Antennas/WiFi/

[ Voor 75% gewijzigd door Fish op 12-09-2009 19:04 ]

Iperf

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:38

Matis

Rubber Rocket

fish schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 18:43:
een schotelantenne is een richtantenne, maar een richtantenne is niet altijd een schotelantenne ;)

en zijn hele kleine/platte richtantennes
mijn ervaring is dat de ontvangt na achter mijn glas toch wel een tikje omlaag krijgt.

random voorbeeld van een yagi [afbeelding]
yagi-antennes voor zelfbouw zijn altijd erg lastig. Je kunt ook bi-quads proberen.
http://pe2er.nl/biquad/ Daarmee blaf je wel een eind weg :D

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb zelf een soortgelijke verbinding, de afstand is daar zelfs nog iets groter en ook ik woon in een woonwijk met veel wifi signalen.

De verbinding is perfect stabiel met een constante snelheid van 22Mbit. Hiervoor is wel goede apparatuur gebruikt. Namelijk 2 Senao accespoints en aan twee kanten een 19Dbi richtantenne (geen zelfbouw). Dat werkt dus echt uitstekend alleen heeft het alles bij elkaar wel 600 euro gekost, en als ik zo lees denk ik dat dat een beetje boven je budget ligt.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

YellowOnline schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:41:
Beide appartementen hebben enkel glas. De afstand is iets minder dan 100 meter.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 14:14:

Ik denk dat hij bedoelde dat de ramen van enkel glas zijn.

.

Verwijderd

Mensen, goed lezen. De TS zei dat er "glas" ligt. Hij bedoeld dat het internet via GLASvezel binnen komt.

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-04 22:29
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:10:
Mensen, goed lezen. De TS zei dat er "glas" ligt. Hij bedoeld dat het internet via GLASvezel binnen komt.
Ohja? Ik lees nl. dat de kamers 'enkel glas' hebben...

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 00:46

r0b

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:10:
"enkel glas" = geen dubbel glas.
"enkel glasvezel" = enkel een glasvezel verbinding.

Ik vermoed - naar het plaatje kijkend - de eerste optie. ;)
Wel goed lezen he :+

Ontopic: 100m zou je met een eigengemaakt richtantenne inderdaad al wel moeten kunnn overbruggen. Wellicht een AP waar je zelf het zendsignaal nog wat omhoog kan schroeven (eventueel d.m.v. een custom firmware)?

[ Voor 24% gewijzigd door r0b op 12-09-2009 21:20 ]

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-04 22:29
r0b schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:17:
[...]

"enkel glas" = geen dubbel glas.
"enkel glasvezel" = enkel een glasvezel verbinding.

Ik vermoed - naar het plaatje kijkend - de eerste optie. ;)
Wel goed lezen he :+

Ontopic: 100m zou je met een eigengemaakt richtantenne inderdaad al wel moeten kunnn overbruggen. Wellicht een AP waar je zelf het zendsignaal nog wat omhoog kan schroeven (eventueel d.m.v. een custom firmware)?
Dat bedoelde ik! ;)
on-topic: Richtantenne zou, denk ik, wel moeten lukken idd

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 16:53
erg goedkope oplossingen en gewoon leuk om even te proberen zijn te vinden op deze site

[ Voor 4% gewijzigd door InfoTracer op 12-09-2009 21:23 ]

Verwijderd

In WiFi is het niet alleen "of het gaat werken". Het zal wel werken, geen probleem. Het is de vraag alleen hoe stabiel is het, en wat de snelheid is.

Als je bij professionele AP's de specs bekijkt, dan zie je bij welke ontvangstsignaal (dBm) welke snelheid hoort. Zie bijvoorbeeld http://www.cisco.com/en/U...heet09186a00800937a6.html

Wel naar beneden scrollen....

Dus wat wil je precies?

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Eerst en vooral: met "enkel glas" bedoelde ik inderdaad de ruiten in het raam en niet dat er een glasvezelkabel ligt ;)

De snelheid is geen enorm issue. Zowel de WAN als LAN zijn 100Mbit, maar het meest bandbreedte-intensieve dat mijn vriendin doet is YouTube kijken. Voor de rest surft en chat ze vooral; en af en toe eens een flash-spelletje. Als ik 2MBit haal zal dat al voldoende zijn denk ik.

Nu, eerst zien of ze effectief daar gaat wonen. Indien dat het geval is ga ik wat beginnen knutselen met eerdervermelde suggesties.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-05 11:39
Ik zie overal een heel mooi verhaal over antennes enz, maar je hebt grote kans dat je over de officiele zendlimieten gaat (al weet ik niet hoe dat in Belgie is), en zoals je zelf al zegt, om lekker in een dichtbewoond gebied tussen weetikveelhoeveel zenders te gaan zitten is ook niet in het voordeel.

Ik zou zoiezo aanraden om in de 802.11a band te gaan zitten. 80% van de consumers (en denk ook aan draadloze cameras, babyfoons, video-to-tvsetjes) zitten allemaal in de 2.4Ghz band.
edit: Haik01 noemde dat ook al

de 5Ghz band zal een stuk rustiger zijn, waardoor je (denk ik) veel betere resultaten haalt.

ik weet niet of je in B deze frequentie mag gebruiken, maar dat kun je zelf wel opzoeken

Ik heb zelf goede ervaringen met Engenius (Senao)
http://www.engeniustech.c...ducts/details.aspx?id=263

Die kun je prima ophangen, eventueel buiten om zo demping door ramen/muren te voorkomen. Ding voed je via de ethernetkabel, dus 1 snoertje naar buiten. Ook is ie niet extreem groot, dus meestal kun je die wel monteren, ipv een grote lelijke schotel enz wat niet altijd gewaardeerd wordt.

De vraag is wel: Wat is het budget en hoe lang wil je het gebruiken? Voor een beetje oplossing ben je toch zo 200 eur kwijt, en dan moet de lijn wel een tijdje gebruikt worden wil dat interessanter zijn dan een eigen verbinding nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 13-09-2009 16:23 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:31
DJSmiley schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:16:

de 5Ghz band zal een stuk rustiger zijn, waardoor je (denk ik) veel betere resultaten haalt.

ik weet niet of je in B deze frequentie mag gebruiken, maar dat kun je zelf wel opzoeken
Sommige N routers werken op 5 Ghz. WRT610N als ik me niet vergis.
Dus het mag zeker ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1