Toon posts:

Seriele poort via usb werkt niet!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wie o wie kan me helpen, ik zit met het volgende probleem: Ik ben bezig met bedieningspanelen die met software werkt welke communiceert via een steriele poort. Echter, deze software is vernieuwd, en bij vernieuwing hebben we gelijk een nieuwe laptop aangeschaft, zonder seriele poort. Deze hebben we inmiddels gecreerd door een usb adapter welke een com poort aanmaakt, maar helaas kan de software niet communiceren en geeft poort vinden waar het op zit, ook handmatig poort aangeven in software wil niet. De laptop draait op windows vista, waar de software ook op draait.

Dit heb ik gedaan en getest:

- Dezelfde adapter en hardware op een andere laptop aangesloten met xp -> werkt
- Dezelfde adapter en hardware op een vaste pc met vista aangesloten -> werkt
- De laptop waar het op moet draaien kaal voorzien van besturingssysteem ( via oem cd ) zonder toeters en bellen, nieuwste drivers en updates van fabrikant voor alle stuurprogramma's
- Evt conflicten in dubbele compoorten uitgesloten ( telefoonmodem nam com3 in gebruik, nu niet meer omdat deze is uitgeschakeld , alle com poorten zijn nu vrij )
- Alle instellingen van com poort met de andere laptop doorgelopen, en die zijn hetzelfde ( snelheid, bit ect. )
- Ander type adapter geprobeerd , zonder resultaat

Een steriele muis werkt overigens wel via die adapter op de vista laptpo

Ik ben door mijn opties heen, ik hoop dat er iemand een soortgelijk probleem heeft gehad, en dan leg ik de nadruk op gehad;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een grote issue met veel van die USB -> RS232 dingen is dat veel software ze niet snapt omdat ze virtuele poorten aanmaken. Je kunt kijken naar een andere adapter die daadwerkelijk anders werkt.

Kun je de software proberen op een systeem met nog echt een compoort en zien of het daarop wel werkt en wat het op datzelfde systeem doet met je USB adapter. Dan kun je in elk geval kijken of het probleem mogelijk in die hoek ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:41:
Een grote issue met veel van die USB -> RS232 dingen is dat veel software ze niet snapt omdat ze virtuele poorten aanmaken. Je kunt kijken naar een andere adapter die daadwerkelijk anders werkt.

Kun je de software proberen op een systeem met nog echt een compoort en zien of het daarop wel werkt en wat het op datzelfde systeem doet met je USB adapter. Dan kun je in elk geval kijken of het probleem mogelijk in die hoek ligt.
Ja, dat heb ik ook in de topic gezet, vandaar dat ik er niet uit komt. De adapter werkt, de hardware werkt, de software werkt, het werkt met vista, het werkt met xp, alleen niet met de laptop waar ik het op wil. Dus ik weet niet meer waar ik het moet zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet een echte hardwarematige seriële poort hebben, dus niet zo'n geëmuleerde USB-adapter. Inmac verkoopt er een, de EXSYS EX-1370 Serial RS-232 ExpressCard. Het is niet goedkoop, maar er is tegenwoordig ook maar heel weinig vraag naar.

http://www.inmac.nl/index...6d918ce8d9c511df14a524baf

Let wel op dat niet alle ExpressCard seriële poorten in de handel een hardwarematige seriële poort hebben. Dit komt doordat een ExpressCard aangesloten kan zijn op PCI Express of USB 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 17:33:
Je moet een echte hardwarematige seriële poort hebben, dus niet zo'n geëmuleerde USB-adapter. Inmac verkoopt er een, de EXSYS EX-1370 Serial RS-232 ExpressCard. Het is niet goedkoop, maar er is tegenwoordig ook maar heel weinig vraag naar.

http://www.inmac.nl/index...6d918ce8d9c511df14a524baf

Let wel op dat niet alle ExpressCard seriële poorten in de handel een hardwarematige seriële poort hebben. Dit komt doordat een ExpressCard aangesloten kan zijn op PCI Express of USB 2.0.
Hoe kan het dan dat het met die usb adapter wel werkt op een andere laptop ? Kijk, als dat het probleem oplost ben ik best bereid 65 euro uit te geven aan zo'n kaart, maar dan weet ik nog niet zeker of het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:49:
[...]

Hoe kan het dan dat het met die usb adapter wel werkt op een andere laptop ? Kijk, als dat het probleem oplost ben ik best bereid 65 euro uit te geven aan zo'n kaart, maar dan weet ik nog niet zeker of het werkt...
Ik had een beveiligingskastje die via een COM-poort uitgelezen en geprogrammeerd moest worden. Echter had de gebruikte laptop geen COM-poort. In eerste instantie had ik gebruik gemaakt van een USB-COM-poortadapter. Het werkte in eerste instantie, echter na verloop van tijd kon het beveiligingskastje niet meer bediend worden, tenzij je het programma op de laptop herstartte en de adapter weer aansloot. Dat is dus verholpen door gebruik te maken van een echte COM-poort.

Ik kan niet voor je beslissen of je zo'n kaart wilt kopen of dat die überhaupt werkt, maar ik hoor graag als je een andere oplossing voor je probleem hebt gevonden.

Heb je trouwens de testopstellingen lang genoeg uitgeprobeerd? Dus effe pielen en dan tien minuten later weer verder werken.
Pagina: 1