HDD bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-02 15:54
Ik heb een HP Pavillion DV9760 en een vrij recente (schone) installatie van Vista. Ik vind het systeem bij standaard gebruikt vaak traag met het laden van vensters, switchen tussen applicaties en het opstarten van applicaties.

Applicaties die ik veel gebruik: Firefox, Lightroom (RAW bewerking), Notepad++, Open Office, Putty, Filezilla. Allemaal laatste versies van de software.

Ik heb een system monitor tool geinstalleerd die wel erg vaak aangeeft dat mijn HDD de bottleneck is, zie screen:

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnedens.nl/images/system.png

Kan ik hier nog iets mee en denken jullie ook dat mijn hdd echt de bottleneck is? Is het mogelijk om bijvoorbeeld een andere, snellere, schijf in te bouwen?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Geef eerst eens de specs van je HDD?

Installeer ook eens een tool zoals HDTune, daar zie je mee wat de HDD allemaal aankan.

[ Voor 55% gewijzigd door Graviton12 op 11-09-2009 21:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Draai eens wat benches op die disk en evt ook het testprogsels van je hdd en kijk wat de resultaten daarvan zijn.
De kans dat je HDD de bottleneck is is vrij groot, simpelweg omdat alle andere onderdelen vele malen sneller zijn.

• mede
Hierbij twee screens uit HDtune (bedankt voor de tip):

Kunnen we op basis van deze gegevens meer zeggen?

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnedens.nl/images/hdtune.png

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnedens.nl/images/hdtune2.png

Het zijn twee schijven van 160GB 5400 rmp.

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:15
Ja, ik denk dat ze op IDE poorten zijn aangesloten, en dat zijn nou eenmaal niet de snelste poorten. Als je een snellere HDD wilt, dan zal je moeten upgraden naar een schijf met een SATA aansluiting, en dan ligt je snelheid zo rond de 100MB/s, wat dus al een grote toename is. Nog sneller is een SSD, maar ik betwijfel of je dat nodig zal hebben, en die zijn nog erg duur.

Laat maar, gaat om een laptop.

[ Voor 5% gewijzigd door AlexV op 14-09-2009 07:45 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

IDE poorten of niet, die testresultaten zijn gewoonweg slecht... Mijn oude Maxtor 160GB was ook al ruim sneller dan dat op IDE.

Maargoed, het kan best wel kloppen dat je HDD de bottleneck is.
Dat issie in nogal veel computers. Het is het traagste data opslag onderdeel buiten externe storage (CD/DVD, USB stick etc).

Maaruh, gaat het hier om een PC of een laptop (gezien Pavillions in beide varianten voorkomen. HDD results lijken iig sterk op gemiddeld laptop profiel) ?

In any case: snellere HDD's of liefst nog een SSD.
7200RPM nemen, grotere capaciteit (ivm platterdensity die de snelheid positief beinvloed) en als het mogelijk is een snellere aansluiting (SATA dus).

Als je geld genoeg hebt is een SSD ook erg leuk. Voor de goede orde, even een waarschuwing, want je kan je onderkaak van de vloer rapen en je ogen terug in hun kassen stoppen na het zien van de performance van een SSD.

Moet je wel een goede SSD kopen btw, er zijn ook minder goeie op de markt. OCZ Vertex regular/EX/Turbo. OCZ Agility, Intel X25-M Postville G2, Kingston SSDNow V+ Series en de SLC uitvoeringen van Transcend zijn erg leuk en super rap.
Bereid je dan maar voor op Vista boottimes van 15 a 20 seconden vanaf de powerbutton.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 11-09-2009 23:20 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

AlexV schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:49:
Ja, ik denk dat ze op IDE poorten zijn aangesloten, en dat zijn nou eenmaal niet de snelste poorten. Als je een snellere HDD wilt, dan zal je moeten upgraden naar een schijf met een SATA aansluiting, en dan ligt je snelheid zo rond de 100MB/s, wat dus al een grote toename is. Nog sneller is een SSD, maar ik betwijfel of je dat nodig zal hebben, en die zijn nog erg duur.
S-ATA300 poorten zijn toch altijd snel zat hoor. Dus waarom zou IDE niet het snelste zijn? Tenzij je de overstap naar SCSI wil maken is IDE hetgeen waar je aan vast zit (en gezien de prijs is SCSI echt niet zo interessant)

Deze schijf is idd wat aan de langzame kant. Als je S-ATA hebt is dat de logische keuze, anders is een moderne P-ATA disk ook al een stuk vlotter.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
vergeet even wat AlexV schreef...

Er zit in jouw laptop een Seagate Momentus 5400.3 schijf van 160GB met sata1 interface die vermoedelijk draait in ata100 mode
ik heb geen idee waarom de anderen hier dat een probleem vinden aangezien ata100 ruim snel genoeg is
zoals je ziet aan die testresultaten, is dat niet zo'n snelle schijf, maar voor een standaard laptop schijf valt het wel mee
een typische desktopschijf (3,5") is makkelijk 2 tot 3x sneller

een grotere hd gaat niet direct veel uitmaken, de schijf die je nu hebt heeft 1 platter, een model van 320GB heeft er gewoon 2 en is in de praktijk even snel (of traag :P )
SSD is leuk, maar duur
je zou de schijf ook kunnen vervangen door een model van 7200rpm, naar het schijnt merk je dat wel (zelf nog niet getest)
wat zijn eigenlijk de specs van de laptop? het genoemde type bestaat in honderden varianten
sommige chipsets zijn ook nefast voor de prestaties
en hoe oud is het ding? investeren in een oude pc is niet altijd even slim (zeker laptoponderdelen zijn pokkeduur)

misschien moet je ook eens kijken naar de programma's die in de achtergrond draaien, wanneer een windows search z'n indexer draait of een virusscanner, kan het bij dergelijke schijven heel snel gebeuren dat de schijf de IO nauwelijks kan volgen

[ Voor 20% gewijzigd door catfish op 11-09-2009 23:47 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik heb nog even gegoogled, blijkt dat het hier gaat om een laptop.
Vergeet maar dat er dan SATA poorten in zitten.

Verder, zoals ik al dacht aan de hand van de results dus idd een laptop HDD.
Dat maakt het allemaal al wat pittiger. Laptopdisks zijn sowieso trager ivm lage platter diameter en geringe mogelijkheden tot energieverbruik.

Gelukkig zijn er wel 7200RPM laptopdisks en is een upgrade dus idd mogelijk.
Een SSD op IDE bestaat ook wel, maar zijn bar slecht leverbaar in NL.
Ik verwacht alleen niet dat je met een betere laptopdisk heel veel extra snelheid gaat boeken.

Als ik dan toch een SSD aan mag raden: http://www.salland.eu/pro...-gb-ide-ts64gssd25-m.html
Wel een stuk kleiner (64GB ipv 160GB ) maar stukken sneller. Als het groot genoeg is zou je het kunnen overwegen.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 11-09-2009 23:35 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

McKaamos schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:31:
Ik heb nog even gegoogled, blijkt dat het hier gaat om een laptop.
Vergeet maar dat er dan SATA poorten in zitten.
Even een paar kleine dingetjes recht zetten: Wat een onzin in alle moderne laptops zitten gewoon S-ATA hardeschijven, P-ATA kom je practice niet meer tegen. Daarnaast voor de duidelijkheid IDE is zowel P-ATA als S-ATA. Als je advies geeft zorg er dan wel voor dat je bekend bent met de termen/materie. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 11-09-2009 23:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

_Dune_ schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:49:
[...]

Even een paar kleine dingetjes recht zetten: Wat een onzin in alle moderne laptops zitten gewoon S-ATA hardeschijven, P-ATA kom je practice niet meer tegen. Daarnaast voor de duidelijkheid IDE is zowel P-ATA als S-ATA. :)
Er is eerder aangegeven dat het IDE in de vorm van P-ATA zou zijn ;)
Ik zeg niet dat alle laptops een 44pin IDE poort gebruiken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

McKaamos schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:55:
[...]

Er is eerder aangegeven dat het IDE in de vorm van P-ATA zou zijn ;)
Ik zeg niet dat alle laptops een 44pin IDE poort gebruiken.
Maar je sluit in jouw reactie wel de mogelijkheid uit van S-ATA en dat klopt geheel niet, practice alle laptops hebben tegenwoordig S-ATA, misschien een butget laptop niet omdat deze mogelijk op een oudere chipset is gebasseerd.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 12-09-2009 00:03 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:33
Hoe traag is traag...
Waarom zou het alleen de HDD zijn?

Hoe snel start het OS op?
moet je seconden wachten voordat explorer of notepad opent?
bij opnieuw openen weer traag?
met firewall of zonder, even traag?
Ik lees dat je 76 processen draait. Is dat normaal of heb je nu al je apps die je noemt aanstaan?
Je geheugen 35% , als je 3GB geheugen hebt is dat dus voor 1000 MB bezet.

Ik zou eerst tweaken; overtollige meuk eraf en services uitpluizen

gewaarwordingshorizon

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Ja laptops zijn vaak langzamer dan desktops(of je koopt een hele dure), en monitor is kleiner.
Indien je xp erop kunt zetten, misschien loopt dit sneller.
Je kan vista tweaken voor snelheid, dus google op "vista+tweaken".(langzame hd zal nog steeds een probleem geven).
Indien laptop oud is misschien deze verkopen en iets nieuws kopen.
Een snelle hd lenen indien je iemand weet, dan kun je een andere hd testen.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:10
Waar je ook even op moet letten is dat als je een nieuwe installatie hebt van vista dat hij nog druk bezig is met 2 dingen. Indexeren, dit word gebruikt om sneller te kunnen zoeken en kun je dus uitzetten als je dat nooit doet. Het staat ergens onder configuratiescherm. Het start menu blijft hij dan indexeren dus apps kun je altijd snel blijven zoeken. Ten tweede is superfetch nog druk bezig met jou leren kennen. Hij laad erg veel applicaties al in het geheugen voordat jij er gebruikt van gaat maken (zodat het daarna niet meer hoeft). Hierdoor kan je pc/laptop wat langzamer zijn in het begin.

Over de hardware, het is gewoon geen snelle schijf. Ik zou eens beginnen met 7200rpm schijf erin te proppen met een hoge datadichtheid per platter (dus zo min mogelijk platter met zoveel mogelijk data). Maar goed dat is hierboven ook al vermeld. Als je nog even je exacte model vermeld dan kan iemand ook nog wel even kijken of er een sata schijf in kan denk ik.

• mede
Ten eerste bedankt voor de tips. Het gaat om deze notebook:

http://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/c01319461.pdf

Hieruit blijkt dus 2x 160GB SATA schijven 5400-rpm

Ik denk dat SSD's boven mijn budget gaan zitten aangezien ik niet in wil leveren op capaciteit. Kan ik zonder problemen een 7200-rpm schijf inbouwen? En waar moet ik bij een nieuwe schijf voor mijn notebook op letten? Iemand suggesties voor een type?

@beascop:
  • PC start vrij traag op. Voor ik programma's kan starten ben ik denk ik zo'n 6 minuten verder (vanaf moment van power aan en inloggen onder mijn account
  • Wanneer ik het systeem rustig een tijdje door laat ratelen na inloggen dan kan ik daarna vrij snel lichte applicaties opstarten (Notepad++ bijvoorbeeld). Lightroom kost al behoorlijk wat meer moeite
  • firewall aan of uit: maakt niet uit
  • 76 processen is wanneer ik opstart en alleen Firefox draai. Volgens mij heb ik niet erg veel "vreemde" processen draaien verder. Is dit aantal veel dan voor standaard Vista Home?

• mede
Zou één van deze schijven een verbetering zijn voor mijn huidige hdd's?

http://www.salland.eu/cat...0&df=0&rf=0%2C00&rt=N.v.t.

Maakt het tegenwoordig nog uit welk merk je kiest?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:16

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

die hebben allemaal een S-ATA interface, dus dat gaat niet passen .. :/

Als je (P)ATA interface selecteert, blijft er dít over ..
http://www.salland.eu/cat...3&df=0&rf=0%2C00&rt=N.v.t.

edit: uit de PDF hierboven haal ik dat er dus weldegelijk een SATA aansluiting in zit. Kon het me haast ook al niet voorstellen. Maar ik kan me evenmin voorstellen dat die schijven zó baggertraag zijn.

Hou het HD lampje eens in de gaten .. loopt hij wanneer je niets doet ook al steeds te ratelen en te stampen? Dit kan duiden op andere processen en programma's die ook druk op de HDD aan het lezen/schrijven zijn .. als je Vista draait, e.g. Superfetch, ReadyBoost en de Windows Search niet te vergeten. Ook anti-virus pakketten zijn tegenwoordig weer onnoemelijk zwaar. E.g. AVG 8.5 is ontzettend traag en loopt ieder klikje wat je doet dingen te scannen. Metname ook tijdens het Google'en scant hij al je resultaten terwijl je er misschien helemaal geen gebruik van maken gaat.

Dus als je ten tijde van je HDtune-run schijfactiviteit hebt, dan geeft hij hierboven een keurig beeld wat er dan nog over is van de bandbreedte voor jou om mee te werken ... en da's 3x niks.

En je harde schijf(schijven) eens grondig defragmenteren met Defraggler kan ook geen kwaad. Zet de geplande Vista defragmentatie taak dan wel even uit, anders doet hij meer kwaad dan goed. Hoe beter de files gerangschikt staan, hoe eerder je programma ermee klaar is ze in te laden en de harde schijf weer vrij komt voor andere programma's. :*)

/me van mening is dat 99,9% van de gebruikers nooit defragmenteert en het vervolgens gek vinden dat hun pc zo sloom wordt. |:(

[ Voor 255% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-09-2009 10:04 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
Je verbruik voor zowel CPU als HDD lijken me hoger dan normaal, misschien dat je daar best eens eerst naar kijkt, hiervoor kan je Process Explorer gebruiken om te zien welke processen er nu zoveel CPU en I/O liggen te gebruiken, en Process Monitor om te zien wat die schijf nu allemaal aan het doen is (maak eventueel een log van een halve of hele minuut en plaats deze online als je er niet veel van snapt), verder kan je met Autoruns zien of er niet al te veel opstart en of er misschien wel malfide dingen tussen zitten.

Succes, als het je zelf niet lukt wil ik je wel eens helpen over MSN oid.

Welke tool gebruik je voor te monitoren? Ziet er een interessant alternatief uit voor de 'System Information' van ProcExp.

[ Voor 8% gewijzigd door TaraWij op 12-09-2009 10:00 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. niet iets wat CTRL+ALT+ESC en Broncontrole je ook niet zouden kunnen vertellen.
Maar ieder zijn ding natuurlijk :)

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• TaraWij
ing._Buttje schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:06:
.. niet iets wat CTRL+ALT+ESC en Broncontrole je ook niet zouden kunnen vertellen.
Maar ieder zijn ding natuurlijk :)
CTRL+ALT+ESC resulteert hier nu in Process Explorer dus dat veranderd er niets aan. Als je Task Manager en Process Explorer gaat vergelijken dan wil je niet eens terug, vertel mij maar eens welke procedure in welke thread van welke driver geroept door wat dan ook veel zit te gebruiken met Task Manager en Broncontrole, geen van beide doet hier wonderen. Allemaal leuk en wel maar het afsluiten van een belangrijk process of belangrijke service is niet echt helpvol als oplossing, als ze dan wellicht nog afsluitbaar zijn. Hetzelfde geldt voor Process Monitor, en een tool zo goed als Autoruns heb ik ook nog nergens zien passeren.

[ Voor 6% gewijzigd door TaraWij op 12-09-2009 10:13 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nice tools :P
Maar ik ging ff uit van het progje van de TS, vandaar.

Ik denk dat TS wel voldoende heeft aan de Taskmanager om mee te beginnen.

• Graviton12
Als je niets hebt met toeters en bellen kan je via configuratiescherm/geavanceerde systeem settings en daar "performance" aanklikken dat windows moet draaien met "best performance", je verliest dan de mooiere kleuren etc maar hij is wel een stuk sneller.

Defragmenteren automatisch zetten op tijd dat hij meestal opstaat maar dat je er niet achterzit.

Run ook eens progs zoals Ccleaner (opruimen bestanden + de registry optie ook eens runnen), herstarten en kijk nog eens hoe hij werkt.

Denk dat je dan al een heel stuk verder bent ...

[ Voor 11% gewijzigd door Graviton12 op 12-09-2009 10:47 ]

• mede
De tool die ik gebruik is SystemMonitor 1.49 http://www.moo0.com/ (gratis voor personal use). Ik heb mijn instelling altijd al op "Best performance" staan, maar heb alleen de optie voor mooie vensters aangezet. Dat zou toch minimaal moeten kunnen met mijn huidige specificaties toch?

@TomWij

Handige tools inderdaad. In welk formaat zou je een log willen zien? Ik kan geloof ik als csv, xml en nog een paar formaten opslaan. Net gewoon als txt? Ik zou graag even een logje online willen zetten.

Hoe kan ik bepalen wat ik nu wel en niet uit kan schakelen met Autoruns? Veel processen ken is als systeemprocessen, maar er staan ook een hoop onbekende processen tussen.

Nog even over de eerder geplaatste link naar Salland. Is het aan te raden om een nieuwe hdd 7200-rpm te kopen?

• TaraWij
Merci voor de monitor even te linken.

All events, Native Process Monitor Format, dan kan ik hem terug openen in Process Monitor. Als het te groot uitkomt kan je hem ook even compresseren, voor het beste resultaat 7z, maar zip of rar is ook goed.

Autoruns heeft inderdaad wat ervaring nodig en het is er dus ook niet de bedoeling lukraak dingen te gaan afvinken. Allereerst stop je best even de scan (ESC) en klik je onder Options aan dat die lege locaties moet toevoegen en de signatures moet verifieren, hierdoor zal hij nagaan of de dingen erkend zijn door Microsoft (verified) en dit aangeven in de Publisher kolom. Met F5 kan je opnieuw scannen, als hij klaar is kan je dan naar de niet erkende dingen gaan zoeken door de lijst en deze eens door Google gooien om te kijken of hier slechte software tussen zit en of het verstandig is niet slechte software uit te schakelen.

De dingen die vermeld staan onder onderaan de tab Logon (Run, Startup) zijn in ieder geval al dingen die afgevinkt mogen worden (indien je ze niet nodig hebt) zonder je systeem omzeep te helpen, moest je toevallig Internet Explorer gebruiken dan kan je ook eens de Internet Explorer tab bekijken. Naast Sidebar zijn al de rest dingen waar je wel een beetje moet oppassen wat je doet, wees dus zeker voor je iets afvinkt.

Ben blij dat ik deze tools heb leren kennen (en nog een reeks andere), vroeger was de enigste optie als de malware en virus scanners niet hielpen het systeem opnieuw installeren, maar die tijd is daarmee voorbij... Het is soms onvoorstelbaar wat er allemaal wel niet uitgevoerd kan worden en wat er allemaal daadwerkelijk gebeurd op je systeem.

• mede
@TomWij

Ik heb een log ter download staan op mijn web. Ik hoop dat je hier eens naar wil kijken.

De Autorun opties zal ik vanavond of morgen eens rustig gaan doorlopen. Het lijkt erop dat er wel een aantal uitgehaald kunnen worden aangezien HP een hoop eigen services installeert die ik niet gebruik.

Ik heb overigens mijn hdd gedefragmenteerd met Defragler... pfff dat duurde een aantal uurtjes! Zal in de loop van het gebruik wel zien of het uit heeft gemaakt.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Er valt me op dat je onder andere geen Aero aan hebt staan, wat zijn je specs precies? Aero betekend nogal wat in termen van CPU/bus ontlasting. Die spec-PDF werkt niet, eens uittypen zal helpen. Chipset drivers helpen vaak immens,

Tevens zie ik weinig 'onderzoek' naar het proberen te ontlasten van de HDD I/O. Ik zie alleen maar dat je vista draait, heb je wel SP1 geinstalleerd? En hoeveel RAM heb je? Als je constant gebruik maakt van de paging file, zou je eens moeten overwegen om meer RAM te installeren, of om bepaalde handigheidjes van Vista te 'strippen', zoals de indexing (maakt dat start-menu zoeken wat juist zo leuk is trager), superfetcher en 'scheduled' dingen als de standaard defrag en system recovery.

• TaraWij
Enkele suggesties op het eerste zicht:
  1. Er valt me op dat Adobe Photoshop Lightroom vanalles doet, als je dit niet actief hebt gebruikt tijdens de log kan je er al best voor zorgen dat deze niets in de achtergrond ligt uit te voeren.
  2. Opmerkelijk is ook Adobe Reader, heb je die tijdens de scan gebruikt? Anders moet je eens kijken of de speed launcher daarvan aangevinkt staat in AutoRuns, staat bij mij gewoon uit en ik merk haast geen verschil.
  3. Heb je al eens geprobeerd de virus scanner uit te schakelen? (Zowel AVG als Defender)
  4. Alleen als je echt niet vaak naar bestanden zoekt kan je eens proberen de Search Indexer uit te schakelen.
  5. Gebruik je vaak Bluetooth? Anders zou je deze ook tijdelijk kunnen uitschakelen.
Het lijkt me of alsof je vanalles hebt gedaan of dingen hebt laten draaien tijdens deze log... Indien na bovenstaande suggesties het probleem zich blijft voortdoen moet je even een nieuwe log maken van een minuut zonder iets te doen of te laten draaien terwijl die log bezig is, uiteraard met de eerste 3 suggusties toegepast.

Ook in de log merk ik op zoals jouw eerste post dat Explorer.exe te veel consumeert, maar het is me op het eerste zicht nog niet duidelijk waarom. Morgen bekijk ik het nog eens ter controle, mocht ik nog iets extra opmerken dan laat ik het wel weten.

• mede
Ahh.. ik dacht dat je processen bij "normaal" gebruik wou zien. Ik heb inderdaad het 1 en ander gedaan tijdens het loggen. Ik heb een nieuw bestand geplaatst waarbij ik ongeveer een minuut niets gedaan heb met mijn notebook.

Tevens heb ik een bestand online gezet van mijn Autoruns. Hierin heb ik de volgende zaken uitgezet:
  • iTunesHelper
  • MioNet
  • HP Quickplay Resident Program
  • Quicktime task
  • Lightscribe control panel
  • TomTomHome
Geen idee af dit processen zijn die mijn systeem kunnen belasten. Voor de rest is het soms lastig beoordelen of ik nu iets wel of niet uit moet zetten. Ook zal ik met Google naar het betreffende proces kijk dan is de keuze vaak nog lastig te maken.

@Umbrah

De link naar de pdf werkt gewoon hoor. Volgens mij hebben meerdere mensen hem hier al bekeken.

Ik draai Vista Home met SP1 en alle laatste updates via de Microsoft update site. Microsoft geeft geloof ik ook aan wanneer er nieuwe drivers beschikbaar zijn toch? Daarnaast draait er een tool van HP die periodiek controleert of er driver / systeemupdates beschikbaar zijn voor mijn type notebook.

RAM is niet het probleem. Deze zit meestal rond 35% (3 GB)

• Graviton12
iTunes, Quicktime, Lighscribe en tomtom gewoon uitzetten, zijn toch dingen die je niet elke dag nodig hebt lijkt me.
Die iTunes is een vreter, zelfs op mijn snelste systemen vertraagt die de boel enorm.

• TaraWij
Explorer.EXE komt er deze keer op de eerste plaats uit met een 10,854 File en 23,204 Registry events, dit gevolgt door twee svchost.exe die wel aanziekelijk wat minder gebruiken. Als ik door de log scroll merk ik dan ook analoog dat Explorer.EXE met vanalles en nog wat bezig is, terwijl jij niets doet en andere applicaties ook haast niets doen. Mijn vermoeden gaat uit dat de svchost.exe een gevolg hebben op wat er gebeurd in Explorer.EXE. Dit wijst meestal uit op slecht functionerende shell extensies binnen Explorer.EXE...

Als ik probeer te kijken wat Explorer.EXE probeert te doen blijft veel me onduidelijk, hier merk ik wel op dat hij bezig is met Adobe Reader, Adobe Software Update, in grote mate iPod/iTunes, Microsoft Works, QuickTime. Maar dan gebeurt er ook nog een hele hoop dat me onduidelijk blijft... Als ik mijn computer een minuut laat scannen dan zie ik Explorer.EXE haast niets dus er moet wel iets verkeerd zijn.

Voor iTunes raad ik je aan om eventueel een alternatief te zoeken indien mogelijk. Verder heb ik jouw lijst even doorgenomen en deze is te vinden op http://www.2shared.com/file/7771682/db8c1df2/AutoRuns.html in het nieuwe Excel formaat, als deze niet werkt moet je even laten weten in welk formaat ik het dan best wel opsla.

Groene dingen moeten aangevinkt blijven, gele dingen zijn dingen die je best eens een keer afvinkt om te proberen en indien je die functionaliteit echt mist kan je het weer aanvinken, rode dingen schakel je best gewoon uit. Als je twijfelt bij een gele entry dan kan je best eens kijken onder welk type het zich bevindt. Verder is het belangrijk dat je ze afvinkt en ze dus niet uit de lijst verwijderd met de delete knop. Nadien reboot je best even zodat ze niet meer ingeladen zijn.

Maak na het inloggen nog eens (liefst in deze volgorde, niet tegelijkertijd) een Process Monitor log, een AutoRuns log en een screenshot van die System Monitor. Als er dan nog geen verbeteringen zijn dan moeten we eens live gaan kijken naar de Threads van Explorer.EXE in Process Explorer en zien of deze enige duidelijkheid brengen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

@TS: je laptop zou 2 van deze schijven hebben. Draaien ze in RAID mirror of heb je 2 single disks? In het laatste geval ben ik wel benieuwd naar de resultaten van de 2e schijf wanneer je die met HDtune test.

En op mijn eerdere vragen heb ik nog geen antwoord gezien, nl. of je, terwijl je niets doet, het HDD lampje ook continu ziet knipperen en/of je de HDD's continu hoort rammelen en kraken.

En welk anti-virus pakket gebruik je?

Eventueel kun je ook nog eens in veilige modus een aantal zaken bekijken/vergelijken.

• TaraWij
ing._Buttje schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:49:
@TS: je laptop zou 2 van deze schijven hebben. Draaien ze in RAID mirror of heb je 2 single disks? In het laatste geval ben ik wel benieuwd naar de resultaten van de 2e schijf wanneer je die met HDtune test.

En op mijn eerdere vragen heb ik nog geen antwoord gezien, nl. of je, terwijl je niets doet, het HDD lampje ook continu ziet knipperen en/of je de HDD's continu hoort rammelen en kraken.

En welk anti-virus pakket gebruik je?

Eventueel kun je ook nog eens in veilige modus een aantal zaken bekijken/vergelijken.
Uit de eerste HDTune screenshot en een vaag overview van de inhoud van zijn harde schijven zie ik dat op zijn eerste harde schijf de de partities C (Windows installatie) en E (System recovery), op de tweede harde schijf staat een partitie D (Data). Deze staan dus momenteel niet in RAID, het lijkt me inderdaad handig voor hem dat hij dat wel doet. Dan niet om veiligheidsredenen maar eerder om de load over beide disks te verdelen.

Het testen van de tweede schijf is inderdaad ook handig voor als hij veel met data op die schijf bezig is, echter zal het in het uitzoeken van het huidige probleem geen meerwaarde bieden aangezien er op de eerste schijf in een minuut 93136 file events gebeuren en op de tweede schijf maar 780 file events.

Aan de system monitor screenshot en de log te zien wordt er constant op de HDD gewerkt, zoals eerder vermeld doet Explorer.EXE een heel pak meer dan het normaal hoort te doen, ook al wordt er op die computer niets gedaan.

Als anti-virus pakket gebruikt hij AVG. Veilige modus is inderdaad een zeer goed idee!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

TaraWij schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:54:
Uit de eerste HDTune screenshot en een vaag overview van de inhoud van zijn harde schijven zie ik dat op zijn eerste harde schijf de de partities C (Windows installatie) en E (System recovery), op de tweede harde schijf staat een partitie D (Data). Deze staan dus momenteel niet in RAID,
idd. Scherp :)
.. het lijkt me inderdaad handig voor hem dat hij dat wel doet. Dan niet om veiligheidsredenen maar eerder om de load over beide disks te verdelen.
Eensch .. raid ruled d:)b
Het testen van de tweede schijf is inderdaad ook handig voor als hij veel met data op die schijf bezig is, echter zal het in het uitzoeken van het huidige probleem geen meerwaarde bieden aangezien er op de eerste schijf in een minuut 93136 file events gebeuren en op de tweede schijf maar 780 file events.
.. maar het beantwoord wel de vraag hoe snel deze schijf zou moeten zijn, aangezien die 2e het een stuk minder druk heeft. Als de 2e schijf wel naar behoren functioneert kun je tevens de driver en verdere aansturing uitsluiten.

Dat een OS-schijf meer I/O heeft is natuurlijk normaal. De vraag is dan wel of het aantal events buitensporig is... Mocht Vista zijn eigen tools zoals Windows defrag, Windows Search, Readyboost, Superfetch e.d. draaien, dan is het dus zaak deze eens uit te schakelen.
Als anti-virus pakket gebruikt hij AVG.
Misschien toch eens deze er af gooien ? AVG is nogal lomp ... en je hebt hem ook zo weer terug er op geïnstalleerd.
Veilige modus is inderdaad een zeer goed idee!
:>

• TaraWij
ing._Buttje schreef op maandag 14 september 2009 @ 10:56:
[...]

Dat een OS-schijf meer I/O heeft is natuurlijk normaal. De vraag is dan wel of het aantal events buitensporig is... Mocht Vista zijn eigen tools zoals Windows defrag, Windows Search, Readyboost, Superfetch e.d. draaien, dan is het dus zaak deze eens uit te schakelen.

[...]
Haast heel zijn log is gevuld met events van Explorer.EXE, het lijkt me niet normaal als ik dit vergelijk met wat ik gewoon ben. Als ik zelf een minuut test krijg ik haast 100 events van dat process op een minuut, een keer uitzonderlijk zijn het er 3000. Maar dan kom ik nog steeds niet aan de 34058 die hij haalt. Ook in de System Monitor is in het I/O grafiekje duidelijk te zien dat hij met vanalles en nog wat bezig is, maar naar gewoonte lijkt me dit te veel.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Misschien is het ook niet verkeerd de laptop eens te scannen met Malwarebytes btw }:O

[ Voor 2% gewijzigd door Alfa Novanta op 14-09-2009 11:42 . Reden: typo ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Vraag is wat die hard diks activiteit dan veroorzaakt? En daarvoor zijn ook weer tooltjes he? filemon ofzo. Wellicht idd malware of een slecht geschreven plugin.

/EDIt spuit 11 dat had je al gedAAN. zal straks eens naar die log kijken, lijkt wel of iets de boel aan het scannen is?

[ Voor 32% gewijzigd door leuk_he op 14-09-2009 12:43 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• TaraWij
ing._Buttje schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:42:

Misschien is het ook niet verkeerd de laptop eens te scannen met Malwarebytes btw }:O
De computer in kwestie is clean, is reeds gecontroleerd met zowel Process Monitor als Autoruns.
leuk_he schreef op maandag 14 september 2009 @ 11:48:
Vraag is wat die hard diks activiteit dan veroorzaakt? En daarvoor zijn ook weer tooltjes he? filemon ofzo. Wellicht idd malware of een slecht geschreven plugin.
Heb je het topic doorgelezen? Die tools hebben we reeds gedraait, Process Monitor omvat de tool die jij vermeld en nog veel meer. Het enigste wat we nog zouden kunnen doen is met Symbols geconfigureerd kijken met Process Explorer om te zien welke threads in welke modules van Explorer.EXE dit nu precies doen, met dan de stack call te bekijken kunnen we de oorzaak vinden. Natuurlijk mits de wijzigingen die ik hem heb gesuggereerd met Autoruns het probleem niet oplossen.

[ Voor 19% gewijzigd door TaraWij op 14-09-2009 12:14 ]

• mede
Het lijkt erop dat het uitschakelen de rode opties in he Excel lijst (waarvoor dank!!) wel geholpen heeft. Het systeem lijkt het een stuk rustiger te hebben nu,
TaraWij schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:54:
[...]

Uit de eerste HDTune screenshot en een vaag overview van de inhoud van zijn harde schijven zie ik dat op zijn eerste harde schijf de de partities C (Windows installatie) en E (System recovery), op de tweede harde schijf staat een partitie D (Data). Deze staan dus momenteel niet in RAID, het lijkt me inderdaad handig voor hem dat hij dat wel doet. Dan niet om veiligheidsredenen maar eerder om de load over beide disks te verdelen.
Kan ik met mijn huidige setup dan een RAID maken? Dan bedoel je RAID-0 denk ik? Ik neem aan dat je dat dan softwarematig bedoeld? Iemand een linkje naar een duidelijke howto?
Zal vanavond thuis eens een zelfde test over de 2e schijf gooien en een screen plaatsen.
Aan de system monitor screenshot en de log te zien wordt er constant op de HDD gewerkt, zoals eerder vermeld doet Explorer.EXE een heel pak meer dan het normaal hoort te doen, ook al wordt er op die computer niets gedaan.
Zal met de nieuwe setup ook weer eens een nieuwe proceslog plaatsen. Het is me nog niet duidelijk hoe je hieruit afleidt dat explorer.exe zoveel problemen veroorzaakt.
Als anti-virus pakket gebruikt hij AVG. Veilige modus is inderdaad een zeer goed idee!
AVG free 8.5 inderdaad. Wat zijn (gratis) alternatieven? Ik zal hem eens deinstalleren om te kijken naar de processen daarna.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

AVG free 8.5 inderdaad. Wat zijn (gratis) alternatieven? Ik zal hem eens deinstalleren om te kijken naar de processen daarna.
Avira Antivir

• TaraWij
mede schreef op maandag 14 september 2009 @ 13:31:
Het lijkt erop dat het uitschakelen de rode opties in he Excel lijst (waarvoor dank!!) wel geholpen heeft. Het systeem lijkt het een stuk rustiger te hebben nu,
Graag gedaan, doe zo'n dingen als dit kei graag.
Kan ik met mijn huidige setup dan een RAID maken? Dan bedoel je RAID-0 denk ik? Ik neem aan dat je dat dan softwarematig bedoeld? Iemand een linkje naar een duidelijke howto?
Hardware matig heb ik op zulke dingen niet echt een ervaring, vermoedelijk maak je best een back-up op een externe schijf en maak je er vervolgens via de benodigde tools een RAID installatie van. Denk niet dat dit gaat met reeds aanwezige data.
Zal met de nieuwe setup ook weer eens een nieuwe proceslog plaatsen. Het is me nog niet duidelijk hoe je hieruit afleidt dat explorer.exe zoveel problemen veroorzaakt.
Uit de log kan je zien dat Explorer.EXE erg veel doet (het is zelf het probleem niet, dat zijn de dingen die procedures binnen Explorer.EXE aanroepen en dan de shell extensies zelf) door eens door de log te scrollen en verder kan je ook allerlei samenvattingen maken binnen het Tools menu.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

RAID 0 is wel lekker snel, maar ook erg onveilig. RAID 1 == mirror is de betere manier als je waarde hecht aan betrouwbaarheid. Je levert wel 160 GB in dan natuurlijk. Je maakt het beste een 'hardware'matige mirror aan via de bios van de chipset. HP zal ongetwijfeld een manual online hebben staan onder jouw model laptop, indien deze, deze mogelijkheid ondersteunt .. ?
Zal vanavond thuis eens een zelfde test over de 2e schijf gooien en een screen plaatsen.
Idd. Voor mijn part zet je hem direct daarna weer terug erop, maar draai in ieder geval even een paar uurtjes zonder om te kijken hoeveel verschil dit geeft .. ÉN laat dan ook HDtune nog even draaien op je C-schijf om je gevoel te bevestigen.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:32

arie_papa

Running on Ubuntu

Voor performance lijkt me RAID 1 toch een toegevoegde waarde van 0 komma 0.
Mocht RAID 0 niet nodig zijn, zou ik het gewoon laten. Of, je zorgt voor regelmatige backups naar een externe bron (usb disk / pc). Mocht je dit zowiezo al doen, zou ik ook zeker niet je 2e 160 gb opofferen voor een RAID 1 opstelling.
Je zou ook nog eens met Process Monitor / Process Explorer van Sysinternals (link: http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/default.aspx) de explorer.exe uit kunnen pluizen wat daar nou allemaal gebeurt.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• TaraWij
Plaats zoals skinlee78 vermeld nog eens een logje online van hoe je systeem momenteel draait, dan kunnen we zien of het al verbeterd is.

Explorer.EXE bestuderen met Process Explorer doe je zo:
- Voer stappen 1, 10 en 15 uit.
- Open Process Explorer als administrator en dubbelklik op Explorer.EXE, klik vervolgens op de Threads tab.
- Sorteer de lijst op cycles en kijk nu gedurende een paar seconden wat er veel gebruikt.
- Plaats de namen van de zware verbruikers hier. (Liefst met hun stack: Klik ze aan, klik stack, klik copy)

Hopelijk komt hier iets nuttig uit, het is een kwestie van kijken welke modulen bezig zijn en kijken wie ze heeft aangeroept met de stack.

• mede
Oke, zoals al aangegeven heb ik nu het volgende:
  • AVG is verwijderd en systeem is opnieuw gestart
Heb het idee dat het systeem nu wel iets beter draait. Het is in ieder geval rustiger qua hdd activiteit. Helaas werkt om onduidelijke redenen mijn system monitor tool nu niet meer. Ook niet na een reinstall ;(

Heb beide hdd's opnieuw door HD Tune gehaald en deze geven nu het volgende aan:

1e schijf:
Afbeeldingslocatie: http://www.martijnedens.nl/images/hdtune-hdd1-tweaked.png

2e schijf:
Afbeeldingslocatie: http://www.martijnedens.nl/images/hdtune-hdd2-tweaked.png

En een nieuwe logfile van ProcesMonitor

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:33
Ik geniet van dit onderzoeken hoe de laptop te tweaken
zelf heb ik geen Vista dus kan geen ervaringen delen.

@ mede
Je CPU-usage van de eerste schijf is terug gegaan van 7% naar 2,6 % tijdens HD-tune. Netjes lijkt me.

Hoe lang duurt nu het volledige opstarten?

Heb je in Apparaatbeheer of hoe het in Vista heet, gecheckt of er bij de onderdelen geen gele vlaggen of vraagtekens staan? Soms zijn er pauzes omdat er onderdelen niet optimaal geconfigureerd zijn.

gewaarwordingshorizon

• mede
TaraWij schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:00:
Plaats zoals skinlee78 vermeld nog eens een logje online van hoe je systeem momenteel draait, dan kunnen we zien of het al verbeterd is.

Explorer.EXE bestuderen met Process Explorer doe je zo:
- Voer stappen 1, 10 en 15 uit.
- Open Process Explorer als administrator en dubbelklik op Explorer.EXE, klik vervolgens op de Threads tab.
- Sorteer de lijst op cycles en kijk nu gedurende een paar seconden wat er veel gebruikt.
- Plaats de namen van de zware verbruikers hier. (Liefst met hun stack: Klik ze aan, klik stack, klik copy)

Hopelijk komt hier iets nuttig uit, het is een kwestie van kijken welke modulen bezig zijn en kijken wie ze heeft aangeroept met de stack.
Hierbij een lijstje waarbij ik de bovenste twee opties (screen) heb geselecteerd. De twee processen daaronder die ook een getal bij Cycles Delte hebben staan wisselen heel snel met wel en geen Cycles. Kan je hier iets aan zien??

comctl32.dll!DefSubclassProc+0x200
ntdll.dll!KiFastSystemCallRet
Explorer.EXE+0x2196c
SHLWAPI.dll!Ordinal197+0xfc
kernel32.dll!BaseThreadInitThunk+0x12
ntdll.dll!RtlInitializeExceptionChain+0x63
ntdll.dll!RtlInitializeExceptionChain+0x36

comctl32.dll!DefSubclassProc+0x200
USER32.dll!GetWindowLongW
USER32.dll!GetMessageW+0x93
USER32.dll!GetWindowLongW+0x115
USER32.dll!PeekMessageW+0x269
USER32.dll!DispatchMessageW+0xf
wpdshserviceobj.dll!DllUnregisterServer+0x3535
SHLWAPI.dll!Ordinal197+0xfc
kernel32.dll!BaseThreadInitThunk+0x12
ntdll.dll!RtlInitializeExceptionChain+0x63
ntdll.dll!RtlInitializeExceptionChain+0x36

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnedens.nl/images/explorer.png

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

mede schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:56:
Oke, zoals al aangegeven heb ik nu het volgende:
  • AVG is verwijderd en systeem is opnieuw gestart
Heb het idee dat het systeem nu wel iets beter draait. Het is in ieder geval rustiger qua hdd activiteit. Helaas werkt om onduidelijke redenen mijn system monitor tool nu niet meer. Ook niet na een reinstall ;(

Heb beide hdd's opnieuw door HD Tune gehaald en deze geven nu het volgende aan:

1e schijf:
[afbeelding]

2e schijf:
[afbeelding]

En een nieuwe logfile van ProcesMonitor
Tjah, ik vrees dat dit het dan wel zo'n beetje is qua performance. :/
Je zou nog kunnen Google'n om te kijken of je elders nog statistieken van deze harde schijven vinden kunt om ze te vergelijken.

Mjah, we zijn redelijk verwent inmiddels met onze 3,5" 7200rpm Perpendicular schijven met 110MB/s max. maar tot een paar jaartjes terug was dit nog een hele nette performance en zeker als je nagaat dat het 2,5" laptop schijfjes op 5400 rpm betreft! :)

Zolang je maar geen overmatig gekraak en gerammel hebt terwijl je niets doet, want dat zou zonde zijn. Zorg ervoor dat je lichte virusscanners gebruikt (Nod32 misschien?), schakel onnodige programma's uit, hou je drivers actueel en hou je schijven gedefragmenteerd. Liefst schedule je Defraggler 1x per week.

Een upgrade naar een perpendicular 7200rpm 2,5" schijfje met 320 MB behoort natuurlijk altijd tot de mogelijkheid en zal je ongetwijfeld niet teleurstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 14-09-2009 21:18 ]

Verwijderd

Garantie vervalt wanneer jij er een andere HDD inschuift dan dat de fabrikant erin gestoken heeft.

./note.

• TaraWij
Op dat vlak zie ik weinig verbeteringen, het ziet er in die log naar uit dat hij in grote lijnen hetzelfde doet als voorgaande log. Desondanks heeft het uitschakelen met behulp van Autoruns al wel wat geholpen. De gele hoeven niet perse uit, maar ik vermoed wel dat het probleem zich in één van de gele voordoet. Zoals in mijn vorige post beschreven zou je eens naar de Threads en Stack moeten kijken wat daar de oorzaak van is, of anders wil ik je wel eens via een Screen Sharing programma over MSN helpen.
mede schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:56:
Helaas werkt om onduidelijke redenen mijn system monitor tool nu niet meer. Ook niet na een reinstall ;(
Zeker dat je niets in verband met de Systeem Monitor hebt afgevinkt in AutoRuns? MoeMonitor als ik het me goed herriner. Het zou anderzijds niet veel mogen uitmaken aangezien de gedeselecteerde items apart worden gezet in het register en dus bij herinstallatie gewoon nieuwe geplaatst moeten worden. Wat gaat er precies mis? Start het niet meer op? Geeft het een foutmelding?

[ Voor 29% gewijzigd door TaraWij op 14-09-2009 21:25 ]

• mede
TaraWij schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:18:
[...]

Op dat vlak zie ik weinig verbeteringen, het ziet er in die log naar uit dat hij in grote lijnen hetzelfde doet als voorgaande log. Desondanks heeft het uitschakelen met behulp van Autoruns al wel wat geholpen. De gele hoeven niet perse uit, maar ik vermoed wel dat het probleem zich in één van de gele voordoet.
De gele processen zal ik nog eens bij langs gaan, hoewel ik nog steeds vind dat mijn systeem al een stuk rustiger is geworden.
Zoals in mijn vorige post beschreven zou je eens naar de Threads en Stack moeten kijken wat daar de oorzaak van is, of anders wil ik je wel eens via een Screen Sharing programma over MSN helpen.
Hiermee bedoel je toch de actie die ik als laatste bericht heb toegevoegd? Hier heb ik explorer.exe bekeken volgende de stappen die je aangaf (Debugging tool van MS).

[...]
Zeker dat je niets in verband met de Systeem Monitor hebt afgevinkt in AutoRuns? MoeMonitor als ik het me goed herriner. Het zou anderzijds niet veel mogen uitmaken aangezien de gedeselecteerde items apart worden gezet in het register en dus bij herinstallatie gewoon nieuwe geplaatst moeten worden. Wat gaat er precies mis? Start het niet meer op? Geeft het een foutmelding?
Waarschijnlijk een bug o.i.d. in deze tool. Wanneer ik eenmalig de layout aanpas in een willekeurige andere layout uit de lijst dan doet hij het weer. Hoewel.... dat deed hij bij de initiële installatie niet :? Ik blijf alleen de Bottleneck optie zien, en niet de rest eronder (die je ziet als je dubbelklikt)

• TaraWij
mede schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 19:48:
[...]

Hiermee bedoel je toch de actie die ik als laatste bericht heb toegevoegd? Hier heb ik explorer.exe bekeken volgende de stappen die je aangaf (Debugging tool van MS).
Oh, heb die op de een of andere manier per ongeluk overgeslagen. Je hoeft die gele niet perse meer uit te schakelen, heb namelijk de oorzaak gevonden door jouw Stack informatie eens te googlen en nog eens na te kijken in Process Monitor op de juiste manier.

In dit topic staat een soortgelijk probleem beschreven, probeer ook de suggestie uit ppanggi zijn post eens.

Ter illustrattie de stack in Process Monitor: Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/8185/procmonstack.th.png

Na de stack zo te sorteren staat de SearchIndexer bovenaan in jouw laatste log, kijk bij de instellingen daarvan eens of je niet bepaalde locaties kan uitschakelen zodat er door minder moet worden gezocht. (Het is niet het indexeren dat je systeem vertraagt, het is het uitlezen van de grote index dat hier een deel van het Explorer.exe probleem lijkt te zijn)

Het zoeken door de index neemt namelijk 44 seconden in beslag in je log, dit is vermoedelijk het probleem. Alles hier buiten neemt maar 2 seconden in beslag en dat is wel normaal op een log van een minuut.

• mede
TaraWij schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:48:
[...]

Oh, heb die op de een of andere manier per ongeluk overgeslagen. Je hoeft die gele niet perse meer uit te schakelen, heb namelijk de oorzaak gevonden door jouw Stack informatie eens te googlen en nog eens na te kijken in Process Monitor op de juiste manier.

In dit topic staat een soortgelijk probleem beschreven, probeer ook de suggestie uit ppanggi zijn post eens.

Ter illustrattie de stack in Process Monitor: [afbeelding]

Na de stack zo te sorteren staat de SearchIndexer bovenaan in jouw laatste log, kijk bij de instellingen daarvan eens of je niet bepaalde locaties kan uitschakelen zodat er door minder moet worden gezocht. (Het is niet het indexeren dat je systeem vertraagt, het is het uitlezen van de grote index dat hier een deel van het Explorer.exe probleem lijkt te zijn)

Het zoeken door de index neemt namelijk 44 seconden in beslag in je log, dit is vermoedelijk het probleem. Alles hier buiten neemt maar 2 seconden in beslag en dat is wel normaal op een log van een minuut.
Wel toevallig dat er een poster tussen staat met dezelfde gebruikersnaam als mij! :*) Ik ben het overigens niet hoor... Maar dit ziet er inderdaad veelbelovend uit. Heb nu dus de optie "Niet naar bestanden zoeken" geselecteerd in de eigenschappen van Menu start.

Ik ga het de komende tijd in de gaten houden. In ieder geval voor nu enorm bedankt voor je inspanningen _/-\o_ . Hoe kan ik je overigens bereiken op msn?

• TaraWij
mede schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:03:
[...]

Wel toevallig dat er een poster tussen staat met dezelfde gebruikersnaam als mij! :*) Ik ben het overigens niet hoor... Maar dit ziet er inderdaad veelbelovend uit. Heb nu dus de optie "Niet naar bestanden zoeken" geselecteerd in de eigenschappen van Menu start.

Ik ga het de komende tijd in de gaten houden. In ieder geval voor nu enorm bedankt voor je inspanningen _/-\o_ . Hoe kan ik je overigens bereiken op msn?
Heb mijn profiel even geupdate zodat er ook een Messenger icoon staat, plaats mijn e-mailadres liefst niet hier om extra spam te vermijden.
Pagina: 1