Toon posts:

2 Monitoren en 1 TV, hoe aansluiten op een videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een Radeon x1600 videokaart in mijn pc. Vanuit die videokaart loopt 1 rgb kabel naar mijn tv scherm (deze gebruik ik alleen om films te kijken via de pc). De tweede kabel loopt vanuit de andere uitgang naar mijn Acer p223w monitor.

Nu wil ik een tweede 22" scherm naast mijn monitor zetten (voor een dual screen setup). Ik heb alleen geen idee of dit alles mogelijk is met maar een videokaart, waarvan alleen de s-video plug nog vrij is. Wat raden jullie aan? Er een videokaart bijzetten? Een nieuwe kopen? Zo ja, welke? Of is het wel mogelijk om te switchen tussen mijn tv en monitoren met deze videokaart?

Zoals jullie wel merken heb ik er weinig verstand van. Daarom hoop ik dat iemand mij hierbij kan helpen.

Bedankt.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Indien de videokaart 2 aansluitingen heeft (2x dvi of 1x dvi/1x vga) dan zou je beide schermen daar op aan kunnen sluiten en vervolgens de TV via S-video. Heb je maar 1 DVI/VGA aansluiting zul je of een andere kaart aan moeten schaffen welke wel 2 DVI/VGA aansluitingen heeft en een S-video/composietuitgang of een simpel 2e kaartje bij prikken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord Xorsist. De videokaart heeft 2 dvi aansluitingen en een S-video. Dus dan ga ik inderdaad de TV via S-video aansluiten. Gaat de kwaliteit van het beeld eigenlijk achteruit als de TV via S-video aangesloten is? Of maakt dat niets uit?

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Je gebruikt met je RGB kabel nu al een analoog signaal naar je TV. In principe zou de beeldkwaliteit van je S-Video aansluiting niet slechter mogen zijn als het huidig analoge signaal maar ik denk dat hier de kwaliteit van de gebruikte chip wel in mee zou kunnen spelen. Je kunt dit denk ik zelf het beste bepalen door het te testen en zien of het aan jou kwaliteitseisen voldoet.

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 10:38

RaJitsu

B.S.U.R.

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het niet mogelijk om naar meer dan 2 displays een beeld uit te sturen met dit soort kaarten. Waar het mee te maken heeft, weet ik niet, maar het kan dus gewoon niet. Er zijn wel kaarten die het kunnen, bijv. verschillende Matroxkaarten. Maar met de Ati van TS zal het niet gaan lukken.

B.S.U.R.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RaJitsu schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 05:13:
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het niet mogelijk om naar meer dan 2 displays een beeld uit te sturen met dit soort kaarten. Waar het mee te maken heeft, weet ik niet, maar het kan dus gewoon niet. Er zijn wel kaarten die het kunnen, bijv. verschillende Matroxkaarten. Maar met de Ati van TS zal het niet gaan lukken.
Zoek maar eens op RAMDAC,

De meeste videokaarten hebben maar 2 RAMDAC's.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp is het dus toch niet mogelijk om drie schermen aan te sluiten op mijn videokaart. Dit topic op een ander forum bevestigt dat: http://www.computing.net/...isplay-support/47721.html .

Moet ik er nu een Ati Radeon x1600 bijzetten? Of mag het ook een andere videokaart zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik 2 videokaarten heb geinstalleerd zou ik dus in principe 3 monitoren kunnen aansluiten. Nu had ik mijn setup als volgt in gedachte:

2 - 22 inch schermen naast elkaar, die overlopen (zoals hier: http://img136.imageshack.us/img136/9370/deskmount.jpg). Zodat het dus makkelijk is om vensters te verschuiven naar het tweede scherm.

Los daarvan wil ik mijn lcd scherm met een extended desktop. Zodat ik makkelijk kan switchen wanneer ik bijvoorbeeld een film wil kijken, en niet de film hoef te verslepen naar mijn tv beeldscherm.

Kan ik dit op deze manier instellen op de videokaarten? Is dat mogelijk met bijv. Ultramon of de Ati catalyst control center?

Ik hoop dat het duidelijk is.
Pagina: 1