Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
mensen,

Als werkzoekende kom ik veel in contact met recruiters met als gevolg heel veel frustratie.

Recruiters die zeggen veel voor je te hebben je naar bagger sollicitaties te sturen, afspraken niet na komen, als functie vereisten soft skills vragen en je afwijzen op zaken die niet in de vacature staan vermeld (bijv vragen naar HBO werk en denk niveau en je afwijzen omdat je je HBO niet hebt afgerond zonder verder naar het werkverleden te kijken) etc.

Na 1,5 maand zoekende krijg ik langzaam de neiging om ze allemaal bij elkaar te ronselen en ze op een groot vreugde vuur te gooien. :)

Nu vraag ik mij dus af of dit aan mij ligt of maken jullie hetzelfde mee?

*knip*

[ Voor 7% gewijzigd door SmartDoDo op 11-09-2009 20:20 . Reden: Je vraag neigt iets teveel naar werving en dat is niet de bedoeling. ]

Verwijderd

Tja. Mijn ervaring met recruiters is ook niet heel goed. 't is echt effe zoeken voor je er ééntje vindt die een beetje normaal met je om gaat en die er ook van bewust is dat jij uiteindelijk op een goeie plek moet komen, omdat hij anders jou én je nieuwe werkgever als klant kwijt raakt.

ik denk niet dat hier bedrijfsnamen spammen echt gewild is? als je een adresje wilt hebben, stuur me maar een DM.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

-->hier stonden wat bedrijven<--

KnetterGek heeft een puntje met bedrijfsnamen spammen

[ Voor 78% gewijzigd door Mike2k op 11-09-2009 16:20 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:49:
mensen,

Als werkzoekende kom ik veel in contact met recruiters met als gevolg heel veel frustratie.
Hoh, je hebt d'r slechte, heel slechte, superslechte,... maar d'r zijn d'r ook goeie en heel goeie en supergoeie. Al is verhouding goed/slecht dan misschien 20/1, als je die ene supergoeie te pakken krijgt dan zit je goed.

Zelf had ik een tijd geleden een gesprek van anderhalf uur op een terrasje, recruiter met een Vlaamse trappist voor zijn neus, ikzelf met een koffietje (natuurlijk) en van de eerste seconde wist ik dat het klikte. Later deze persoon ge-LinkedIn-ed en als je daar eens 36 recommendations krijgt dan zit het wel snor denk ik.

Kortom, zoals overal in het leven zijn d'r goeie en slechte, laat je niet down halen door de slechte, gewoon negeren en verder gaan (en blacklisten bij latere sollicitaties, eens je een pak ervaring hebt en gewild bent).

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In wat voor branche zoek je, en ben je starter of juist al wat meer ervaren? Ik (als iemand met een half dozijn jaar 'echte' werkervaring) zou het eerlijk gezegd amper tot niet overwegen om een recruiter te nemen, maar zou zelf actief gaan zoeken als het nodig mocht worden (afkloppen :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 18:59:
[...]

Hoh, je hebt d'r slechte, heel slechte, superslechte,... maar d'r zijn d'r ook goeie en heel goeie en supergoeie. Al is verhouding goed/slecht dan misschien 20/1, als je die ene supergoeie te pakken krijgt dan zit je goed.
Hmm dan kom ik alleen de slechte tegen zkr.
F_J_K schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:08:
In wat voor branche zoek je, en ben je starter of juist al wat meer ervaren? Ik (als iemand met een half dozijn jaar 'echte' werkervaring) zou het eerlijk gezegd amper tot niet overwegen om een recruiter te nemen, maar zou zelf actief gaan zoeken als het nodig mocht worden (afkloppen :P )
Ik ben al een aantal jaar werkzaam (ICT > systeembeheer en servicemanagement alles bij elkaar ongeveer 5 a 6 jaar minus een maand of 2). Het zoeken doe ik natuurlijk actief maar ik merk dat veel interessante functies staan bij recruiters die vaak niet weten waarover ze praten en ik vaak het idee heb dat er regelmatig verschillende tussen zitten die je kan typeren met grootheidswaan.

Nu vindt ik het al apart om mensen als recruiters neer te zetten die niet weten waarover ze praten en die vervolgens te vertrouwen om een selectie te maken voor geschikte kandidaten maar goed. (vaak het klok en klepel verhaal)

Wat mij trouwens vaak ook opvalt is dat als je "verhaal" haalt wat de reden is voor afwijzing dat ze dan regelmatig "onvriendelijk" reageren. Terwijl ik graag de echte reden voor de afwijzing wil weten en niet wil worden afgescheept met een standaard mailtje.

Maar dit begint een aardig jankend verhaal te worden dus dat gaan we maar niet doen.

misschien tips om de recruiter te bypassen?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 20:58:
[...]

Hmm dan kom ik alleen de slechte tegen zkr.

[...]

Ik ben al een aantal jaar werkzaam (ICT > systeembeheer en servicemanagement alles bij elkaar ongeveer 5 a 6 jaar minus een maand of 2). Het zoeken doe ik natuurlijk actief maar ik merk dat veel interessante functies staan bij recruiters die vaak niet weten waarover ze praten en ik vaak het idee heb dat er regelmatig verschillende tussen zitten die je kan typeren met grootheidswaan. Gewoon dus kijken wat voor vacatures de bedrijven zelf hebben, nu is dat wel erg lastig voor een starter, meestal wordt minimaal 3 ervaring gevraagd in deze tijd en certificering minimaal.

Nu vindt ik het al apart om mensen als recruiters neer te zetten die niet weten waarover ze praten en die vervolgens te vertrouwen om een selectie te maken voor geschikte kandidaten maar goed. (vaak het klok en klepel verhaal)

Wat mij trouwens vaak ook opvalt is dat als je "verhaal" haalt wat de reden is voor afwijzing dat ze dan regelmatig "onvriendelijk" reageren. Terwijl ik graag de echte reden voor de afwijzing wil weten en niet wil worden afgescheept met een standaard mailtje.

Maar dit begint een aardig jankend verhaal te worden dus dat gaan we maar niet doen.

misschien tips om de recruiter te bypassen?
Ik heb ook begonnen met recruiters, maar uiteindelijk konden die ook niks voor me doen. Ze benaderde me dan via Monsterboard, maar dat is allemaal MKB werk en op een gegeven moment wilde ik dat nier meer.Altijd gezeur bij nieuwe aanschaffen, bij grote bedrijven heb je dat minder omdat daar veel mooie enterprise technologie draait. Om een goede baan in de IT te krijgen moet je tegenwoordig echt geceritificeerd zijn en/of HBO hebben.

Of het was allemaal helpdesk werk, daar leer je overigens wel veel van (Peak-IT), dat wou ik zelf niet, ik mezelf niet de hele dag calls doorzetten naar vakgroepen, want dat is het uiteindelijk en desktops en account probleempjes oplossen. Uiteindelijk zelf gaan zoeken bij grote bedrijven, en toch op een redelijke tot mooie plek terechtgekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Turdie op 12-09-2009 02:06 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:21

Kettrick

Rantmeister!

Ik ben de afgelopen maanden meerdere malen benaderd door recruiters, waarbij ik in vrijwel alle gevallen het gesprek binnen 30 sec. beëindig heb.

Recruiters uit het buitenland -> instagib, "not interested, doei".. daar zit ik dus echt niet op te wachten, laat mensen uit Londen maar lekker daar mensen aan het werk zetten 7(8)7.

Ook geen mijn nekharen redelijk snel overeind staan van te vlotte babbels, het ligt er soms gewoon te duidelijk op dat ze geen tijd voor je willen maken.

Ik ben vorige week voor het eerst op gesprek geweest dankzij een recruiter, waar ik voor die tijd in totaal al zeker een uur mee aan de telefoon had gehangen. Gewoon leuke gesprekken en volgens mij redelijk gemeende interesse / enthousiasme. For the record, dit is iemand van Recruit4it, mindere ervaringen heb ik met Computer Futures, die komen met een kort verhaal over iets waar je vervolgens nooit meer wat van hoort etc.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
OK, mijn ervaringen (en ik heb ook een beheer achtergrond)

Engelstalige recruiters: Super pushy, komen nooit met iets zinnigs.
Nederlandse: De hele kleine zijn vaak niet interessant tenzij je graag het mkb in wil.

De rest, als ze eerst een groot verhaal gaan houden over hunzelf, het bedrijf en de methodiek dan word ik al wantrouwig, zeker als het op de toon van een 2e hands autoverkoper gedaan wordt.

Ik heb via een recruiter uiteindelijk een interessante functie gevonden, bedrijf in Almere, vlakbij IBM's kantoor daar. Goed gesprek gehad maar uiteindelijk liep 't stuk op salaris. Nadat zij de kosten voor de recruiter hadden afgetrokken bleef er niet genoeg over om voor mij de overstap interessant te maken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Mijn ervaringen met recruiters wisselen ook heel erg.

Zo bleef ik na een inlichtend gesprek + cv doorsturen maandenlang gespamd worden door een recruiter met allemaal niet relevante vacatures.

Ook was er een recruiter die me overduidelijk wilde spreken voor W&S kosten (hij wist vooraf dat ik het toch niet zou worden op basis van CV).

Uiteindelijk aangenomen bij een kleine baas, waar bij aanvang vele consessies werden 'beloofd', maar in de praktijk heb ik het tot zover nog nooit zo naar mijn zin gehad.

Verwijderd

Momenteel woon ik in de VS en daar is het al niet veel beter. Solliciteren is en blijft een wazig traject. Zeker nu in een slechte economie.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Ik ben eraan het denken om freelance te gaan in IT en 1 van de extra functies zou headhunter zijn, waarom ... omdat ik ook al zoveel zogenaamde IT recruiters heb meegemaakt die van toeten nog blazen weten, als je ook nog maar in de richting van IT begint te praten is het al van "ho ho ho, ik ben HR, geen IT'er".

Dat doet me denken dat er toch wel degelijk een markt is voor mensen die er inzitten (zaten) en het van de kant van de sollicitant bekijken, of in ieder geval bekend mee zijn.

Je kan ze ooit inderdaad schieten die mensen, ben er paar keer ingetrapt, werk nu voor een IT detacheringsbureau, is niet slecht maar ze hebben geen projecten meer gevonden laatste maanden, dus recruiters ... here I come.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:12
Daar noem je d'r eens 1 zeg. Ze hebben ooit mijn CV van monsterboard gerausd en ben toen lange tijd niet meer van ze afgekomen. Elke keer als ik 1 persoon had overtuigd geen interesse in hun aanbiedingen te hebben, werd ik in het vervolg gebeld/gemaild door 1 vd collega's.
Tot er iets fout ging met het klikken op een linkje in een nieuwsbrief...

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11 15:28
Wellicht interessant in de context "recruiters". Een recent gepubliceerd artikel in de Computable met de visie van een recruiter:
http://www.computable.nl/...-sollicitatiegesprek.html

• Rarz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10 20:11
[b][message=32566001,noline]
Tot er iets fout ging met het klikken op een linkje in een nieuwsbrief...
En dan mag je nog blij zijn als ze je daadwerkelijk verwijderen uit het bestand. :)

Heb ze op een gegeven moment maar aan de spamfilter toegevoegd, want ze bleven maar mailen.

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Natuurlijk zijn er altijd een hele hoop rotte appelen. Ik ben zelf freelance IT'er en ik heb ook mijn share recruiters gehad. Zo waren er ook recruiters bij die mij niet wilde vertellen wat ik voor de klant kostte (mijn uurtarief + marge voor recruiter) en dan ben ik er ook redelijk snel klaar mee aangezien die geheimzinnigheid meestal betekent dat er een idiote marge wordt berekend (25% en hoger)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Computer Futures bellen mij ook echt regelmatig, voor opdrachtjes en of ik voor maximaal 25 euro per uur even een maandje wil werken.
Het eerste wat ik bij dat soort tussenpersonen vraag: wat is het budget? als ze iets onzinnigs vertellen hang ik gelijk op. Zeker het afgelopen jaar lopen ze zo te pushen met achterlijke tarieven, bijna te gek voor woorden :o

Gelukkig hoef ik het ook niet van ze te hebben :+

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Daar noem je d'r ook een, over die lui kan ik boeken vol schrijven :P

Professionele website nodig?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ook ik heb alleen maar nare ervaringen met werving- en selectiebureaus. Er staan hele fora vol met negatieve ervaringen met recruiters, van CV-schuivers tot valsheid in geschrifte, waardoor ik me serieus afvraag waarom werkgevers überhaupt een opdracht gunnen aan deze vorm van (overigens zeer dure) tussenhandel. Volgens mij is het hooguit interessant als eerste filter voor de CVs. Als teamlead kreeg ik regelmatig CVs van mensen, wellicht vanwege een opgelegde sollicitatieplicht, de meest kansloze CVs opgestuurd. Via recruiters krijg wel CVs die enigzins aansluiten op wat je zoekt. Maar voor het overige heb er als bedrijf helemaal niets aan. Je zult toch altijd in gesprek moeten gaan met een potentiële kandidaat. Een recruiter zie ik daarom hooguit als een duur CV-filter.

Overigens krijgt een recruiter tussen de 8.000 en 20.000 euro voor het aanbrengen van kandidaat die daadwerklijk een arbeidsovereenkomst tekent bij het bedrijf. Kun je wel nagaan wat dit betekent voor je onderhandelingspositie als je via een recruiter bij een werkgever komt!

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Spreek je uit ervaring als je het hebt over 8000-20 000 euro voor het aanbrengen van een kandidaat?

Of heb je het dan over de hoogste profielen zoals senior management etc?

[ Voor 27% gewijzigd door Graviton12 op 15-09-2009 16:53 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Graviton12 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:53:
Spreek je uit ervaring als je het hebt over 8000-20 000 euro voor het aanbrengen van een kandidaat?

Of heb je het dan over de hoogste profielen zoals senior management etc?
De recruitmentvergoeding varieert afhankelijk van de onderhandeling een beetje tussen 2 en 4 maandsalarissen dus nee die bedragen zijn niet vreemd, ook niet voor lagere posities.

Professionele website nodig?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
flashin schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:45:
Computer Futures bellen mij ook echt regelmatig, voor opdrachtjes en of ik voor maximaal 25 euro per uur even een maandje wil werken.
o_o

>_<

Hahahahahahahaha! Good lord, waar halen ze het vandaan?

EDIT:
Wat betreft recruiters heb ik dezelfde, slechte ervaringen. Of ze lezen mijn CV niet en komen met volledig ongerelateerde klussen aanzetten (Windows-beheerder, moi?), of ze snappen uberhaupt niet wat er met de vacature wordt bedoeld (Een C-programmeeromgeving/compiler optimizen is toch ook Unix?).

[ Voor 32% gewijzigd door Liegebeest op 18-09-2009 12:15 ]

Liege, liege, liegebeest!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-11 22:35
Ik zat detavast bij mijn werkgever, en daar werd aan het recruitingbureau 110.000 overgemaakt voor een half jaar werk + recht om in dienst te nemen. Niet helemaal te vergelijken met een losse recruitmentbonus, maar 20K is absoluut geen uitzondering.

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 15:02:
Momenteel woon ik in de VS en daar is het al niet veel beter. Solliciteren is en blijft een wazig traject. Zeker nu in een slechte economie.
verschilt het solliciteren in de VS erg met NL?

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:35

TNW

Ik had vandaag ook nog een mooie. Een tijdje geleden uploade ik bij recruiter X mijn CV. Krijg ik als reactie terug dat ik niet geschikt ben voor de functie.

Ik: "de" functie? ik dacht dat ik een algemene CV upload had gedaan...
Zij: Bedankt voor je reactie!
Recent ontvingen we een sollicitatie op de vacature Netwerkbeheerder. We hebben geen open sollicitatie ontvangen. Op dit moment is het zo dat we in procedure zijn met andere kandidaten die geschikter zijn voor de vacature.
Ik: ... (zouden ze dan niet eens kijken of er vacatures zijn die wel bij mijn profiel passen?)

Vandaag ontving ik weer een mailtje van recruiter X, compleet clueless over de vorige communicatie:

Bete Werkzoekende,

Op monsterboard kwam ik je cv tegen, deze sluit mooi aan bij een vacature waar ik op dit moment een geschikte kandidaat voor zoek. Ik zie je reactie graag tegemoet…

Nou, de bijgesloten vacature maar even bekeken. Er wordt a,b en c gevraagd, welke niet op mijn CV staan. Waarom sluit ik mooi aan bij die vacature? Mij een raadsel :P

Weblog | Straling!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Laat ze maar eens beginnen met die "recruiters" (lees: secretaresses die de berg CV's en brieven moeten afserveren) te saneren..

Verwijderd

2 weken geleden mijn CV ook op monsterboard geplaatst, gewoon voor de lol om eens te kijken wat er zou gebeuren.
binnen een dag belde mij een recruiter op. (had tel in mijn cv staan 8)7 )
zou een mooie vacature op mijn wensen passen, na een kennismakings gesprek met het recruitersbureau (waar ze dames op uiterlijk selecteren :9 ) wat meer over de vacature teweten gekomen en komende vrijdag kan ik bij het bedrijf terecht voor een gesprek.
ik vond het wel een goede gang van zaken en voelde me niet vuil behandeld.

daarna nog 1x gebeld door een andere recruiter maar die had een baan iets tever reizen voor mij dit was in het westland terwijl ik zowat tegen duitsland aan woon, maar ook bij deze recruiter hadden ze een vacature die aansloot op mijn wensen.

dus het kan allemaal wel..

Verwijderd

Mijn ervaring is dat het dan wel lijkt alsof de vacature aansluit bij je wensen, maar als puntje bij paaltje komt en je dan daadwerkelijk bij het bedrijf op gesprek bent blijkt dat de recruiter het mooier heeft doen voorkomen dan het is.

Ik hoop dat je een leuk bedrijf vindt om voor te werken dmv deze recruiters, maar als ik ooit weer op zoek ga naar een andere baan doe ik dat niet mbv recruiters.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:14:
Mijn ervaring is dat het dan wel lijkt alsof de vacature aansluit bij je wensen, maar als puntje bij paaltje komt en je dan daadwerkelijk bij het bedrijf op gesprek bent blijkt dat de recruiter het mooier heeft doen voorkomen dan het is.

Ik hoop dat je een leuk bedrijf vindt om voor te werken dmv deze recruiters, maar als ik ooit weer op zoek ga naar een andere baan doe ik dat niet mbv recruiters.
ieder zijn meug.
De vacature die ik via de recruiter aangeboden kreeg staat ook gewoon op de site van het bedrijf.
Als ik daar de functie en de werkzaamheden bekijk staat er niet meer of minder in dan dat ik via de recruiters heb gehoord.
Wat ik begrepen heb is dat het bedrijf recruiters heeft ingeschakeld omdat ze de vacature niet vervult kregen, hij staat immers al open vanaf maart dit jaar.
dit kan betekenen dat de functie flink zuigt, maar wat de recruiters mij vertelden is dat ze de lat vrij hoog hebben gelegd, 10 jaar werk ervaring en voor het minimum loon werken om het even zwart-wit te stellen.
Nu kom ik uit de publieke sector waar de lonen zowiezo kut zijn en de salaris indicatie wat de recruiters mij vertelde was hoger dan dat ik nu verdien.
Ik zie het vrijdag wel en laat dan nog wel weten hoe het afloopt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:14:

Vanmorgen gesprek gehad met het desbetreffende bedrijf.
Wat de recruiter mij voorspiegelde was niets van gelogen, kreeg op het bedrijf bijna hetzelfde verhaaltje te horen over hoe en wat over de functie en het bedrijf.
Het bedrijf vertelde gelijk al geintresseerd te zijn in een 2e gesprek met mij, maar moest dit nog wel eerst terug koppelen naar ICT manager, waar ik evt in week 43 een vervolg gesprek krijg.

Het buro wat mij gerecruit heeft was EQIB.

Verwijderd

Mooi! Fijn om te horen dat niet alle recruiters een teleurstelling zijn. Succes alvast met je 2e gesprek! :)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Misschien hier eens iets anders...

Tijdens m'n studie zocht ik werk en had ik m'n CV op monsterboard geplaatst en kwam ik alleen in contact met malloten. Echter 1'tje daartussen klonk goed, gespecialiseerd in hetgeen wat ik doe en werkte ook nog voor me. Echter omdat ik nog studeerde kregen ze me niet makkelijk geplaatst en werd het stil. Toen zocht ik een andere die ook specifiek voor mij kon zoeken en dat was een succes. Binnen een maand had ik een parttime baantje echter ik heb tussentijds wel nog veel problemen gehad met het luie bureau'tje.

Echter na m'n studie heb ik het omgekeerd. Ik had eerst een nog niet getekende contract gescoord tijdens een sollicitatie en daarmee ben ik na een 2tal recruiters gestapt en toen begonnen ze pas echt te rennen. Uiteindelijk hebben ze me dan ook een beduidend beter voorstel weten te regelen waarbij het uiteindelijk meer werving-selectie is geworden dan recruitment.

Ik denk het moraal van het verhaal is dan ook als je gespecialiseerd bent in iets zoek iemand die weet wat je doet ipv de talloze bureau'tjes die inhoudelijk niets weten. Persoonlijk heb ik verder nog goede contact gehad (is niets geworden tot op heden) met Michael Paige en Turner & Townsend.

Verwijderd

Ik heb veel ervaring met recruitment, en dat is van ultra slecht tot goed. En als ik er naar terugkijk kan ik maar 1 conclusie trekken dat er vanuit de "branche" iets moet komen waarin vastgelegt wordt wat de werkwijze van recruiters zou moeten zijn en dat je ze ook erop kan aanspreken. En betere toezicht op de branche zelf vanuit een toezichthouder. Want het verzamelen van CV's zou eigenlijk verboden moeten worden, alleen al vanwege al vanwege de gegraffineert wijze waarop het wordt gedaan. Ook vervuilen veel recruitment bureau's hun eigen vijver door fake vacancies neer te gooien op online vacaturebanken wat in feite oplichting is.

Pest is dat recruitment opzich zelf een vrij beroep is (dacht ik) Dus iedere dombo die van het HBO af is gekomen, snelle babbel en een representatief voorkomen heeft, zou het kunnen worden.
En dat een bedrijf veel betaalt is ook niet zo vreemd want die recruiters doen het werk wat hun eigen HRM afdeling zou moeten doen. Dat de bedragen ziekelijk hoog zijn is niets meer dan logisch.

Ook hebben veel recruiters een mentaliteit waar een haai een punt aan kan zuigen. Er is niks mis mee dat je veel doet om je geld te verdienen. Maar 'over lijken gaan' is een ander uiterste.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 10:16 ]

Verwijderd

Ben momenteel ook op zoek naar werk en word veel door recruiters benaderd. Je dient gewoon je eigen regels op de stellen en dan valt het allemaal wel mee. Ik zal daarom ook nooit naar een detacheringsbureau of uitzendbureau toegaan als ze geen werk voor me hebben. Heb inmiddels al 2 mooie aanbiedingen gehad, waarvan één via Computer Futures.

Helaas ontvang ik inmiddels wel 4 vacature-mails per dag die ik ervaar aan spam, omdat ik me er nooit bewust voor heb aangemeld en omdat ze zo slecht aansluiten op mijn wensen. Ben gistermiddag nog gebeld of ik in een Apple Shop wilde gaan staan. Had toevallig eergister mijn eerste Apple-product gekocht in de vorm van een iPhone, maar mijn verwachtingen waren duidelijk Linux Systeembeheerder in Rotterdam. Het gesprek duurde ook maar 30 seconden.

Voor de vakantie was het wel pijnlijk dat mijn CV online stond. Dat heeft me namelijk € 50,- aan 25 voicemailberichten gekost. De meeste reacties had ik dan ook weinig interesse in (locatie, uren, jobinhoud, e.d.). Het er nog geen ervaring mee dat er gelogen wordt alleen.

Ben hiervoor via recruiters bij Getronics terecht gekomen. Ik zou 1 maand op vakantie gaan, maar wilde hiervoor naast mijn studie nog 24 uur per week werken voor 3 maanden. Ze betaalden mij € 20,- per uur, waarbij bleek dat Getronics uiteindelijk € 65,- per uur voor mij moest betalen. Weet nog steeds niet of ik meer had kunnen vragen. Gezien ik nog studeer is het zeker voor mij interessant om een baan zonder zekerheid, maar met een hoger salaris aan te nemen. Zeker ook nu de vraag hier naar stijgt, maar het aanbod daalt. :)

Heb zelf niets bijzonders met recruiters. Indien ik mijn gewenste uurloon van € 20,- per uur betaald krijg, mijn 24 uren per week krijg voor een leuke Linux-job en de afstand is klein of er wordt een (lease)-auto geregeld, dan heb ik er weinig problemen mee.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:35
IK heb zelf ook de ene recruiter na de andere gehad met eigenlijk altijd slechte ervaringen.
Vacatures sturen en beweren dat ze totaal aansluiten waar dan totaal niks van klopt.
Zeggen dat je iemand zoekt die MBO is dan eerste gesprek krijgen en dan blijkt het ineens dat je HBO moet hebben dan heb ik echt zoiets van komop.
Uiteindelijk heb via zelf zoeken een aanbod gehad voor tijdelijk werk en een voor een baan bij defensie.
EN als mijn screening goed doorkomt dan mag ik binnen niet al te korte tijd hoop ik aan de slag bij defensie heb er nu mega veel zin in.
Maar om terug te komen over recruiters heb er weinig goeds over te vertellen helaas.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Ben zelf ook eens benaderd door een bedrijf, een dag nadat ik mijn cv online had gezet. Bedrijf wilde dat ik solliciteerde op een functie 'waarbij ik het hele land door zou reizen en veel contact zou hebben met anderen in een voorlichtingsfunctie'. Nou, dat voorlichten sprak me erg aan dus ik naar de website toe en eens goed naar de beschrijvingen kijken. Blijkt dat je in 5 maanden wordt omgeschoold naar ICT'er en vervolgens een bepaald systeem mag installeren op locatie (en mag uitleggen hoe het werkt --> voorlichting).
Thanks, but no thanks. Vooralsnog ben ik niet van plan me op die manier te laten om- danwel bijscholen.

De tweede die me benaderde wilde me een tweejarige opleiding geven: Iets met YoungProfessionals of zo. Dan ben je over 2 jaar 'manager' (met een wurgcontract om die 2 jaar opleiding terug te betalen). Managen is niet mijn goeiste kant (als in ik kan de stress niet aan), dus ik kijk nog wel even verder :+

If you can't write, there is nothing left.

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:13

Snuffel

Vroem!

Ik heb redelijk negatieve ervaringen met Insync.
Ben begin dit jaar op gesprek bij ze geweest (intake). Ze hadden een functie voor mij bij een van de opdrachtgevers, en men zou mij voorstellen en de handel terugkoppelen.

Nooit meer van gehoord.

Onlangs weer via hen op sollicitatie geweest, leuke functie, leuk bedrijf, zou worden teruggebeld.
Na een x-aantal voicemails te hebben ingeboerd bij betreffend persoon laat ik het er bij zitten. Hoor ik ook nooit meer wat van.

In mijn ogen een bagger-toko, als ik dat zo mag uitdrukken.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Pagina: 1