• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-05 17:35
Over een tijdje wil ik mijn PC upgraden naar het AM2+/AM3 platform. Ik ben alvast aan het uitzoeken welke componenten hiervoor in aanmerking komen. Voor mij gelden een lage prijs, zuinigheid, weinig geluidsproductie en linux compatibiliteit als uitgangspunten.

Vooral de video kaart kiezen is nog niet zo simpel. Op dit moment heb ik een passief gekoelde 7600GT als videokaart. Deze kaart verbruikt idle/load 15W/35W.

Het liefst zou ik voor een onboard kaart willen gaan, maar als het niet anders kan voor een zuinige losse kaart. Nu komt het: de prestaties moeten minimaal ongeveer gelijk zijn aan de 7600GT. Ik heb dit nog niet kunnen vinden. Liefst zou de kaart VDPAU moeten ondersteunen.

Zelf heb ik gekeken naar de prestaties van de 785G en 790GX chipsets, maar deze komen volgens mij (correct me if I'm wrong) niet in de buurt van de 7600GT en ondersteunen natuurlijk geen VDPAU. Interne NVidia kaarten komen volgens mij ook niet in de buurt van de 7600GT. Als ik kijk naar de NVidia kaarten (bijvoorbeeld de 8600GTS of 9600GT) verbruiken die volgens mij zo maar 100W en meer.

Heeft iemand ervaringen met gebruik van de NVidia PowerMizer of underclocken?

Of ken je een videokaart die wel aan mijn eisen voldoet?

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Als je voor zuinig en toch snel wilt gaan, bv voor te gamen ...
Dan zou ik aanraden om een IGP in combinatie met een goedkope ATI HD4XXX te nemen, als het systeem de "zware kaart" niet nodig heeft gebruikt ie de IGP.
Op die manier ben je zuinig en snel wanneer het moet.
Die 7600GT wordt door eender welke kaart van ATI voorbijgestoken correct me if I'm wrong.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

De HD4670 is volgens mij nog altijd heer en meester op dit vlak.

This can no longer be ignored.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Erik Jan schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:45:
De HD4670 is volgens mij nog altijd heer en meester op dit vlak.
Dacht ik ook aan, totdat ik zag dat er linux ondersteuning moest zijn. Die is bij Nvidia beter (zelf geen ervaring mee maar iedereen hier op T.net zegt dat :P)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Graviton12
Dat de ondersteuning beter is wilt nog niet zeggen dat ATI "geen" ondersteuning heeft of niet zou werken...

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Graviton12 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:51:
Dat de ondersteuning beter is wilt nog niet zeggen dat ATI "geen" ondersteuning heeft of niet zou werken...
Nee, dat snap ik, maar veel Linux gebruikers hier geven aan geen Ati te willen. Goed, dat zeggen mensen die alleen NVidia kennen ook, dus ik weet niet in hoeverre je er rekening mee moet houden. Maar het is dus iets om op te letten. (en ook VDPAU, wederom geen ervaring mee maar heb je daar ook niet een NVidia voor nodig?)

Als Ati wel voldoet: Ja, neem een HD4650/4670. Zuinig en toch goede prestaties.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 11-09-2009 22:14 ]

• Graviton12
Klopt, Nvidia kaarten werken gemakkelijker dan ATI onder Linux maar met een beetje zoeken vind je meestal wel de oplossing voor handmatig de reso aan te passen etc :)

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Linux ondersteuning is met de nieuwste Ubuntu helemaal flex. Cat9.10 geïntegreerd, multi-monitor support, iedereen is er laaiend over. De 24-scherms set-up draaide zelfs compleet op Linux met X-Plane!

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Oke, HD4650/4670 dus... :P als ik me het goed herinner 10W@idle, en enkele tientallen W @load. Gaat ver over een 7600GT heen. Alleen het VDPAU weet ik dus niet.

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

bwerg schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:53:
Oke, HD4650/4670 dus... :P als ik me het goed herinner 10W@idle, en enkele tientallen W @load. Gaat ver over een 7600GT heen. Alleen het VDPAU weet ik dus niet.
volgens wiki ondersteund de 7600GT ook geen VDPAU.
Aangezien VDPAU van nVidia is heeft ati XVBA:

http://www.phoronix.com/s...&item=amd_xvmc_xvba&num=1

[ Voor 36% gewijzigd door neliz op 11-09-2009 22:58 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-05 17:35
Lijkt de HD4650 inderdaad de beste optie. 30W Load is precies goed. VDPAU heeft de 7600GT idd niet. Mede daarom ook de keus voor een nieuwe kaart. Ik zal me eens verdiepen in de ondersteuning van de ATI variant.

Iemand ook ervaring met het schakelen van de IGP naar de Radeon op het moment dat er 3D nodig is onder Linux?

• michaelmou
  • Laatst online: 06-04 13:23
Hoe snel is 'over een tijdje'?
Je zou namelijk kunnen wachten totdat de budget kaarten in de 5xxx serie komen.
Deze zijn op 40nm gebakken en zijn vaak een stuk zuiniger; dat zie je al aan het teruggebrachte idle stroomverbruik van de 5870 ten opzichte van de 4870.
Pagina: 1