Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

ik ben binnekort jarig en wil een nieuwe video kaart gaan zoeken. nu heb ik het hele topic doorgelezen van welke videokaart moet ik kopen? maar ik kan er nog niet uitkomen. ik weet o.a. niet welke videokaarten mijn computer ondersteunen. dus hier mijn vraag welke videokaart is voor mij geschikt:

• Prijs: 200-250 euro
• Prestaties: ik zou het liefst op hard willen gamen met een hoge resolutie
• Beeldkwaliteit: hdmi en vga
• Geluid: maakt niet zo veel uit als het maar niet zo is dat het geluid van de videokaart harder is dan die van men speakers
• Hitte en/of ruimte: ik heb een acer aspire m3641. ik weet niet of deze goed koelt
• Stroomverbruik: het liefst op dezelfde voeding maar las het moet kan ik ook een voedig kopen
• Overclockmogelijkheden: maakt me niet veel uit
• Compatibility: ik heb windows vista x64 als het goed is het is een vrij nieuwe computer
• SLI/Crossfire: nee

ik heb nu een ati radeon hd 4350 waar ik dus niet tevreden mee ben. ik heb everest gerunt, maar ik kan geen moederboord informatie krijgen. ik weet wel dat ik een acer aspire m3641 heb.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

mvg dylan van der schoot

edit:
ik heb in de pc gekeken naar de voeding ik wist niet wat ik ervan moest weten dus heb ik dit maar opgeschreven:
output: 250w max
+6v (gelijkspanning)/16 A +3.3v (gelijkspanning)/20A
+12V (gelijkspanning)/15 A -12v(gelijkspanning)/0.5A
+5vsb (gelijkspanning)/2 A

er stont nog meer op maar ik weet niet wat ik nodig heb dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2009 11:28 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voor onder de 200 kan je een HD4890 krijgen, dat is denk ik de beste keuze. Maar er komt aan het einde van deze maand de HD5000 serie uit, de HD5850 daarvan zou waarschijnlijk in het 200-250 budget liggen, en is minstens even snel als de HD4890. Overigens zou ik eens wat benchmarks kijken wat voor kaart je wilt, veel spellen kun je al op high zetten met redelijk hoge resolutie met een HD4770 voor onder de 100 euro, dus het is maar wat je wilt. Welke resolutie heeft je beeldscherm?

Edit: 250W met 15A op de 12V is niet erg veel. Een HD4770 lukt qua verbruik misschien wel, maar voor snellere modellen heb je ook een andere voeding nodig.

Welke processor heb je trouwens, op de site van acer staat dat die pc zowel een celeron als een core2quad kan hebben en dat is nogal een verschil qua verbruik en ook qua bottleneck zijn voor gamen.

[ Voor 26% gewijzigd door bwerg op 12-09-2009 11:47 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een core2quad q8200. als ik een videokaart ga kopen wil ik er wel een meteen hebben die voor een jaar of 3 4 prima werkt op de nieuwste games. dus bij de hd7700 zit ik al weer snel op lage kwaliteit, ik las net dat ik hard neer had gezet bij prestaties hiermee bedoelde ik gewoon high settings. de hd4890 heb ik veel over gehoord, o.a. dat het een goede kaart was maar ik heb net voedingen opgezocht en die zijn ook gauw weer 100-200 euries.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Er zijn genoeg goede voedingen te vinden voor onder 100 euro, ga NOOIT voor B-merken, altijd A-merken.
Je geeft iets meer uit maar die dingen gaan langer mee dan je systeem dus gemakkelijk over te nemen naar een nieuwe build. Persoonlijk zou ik voor minimum 500-700Watt gaan (zodat je eventueel later een nieuwer systeem er nog mee overweg kan).

Ik zou ook voor de nieuwste grafische kaarten gaan, van 4870-4890 tot ms zoals gezegd de kaarten die binnenkort uitkomen, de 58XX series.

Je moet wel rekening houden met de grootte van de kaart, sommige heb je 1, grotere hebben 2 slots nodig.

Zelf heb ik een 4870 met 1 GB, die draait elk spelletje vlot op hoge resolutie, alleen de fan maakt een pokkeherrie als ie merkt dat er gegamed wordt.

Edit:
Als je bord het ondersteund kan je misschien nog zo een 4350 nemen zodat je Crossfire kan draaien, dan ben je goedkoop af voorlopig, wat kosten die tegenwoordig?

[ Voor 10% gewijzigd door Graviton12 op 12-09-2009 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat word dan dus nog even sparen... wanneer komen btw die 58XX series uit, want ben op 15 oktober jarig. maybe kan ik aan men ouders vragen of ze de voeding willen betalen. dan heb ik daarna met men werk nog ongeveer 2 maandjes nodig voor de videokaart.

edit:
heb men pc opengemaakt zit maar een enkel pci slot in dus crossfire is geen optie

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2009 12:24 ]

Verwijderd

Dat is wel jammer nu heb je een extreem trage quadcore en aangezien maar weinig games iets hebben aan een quadcore was een snelle dualcore in de meeste games een veeeeel betere optie geweest.

Voor de rest zeg ik neem een HD4770 moet de voeding waarschijnlijk nog net aan kunnen en als de PC te traag wordt koop je over een tijdje een echte PC in plaats van een niet in balans zijnde Acer.

Verwijderd

Topicstarter
dan moet ik weer ruim 2-3 jaar gaan sparen ik was een halfjaar geleden harstikke blij met deze pc en nu is het dus een stuk schroot? pff

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:27
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 12:35:
dan moet ik weer ruim 2-3 jaar gaan sparen ik was een halfjaar geleden harstikke blij met deze pc en nu is het dus een stuk schroot? pff
Computers verouderen snel he. Erg snel. :+ Ik denk dat je je toen wat beter had moeten informeren. Aangezien je een kant-en-klare hebt gekocht, gok ik dat je naar de mediamarkt/bcc bent geweest en je daar hebt laten informeren. Zij zeiden dat je met deze pc wel fatsoenlijk games kan spelen. Niet dat deze slecht is maar .. Je had beter voor een zelfsamengesteld systeem kunnen gaan. Dat heeft verreweg de beste prijs/prestatie. Het probleem met kant en klare systemen is dat je ze niet zomaar even kan upgraden. Vaak is de voeding slecht (te weinig watt) of het past niet in de kast :p

Ik weet niet wat voor resolutie je speelt maar ik kan met mijn 9800GTX+ van 1,5 jaar oud nog prima alle spellen op het hoogst draaien ( *O* 1280x1024 *O* ) .

Verwijderd

Topicstarter
op die resolutie speel ik ook maar wel met veel spellen op lage kwaliteit:S
deze komt inderdaad van de bcc ik ben toen heel veel winkels langs geweest en heb verschillende mensen gevraagt wat het beste was en daar kwam toen dus deze uit voor het geld dat ik had. toen heb ik de plek uitgezocht waar het het goedkoopst was. de volgende keer ga ik inderdaad zelf een pc bouwen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 12:55:
op die resolutie speel ik ook maar wel met veel spellen op lage kwaliteit:S
Dan heb je meer dan genoeg aan een HD4770, is zelf ongeveer even snel als een 9800GTX+ :)

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
Voor de totale prijs van die pc halen sommige gebruikers op dit forum nog niet eens hun videokaarten voor, dus een stuk schroot is het niet, maar bv een 4350 is natuurlijk niet veel ;).

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ATI/4550/crysis2.png
Niet bepaald een killer natuurlijk.

Mocht je een nieuwe videokaart willen halen dan zou ik sowieso naar een andere voeding kijken, misschien dat je dan even iets moet door sparen, maar het is het waard.
Dit zou een hele leuke voeding voor je zijn:
pricewatch: Corsair VX550W
+3.3V@30A,+5V@20A,+12V@41A,-12V@0.8A,+5VSB@3A
Crossfire moet met twee 5850s/5870s waarschijnlijk zelfs wel met die PSU lukken gezien de specificaties die er tot nu zijn langsgekomen van de kaarten (verbruik).

Misschien dat het een goed idee is om even te wachten tot de nieuwe 5*** serie kaarten komen en dan goedkoop een 2e hands 4870 te kopen voor minder dan 100 euro (dit kun je nu tevens ook al doen, maar misschien daalt de prijs dan nog meer, nieuw kan ook al voor 110 euro pricewatch: XFX Radeon HD 4870 512 MB DDR5) ? Dan ben je voor 170 euro klaar (of rond de 200 als je alles nieuw koopt incl. verzendkosten) en heb je een kaart die op jouw resolutie zit te gapen ;).

Even ter vergelijking:
Oblivion:
1024x768 @ Ultra High Quality
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/amdradeonhd4550_092908221805/17553.png
1920x1200 @ Ultra High Quality, 4x AA & 16x AF
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/atiradeonhd4870_062408145208/17135.png
Hij heeft meer dan 2x zo'n hoge FPS met settings die de 4350 waarschijnlijk niet eens kan instellen ;).

ET:QW:
4350, 1024x768 @ 4x AA -> 27.8 FPS
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/amdradeonhd4550_092908221805/17554.png

4870, 2560x1600 @ 4x AA -> 60.9 FPS.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/galleries/155/etqw_large.png

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 12-09-2009 13:23 ]

Pagina: 1