Slim schakelen tussen videokaarten voor energie-efficientie

Pagina: 1
Acties:

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een tijd geleden een HTPC gebouwd welke overigens super werkt.
Nu heeft deze een nadeel dat het verbruik nogal hoog is met de Nvidia Geforce 9800GT erin.
Zeker omdat de pc 24/7 aanstaat wil ik op zoek gaan naar een oplossing.

Is het mogelijk om de Geforce uit te zetten handmatig en gebruik te maken van de On-Board Ati Radeon HD3200.
Dus als ik dan een film wil gaan kijken dan gaat de Ati aan.
Zodra ik een game wil gaan spelen dan zet ik de Geforce aan.

Suggestions?

Voor de duidelijkheid (plaatjes zeggen meer dan duizend woorden):
HTPC-Setup

[ Voor 17% gewijzigd door eXisTa op 11-09-2009 11:39 . Reden: Plaatje toegevoegd, speciaal voor Mute ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29
Hoe wou je dat doen met de kabels? Of had je bedacht dat je HTPC zelf de kabel uit je videokaart trekt en 'm in de onboard video-uitgang steekt als je film kijkt en vice versa? ;)

The devil is in the details.

• eXisTa
  • Niet online
Mute schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:24:
Hoe wou je dat doen met de kabels? Of had je bedacht dat je HTPC zelf de kabel uit je videokaart trekt en 'm in de onboard video-uitgang steekt als je film kijkt en vice versa? ;)
Of je plugt gewoon beide kaarten in je tv en laat Windows de Geforce uitzetten.
De vraag is dus of ik Windows vriendelijk doch dringend kan vragen deze uit te zetten en niet te gebruiken.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

M2M

medicijnman

volgens mij is dat niet echt mogelijk. Het zou wel moeten kunnen natuurlijk, dat je je scherm aansluit op de onboard AMD chip, en het Nvidia geval het signaal laat doorsturen naar de onboard chip. Zodra er niets te doen is voor de 9800GT, schakeld windows die kaart uit en draait het enkel op de onboard chip.

Helaas is dit driverwise (nog) niet mogelijk. Hybrid SLI en CrossfireX zouden wel moeten kunnen werken, maar of die het verbruik veel omlaag brengen weet ik niet.

Ps. wat zijn de rest van je specificaties?

Eventueel is met Rivatuner het underclocken (en undervolten) van de videokaart een optie. Zodra er iets 3d achtigs gebeurt kan Rivatuner de boel wel weer op een normale klok krijgen.

-_-

• eXisTa
  • Niet online
M2M schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:30:
volgens mij is dat niet echt mogelijk. Het zou wel moeten kunnen natuurlijk, dat je je scherm aansluit op de onboard AMD chip, en het Nvidia geval het signaal laat doorsturen naar de onboard chip. Zodra er niets te doen is voor de 9800GT, schakeld windows die kaart uit en draait het enkel op de onboard chip.

Helaas is dit driverwise (nog) niet mogelijk. Hybrid SLI en CrossfireX zouden wel moeten kunnen werken, maar of die het verbruik veel omlaag brengen weet ik niet.

Ps. wat zijn de rest van je specificaties?

Eventueel is met Rivatuner het underclocken (en undervolten) van de videokaart een optie. Zodra er iets 3d achtigs gebeurt kan Rivatuner de boel wel weer op een normale klok krijgen.
Het gaat om dit beestje: http://tweakers.net/gallery/sys/11635

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 22:54

Dima_2005

T.net-verslaafde

Tjah, slechte keuze, je zou een mobo moeten hebben met een nVidia chip (raad 9400GT aan)...
Ik heb die zelf ook, zeer goed en maakt gebruik van Hybrid-SLI waardoor die zelf overschakelt naarmate 2D of 3D gebruikt word...

Moet je wel van mobo wisselen dan... Want ATI/nVidia werkt niet samen met hun hybriede systemen..

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• eXisTa
  • Niet online
Tjah de videokaart is later aangeschaft met de gedachte deze full-time te gebruiken maar schrok later toch van het verbruik.
Er moet toch iets zijn met hardware-profielen, kan me zoiets herinneren van vroegah.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 23:09
Wellicht kan je voor de prijs van 9800gt een 4850 passive in doen? of een 4770. Nog minder verbruik en stiller?

Dus ipv mobo vervangen gpu vervangen? Ik weet alleen niet of crossfire dan werkt zoals jij het wenst. Wellicht kunnen anderen je hier meer over vertellen.

[ Voor 42% gewijzigd door Gizzy op 11-09-2009 11:51 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

• eXisTa
  • Niet online
Het maakt me niet uit wat voor oplossing als ik maar niet de videokaart iedere erin en eruit moet doen zodra ik naar Media of Game ga.

p.s.: Is het niet zo dat de drivers van Nvidia en Ati elkaar bijten?

• M2M

M2M

medicijnman

ATI en Nvidia werken in ieder geval bij dit soort "complexe" dingen niet samen. Wil je dus gebruik gaan maken van de oplossingen die een van beide partijen bied, dan zul je dus of een nieuwe videokaart, of een nieuw moederbord aan moeten schaffen. Kijk dan gelijk ook even goed na of er dan ondersteuning is voor hybrid Sli of crossfireX.

-_-

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 20:54
Ati biedt zoiets aan onder de naam ATI Hybrid CrossFireX™ :)

• M2M

M2M

medicijnman

daar waren we achter, zowel nvidia heeft een variant, als ATI met Hybrid Crossfire X. Dat gaat alleen niet werken met een onboard ATI chip en een Nvidia 9800GT.

-_-

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 20:54
M2M schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:42:
[...]

daar waren we achter, zowel nvidia heeft een variant, als ATI met Hybrid Crossfire X. Dat gaat alleen niet werken met een onboard ATI chip en een Nvidia 9800GT.
Nop en daarom is mijn link juist zo handig, omdat ook nog eens niet alle combinaties werken :Y

• M2M

M2M

medicijnman

Rave17 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:55:
[...]

Nop en daarom is mijn link juist zo handig, omdat ook nog eens niet alle combinaties werken :Y
yup helemaal gelijk. Wel jammer dat ze op de ATI site enkel een stel systemen neergezet hebben. Misschien is een google search toch gemakkelijker als je besluit je videokaart te vervangen voor een AMD variant.

-_-

Pagina: 1