[Windows 7] Komt niet meer verder dan BIOS... TPM probleem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets raars...

Ik had op mijn Asus U1F netbook Windows 7 ultimate draaien. Deze versie was niet geactiveerd omdat ik wachtte tot op de MSDN student site een versie van Windows 7 was te verkrijgen. Deze is deze week gearriveerd dus ik wil de huidige Windows 7 ultimate installatie vervangen door een Windows 7 professional installatie.

In mijn netbook zit een TPM chip en omdat ik ultimate gebruikte, kon ik bitlocker gebruiken. Dit heb ik dan ook gedaan. Mijn HDD was encrypted en de sleutel hiervan stond op de TPM chip.

Wat ik dus niet heb gedaan (en misschien wel had moeten doen) is de TPM chip uitzetten vanuit windows, of helemaal resetten/clearen...

Nu wou ik dus Windows 7 installeren en kwam in de setup terecht. Alles ging goed totdat de netbook ging herstarten. Sindsdien komt hij mijn BIOS niet meer uit. Hij blijft namelijk hangen op:

Pri Master: TOSHIBA MK1011GAH BK002A
Ultra DMA Mode-5 S.M.A.R.T. Capable and Status OK

Als ik de hardeschijf uit de netbook haal dan boot hij wel goed (althans, ik kan dan de BIOS e.d. in).

Ik vermoed dat het komt door de TPM chip? Wellicht dat hij mijn harde schijf blokkeert? Ik heb de BIOS naar fabrieksinstellingen teruggezet. Batterij uit mn notebook gehaald, netspanning eraf gehaald. De reset knop onderin de laptop ingedrukt (zowel toen hij aanstond als hij uitstond). In de BIOS heb ik TPM uitgeschakeld, werkte nog niet. Ik kon verder niets vinden om de TPM chip te resetten, clearen, etc.

Omdat het een 1,8" hdd is, is het niet echt bepaald makkelijk de schijf te wissen. Het is ook een IDE schijf, dus niet plug & play...

Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik denk niet dat de hardeschijf defect is, zou wel heel toevallig zijn zo na de installatie van Windows 7. Nooit eerder problemen gehad denk ik...

Is er niet zoiets als een TPM recovery CD? Kan ik de TPM niet leegmaken vanuit mijn BIOS? Of misschien vanuit Knoppix?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nobody?

Weet iemand hoe ik de owner authentication hash die in het .tpm bestand staat kan decrypten? Sosieso wordt deze door windows met SHA-1 geencode maar ik zou niet weten wat de sleutel...

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2009 11:17 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Misschien heb je hier iets aan?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is voor een IMB ThinkPad... ik heb een Asus U1F, de manier hoe hun het doen komt niet overeen met wat ik kan doen.

Waar ik al onwijs veel aan kan hebben is het decrypten van de TPM file die Windows aanmaakt bij het overnemen van de TPM ownership.

Via TPM manager in Knoppix kan ik namelijk de TPM chip verwijderen maar hiervoor heb ik een wachtwoord nodig. Het TPM bestand functioneert als wachtwoord onder Windows maar die kan ik niet gebruiken voor deze tool. Het bestand is een XML bestand met daarin een hash die ik dus moet ontcijferen :s