Toon posts:

norton ghost ata-->sata

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

ik heb een servertje waarvan de bootdisk een ata-133 schijf is,
helaas is deze schijf rap minder aan het worden en heb ik met norton ghost
de hele bende naar een sata schijf gekopieeerd, deze sata schijf is aangesloten op de sitecom cn-033 pci sata controller.

ik heb in het bios de bootorder veranderd naar de sata schijf, en daarna begint hij er ook van te booten en ik kom in windows allemaal goed! maar zodra ik de oude ata133 schijf uit het systeem haal, begint hij nog wel met booten van windows van de sata schijf maar hangt hij bij ongeveer bij het inlog scherm en ik kom niet verder.

het gekke is dat hij wel prima van de sata schijf boot zolang de ata133 schijf nog in het systeem zit.

iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen, ik dacht misschien zit het hem in het opstartpad in de boot.ini

maar ik weet niet waar ik moet beginnen, iemand een idee?

alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je start van een losse controller, heb je daar dan ook de juiste drivers voor geïnstalleerd? Als dat niet het geval is dan zal het ding gewoon vanaf de oude schijf booten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

TERW_DAN schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:28:
Als je start van een losse controller, heb je daar dan ook de juiste drivers voor geïnstalleerd? Als dat niet het geval is dan zal het ding gewoon vanaf de oude schijf booten.
en dat gaat een lastig verhaal worden.

hier
staat hoe je AHCI kunt enablen in de bios nadat je windows geïnstalleerd hebt. Essentiële drivers toevoegen (manueel) na een windows installatie. Een soortgelijke truuk zul jij dus ook moeten doen met je SATA disk + controller. De disk zal automatisch herkend worden door windows, daar heb je verder geen driver voor nodig. Voor je controller wel.
Drivers zijn daar waarschijnlijk wel voor beschikbaar. De registry settings die in de link beschreven staan waarschijnlijk niet.

Ik stel voor dat je aan de slag gaat met zowel je nieuwe als je oude harde schijf in je systeem. Je boot vanaf de oude, en opent een remote registry schermpje naar het register op je sata disk. Dan kun je daar veranderingen doen (en een handige backup maken van je register) zonder dat je je ATA disk windows installatie om zeep helpt.

Ps. je draait wel windows toch?

-_-

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Wat er bij jou is gebeurt, Windows slaat op de hd in de signature bytes een link naar de gebruikte driveletter op (meestal C:). Hoewel je in de bios opgeeft dat je start van de nieuwe schijf is je Windows installatie hierdoor toch nog gelinkt aan de oude schijf, en gebruikt Windows hier ook nog bestanden van. De nieuwe schijf wordt wel gedecteerd maar zal een andere driveletter krijgen (bv D:). Haal je nu de oude schijf weg dan start Windows wel op van de nieuwe schijf maar is deze inmiddels gelinkt aan D: terwijl de installatie oorspronkelijk C: als driveletter had, hierdoor blijft deze hangen vlak voor 't login scherm, zie ook dit KB artikel. Mogelijk is het op te lossen door het halve register overhoop te halen, maar persoonlijk vind ik de makkelijkste oplossing om nogmaals te clonen van de p-ata naar de s-ata schijf, hierna de p-ata schijf volledig loskoppelen en dan pas vanaf de s-ata schijf in Windows te starten. Windows dedecteerd een nieuwe schijf en zal de signature bytes aanpassen zodat de Windows installatie nu gelinkt is aan deze schijf. Hierna kun je eventueel de p-ata schijf er zonder problemen weer bij aansluiten (bootvolgorde bios wel weer even checken). Zoals hierboven gemeld moet de driver voor je s-ata cotroller van te voren al geinstalleerd zijn, maar dit had je ws al anders kom je niet tot vlak voor 't login scherm.

[ Voor 54% gewijzigd door Nielson op 11-09-2009 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
heyy nielson

bedankt, that did the trick!

ik heb de sata schijf geformatteerd zonder een drive letter toe te kennen, vervolgens de ata schijf geghost naar de sata schijf. systeem uitgezet, ata schijf verwijderd.

and it was alive :)

iedereeen bedankt