There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes
Als je hierover inzit, moet je kijken naar bijvoorbeelde de RE4 reeks van Western Digital bijvoorbeeld. Deze schijven hebben een MBTF van 1.2 miljoen uur. Dat wil zo ongeveer zeggen dat statistisch gezien er gemiddelde elke 1.2 miljoen uur er iets mis gaat met een schijf. (als je 1.2 miljoen schijven hebt, zal er dan ook elk uur ergens met een schijf iets misgaan)
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Begin eens met http://tweakers.net/pricewatch/reviews/cat/50 hier te kijken. Veel users schrijven daar over de ervaring met hun schijven.
Verder kun je op zoek gaan naar problemen met de schijven die je hebt uitgezocht en kijken of daar melding wordt gemaakt over de levensduur van die dingen.
Verder kun je op zoek gaan naar problemen met de schijven die je hebt uitgezocht en kijken of daar melding wordt gemaakt over de levensduur van die dingen.
Aangezien in dit soort topics meestal dingen worden gezegd als "koop niks van merk X, ik heb er al 2 kapotte schijven van gehad!" denk ik niet dat je veel goed advies krijgt. Verder hoor je eigenlijk alleen maar iets over een merk als het stuk gaat, of je moet met iemand te maken hebben die heel veel schijven gebruikt.
Anyway, ik heb eens een praatje van iemand die bij een datarecoverybedrijf werkt gezien, aan het eind was er de vraag "welk merk maakt de beste schijven?" Hij gaf aan die vraag niet echt te kunnen beantwoorden aangezien hij ongeveer evenveel van elk merk kreeg maar gaf wel als tip mee schijven van Seagate te kopen omdat daar vijf jaar garantie op zit. Uitval blijf je altijd houden maar zo weet je tenminste zeker dat je of meer dan vijf jaar met je schijf doet of een nieuwe krijgt als ie toch kapot gaat. Goede ervaringen met een merk zeggen helemaal niks over de schijven die jij krijgt.
Daar is RAID ook voor uitgevonden dus. Als je een extra identieke schijf koopt heb je er in ieder geval eentje die je direct je array weer compleet terwijl je wacht op een vervangende schijf (uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat doorgaans een weekje kost bij Seagate).
Edit:
Trouwens niet in je lijstje gezien, maar Seagate heeft ook een 'groene' lijn, weliswaar niet onder een makkelijk als dusdanig herkenbare naam, maar toch. Deze bijvoorbeeld.
Anyway, ik heb eens een praatje van iemand die bij een datarecoverybedrijf werkt gezien, aan het eind was er de vraag "welk merk maakt de beste schijven?" Hij gaf aan die vraag niet echt te kunnen beantwoorden aangezien hij ongeveer evenveel van elk merk kreeg maar gaf wel als tip mee schijven van Seagate te kopen omdat daar vijf jaar garantie op zit. Uitval blijf je altijd houden maar zo weet je tenminste zeker dat je of meer dan vijf jaar met je schijf doet of een nieuwe krijgt als ie toch kapot gaat. Goede ervaringen met een merk zeggen helemaal niks over de schijven die jij krijgt.
Daar is RAID ook voor uitgevonden dus. Als je een extra identieke schijf koopt heb je er in ieder geval eentje die je direct je array weer compleet terwijl je wacht op een vervangende schijf (uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat dat doorgaans een weekje kost bij Seagate).
Edit:
Trouwens niet in je lijstje gezien, maar Seagate heeft ook een 'groene' lijn, weliswaar niet onder een makkelijk als dusdanig herkenbare naam, maar toch. Deze bijvoorbeeld.
[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 11-09-2009 11:12 ]
Garantie van seagate is geloof ik terug gegaan naar 3 jaar, dus zelf even checken.
WD heeft geloof ik wel schijven van 5 jaar garantie, of dit bij alle schijven is weet ik niet.
WD heeft geloof ik wel schijven van 5 jaar garantie, of dit bij alle schijven is weet ik niet.
Ooit gekeken naar die reviews. Even een quote:TERW_DAN schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:44:
Begin eens met http://tweakers.net/pricewatch/reviews/cat/50 hier te kijken. Veel users schrijven daar over de ervaring met hun schijven.
Ik (en dat is persoonlijk) vindt niet dat je een review kan schrijven over iets na 24 uur.Ik heb sinds gister 2 Western Digital Caviar Green 1.5Tb's in mijn pc zitten.
En dat is niet alleen bij de Harde Schiven zo maar bij alle reviews.
En dat is mijn probleem.
Deze schijven zijn nu een paar maanden uit en van sommige hoor je iets. (Bijv. Seagate. NIET kopen heel veel DOA bij deze) van andere minder.
Daarom heb ik deze vraag gesteld.
En ja ik weet dat ik waarschijnlijk onzinnige reacties ga krijgen maar de meeste kun je er met een beetje mensenkennis wel uitfilteren.
In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.
There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes
Sorry dat is even iets "te kort door de bocht" maar lees de reviews maar bij een hele hoop wordt er een review geschreven na 1 dag tot een week gebruik.En dat is niet alleen bij de Harde Schiven zo maar bij alle reviews.
Pagina: 1