Kan je het verschil tussen FWD/RWD/AWD voelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Uiteraard wel als je begint te slippen bij het optrekken, of bij het off roaden en gladde wegen.

Maar bij "normaal" gebruik, zeg netjes naar je werk rijden, is het mogelijk te "voelen" aan de auto of hij FWD/RWD/AWD is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Ik merk het wel. Ik merk met m'n FWD dat ik minder grip heb om na uit een uitrit (drempel) meteen naar rechts de weg op te draaien. Maar dat is niet zo erg. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ik heb veel verschillende auto's gereden, in alle mogelijke configuraties, maar nog nooit 2 auto's uit hetzelfde ene model waarvan de 1 2WD is en de andere AWD, dus het is lastig om te verklaren of het verschil dat ik voelde voorkwam uit het verschil in aandrijving of het verschil in model.

Ik zoek ook meer een wetenschappelijke verklaring dan een "Ja" antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:55

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Beetje sportief de bocht door gaan: onderstuur>FWD, overstuur>RWD :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 23:20

paQ

een RWD zal veel minder de neus optrekken bij accelereren, en kwa beweging vloeiender doorschakelen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Angeloonie schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 20:43:
Beetje sportief de bocht door gaan: onderstuur>FWD, overstuur>RWD :P
Genoeg bmw's die gewoon onderstuurd zijn hoor, M3 bv.
Heeft niet zo zeer met je aandrijving te maken danwel met de afstelling.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

cornelixnootje1 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:29:
Uiteraard wel als je begint te slippen bij het optrekken, of bij het off roaden en gladde wegen.

Maar bij "normaal" gebruik, zeg netjes naar je werk rijden, is het mogelijk te "voelen" aan de auto of hij FWD/RWD/AWD is?
Het is wel mogelijk om het verschil te voelen, maar het zal niet altijd een groot verschil zijn. Ligt een beetje aan de kwaliteit van de auto's. Maar als je een bocht uitaccelereert kan je met een FWD-auto het stuur voelen trekken.
Repeat schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:46:
Inderdaad. Een BMW kan je makkelijker overstuurd máken met de RWD, maar in principe zijn deze gewoon onderstuurd afgesteld.
paQ schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:33:
een RWD zal veel minder de neus optrekken bij accelereren, en kwa beweging vloeiender doorschakelen
Is dat zo? :? Enlighten me!

[ Voor 34% gewijzigd door zimbab op 11-09-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
paQ schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:33:
Heb je hier onderbouwing voor?
zimbab schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:50:
[...]

Het is wel mogelijk om het verschil te voelen, maar het zal niet altijd een groot verschil zijn. Ligt een beetje aan de kwaliteit van de auto's. Maar als je een bocht uitaccelereert kan je met een FWD-auto het stuur voelen trekken.
Dat klinkt op zich wel logisch. Zou dit bij een AWD ook zo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

cornelixnootje1 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:58:
[...]

Heb je hier onderbouwing voor?

[...]

Dat klinkt op zich wel logisch. Zou dit bij een AWD ook zo zijn?
Probleem bij AWD is dat ook daar verschillende systemen van op de markt zijn. Sommige AWD's hebben zo'n 90% (of iig > 50%) van de aandrijving op de achterwielen onder normaal gebruik. In dat geval zal het verschil met RWD klein zijn. Pas bij gripverlies regelt het systeem meer vermogen richting de voorkant. Je hebt ook systemen die vast op 50/50 zitten en onder normaal gebruik denk ik dat het relatief lastig te merken is.....in ieder geval nog iets minder dan bij FWD, want je hebt nu immers 50% van het vermogen op je voorwielen ipv 100%. Of er ook systemen zijn die per default het meeste vermogen op de voorwielen hebben weet ik niet......volgens mij niet (of zo goed als niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06
zimbab schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:07:
[...]

Probleem bij AWD is dat ook daar verschillende systemen van op de markt zijn. Sommige AWD's hebben zo'n 90% (of iig > 50%) van de aandrijving op de achterwielen onder normaal gebruik. In dat geval zal het verschil met RWD klein zijn. Pas bij gripverlies regelt het systeem meer vermogen richting de voorkant. Je hebt ook systemen die vast op 50/50 zitten en onder normaal gebruik denk ik dat het relatief lastig te merken is.....in ieder geval nog iets minder dan bij FWD, want je hebt nu immers 50% van het vermogen op je voorwielen ipv 100%. Of er ook systemen zijn die per default het meeste vermogen op de voorwielen hebben weet ik niet......volgens mij niet (of zo goed als niet).
Zo'n beetje alle nieuwe 4WD SUV's hebben standaard FWD en wordt de RWD bijgeschakeld.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Mwah, in sommige configuraties kun je het inderdaad voelen.

Geef eens volgas in een FWD waar een motor in ligt met (heel) veel vermogen. De auto zal neigen naar scheeftrekken en je kunt de acceleratie in je stuur voelen. Maar volgas in een auto met een motor met heel veel vermogen valt niet onder normaal rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

MewBie schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:25:
[...]

Zo'n beetje alle nieuwe 4WD SUV's hebben standaard FWD en wordt de RWD bijgeschakeld.
Ok....blijkbaar wordt dat aardig veel gebruikt dus.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Trommelrem schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:45:

Geef eens volgas in een FWD waar een motor in ligt met (heel) veel vermogen. De auto zal neigen naar scheeftrekken en je kunt de acceleratie in je stuur voelen. Maar volgas in een auto met een motor met heel veel vermogen valt niet onder normaal rijden...
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=3GCT2zHKi_0]

Torque steer :P

Anoniem: 4629

AWD geen ervaring mee. RWD en RWD wel en dat merk je goed. Bij elke bocht is het duidelijk. Bij optrekken is het duidelijk. Ook bij normaal rijden. Het hele verschil tussen door de bocht getrokken worden of door de bocht geduwd worden is een wereld apart. Een RWD duikt vaak iets in bij op het gas gaan, een FWD doet dat niet. Laat staan als je flink gas geeft .. torque steer idd bij FWD, fishtailen bij RWD.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het verschil is zeer zeker voelbaar. Wat HlpDsK al zegt, het door een bocht trekken of duwen kan je heel duidelijk voelen. Hoewel RWD-auto's ook een (lichte) neiging tot onderstuur hebben, merk je met duwen dat er vaak toch wat overstuur op gaat treden. Daarnaast merk je bij accelereren dat een RWD beter z'n vermogen op de weg kwijt kan, een FWD verliest veel sneller grip. AWD is eigenlijk het meest neutrale qua gedrag, zeker de systemen die Audi in de Quatro toepast. Die zijn standaard FWD, maar als die grip verliezen, krijgen de achterwielen meer vermogen. De nieuwste Quatro's kunnen zelfs per wiel het vermogen regelen.

Een leuk filmpje dat ik op Youtube vond legt dat min of meer uit (gaat eigenlijk meer over over- en onderstuur), en let ook even op de piep-jonge Tiff Needel :+

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Car Handling - Grip, Oversteer & Understeer explained by Tiff Needell

En een hele flauwe, gebaseerd op de uitleg van Richard Hammond:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=bVPh4lumPQg]

Persoonlijk vind ik een RWD het prettigst rijden, vooral omdat ik onderstuur gewoon eng vind. Met een RWD kan je gewoon lekker spelen O-)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Ik heb zelf ervaring in allerlei set-ups, en niet alleen de aangedreven wielen tellen mee, maar ook de plaats van de motor bijvoorbeeld. Daarnaast komen een hoop auto's af fabriek met een onderstuurd karakter omdat dat relatief 'veiliger' is (voor de bestuurder die per ongeluk over de limiet gaat).

Maar goed, om terug te komen bij de vraag van TS: bij - normaal - gebruik en goede weersomstandigheden merk ik persoonlijk niet echt het verschil tussen RWD, FWD of AWD. Je voelt het wel in de transmissie/aandrijving, maar dat verschilt ook weer enorm per merk. Op het moment dat het regent kun je rustig met je AWD een stoplichtsprintje trekken zonder dat je bang hoeft te zijn voor doorspinnende banden, je hebt gewoon veel en veel meer tractie dan bij 2 slechts aangedreven wielen of deze nu voor of achter zitten.

Het stuur trekken bij AWD voel je niet (ik heb 2 Subaru's gehad van het mechanische 50/50 type, dus geen elektronische verdeling), bij verlies van grip op de voorwielen wordt er door een viscose koppeling automagisch meer kracht verdeelt naar de achteras. Maar ook een Subaru is af-fabriek onderstuurd afgesteld, je glijdt in principe over de neus de bocht uit, wil je de kont laten gaan moet je het wel heel bont maken.

Als je echt het verschil wil voelen zou je bijvoorbeeld een 97er Impreza FWD kunnen vergelijken met het AWD model. En ja, ga je harder rijden, ga de limieten opzoeken, dan is AWD vele malen lekkerder :) Het komt wel met een nadeel: iets hoger brandstofverbruik vanwege 'verlies' in de extra aandrijving. Voordelen zijn: meer tractie, veiligheid.

In Nederland is het een tikkie overbodig, maar het verbaast me helemaal niks dat hele volksstammen in de Alpen AWD rijden, of het nu een Panda is of een RS6 :P

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

cornelixnootje1 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:29:

Ja, de effecten zijn wat kleiner maar je kan het zeker voelen. Als je zelf een auto hebt dan vraag ik me af waarom je de vraag stelt eigenlijk :)
Trommelrem schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 22:45:

Ik weet niet hoor, maar bij mijn Swift 1.0 GLS voel ik het stuur al trekken als ik gas geef. Ik zeg niet dat het uit mijn handen getrokken wordt, maar je voelt het wel. Daar heb je echt geen honderden pk's voor nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 12-09-2009 06:04 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:31

steveman

Comfortabel ten onder

Bij normaal gebruik, nooit gemerkt waar 't vermogen op de weg gebracht werd. En als je dat "nieuwe rijden" aanhoudt, merk je d'r al helemáál niks van. Naarmate je steeds meer richting asoweggedrag gaat, zul je er meer van merken. Of wanneer 't glad op de weg is natuurlijk.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

steveman schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 07:56:
Bij normaal gebruik, nooit gemerkt waar 't vermogen op de weg gebracht werd. En als je dat "nieuwe rijden" aanhoudt, merk je d'r al helemáál niks van. Naarmate je steeds meer richting asoweggedrag gaat, zul je er meer van merken. Of wanneer 't glad op de weg is natuurlijk.
Oprit snelweg, een plek waar je moet versnellen die meestal een grote bocht heeft. Daar merk je echt wel of je FWD of RWD hebt, misschien ben je jezelf daar niet bewust van omdat je dit gedrag van je auto zelf compenseert.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:31

steveman

Comfortabel ten onder

Marzman schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 08:01:
[...]
Oprit snelweg, een plek waar je moet versnellen die meestal een grote bocht heeft. Daar merk je echt wel of je FWD of RWD hebt, misschien ben je jezelf daar niet bewust van omdat je dit gedrag van je auto zelf compenseert.
Ik heb met voor- en achterwielaangedreven wagens Opels taxi gereden, en met klanten aan boord nooit verschil gemerkt. Zónder klanten.... O-) Maar dat was ook niet normaal ;)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Marzman schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 05:58:
[...]

Ja, de effecten zijn wat kleiner maar je kan het zeker voelen. Als je zelf een auto hebt dan vraag ik me af waarom je de vraag stelt eigenlijk :)

[...]

Ik weet niet hoor, maar bij mijn Swift 1.0 GLS voel ik het stuur al trekken als ik gas geef. Ik zeg niet dat het uit mijn handen getrokken wordt, maar je voelt het wel. Daar heb je echt geen honderden pk's voor nodig.
Torque-steer, want dat is het effect wat je beschrijft, is heel erg afhankelijk van de ophanging. Ik heb 2 verschillende Opels gereden (huur-auto's) en beiden waren vaag in de aandrijving. Het toppunt was de Meriva (ja, oude lullen bak, maar daar kreeg ik nou eenmaal de sleutel van bij het verhuurbedrijf). Je hoefde geeneens moeite te doen om de voorwielen door te laten slaan.

Bij rustig rijden zal je het inderdaad weinig merken. Bij glad weer kan achterwielaandrijving soms ook een nadeel zijn, zeker als je geen ASC of TC hebt (zoals mijn auto). Dan heb je helemaal niet veel vermogen nodig om je handen vol te hebben aan de auto.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 22:07
deepbass909 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 03:03:
AWD is eigenlijk het meest neutrale qua gedrag, zeker de systemen die Audi in de Quatro toepast. Die zijn standaard FWD, maar als die grip verliezen, krijgen de achterwielen meer vermogen. De nieuwste Quatro's kunnen zelfs per wiel het vermogen regelen.
Volgens mij heeft juist Audi standaard 4WD(Quattro) behalve de TT en A3/S3.

Ik heb zelf een Leon Cupra 4, dat wil zeggen dat er een haldex koppeling onder hangt.
Bij volkswagen noemen ze dit 4 motion.
Dit is een best wel slim systeem die afhankelijk van een heel stel sensoren bepaalt waar de aandrijving heen moet.
Standaard gaat alles naar de voorwielen.

Op het moment dat ik redelijk snel een oprit naar de snelweg neem merk wel dat op een gegeven moment de kracht een beetje naar de achterwielen gaat.
De auto krijg ik dus niet zo snel dwars!

Anoniem: 145259

Repeat schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:46:
[...]

normaal worden alle auto's op onderstuur afgesteld. Bij onderstuur moet je ontkoppelen/remmen om de bocht in te gaan. Bij overstuur is het net omgekeerd. Mensen hebben als reflex te vertragen ipv gas bij te geven.

• Repeat

Repeat

Anoniem: 145259 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 12:43:
[...]

normaal worden alle auto's op onderstuur afgesteld. Bij onderstuur moet je ontkoppelen/remmen om de bocht in te gaan. Bij overstuur is het net omgekeerd. Mensen hebben als reflex te vertragen ipv gas bij te geven.
Dat zeg ik.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• Repeat

Repeat

Yohost! schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 12:31:
[...]

Volgens mij heeft juist Audi standaard 4WD(Quattro) behalve de TT en A3/S3.

Ik heb zelf een Leon Cupra 4, dat wil zeggen dat er een haldex koppeling onder hangt.
Bij volkswagen noemen ze dit 4 motion.
Dit is een best wel slim systeem die afhankelijk van een heel stel sensoren bepaalt waar de aandrijving heen moet.
Standaard gaat alles naar de voorwielen.

Op het moment dat ik redelijk snel een oprit naar de snelweg neem merk wel dat op een gegeven moment de kracht een beetje naar de achterwielen gaat.
De auto krijg ik dus niet zo snel dwars!
Dwars geplaatste motoren zijn gekoppeld aan een Haldex systeem.
In de lengte aan een Torsen.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 145259 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 12:43:
[...]

Volgens mij schort er wat aan je verhaal. Ik zeg:

FWD en onderstuur: gas minderen en het neusje krijgt weer wat grip en stuurt de bocht weer in.

FWD en overstuur: tegensturen en/of gas bijgeven (dit kan de auto weer wat recht trekken)

RWD en onderstuur: voorzichtig iets gas minderen, maar zeer zeker niet ontkoppelen of remmen! Tenzij je dat op wilt vangen met tegenstuur, want je kont gaat een zwaai maken. Als je goed bent kun je zo ook je onderstuur oplossen, door wat gas bij te geven (eventueel voorafgaand wat gas liften) en het in overstuur om te zetten waardoor de neus naar binnen stuurt. Moet je alleen wel bij de les blijven.

RWD en overstuur: gas er op houden en tegensturen. Dus niet gas bijgeven, maar ook niet loslaten/ontkoppelen/remmen.

Alles een beetje afhankelijk van de situatie uiteraard. Niet glad/wel glad, veel/weinig ruimte, snelheid etc.

Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb heel veel gereden in een V70 D5, zowel de FWD als de AWD versies. Verschil in rijden is 0,0. Totaal niet te voelen bij zo'n type auto. De 330XD van een vriend voelt qua rijden ook hetzelfde aan als een 320D.

Pas als je echt gaat sturen en knallen ga je het merken. In woon-werk situaties absoluut niet. Behalve bij echt vermogende auto's natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

steveman schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 07:56:
mee eens.

Wel grappig toen we in Sydney een Ford Falcon estate V6 (RWD) als vervangende auto hadden en het wat gemiezerd had vond ik hem nogal traag de uitrit uitrijden, zeker omdat ik best gas gaf...
Wat bleek, achterwielen spinden gewoon door ivm gebrek aan grip... 8)7 ongeplande burnout dus... |:(

bij mijn Subaru's merkte je het bij normaal rijgedrag niet zo, maar als het glad was of in het terrein merkte je de AWD pas en dan was het erg handig..

voor 90+% van de mensen is FWD een betere (veiliger keuze)
er was bij 5th gear meen ik een keer een filmpje van een rally school waar de leeraar voordeed hoever je bij een FWD kan gaan om het weer recht te kunnen trekken, ding ging bijna achterstevoren en nogsteeds was hij makkelijk eruit te trekken door te gassen...
Terwijl bij RWD als het fout gaat vaak te laat is..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1