Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Openbare toetsenborden schoonmaken

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Openbare computers op universiteiten, hogescholen, bibliotheken en andere instellingen zijn doorgaans smeriger dan openbare WCs bij tankstations langs de snelweg. Ik heb in de auto altijd desinfectant liggen wat ik gebruik nadat ik op zo'n smerig toetsenbord heb getypt. Of ik was m'n handen, maar sommige WCs hebben geen weggooidoekjes maar zo'n smerige handendroger. Alleen al van het indrukken van de knop komen alle bacterien terug op je handen.

Is er een goed middel wat je veilig op een toetsenbord kunt spuiten waarna de viezigheid snel dood is? Het apparaat moet natuurlijk geen schade oplopen.

Mijn laptoptoetsenbord maak ik geregeld schoon, maar dit kost gewoon veel tijd. Als je even snel iets moet uitprinten dan ga je niet eerst uitgebreid een toetsenbord en muis schoonmaken...

[ Voor 17% gewijzigd door Trommelrem op 11-09-2009 13:39 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:26

Matis

Rubber Rocket

Je kunt ook vingercondooms aanschaffen.

Nog hygiënischer dan het poetsen van het toetsenbord ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.lopharm.nl/images/upload_oud/artikelen_artikel_afbeelding_851.jpg

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001

AzzKickah

06-CENSORED

Ik heb nog nooit van dat spul gehoord.

Je zou ook handschoentjes aan kunnen doen of gewoon je handen wassen na het computergebruik als je het echt zo vies vind.
Pakje zakdoekjes in de broekzak als afdroog-doekjes?

De plee op een tankstation, ok, die vind ik ook ronduit goor.
Maar een openbaar toetsenbordje? Ben je er ooit ziek van geworden?
ocdaan schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:41:
Niet met je vingers in je mond, neus en ogen... niets aan de hand, even handen wassen en voila..

Beetje last van smetvrees? ;)
Nou, bij mij op t werk loopt er dus echt zo een. Die doet serieus, ook al is het 35 graden, altijd kleding met lange mouwen aan zodat ze de deur-klinken met haar elleboog naar beneden kan doen.

Nou jaaaahhhh... 8)7
Tsurany schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:42:
Jezelf opsluiten in een plastic bol.
Hey goed idee :')

[ Voor 107% gewijzigd door AzzKickah op 11-09-2009 13:46 ]

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 19:09

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Niet met je vingers in je mond, neus en ogen... niets aan de hand, even handen wassen en voila..

Beetje last van smetvrees? ;)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan wel panisch gaan doen over een vies toetsenbord, maar wat dacht je van deurklinken? Liftknoppen? Producten die in de winkel liggen zijn ook al door velen aangeraakt. Je krijgt er niks van, het zit allemaal tussen je oren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Trommelrem
Vingercondooms lijken me vervelend als het warm is. Bijvoorbeeld een spray spuit je er even snel op en dan is het eventjes voor iedereen schoon.

Smetvrees heb ik absoluut niet. Ik hoef nou echt niet een doekje te gebruiken om normale deuren te openen. Alhoewel ik de deur van de WC wel openmaak met een weggooidoekje. Bij mij thuis heb ik er ook een hekel aan als m'n huisgenoten wel de WC schoonmaken maar niet de deurknop.
Tsurany schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:42:
Je kan wel panisch gaan doen over een vies toetsenbord, maar wat dacht je van deurklinken? Liftknoppen? Producten die in de winkel liggen zijn ook al door velen aangeraakt. Je krijgt er niks van, het zit allemaal tussen je oren.
Toetsenborden zijn smeriger dan deurklinken hoor. Ik heb geen smetvrees, ik heb dus geen problemen met het aanraken van de standaard-smerige dingen. Maar sommige dingen zijn echt te goor voor woorden. Openbare toetsenborden dus.

[ Voor 41% gewijzigd door Trommelrem op 11-09-2009 13:46 ]

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Er zijn inderdaad wel studies die aantonen dat er op een toetsenbord meer bacteriën zitten dan op een toiletbril.
Het kan inderdaad smerig zijn, maar er is een grote maar. die bacteriën beschermen je immuunsysteem.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Ik maak juist graag gebruik van openbare toetsenborden en muizen. Door de grote diversiteit aan bacteriën en dergelijke wordt mijn afweersysteem extra sterk. Hierdoor ben ik minder vatbaar voor ziektes.

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Trommelrem schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:43:
Vingercondooms lijken me vervelend als het warm is. Bijvoorbeeld een spray spuit je er even snel op en dan is het eventjes voor iedereen schoon.

Smetvrees heb ik absoluut niet. Ik hoef nou echt niet een doekje te gebruiken om normale deuren te openen. Alhoewel ik de deur van de WC wel openmaak met een weggooidoekje. Bij mij thuis heb ik er ook een hekel aan als m'n huisgenoten wel de WC schoonmaken maar niet de deurknop.
Niet lullig bedoeld of zo, maar dit klinkt mij gewoon als pure smetvrees.

Doe je frisdrank-flessen ook met een doekje in je hand open? En als iemand anders dat niet doet, drink je die fles dan niet meer leeg?

Kost jah klappen met geld als je dat met alles doet.

En zo kun je ook wel stoppen met ademen als je dichter dan 3 meter bij andere mensen in de buurt staat.

[ Voor 6% gewijzigd door AzzKickah op 11-09-2009 13:47 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

bredend schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:44:
Ik maak juist graag gebruik van openbare toetsenborden en muizen. Door de grote diversiteit aan bacteriën en dergelijke wordt mijn afweersysteem extra sterk. Hierdoor ben ik minder vatbaar voor ziektes.
heb je wel degelijk een heel sterk punt. Was er laatst niet een meisje in belgie wat zichzelf steriel had gemaakt (door bepaalding voeding, en altijd alles 100% hygienisch hieldt)/

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Nou ja goed, je kan na het handenwassen even je handen insmeren met desinfecterende gel, ik heb ooit zon klein flesje gebregen voor het inzetten van m'n lenzen, nooit gebruikt trouwens en ook nooit ergens last van gehad.

Ach, en als je besmet word ben je hooguit een dagje aan de schijt 99999 van de 100000 keer :)

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

...bredend mag graag een toetsenbord aflebberen :Y) :P

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-11 18:06
klinkt wel redelijk als smetvrees hoor naar mijn idee. Maar goed, ik ga mee met bredend ;)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:54
Ik kan het niet laten: maar je kan natuurlijk ook een klein USB-toetsenbord meenemen :+

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

denk dat ik een maand kan roken van alle shag,prut en wiet die er uit valt als ik 'm bovenste onder zet

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-11 17:44
Koop zo'n rubberen/siliconen toetsenbord overlay, zolang je die geregeld goed schoon maakt kun je zelf op iets "schoons" te typen.

• Trommelrem
AzzKickah schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:45:
[...]

Niet lullig bedoeld of zo, maar dit klinkt mij gewoon als pure smetvrees.

Doe je frisdrank-flessen ook met een doekje in je hand open? En als iemand anders dat niet doet, drink je die fles dan niet meer leeg?

Kost jah klappen met geld als je dat met alles doet.

En zo kun je ook wel stoppen met ademen als je dichter dan 3 meter bij andere mensen in de buurt staat.
Nee, al die andere dingen zijn gewoon niet smerig. Althans, dat valt allemaal binnen de grenzen van het redelijke. Ik doe er ook niet moeilijk over om een glas te delen, m.u.v. 2 girls 1 cup perikelen.

Feit is dat toetsenborden in openbare gelegenheden gewoon echt heel smerig zijn. Smeriger dan de WCs langs de kant van de snelweg.
bredend schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:44:
Die diversiteit aan bacterien en virussen loop ik elders wel op. Ik heb nu ook een afweer tegen de mexicaanse griep die ik een tijdje geleden heb gehad. Ik heb me echt niet actief verweerd tegen dat griepje.
Rave17 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:46:
Ik kan het niet laten: maar je kan natuurlijk ook een klein USB-toetsenbord meenemen :+
Dat heb ik weleens overwogen. Lenovo heeft tegenwoordig zo'n klein USB toetsenbordje.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 11-09-2009 13:56 ]

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Trommelrem schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:53:
[...]

Nee, al die andere dingen zijn gewoon niet smerig. Althans, dat valt allemaal binnen de grenzen van het redelijke. Ik doe er ook niet moeilijk over om een glas te delen, m.u.v. 2 girls 1 cup perikelen.

Feit is dat toetsenborden in openbare gelegenheden gewoon echt heel smerig zijn. Smeriger dan de WCs langs de kant van de snelweg.
Maar zelfs van die WC's langs de snelweg ben je nog nooit ziek geworden.
Laat staan van zo'n toetsenbord.

Aan de ene kant snap ik je punt wel, maar wat halen al die maatregelen nou effectief uit?

Je werd al niet ziek van zo'n toetsenbord dus wat wil je nu eigenlijk bereiken? :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Modbreak:Letten jullie wel even op de posts jongens (en meisjes), het is hier niet de HK.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je handen zijn er ook enigzins op gebouwd om met zulke 'bacterien' om te gaan. Handje geven, deurpost, 26x hetzelfde melkpak uit de schappen pakken, 'vrij' in de buitenwereld vol met smog en noem het maar op. Of zelfs de handvaten van de boodschappenkarretjes, ooit daar bij stil gestaan? Juist daardoor verhoog je je weerstand (was het ook niet dat overmatig douchen niet goed voor je was?)

Zolang je niet direct je vingers gaat zitten aflikken oid, mag ik aannemen dat de kans op infectie toch wel belachelijk klein moet zijn. (mits natuurlijk iemand wel een infectie heeft die op zo'n manier overdraagbaar is).
smerige handendroger
Dit is dan vreemd, het is niet meer dan een hete luchtblazer, wat is daar nu weer smerig aan? (dat het minder efficient is, is een ander verhaal).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Er is tegenwoordig ook gewoon desinfectiezeep waarbij je het niet hoeft af te spoelen. (gewoon even wrijven en het is weg)

Hoe betaal je trouwens in de supermarkt? Met creditcard/cheque lijkt me dan het meest hygiënisch.. :/

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Pikoe schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:15:
Hoe betaal je trouwens in de supermarkt? Met creditcard/cheque lijkt me dan het meest hygiënisch.. :/
Weet je hoeveel mannen er al door die gleuf zijn gegaan met hun pasje? :/ gadver.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: http://www.ravago.be/images/bouwfolie-transparant-.jpg
over 't toetsenbord heen rollen? niet erg milieu vriendlijk maar dat zijn 10000x doekjes ook niet

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Je kunt proberen ergens pure alcohol te kopen en dit in een spuitflesje te doen. Voor gebruik even over het toetsenbord spuiten, heel even wachten tot het verdampt en klaar is kees.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Robino
  • Laatst online: 18:54
SinergyX schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:10:
Je handen zijn er ook enigzins op gebouwd om met zulke 'bacterien' om te gaan. Handje geven, deurpost, 26x hetzelfde melkpak uit de schappen pakken, 'vrij' in de buitenwereld vol met smog en noem het maar op. Of zelfs de handvaten van de boodschappenkarretjes, ooit daar bij stil gestaan? Juist daardoor verhoog je je weerstand (was het ook niet dat overmatig douchen niet goed voor je was?)

Zolang je niet direct je vingers gaat zitten aflikken oid, mag ik aannemen dat de kans op infectie toch wel belachelijk klein moet zijn. (mits natuurlijk iemand wel een infectie heeft die op zo'n manier overdraagbaar is).

[...]

Dit is dan vreemd, het is niet meer dan een hete luchtblazer, wat is daar nu weer smerig aan? (dat het minder efficient is, is een ander verhaal).
Juist de hete luchtblazer schijnt meer bacteriën te verspreiden, omdat de lucht niet heet genoeg is om bacteriën te doden. In plaats daarvan creëert het een fijne omgeving voor ze en helpt het ze verspreiden :)

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-11 21:45

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Er is tegenwoordig ook gewoon desinfectiezeep waarbij je het niet hoeft af te spoelen. (gewoon even wrijven en het is weg)
Zo iemand zat naast me op het vliegveld vorige week. Bij alles wat ze deed met van die gel smeren. Volgens mij houd je geen natuurlijke weerstand meer over, laat staan wat voor effect het overvloedig vaak aanbrengen van dit soort rotzooi op je lichaam kan zijn.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

ocdaan schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:45:
...
Ach, en als je besmet word ben je hooguit een dagje aan de schijt 99999 van de 100000 keer :)
99999 van de 100000 keer :o
Ik raak nooit meer wat aan ;)

edit:
Ohw, zie net pas dat het geen HK is hier. Gewoon handen wassen na gebruik zal genoeg moeten zijn. Veel vuil zit ook tussen de toetsen wat je gewoonlijk niet aanraakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Kixtart op 11-09-2009 14:28 ]

☻/
/▌
/ \

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

swtimmer schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:23:
[...]

Zo iemand zat naast me op het vliegveld vorige week. Bij alles wat ze deed met van die gel smeren. Volgens mij houd je geen natuurlijke weerstand meer over, laat staan wat voor effect het overvloedig vaak aanbrengen van dit soort rotzooi op je lichaam kan zijn.
Gaat je hele huid aan kapot.

• Trommelrem

Die desinfectiezeep heb ik inderdaad standaard in de auto liggen. Na betalen met cash gebruik ik zo snel mogelijk desinfectiezeep. M'n pasjes was ik weleens onder de kraan met zeep en warm water. Plastic kan daar prima tegen :)
AzzKickah schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:02:
[...]

Maar zelfs van die WC's langs de snelweg ben je nog nooit ziek geworden.
Laat staan van zo'n toetsenbord.

Aan de ene kant snap ik je punt wel, maar wat halen al die maatregelen nou effectief uit?

Je werd al niet ziek van zo'n toetsenbord dus wat wil je nu eigenlijk bereiken? :)
Die WC's raak ik niet aan. De deur raak ik hooguit met m'n schoenen aan. En ik weet niet of ik niet ziek werd van zo'n toetsenbord, want ik gebruik ze niet. De keren dat ik ze wel heb gebruikt heb ik daarna meteen desinfectant voor m'n handen gebruikt.

Dat van de alcohol in een sprayflesje vind ik opzich wel een idee. Elders hoorde ik zelfs iets over Dettolspray.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Desinfectie spul kan nuttig zijn op vakantie, de hele dag in een enigzins smerige stad rondgelopen, dan wil ik dat spul ook wel gebruiken voordat ik ga eten. Maar zeker niet bij alles wat je doet, lijkt me idd een stap achteruit. En als je ver van huis bent, aan de schijterij ga je toch wel een keer :+

Na gebruik gewoon je handen wassen lijkt me voldoende, of je neemt vochtige doekjes mee die je er even overheen haalt. Maar dat lijkt me allemaal gedoe. Ook afleren niet met je handen aan je neus en mond etc te zitten, scheelt ook.

Edit: Ik zie nu pas bovenstaande post
@Trommelrem, het lijkt me dat je echt te ver gaat zoals je het hierboven stelt, je afweersysteem wordt er zo niet beter op.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 11-09-2009 14:37 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
gewoon even tussendoor: ik werk dus op een plek waar ze studenten faciliteren (openbare computerruimtes, decanen, inschrijvingen, enz) en daar worden de toetsenborden dus elke dag schoongemaakt, staan er doekjes met desinfectant in de zalen voor de bacteriofoob, worden de wc's 3x per dag schoongemaakt (echt), en hebben ze antibacteriele zeep en wegwerpdoekjes. Dat antibacteriele zeepgedoe is nieuw vanwege de griep (jaja, de griep is een virus en geen bacterie, maar de griep verlaagt je weerstand waardoor de bacterien meer kans maken), maar dat andere is er al jaren.

Het is vast veel schoner dan jouw autostuur of de deurknop.

De mensen die voor mij hebben gepost over de vermindering van je weerstand door overal antibacteriele zepen en cremes voor te gebruiken hebben inderdaad een punt: dat soort mensen hebben vaak een verhoogde vatbaarheid voor ziekten (hehe, misschien verplicht een mondkapje dragen net zoals de beleefde japanners, zodat je de rest niet infecteert? grapje :) )

Maar ja, oordeel dus niet te hard over de publieke ruimtes met computers .. die worden dus best goed schoongehouden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik dat allemaal zo hoor dan is het toch zeker wel smetvrees. Een beetje bacteriën kunnen heus geen kwaad en zorgen alleen maar voor wat meer weerstand.

Je kunt wel allerlei desinfectiemiddelen gaan gebruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat niet iedereen even blij wordt als jij zomaar zooi op andermans keyboards gaat spuiten.
Nadien je handen wassen lijkt me een makkelijkere optie.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:01
Ik denk ook dat dit meer een geval is van smetvrees dan van goede persoonlijke hygiene. Vergeet niet een mens heeft bacterien nodig om te functioneren. Enerzijds zijn er processen in het lichaam die niet zonder bacterien kunnen zoals je vertering en metabolisme in het algemeen, anders zijn bacterien ook nodig om je afweersysteem op te bouwen en te onderhouden. Een van de dingen waar ik tegenwoordig de kriebels van krijg zijn ouders die hun kinderen overdreven proper proberen te houden, dit kan alleen maar nefast zijn voor het kind zelf denk ik. Toen ik zes jaar was en in de plassen reed met mijn eerste fietske, het water dat daar al enkele dagen stilstond in mijn gezicht kreeg en er zelfs wat van doorslikte werd ik er ook niet doodziek van. Nu mag dat zelfs al niet meer van de meeste ouders. Het is maar hoe je het bekijkt, maar als je geleidelijk aan jezelf of je kinderen aan een steriele omgeving laat wennen, dan wordt het op den duur zelfs noodzaak om jezelf of je kinderen in een steriele omgeving te houden omdat het lichaam geen afweer meer heeft.

@Trommelrem, vat dit niet persoonlijk op, persoonlijke hygiene is nodig maar je moet er niet te ver in willen gaan, dat is voor niks goed.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geeft het bacterie-ontwijkend gedrag problemen in je sociale leven of werk?
En hoe 'dwingend' is het?
(Als je er echt last van hebt, misschien een idee om bij een huisarts langs te gaan?)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 11-09-2009 15:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Trommelrem
DrClaw schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:46:
Het is vast veel schoner dan jouw autostuur of de deurknop.
Mijn autostuur, versnellingspook en clignoteurhendel wordt dagelijks met zo'n natdoek-uit-verpakking schoongemaakt ;)
anandus schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:01:
(Als je er echt last van hebt, misschien een idee om bij een huisarts langs te gaan?)
Het is niet dwingend. Als ik een keertje mijn autostuur niet schoonmaak dan ga ik niet hyperventileren ofzo. Bovendien ben ik met de auto naar Marokko gereden waar ik ter plaatse allerlei spul op de markt heb gekocht en gegeten. Een smetvreespersoon kan dat echt niet, maar ik heb daar dan weer geen problemen mee. Ook ben ik een keer op zo'n boerenfeest bij het slootjespringen in de sloot gevallen. Geen problemen mee. Even lekker door de smurrie banjeren. Goed voor de weerstand :9

Ik vind openbare toetsenborden gewoon echt heel smerig.

• !null
Is bovenstaande knipoog nou bedoelt dat het niet waar is?
Trommelrem schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:28:
Als ik een keertje mijn autostuur niet schoonmaak dan ga ik niet hyperventileren ofzo.
Komt op mij wel over als smetvrees. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst m'n autostuur heb schoongemaakt. Ik denk dat ik m'n stuur zelfs vergeet als ik m'n dashboard aan het schoonmaken ben.
En bovendien, jij zit toch als enige aan het stuur? Je zorgt verder dat er niet veel spul op je handen zit dus dan zit het ook niet op je stuur.

[ Voor 55% gewijzigd door !null op 11-09-2009 15:54 ]

Verwijderd

TERW_DAN schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:46:
Als ik dat allemaal zo hoor dan is het toch zeker wel smetvrees. Een beetje bacteriën kunnen heus geen kwaad en zorgen alleen maar voor wat meer weerstand.

Je kunt wel allerlei desinfectiemiddelen gaan gebruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat niet iedereen even blij wordt als jij zomaar zooi op andermans keyboards gaat spuiten.
Nadien je handen wassen lijkt me een makkelijkere optie.
Juist :) en op mijn werk hangen de affiches er ook al.

Smetvrees is veel erger en mensen met smetvrees doen het uit dwang en niet uit noodzaak.

Zelf heb ik een auto immuunziekte en dat is niets ernstigs, maar het vraagt wel extra aandacht voor hygiëne.

In de serverruimte van Interconnect zijn er maar 3 mensen die hetzelfde keyboard gebruiken en deze wordt schoongemaakt. Elders in het gebouw zie je soms de aanslag aan de randen van de toetsen zitten en dat vind ik minder. Ik heb in een kokertje een washandje zitten en bij me dat in een oplossing van chloor ligt en soms gebruik ik het zoals de WC's op tankstations of hele vieze toetsenborden. Chloor verliest zijn werking en je moet elke dag het kokertje verversen.
De aanslag vliegt er vanaf en vaak zijn de mensen achter mij blij met mijn aktie want plakkende toetsen zijn heel vervelend als je veel moet typen. Ook een vettige muis is niet mijn ding.

Thuis ontsmet ik mijn toetsenbord en muis eens per week en niet elke dag want dat is ook overdreven zoals vele van jullie ook zeggen.

Gewoon goed je handen wassen en niet teveel aan je gezicht zitten en je kunt prima werken op een niet schoon toetsenbord als je maar je handen wast erna.

Smetvrees is niet goed want het klopt dat je weerstand dan ook afneemt, maar zolang veel mensen naar het toilet gaan zonder handen te wassen en dan gaan tikken blijft dat washandje in mijn tasje bij me.

Nu is het einde van zomer begonnen en komen mensen weer veel onder elkaar. Ook de mexicaanse griep (wat niet meer als als een normale griep in Nederland) en Qkoorts hebben voor deze ophef gezorgt.
In de gemeente naast mijn gemeente zijn de meeste Qkoorts gevallen van heel Nederland.

Wat extra opletten kan dus beslist geen kwaad en misschien een off-topic advies:

Vul je afwasbak vol met heet water en giet er wat bleekmiddel (chloor) en wat afwasmiddel in en je hebt voor de hele dag een watertje waar je alles in kunt afwassen. Scheeld ook afwas want alles is allang schoongeweekt na het avondeten.

Opletten want gisteren na de BBQ op mijn werk ben ik vannochtend en vannacht flink ziek geweest want ik weet nog dat ze de kip met een vork op de grill legde en de kip met dezelfde vork op het bord deden (kruisbesmetting) en dat de biefstuk met diezelfde vork weer op de grill werd gelegd :/

Ik heb vandaag gebeld en even uitgelegd dat het zo niet moet want vandaag zijn er ineens 17 ziekmeldingen inclusief ik. Nu gaat het weer, maar je moet gewoon zo opletten met bacteriën want het aantal is nu op zijn hoogst van het hele jaar en in Januari het laagste (een virus is geen bacterie).

Sorry voor de lange post, maar dit onderwerp houdt me wel zoet. Ik ben een van de mensen met het laagste ziekteverzuim van allemaal.

• Trommelrem
!null schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:39:
[...]

Komt op mij wel over als smetvrees. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst m'n autostuur heb schoongemaakt. Ik denk dat ik m'n stuur zelfs vergeet als ik m'n dashboard aan het schoonmaken ben.
En bovendien, jij zit toch als enige aan het stuur?
Nou, ik heb een tweede auto die ik met twee vrienden deel. Die wordt eigenlijk niet zo vaak schoongemaakt, maar daar rijd ik wel gewoon in. Ik krijg dan geen smetvrees-fantasieen ofzo. Ik vind weinig andere dingen echt smerig, behalve toetsenborden (en in enige mate ook de WC-deur van de WC).

Verwijderd

Het stuur van mijn Nissan QashQai maak ik ook elke week schoon. het dashbord niet want er wordt hier niet gerookt en ook in de auto niet. Het is een werkje van 1 a 2 minuutjes, wow.
Een stuur dat als nieuw aanvoelt vind ik prettiger rijden want een plakkend stuur zoals in de auto van mijn zus vind ik zelfs gevaarlijk en ik was mijn handen direct erna.

Geen smetvrees, maar het stuur en de versnellingspook zijn de dingen waar hele kolonies bacillen wonen wachtende op de volgende hand.

Nu niet je lichaam gaan wassen met chloor :P
Je doelt op smetvrees?
Je hebt niet in het leger gezeten :P Als het doucheputje niet blonk had je al een probleem, hoezo smetvrees :>

Zolang je handen niet kapot gaan van 100x per dag wassen en er nog ergens een plek in je huis is waar stof ligt heb je geen smetvrees. Mijn oude buurvrouw had smetvrees en dat is wel ernstig.

Ik vind het een verbastering van het woord smetvrees. Goede hygiëne is sowieso goed en vertel mij niet dat je in de supermarkt ook niet dat pak melk zoekt met de langste houdbaarheidsdatum ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 16:01 ]

• !null
Openbare toetsenborden kunnen net als bepaalde andere openbare dingen ook heel smerig zijn. Dat is prima. Maar ik denk dat je niet te steriel moet gaan leven, je weerstand is net iets als spieren of eeltvorming. Dat moet je trainen en behoort mee te "groeien" met de omgeving. Je moet niet zware dingen de hele tijd door iemand anders laten tillen, want als je het dan toch een keer moet tillen heb je meteen overal last van. Beetje zo'n analogie.
Al denk ik dat je het idee hebt wat jij doet normaal is. Ik vind zelf dat je te ver gaat, en daarmee jezelf alleen maar in de vingers snijd. Qua weerstand opbouwen etc.

Mag ik vragen Trommelrem, hoe vaak en hoe lang douch je per week, en bij hoe veel keer daarvan douche met zeep, en hoeveel keer met shampoo?

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 11-09-2009 15:58 ]

• Trommelrem
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:44:
[...]

Smetvrees is niet goed want het klopt dat je weerstand dan ook afneemt, maar zolang veel mensen naar het toilet gaan zonder handen te wassen en dan gaan tikken blijft dat washandje in mijn tasje bij me.
Dat van dat washandje vind ik eigenlijk wel een geweldig idee voor de toetsenborden en voor hygiene in het algemeen.
!null schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:56:
Mag ik vragen Trommelrem, hoe vaak en hoe lang douch je per week, en bij hoe veel keer daarvan douche met zeep, en hoeveel keer met shampoo?
Tuurlijk. 7 dagen per week, ongeveer een kwartier per dag. Van die douchetijd ben ik ongeveer 10 minuten bezig met m'n elke-dag-beginnende baard weghalen en 5 minuten met de rest wassen. Elke dag met shampoo en elke dag met zeep of scrub. Dat scheren is nodig onder de douche omdat ik anders de hele dag jeuk heb in m'n gezicht. Dat lange douchen kan dus korter als ik een keer iets vind waardoor m'n gezicht niet de hele dag jeukt.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 11-09-2009 16:07 ]

Verwijderd

Goede vraag, !null

Ik douche elke dag gewoon 5 minuten en altijd met shampoo en dat is geen smetvrees want als je nogal zweet is het eerder een doodgewoon iets.
De vraag is niet aan mij, maar op die manier mag je smetvrees niet bepalen.
De een is op zichzelf schoner als de ander. Karakter, geen diagnose ;)

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Om nog een keer te reageren. ;)

Over het algemeen is de besmetting niet zo erg, het gaat meer om de mate van besmetting met bacterien. Eet je een stuk vlees wat vol zit met een ecoli, dan kan je daar goed ziek van worden. Zal je een klein hapje nemen en direct uitspugen zal er niets gebeuren.

Virussen zijn een heel ander verhaal maar die loop je ook niet snel op via een toetsenbord lijkt me.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-11 21:45

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:44:
[...]

Ik heb in een kokertje een washandje zitten en bij me dat in een oplossing van chloor ligt en soms gebruik ik het zoals de WC's op tankstations of hele vieze toetsenborden. Chloor verliest zijn werking en je moet elke dag het kokertje verversen.
De aanslag vliegt er vanaf en vaak zijn de mensen achter mij blij met mijn aktie want plakkende toetsen zijn
Zo heb ik in mijn auto een pak met babydoekjes liggen, ideaal voor een roadtrip of onderweg! Tuurlijk jouw chloor ontsmet beter, maar na een dag autorijden/wandelen/steden bekijken ben ik toch blij als ik even in de auto het stadsvuil schoon kan vegen.....

Aan de andere kant ben ik redelijk goed voor mijn imuum systeem, in Schotland had ik pas nadat ik mijn broodje ophad door dat ik schapenstront aan mijn handen had :+ Ach ja, geen moment last van gehad, het was meer het idee naderhand!

• !null
Iedere dag een kwartier douchen is op zich wel normaal denk ik, maar eigenlijk al te veel. Als je dan ook nog iedere dag zeep (ok, is ook de norm) gebruikt, scrub en shampoo, dat is eigenlijk te veel.
Je kunt namelijk de beschermende bacterien laag op je huid er ook afzepen/scrubben waardoor je bepaalde huidaandoeningen (irritate, allergie etc) kan op doen. Nou is het de norm om iedere dag met zeep te douchten, dus doet heel Nederland het te veel. Maar hiervoor geld hetzelfde als bij het on-topic gedeelte, als je te schoon bezig bent, dan ben je niet alleen slechte bacterieen en dergelijke aan het verwijderen, maar ook de goeie, die onderdeel uitmaken van je bescherming.

Ik douchte vroeger iedere dag minstens een kwartier, vond het altijd geweldig. Vaak stond ik er ook nog richting een half uur onder. Daar heb ik echt wat aan over gehouden op m'n huid. Nu douch ik zeker niet iedere dag meer, en met het zittende beroep van me is dat ook geen probleem.
swtimmer schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:14:
in Schotland had ik pas nadat ik mijn broodje ophad door dat ik schapenstront aan mijn handen had :+ Ach ja, geen moment last van gehad, het was meer het idee naderhand!
Zo heb ik een bekende die even zijn handmatige waterfilter (handig voor reizen etc) wilde testen. Tapte wat uit de regenton in z'n tuin, door de waterfilter heen en drinken maar. Smaakte prima, hij kon niks geks ontdekken. Nou moest ie natuurlijk nog afwachten of hij er ziek van zou worden. Toen kwam ie diezelfde middag er nog achter dat er een dooie muis in z'n regenton dreef... Daarvoor was die waterfilter nou ook weer niet gemaakt :+
(Hij is er trouwens niet ziek van geworden)

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 11-09-2009 17:04 ]

Verwijderd

Een kwartier is belachelijk lang en kost enorm veel water en gas. In 3 minuten was ik elk deel van mijn hele lichaam en dan heb ik nog 2 minuten over om me heerlijk af te spoelen. De HR ketel staat pal naast de douche, dus direct warm water.
Dit heb ik van huis uit. We waren niet arm, maar we zijn wel zo opgevoed dat we spaarzaam met energie moeten omgaan wat het ook kost.
Virussen zijn een heel ander verhaal maar die loop je ook niet snel op via een toetsenbord lijkt me.
Deel ik niet met je. Als iemand met griep eens lekker ronduit niest op zijn tikplank ga ik daar niet op werken. Heb je jeuk aan je neus dan is krabben al genoeg voor een weekje betrust. Het aan je neus krabben is de infectie. Zolang je dat niet doet is er niet veel aan de hand en ik heb een hekel aan mensen die niet hun hand of liever hun zijarm voor hun mond houden als ze moeten hoesten of niezen. Je arm is minder erg dan je hand waar je overal mee aanzit.

Ik heb een auto immuunziekte en dat is niets ernstigs, maar ik moet erg letten op hygiëne en daarbij heb ik het laagste verzuim van allemaal terwijl ik erg vatbaar ben. Het hygiënisch leven zit in mijn dagelijkse routine ingebakken en vaak onbewust. Ik heb het vanuit mijn dienstplicht. Dat is gewoon de beste manier :)

Ook het in je mond stoppen van een stuk rauwe kip en dan je speeksel doorslikken zou nog mogelijk zijn, maar zodra de kip met salmonella is besmet ben je mooi het haasje.
Biefstuk eet ik 3x per week (lievelingsvlees) en ik kies voor kogelbiefstuk omdat deze vaak het schoonst zijn en ik ben nog nooit ziek geworden van mijn eigen kooksels.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 18:35 ]

• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:24

Contagio

Vullend

Een vrij oud topic natuurlijk, maar ik durfde niet nog een nieuw topic over het schoonmaken van toetsenborden aan te maken...

In dit topic word de TS aardig aangepakt omdat hij smetvrees zou hebben, of in ieder geval symptonen laat zien :P

Maar ik maak zelf ook regelmatig m'n toetsenbord, muis, autostuur en dergelijke schoon.
Niet zozeer omdat ik het vies vind, maar ik wordt gek van het 'huidvet' wat er op deze voorwerpen achterblijft na gebruik

Beste voorbeeld is misschien wel een afstandsbediening vastpakken van iemand die dat ding nooit schoomaakt, bleh zo vettig.

Maar anyway, het schoonmaken opzich is geen probleem, maar ik vraag mij af wat jullie gebruiken of aanraden om huidvet van dit soort voorwerpen te verwijderen.
Mijn normale sopje met wat schoonmaakmiddel werkt niet echt super.
M'n muismat heb ik wel eens met jif schoongemaakt en hoewel dat beter werkt dan normaal schoonmaakmiddel is dit ook maar van korte duur.

Ik heb nu mijn TB uit elkaar liggen. De vorige keer dat ik dat ding schoongemaakt heb, heb ik alle toetsen een middagje in een sopje laten weken en snel gepoetst. Dit werkte aardig.
Ik ben wat huiverig om sterkere middelen te gebruiken aangezien er ook nog letters en dergelijke op deze toetsen zitten, zou zonde zijn als deze eraf slijten.

Iemand anders met dit probleem :P

Verwijderd

Als het echt erg wordt gebruik ik dezelfde zeep die ik onder de douche gebruik (Euroshopper zut) en is het weer sqeaky clean, maar over het algemeen heb ik er niet zo'n probleem mee. Alleen de afstandsbediening en mijn telefoon hebben het wel eens, overige hardware niet of nauwelijks.

Je moet trouwens oppassen niet te veel te poetsen of zeepresten achter te laten, want dan zit de kans erin dat je lichaam als tegenreactie alleen maar meer vet gaat aanmaken.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je kan je toetsen schoonmaken met shampoo. Dat haalt de vettigheid weg.

Ik deed het vroeger ook weleens, alle toetsen verwijderen en ze allemaal in een emmer met shampoo gooien. Het typt wel heerlijk als ze net schoongemaakt zijn. Tegenwoordig heb ik daar geen tijd/zin meer in. ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laptop, zuigen glassex doekie tadaa clean.

usb/ps2 1x per jaar wegtieven en een nieuwe pakken wat vanzelf usb word dan :P

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 18-02-2011 19:21 ]

Iperf

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Contagio schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 18:57:
Een vrij oud topic natuurlijk, maar ik durfde niet nog een nieuw topic over het schoonmaken van toetsenborden aan te maken...

In dit topic word de TS aardig aangepakt omdat hij smetvrees zou hebben, of in ieder geval symptonen laat zien :P

Maar ik maak zelf ook regelmatig m'n toetsenbord, muis, autostuur en dergelijke schoon.
Niet zozeer omdat ik het vies vind, maar ik wordt gek van het 'huidvet' wat er op deze voorwerpen achterblijft na gebruik

Beste voorbeeld is misschien wel een afstandsbediening vastpakken van iemand die dat ding nooit schoomaakt, bleh zo vettig.

Maar anyway, het schoonmaken opzich is geen probleem, maar ik vraag mij af wat jullie gebruiken of aanraden om huidvet van dit soort voorwerpen te verwijderen.
Mijn normale sopje met wat schoonmaakmiddel werkt niet echt super.
M'n muismat heb ik wel eens met jif schoongemaakt en hoewel dat beter werkt dan normaal schoonmaakmiddel is dit ook maar van korte duur.

Ik heb nu mijn TB uit elkaar liggen.
Geloof me, ik bedoel dit niet lullig op wat voor manier dan ook, maar.. Als je al je eigen toetsenbord thuis 1x in de zoveel tijd uit elkaar haalt om te laten weken in een sopje, hoe kun je dan nog beweren dat je geen smetvrees hebt? :)

Onthou, ik spreek dit op een vriendelijke manier uit terwijl ik het typ :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Printplaatje eruit vissen en in de afwasmachine ;)

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
AzzKickah schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 20:20:
[...]

Geloof me, ik bedoel dit niet lullig op wat voor manier dan ook, maar.. Als je al je eigen toetsenbord thuis 1x in de zoveel tijd uit elkaar haalt om te laten weken in een sopje, hoe kun je dan nog beweren dat je geen smetvrees hebt? :)

Ik vind nog wel een heel verschil zitten tussen 2 a 3 keer per jaar je toetsenbord schoonmaken (als het al niet eens in de 2 a 3 jaar is), en na ieder openbaar toetsenbordgebruik jezelf volsmeren met desinfectant.

Als je toetsenbord er goor uit ziet, kan ik me best voorstellen dat je de boel even wilt opfrissen.

Vroeger in de computerwinkel maakten we toetsenborden vaak met een tork-rol (papieren tissue) en glassex schoon. Werkt perfect, is erg vluchtig, dus als je een vochtig doekje gebruikt, loop je niet het risico dat je vloeistof in je apparatuur krijgt. Een sopje met dat spul zou ook wel kunnen werken denk ik, als je daar je losse toetsen in dropt.

Trouwens, moet je eens een openbaar (of ander willekeurig) toetsenbord op z'n kop houden, interessant wat daar uit komt zetten :)

[img]error.jpg[/img]

• Contagio

Contagio

Vullend

Haha, ja je toetsenbord uit elkaar halen en schoonmaken lijkt inderdaad verdacht veel op smetvrees.
Ware het niet dat ik totaal geen probleem heb met rommel ;) Mij kamer is af en toe een zooitje, met lege borden en dergelijke aan toe. Ook stoffen is niet mijn favoriete bezigheid.
Dus geen smetvrees voor mij.

Alleen heb ik alijd al gehad dat ik niet 100 procent relaxed zit als mijn handen vies zijn terwijl ik in een 'schone' omgeving zit.
Zoals achter mijn computer of achter het stuur van de auto.

En besides that, vind ik het ook leuk om dingen uit elkaar te halen, weer in goede staat te brengen en weer in elkaar te zetten. Just my cup of tea :P

Maar de tip met shampoo zal ik eens proberen, lijkt mij wel een goeie! Thanks!

Verwijderd

Contagio schreef op maandag 21 februari 2011 @ 01:47:
Dus geen smetvrees voor mij.
[...]
Alleen heb ik alijd al gehad dat ik niet 100 procent relaxed zit als mijn handen vies zijn terwijl ik in een 'schone' omgeving zit.
Zoals achter mijn computer of achter het stuur van de auto.
Volgens mij zijn die quotes niet helemaal compatible met elkaar :P Let wel dat smetvrees zich soms volgens mij ook uit in zeer specifieke vormen, waarbij logica soms ver te zoeken is.

Verwijderd

AzzKickah schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 20:20:
[...]

Ik maak mijn toetsenbord ook om de zoveel tijd schoon. Voelt anders zo smerig aan. Het gaat mij niet om de bacterien maar om het gevoel, ik wil best een filmpje op youtube posten waarbij ik een toetsenbord in de bibliotheek lik anders :+. Smetvrees heb ik totaal niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 12:31 ]

• Contagio

Contagio

Vullend

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:29:
[...]

Ik maak mijn toetsenbord ook om de zoveel tijd schoon. Voelt anders zo smerig aan. Het gaat mij niet om de bacterien maar om het gevoel, ik wil best een filmpje op youtube posten waarbij ik een toetsenbord in de bibliotheek lik anders :+. Smetvrees heb ik totaal niet.
Ja dat is ook precies wat ik bedoel!
En voor de poster hierboven, ik was inderdaad vrij vaak mijn handen als ik weer thuis ben. Dus voor jou wil ik best toegeven dat ik smetvrees heb. Met m'n handen. Zo'n 5 á 10 minuten per dag dus. ;)

Verwijderd

Nvm :)

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2011 19:44 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

sommige toetsenborden zijn dan ook gewoon goor. ik ben er zat tegengekomen die er zo uitzagen

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/33/62377908_06af0699bf.jpg

dan durf ik geeneens tussen de toetsen te kijken

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 22-02-2011 16:11 ]

Iperf

Verwijderd

Daar zie je tenminste dat het smerig is :>

• Contagio

Contagio

Vullend

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:30:
[...]

Ik snap ik geloof ik niet helemaal wat je wil zeggen.
Ik reageerde met eigenlijk op het bericht van AzzKickah.
Op de een of andere manier was dat het laatste bericht wat ik kon zien, dus never mind voor jou ;)

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik maak mijn toetsenborden en muis ook elke week schoon, met een Glorix-doekje en daarna een zachte doek.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y5ZrQB1xEgLGJHLfrHpfeZAu/full.jpg

Op werk gebruik ik altijd mijn eigen toetsenbord en muis. Ik heb geen smetvrees maar ik vind een stoffig toetsenbord met allemaal vuil tussen de toetsen vreselijk. Of een muis waar op de linkermuistoets een laagje vet zit :r

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1