Toon posts:

Telefoonverbinding naar ethernet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn kamer een 5-polige telefoonaansluiting (klik). Mijn vraag is of ik deze goedkoop kan omzetten in een ethernetaansluiting?

Alvast bedankt _/-\o_

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee, telefoonbekabeling is cat 3 (oid), ethernet vereist minimaal cat 5.

Verwijderd

In theorie is het dacht ik mogelijk.
Koop een utp wandcontactdoos en sluit em aan.
Zoek even naar het aansluitschema van utp en zorg dat er niets anders op die kabel gebruikt wordt.
Hoger dan 100Mbit zal je niet gaan, maar je kan het proberen als de kabel niet te lang is.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

een netwerkverbinding gebruikt 8 polige verbinding, dus lijkt me niet over de huidige kabel.

Als je de kabel kunt/mag vervangen: stuk netwerkkabel trekken op de plaats van de huidige kabel, door beide eindjes aan elkaar vast te maken, oude kabel eruit, hiermee trek je de nieuwe er dan in.

[ Voor 0% gewijzigd door MaikelG op 12-09-2009 13:59 . Reden: typo ]

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:38

Matis

Rubber Rocket

Wilko schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:45:
Je hebt voor cat5 toch maar 2 polen nodig? (100mbit)

Als je toch een manier vindt om vanuit je pc naar die 5polige stekker te gaan en aan de andere kant weer van die stekker naar een utp-stekker. Dan zou dat toch kunnen werken?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Voor zover ik weet gebruikt 100Mbit 4 kabels, dus het zou mogelijk kunnen zijn.
Maar ideaal is het inderdaad niet.
Gbit gebruikt er 6 of 8.
Want je kan 2 100Mbit netwerkverbindingen over 1 kabel maken.

aansluitschema RJ45 inbouwdoos
MrScratch schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:49:
Bij een 100Mbit netwerk worden overigens alleen aders 1,2,3 en 6 gebruikt. Met de andere 4 aders kun je dus andere dingen doen. Dit zou kunnen zijn nog een netwerkkabel aansluiten 2x100Mbit of 1 of 2 telefoonlijnen (2 aders) erbij. Beide situaties heb ik gebruikt in mijn huis en werkt prima.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2009 10:53 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wilko schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:45:
appels en peren vergelijken .. medium en protocol zijn 2 verschillende dingen
Wikipedia: Ethernet

@ts
trek even cat 5 er door heen.

dan kun je idd proberen met de oude draad de nieuwe te trekken, maar afhankelijk van het gebruikte telefoondraad. gaat dat falikant mis, of goed.

beter gebruik je gewoon een trekveer (en trek dan gelijk 2 draden)

bij gebrek aan een trekveer trek je beter eerst een (glad) touw door je leiding met de oude draad.
en met dat touw weer je cat 5 6 whatever

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 12-09-2009 10:59 ]

Iperf

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:56:
[...]

appels en peren vergelijken .. medium en protocol zijn 2 verschillende dingen
Wikipedia: Ethernet
Laat ik het dan zo zeggen: de variaties van de Ethernetprotocollen die vandaag de dag mainstream zijn hebben het liefst cat 5 of hoger en zullen op een cat 3-kabel waarschijnlijk slecht of niet werken. Beetje mierengeneuk dit als je het mij vraagt, maar goed.

Verwijderd

Topicstarter
Dus er is niet een handig adaptertje die ik gewoon erop kan schuiven en zal ik nu door het huis kabels moeten trekken?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nee, koop een powerline zou ik zeggen.

Misschien dat het zou lukken om over een korte afstand een 100Mbit verbinding over de bestaande lijn te kunnen krijgen, maar die heeft dan veel last van lijn error's. Simpelwel omdat de aanwezige bekabeling niet de vereiste twists bevat.

Maar als er al een leiding ligt, kan je vrij gemakkelijk een UTP kabel eraan knopen en er in 1 x doorheen trekken. UTP kost echt niet meer zo veel.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 15:20

job

Equator schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:18:
Maar als er al een leiding ligt, kan je vrij gemakkelijk een UTP kabel eraan knopen en er in 1 x doorheen trekken. UTP kost echt niet meer zo veel.
Slecht plan :P
Met een stuk zonder bochten gaat het je wellicht lukken, maar als ook maar 1 bocht ligt is de kans groot dat de kabels losschieten. Kan je veel beter een trekveer lenen/huren. Die veren nog wat mee, en je kan daar een kabel tenminste stevig aan verbinden.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wilko schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:11:
[...]

Laat ik het dan zo zeggen: de variaties van de Ethernetprotocollen die vandaag de dag mainstream zijn hebben het liefst cat 5 of hoger en zullen op een cat 3-kabel waarschijnlijk slecht of niet werken. Beetje mierengeneuk dit als je het mij vraagt, maar goed.
neuh .. want als de ts kan leven met 10Mbit en het is cat 3 of vergelijkbaar kan het wel goed werken

btw, ik zou in het geval van de ts idd een powerline ding kopen

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 12-09-2009 11:28 ]

Iperf

Pagina: 1