Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het behalen van mijn MCSA. Over 2 weken heb ik mijn 2e examen (70-620 Vista). Daarna zijn de eigenlijke server examens aan de beurt (70-290 en 70-291). Omdat ik de theorie zoveel mogelijk in de praktijk wil testen ben ik van plan om mijzelf een testlabo op te zetten. Goed idee zal je waarschijnlijk zeggen, wel inderdaad, er is echter een groot probleem.... Ik zit momenteel namelijk in het buitenland, en ik ga hier nog wel een tijdje zitten. Ik heb dan ook niet de beschikking over de nodige hardware om een labo op te zetten van 3 fysieke computers.

Daarom wil ik gebruik gaan maken van virtualisatie. Ik wil mijzelf een tweede laptop aanschaffen (ik heb momenteel een MacBook, dus niet echt geschikt hiervoor!) daarop Windows Vista installeren en dan een of twee Windows 2003 Server(s) in Virtual Machine draaien.

Heeft er iemand dit al eens gedaan? Ik zou de kosten liefst zo laag mogelijk houden... Ik had gedacht om een Dell Inspirion 15 aan te schaffen met 4GB RAM geheugen en een Intel® Celeron Dual Core T3000 CPU. Zou deze laptop in staat zijn om mijn testlabo "vlot" te draaien? Ik heb namelijk niet zoveel ervaring met Virtual Machine, en weet dan ook niet goed welke specificaties juist verreist zijn...

Of is er misschien iemand die een beter idee heeft?

St. Even

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
nadeel van laptops is de traagheid van de harddisk.Celeron is trouwens ook niet echt top notch als je wilt virtualiseren. Je harddisk zal de bottleneck zijn maar ik zou ook niet voor die CPU gaan.
Je bent goedkoper uit met een el cheapo amd pctje die je vol propt met ram.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik voor een laptop wil gaan is dat ik die uiteindelijk makkelijker van Ierland (waar ik momteel zit) naar huis kan nemen. Met een desktop+scherm is dat net iets moeilijker...

• Razwer
mjah dan zou ik eens diep in de buidel tasten en niet voor el cheapo config gaan. 8gb ram is geen overbodige luxe en een SSD schijf in het geval van laptop ook niet. je bent dan al gauw 2000 ex btw kwijt voor een beetje laptop terwijl je het voor 600 euro ook met een desktop af kan.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik weet niet wat voor macbook je hebt, maar je kan daar prima windows op zetten en dan daarop weer een paar VM's. Bespaart je een hoop moeite. 'T is maar een suggestie :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor trainings/examendoeleinden werkt een VMware setup met 2003 Servers goed genoeg.

Met 256/512MB per server kun je al prima je lessen/demo's doen voor MCSA/E, mij lijkt het een beetje overdreven om speciaal daarvoor duizenden euro's uit te geven, maar dat is een beslissing die je zelf mag maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 01:10
Ikzelf heb avondschool gedaan en heb toen in de tijd een medion laptop gekocht omdat het goed genoeg was waarvoor het moest dienen. Met 2GB ram en windows vista home premium |:( kon ik er vmware op draaien met twee 2003 servers en een xp client. Iedere machine kreeg 256 mb ter beschikking en dat werktte zeer vlot. Ik heb ook geprobeer om twee 2003 servers en één 2008 server waarvan de laatste 512 mb kreeg toegewezen maar dat ging dus mis 8)7 Net iets te weinig geheugen.
Ik zou zeggen, zorg voor minimaal 4 GB ram en kijk naar een degelijke processor, ga niet voor een celeron of iets dergelijks en om het iets vlotter te laten werken een snelle harde schijf.

• Razwer
ddkiller0900 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:14:
zorg voor minimaal 4 GB ram en kijk naar een degelijke processor, ga niet voor een celeron of iets dergelijks en om het iets vlotter te laten werken een snelle harde schijf.
oftewel SSD, en 4gb is ook al erg krap, 8 is ideaal. oftewel je zit vast aan een flink dure laptop. Een 64gb SSD is ook al erg aan de kleine kant dus 128gb, en dan zit je alweer aan de 1500-2000 euro ex btw. oh ik van in herhaling...

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Als ik het goed begrijp staat je huis in Nederland en verblijf je gedurende een wat langere periode in Ierland. Ik weet niet of er iemand thuis is die eventueel de aan/uitknop kan bedienen mocht dat nodig zijn. Als dat het geval is dan zou ik een desktop kopen en via rdp op je desktop werken. Dan kan je veel betere prestaties verwachten dan op een laptop. Het enige wat je dan nodig hebt is een moederbord, budget videokaart, een CPU met virtualisatie technologie, 8 GB RAM en een ruime HD. Ik weet niet of je toegang hebt tot een technet plus account. Zo niet dan kan je nu een evaluatie versie van Windows 2008R2 downloaden bij Microsoft en SCVMM. SCVMM evaluatie is een compleet jaar geldig en is een hele mooie tool om virtuele netwerken te maken. Het is dan supermakkelijk om met Powershell het aanmaken van virtuele machines te scripten. SCVMM genereert zelf powerschell scripts die je kan gebruiken om kant en klare gesysprepte machines te maken. Met andere worden, 1 druk op de knop en je creeert bijvoorbeeld 4 servers en 2 clients, die allemaal netjes in een domein geplaatst worden, een static IP krijgen etc, etc.

Prijskaartje (vanaf ongeveer)
Behuizing inclusief voeding: 50 Euro.
Moederbord: 100 Euro
CPU (Core i5): 180 Euro
8 GB RAM: 170 Euro
HD (1TB): 70 Euro
VGA: 30 Euro
Totaal: 550 Euro.

EDIT: Nog even ten overvloede. Een IT-er met de nodige certificeringen verdient rustig 500 tot 1000 Euro meer per maand dan een IT-er zonder die certificaten. Investeren in je eigen kennis (als IT-er) geeft het allerbeste rendement dat je kan bedenken. En uiteraard niet vergeten dat je alles boven de 600 Euro die je aan studie uitgeeft kan aftrekken van de belasting.

[ Voor 12% gewijzigd door RazorBlade72nd op 12-09-2009 01:49 ]

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-02 14:10
Eender welke laptop met een niet budget processor en minimum 4 gig ram moet het kunnen. Merk je dat het wat stroef gaat, koop je dan een SSD schijf die de harddisk vervangt en je kan ermee door. Als het maar voor twee servers met één of twee clients is die je erop draait moet het lukken (met een ssd lukt het, dat doe ik ook al even ism Vmware Server) al zal je met een gewone laptop HD wel geduld moeten hebben bij sommige bewerkingen.

• ItsValium
RazorBlade72nd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 01:33:
Als ik het goed begrijp staat je huis in Nederland en verblijf je gedurende een wat langere periode in Ierland. Ik weet niet of er iemand thuis is die eventueel de aan/uitknop kan bedienen mocht dat nodig zijn. Als dat het geval is dan zou ik een desktop kopen en via rdp op je desktop werken. Dan kan je veel betere prestaties verwachten dan op een laptop. Het enige wat je dan nodig hebt is een moederbord, budget videokaart, een CPU met virtualisatie technologie, 8 GB RAM en een ruime HD. Ik weet niet of je toegang hebt tot een technet plus account. Zo niet dan kan je nu een evaluatie versie van Windows 2008R2 downloaden bij Microsoft en SCVMM. SCVMM evaluatie is een compleet jaar geldig en is een hele mooie tool om virtuele netwerken te maken. Het is dan supermakkelijk om met Powershell het aanmaken van virtuele machines te scripten. SCVMM genereert zelf powerschell scripts die je kan gebruiken om kant en klare gesysprepte machines te maken. Met andere worden, 1 druk op de knop en je creeert bijvoorbeeld 4 servers en 2 clients, die allemaal netjes in een domein geplaatst worden, een static IP krijgen etc, etc.

Prijskaartje (vanaf ongeveer)
Behuizing inclusief voeding: 50 Euro.
Moederbord: 100 Euro
CPU (Core i5): 180 Euro
8 GB RAM: 170 Euro
HD (1TB): 70 Euro
VGA: 30 Euro
Totaal: 550 Euro.

EDIT: Nog even ten overvloede. Een IT-er met de nodige certificeringen verdient rustig 500 tot 1000 Euro meer per maand dan een IT-er zonder die certificaten. Investeren in je eigen kennis (als IT-er) geeft het allerbeste rendement dat je kan bedenken. En uiteraard niet vergeten dat je alles boven de 600 Euro die je aan studie uitgeeft kan aftrekken van de belasting.
Om ff een realistisch prijsbeeld en degelijk presterend desktop systeem op te bouwen :

Intel DG35EC moederbord 70 euro
2 kits van 2*2Gb DDR2 Ram 100 euro
q8400 processor 150 euro
kast plus voeding 55 euro
4*320 gb HD's 200 euro

Dit presteert bijzonder goed, installeer esxi, en je kan makkelijk 6-8 volwaardige VM's draaien, als je de VM's gelijkmatig over de HD's verspreid. Ik heb twee van deze kastjes staan, als testsetups op het werk.

edit : Waarom vier HD's zou je kunnen vragen, wel omdat iedere VM een virtuele HD maakt op een fysieke schijf kan je je wel inbeelden dat als je vier of vijf VM's op één schijf draait en ze allen naar diezelfde schijf willen schrijven of lezen dat dat wel voor problemen en vertragingen kan zorgen. Tegenwoordig is voor VM de storage het grote probleem en niet de CPU of het geheugen.

[ Voor 7% gewijzigd door ItsValium op 12-09-2009 01:58 ]

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Even een korte vraag. Krijg je geen problemen met esxi en sata schijven? Ik heb dat wel eens geprobeert en kreeg het niet werkend. Ik weet dat VMWare officieel alleen SCSI ondersteund, end dan alleen nog sommige proffesionele server controllers. Dat was ook de belangrijkste reden waarom ik Hyper-V ben gaan gebruiken voor mijn test systeem.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• Razwer
esx (of esxi) draait op linux, dus je kan gewoon drivers er in stoppen als het niet werkt. Ik heb het nog nooit installed op een bak met SATA schijven, maar het werkt prima op bakken met SAS, SCSI en zelfs iSCSI protocol is ondersteund.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 17:01

Haan

dotnetter

Een goedkopere optie ipv een dure grote SSD schijf, kan zijn om een 30GB SSD schijfje te nemen en een grote externe schijf die via eSata of desnoods FireWire kan worden aangesloten. Moet je wel weer zorgen dat je laptop een eSata poort heeft, of een insteekkaart bijkopen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ItsValium
RazorBlade72nd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 03:26:
Even een korte vraag. Krijg je geen problemen met esxi en sata schijven? Ik heb dat wel eens geprobeert en kreeg het niet werkend. Ik weet dat VMWare officieel alleen SCSI ondersteund, end dan alleen nog sommige proffesionele server controllers. Dat was ook de belangrijkste reden waarom ik Hyper-V ben gaan gebruiken voor mijn test systeem.
in esxi 4 zit ondertussen alweer wat meer out of the box ondersteuning voor sata controllers; vooral de ICH reeks werkt voortreffelijk

• ItsValium
Razwer schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:34:
esx (of esxi) draait op linux, dus je kan gewoon drivers er in stoppen als het niet werkt. Ik heb het nog nooit installed op een bak met SATA schijven, maar het werkt prima op bakken met SAS, SCSI en zelfs iSCSI protocol is ondersteund.
even een kleine correctie, esx(i) draait niet op linux. het is ergens van de linux kernel afgeleid maar is een hypervisor. bij esx krijg je een console waar je kleine aanpassingen kunt doen en sommigen krijgen daar inderdaad drivers ingeladen maar het is een enorme rompslomp en kan de stabiliteit naar beneden halen. esxi daarentegen heeft zelfs geen console meer en is nog moeilijker aan te passen.
Pagina: 1