laptop HP nc6120 beeldscherm problemen

Pagina: 1
Acties:

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 11:19
Een hele tijd geleden (meer dan een jaar) heb ik mijn laptop laten vallen. Het resultaat was een tweetal strepen in mijn scherm die in het begin er soms wel en soms niet waren. Later werden deze strepen definitief. Als ik een printscreen maak zitten ze niet in de printscreen, dus ga ervanuit dat het probleem buiten het scherm zit niet in de videokaart zit.

De laatste tijd werd de kwaliteit van het licht (denk backlight) minder. De helderheid bij het opstarten werd soms wat ´trillerig´, ongeveer als een gloeilamp die kapot aan het gaan is.
Vandaag startte ik mijn laptop op en toen deed het backlight het niet meer. Als ik goed keek zag ik nog wel wat van het scherm, maar dan zonder verlichting.

Ik heb wat schroefjes losgedraait en het toetsenbord losgehaald en wat zitten prusten (ook schroeven van lcd, maar kreeg cover erniet af omdat ik bepaalde schroevendraaier nog niet heb). Nu start ik hem weer en werkt de backlight weer. Ik vrees alleen dat dit een tijdelijke oplossing is en ik heb geen idee waar het probleem zit (strepen nog steeds in beeld).

Weet iemand waar het aan kan liggen en of ik dit kan verhelpen? De strepen wil ik ook graag verhelpen maar het backlight is het belangrijkste om betrouwbaar te krijgen.

Een foto van de strepen
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.lageveen1/IMAGE_077.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door Wizzing op 26-09-2009 12:26 . Reden: verbeteren ]

• Wizzing
Op het Internet kan ik een nieuwe backlight LCD inverter voor 45 euro vinden, en 2e hands voor een tientje oid. Zou dit wat uitmaken?

Nieuwe CCFL LCD backlight kan ik voor 39 euro krijgen.

Kan iemand mij toelichten of deze dingen iets zullen oplossen bij mijn probleem?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-12 21:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij ga ik even een verhuizer bellen. ;) Dit topic heeft naar mijn idee bijzonder weinig met I/O controllers of opslag media te maken. Daarom een kleine verhuizing naar "Complete Systemen & Laptops".

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Wizzing
Excusses voor het misplaatsen en even een klein bumpje.

Vandaag startte hij weer op zonder beeld, toen ik het scherm wat heen en weer bewoog kwam het beeld weer even terug om vervolgens weer uit te vallen.

• Wizzing
Ik heb een nieuwe (2e hands) scherm besteld via marktplaats. Hopen dat die goed gaat werken.

Offtopic: qua respons is het allemaal wat matig tegenwoordig op Tweakers. Een aantal jaar geleden was dit wel anders. Of ligt het aan de inhoud?
Als ik bv op andere fora in offtopic gedeeltes een computer probleem heb word ik sneller/vaker geholpen dan hier, en toch horen hier de diehards te zitten.

• Wizzing
2 weken BUMB.
Scherm is nooit aangekomen, zal dus opnieuw moeten bestellen. Kan iemand nog even kijken naar mijn probleem. Gaat een inverter de strepen ook oplossen of zit dat in de bekabeling achter de tft?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wizzing schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:49:
Een hele tijd geleden (meer dan een jaar) heb ik mijn laptop laten vallen. Het resultaat was een tweetal strepen in mijn scherm die in het begin er soms wel en soms niet waren. Later werden deze strepen definitief. Als ik een printscreen maak zitten ze niet in de printscreen, dus ga ervanuit dat het probleem buiten het scherm zit.
Dit is een verkeerde conclusie. Een printscreen komt uit de videokaart, niet uit het scherm zelf.
Deze strepen zijn een mankement aan het scherm, bij de meeste laptops zit dat met (plak)flatcables vast, en het is mij nooit gelukt dat te repareren. Bij een Sony vaio laptop ooit wel: daarbij zaten de flatcables met stekkertjes vast, loshalen en weer vastzetten was daar voldoende.
Wizzing schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:43:
Op het Internet kan ik een nieuwe backlight LCD inverter voor 45 euro vinden, en 2e hands voor een tientje oid. Zou dit wat uitmaken?
Mijn ervaring is dat in 90% van de gevallen van donker beeld de inverter kapot is, en slechts in 10% de backlight (lamp). Maar: ik heb nog niet meegemaakt dat een kapotte inverter het weer gaat doen, als-ie het soms wel, soms niet doet, zou het wellicht een los contactje kunnen zijn.
Wizzing schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 11:25:
Gaat een inverter de strepen ook oplossen of zit dat in de bekabeling achter de tft?
Er gaan meestal 2 stekkers in een laptopdisplay: eentje voor de backlight (inverters leveren trouwens 800-2000V, handig om rekening mee te houden bij het testen), en de andere stekker voor de "data". Oftewel strepen en lamp zijn afzonderlijke problemen.

Is het je trouwens al gelukt het display open te maken? Grote kans dat HP een maintenance manual online heeft staan, maar die zal niet verder gaan dan het losmaken van het display. Openmaken is een kwestie van alle schroefjes (ook onder de rubber dopjes) verwijderen, en daarna de randjes van het display "losklikken". Als je dat voorzichtig doet blijft alles heel :) Succes!

• Wizzing
Dankjewel RemcoDelft, mijn conclusie was inderdaad verkeerd. Hij zat wel goed in mijn hoofd maar kwam verkeerd uit mijn vingers ;) Het ligt niet aan de videokaart, maar aan het scherm en/of bekabeling.

Ik heb het scherm al helemaal los gehad (dus behuizing er vanaf). Van de achterkant loopt er een dikke kabel naar het scherm (en onderaan nog een met de inverter). Echter zit de hele achterkant ingepakt in alluminiumfolie en daar heb ik niet achter gekeken. Wist niet precies wat er zou gebeuren als ik dit los zou halen.

Nadat ik het scherm uit de behuizing heb gehaald en weer terug geplaatst heb ik het 'uitval probleem' niet meer. Hij doet het nu al een dikke week zonder uit te vallen. De strepen zitten er echter nog steeds.

[ Voor 16% gewijzigd door Wizzing op 26-09-2009 12:28 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wizzing schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:26:
Ik heb het scherm al helemaal los gehad (dus behuizing er vanaf). Van de achterkant loopt er een dikke kabel naar het scherm (en onderaan nog een met de inverter). Echter zit de hele achterkant ingepakt in alluminiumfolie en daar heb ik niet achter gekeken. Wist niet precies wat er zou gebeuren als ik dit los zou halen.
Als je daar aan gaat prutsen heb je een hele grote kans dat het slechter wordt, en een zeer kleine kans dat je de strepen oplost...
Nadat ik het scherm uit de behuizing heb gehaald en weer terug geplaatst heb ik het 'uitval probleem' niet meer. Hij doet het nu al een dikke week zonder uit te vallen. De strepen zitten er echter nog steeds.
Oftewel het was misschien toch gewoon een slecht contactje.
Pagina: 1