Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De staatsloterij verkoopt hele en 1/5 loten met jackpot optie. Elke lot heeft een uniek nummer. In principe maakt elk lot evenveel kans op de jackpot. Nu is het zo dat de staatsloterij veel meer 1/5 loten verkoopt dan hele loten. Vaak valt de jackpot dan ook op een 1/5 lot. Nu is mijn vraag, is het nou verstandiger om een 1/5 lot te kopen aangezien er daar meer van verkocht worden en dus de kans groter is dat de jackpot op zo'n 1/5 lot valt? Je zou zeggen van niet, omdat elk lot in principe evenveel kans heeft op te winnen, maar ik twijfel... Wie heeft voor mij het verlossende antwoord hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Hoe meer mensen een 1/5 lot kopen, hoe groter de kans dat de jackpot op een 1/5 valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Laatst online: 11:48

Kettrick

Rantmeister!

Het 1/5 lot heeft slechts te maken met het deel van de prijs wat wordt uitgekeerd, de winkans is gelijk aan die van een normaal lot.

Als er meer 1/5 loten worden verkocht is de kans groter dat "een" 1/5 lot een prijs wint, maar voor jouw lot maakt het niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombola
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 12:44
De kans is groter dat de jackpot op 1/5 lot valt, maar de kans dat hij op jou lot valt is even groot (klein dus), dus dan kun je beter een heel lot hebben voor meer prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-08 09:54

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Aangezien elk 1/5 lot een uniek lotnummer heeft, heb je met 1/5 lot precies evenveel kans als met een heel lot.

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 15:03
kans is wel groter dat het op 1/5e lot valt, maar een 1/5e lot kopen verhoogt je kans om te winnen niet.

edit: laat :)

[ Voor 7% gewijzigd door daanteb op 11-09-2009 10:37 ]

“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:37

Matis

Rubber Rocket

daanteb schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:35:
kans is wel groter dat het op 1/5e lot valt, maar een 1/5e lot kopen verhoogt je kans om te winnen niet.
*veel* mensen kopen daarom ook een straatje van 1/5e loten. Zo heb je alle eindcijfers en verhoog je de kans op winst (je hebt immers 10 unieke nummers). Echter is de uitkering 5 keer zo klein.

Ergo, je verliest toch :D

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Maar de volgende vraag is wel relevant volgens mij. Wordt er door de Staatsloterij voor elk 1/5e lot een NIEUW nummer getrokken, of wordt hij volledig benut? Dus als ze meer nummers uitgeven is voor de Staatsloterij gunstiger, omdat de kans groter is dat hij op één 1/5 lot valt, en bijvoorbeeld niet op 5 1/5e loten van hetzelfde nummer. Dus ze hoeven minder uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-07 21:18

mr_obb

Lakse Perfectionist

Volgens mij valt dit in de categorie van het Prisoners Dilemma. Als iedereen 1 heel lot zou kopen, dan zouden er minder loten worden verkocht en zou de kans dus groter zijn dat de 27M uitgekeerd wordt. Alleen is het dan voor 1 persoon interessant om 5 1/5e loten te kopen, want dan heeft hij 5x zo veel kans op een grote geldprijs. Als iedereen echter 5 1/5e loten gaat kopen, dan maakt iedereen weer evenveel kans op de jackpot als wanneer iedereen 1 heel lot koopt, maar nu maakt iedereen maar kans op max 5.5M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

M.I.G. schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:37:
Maar de volgende vraag is wel relevant volgens mij. Wordt er door de Staatsloterij voor elk 1/5e lot een NIEUW nummer getrokken, of wordt hij volledig benut? Dus als ze meer nummers uitgeven is voor de Staatsloterij gunstiger, omdat de kans groter is dat hij op één 1/5 lot valt, en bijvoorbeeld niet op 5 1/5e loten van hetzelfde nummer. Dus ze hoeven minder uit te keren.
AFAIK is elk lot uniek. Dus een 1/5e lot komt in die serie maar 1 keer voor. Er zullen dus geen twee mensen hetzelfde nummer hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even statistiek oppoetsen:

De verwachtingswaarde van 5 1/5 loten tov 1 heel lot is gelijk. Echter, de vraag is of je in dit geval met verwachtingswaarde moet rekenen of met de kans op een prijs > 5 mln. In het laatste geval is de kans wanneer je 5 1/5 loten koopt 5x zo hoog. De kans dat je echter de volledige jackpot wint is 0.

Persoonlijk zou ik voor de 5x 1/5 gaan. 5 mln is voor mij ook prima, en de kans is 5x zo hoog... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:41:

De verwachtingswaarde van 5 1/5 loten tov 1 heel lot is gelijk. Echter, de vraag is of je in dit geval met verwachtingswaarde moet rekenen of met de kans op een prijs > 5 mln. In het laatste geval is de kans wanneer je 5 1/5 loten koopt 5x zo hoog. De kans dat je echter de volledige jackpot wint is 0.

Persoonlijk zou ik voor de 5x 1/5 gaan. 5 mln is voor mij ook prima, en de kans is 5x zo hoog... ;)
Wat je zegt is niet helemaal waar. Immers valt de jackpot maar op 1 nummer. In jouw geval zou je nooit 27,5 miljoen kunnen winnen. Wat met 1 lot wel kan. Natuurlijk is de kans dat je 1/5 van die prijs wint met 5 1/5e loten 5x groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 10:56

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Je kan beter spreken van A(1/1) en B(1/5) loten. Beide hebben hun eigen lotprijs en winningsprijzen.
Ze gaan samen in de trekkingspot en dan heeft de categorie met de meest loten de grootste kans op de hoofdprijs van die categorie.
Voor twee A loten heb je tien B loten wat je tenminste één prijs oplevert als je een straatje neemt.

[ Voor 4% gewijzigd door KroontjesPen op 11-09-2009 10:56 . Reden: Aanvulling straatje ]

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 12:57
Achja als de win kans normaal 0,0001% is is ie dan 0,0005% volgens mij is de kans op een auto ongeluk nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

martijnr17 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:58:
Achja als de win kans normaal 0,0001% is is ie dan 0,0005% volgens mij is de kans op een auto ongeluk nog groter.
ORLY :P Daarom is het ook een grote grap. De mannen (m/v) in Den Haag lachen zich een breuk als het weer de 10e van de maand is.
Als je IETS wilt winnen kun je beter voor 5 x 1/5 gaan. Als je voor het maximum wilt gaan, dan zul je toch aan een heel lot moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:41:

Ah, daar zie je het Prisoners Dilemma in actie :P

FF een voorbeeld met een kleine staatsloterij met 10 spelers. Jackpot is 200. Als iedereen 1 heel lot koopt, dan heeft iedereen 1/10e kans op de jackpot.
Als 1 speler echter 5 1/5e loten koopt, dan zijn er ineens 14 loten verkocht, waar er 9 spelers een kans van 1/14e op de jackpot hebben en de andere speler heeft 5/14e kans op 1/5e van de jackpot. Voor een speler is het dus interessant om 1/5e loten te kopen
Als nu alle spelers 5 maal een 1/5e lot kopen, dan worden er 50 loten verkocht en heeft iedereen 5/50e (=1/10e) kans op 1/5e deel van de jackpot. Verrassend genoeg heeft nu dus weer iedereen 1/10 kans op de jackpot, maar dan slechts op 1/5e deel.

Conclusie: voor 1 persoon is het interessant om 5 1/5e loten te kopen, maar als iedereen dat doet, word je gigantisch genaaid. Voor de gehele groep zou het dus het beste zijn om slechts hele loten te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:45:
[...]

Wat je zegt is niet helemaal waar. Immers valt de jackpot maar op 1 nummer. In jouw geval zou je nooit 27,5 miljoen kunnen winnen. Wat met 1 lot wel kan. Natuurlijk is de kans dat je 1/5 van die prijs wint met 5 1/5e loten 5x groter.
Wel toch (of ben ik even scheel... :z). Je kan idd nooit de volledige jackpot winnen, maar de verwachtingswaarde is wel gelijk.

E(heel lot) = kans * 25mln
E(5x 1/5 lot) = 5 * kans * 5mln
mr_obb schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:03:
[...]

Ah, daar zie je het Prisoners Dilemma in actie :P

FF een voorbeeld met een kleine staatsloterij met 10 spelers. Jackpot is 200. Als iedereen 1 heel lot koopt, dan heeft iedereen 1/10e kans op de jackpot.
Als 1 speler echter 5 1/5e loten koopt, dan zijn er ineens 14 loten verkocht, waar er 9 spelers een kans van 1/14e op de jackpot hebben en de andere speler heeft 5/14e kans op 1/5e van de jackpot. Voor een speler is het dus interessant om 1/5e loten te kopen
Als nu alle spelers 5 maal een 1/5e lot kopen, dan worden er 50 loten verkocht en heeft iedereen 5/50e (=1/10e) kans op 1/5e deel van de jackpot. Verrassend genoeg heeft nu dus weer iedereen 1/10 kans op de jackpot, maar dan slechts op 1/5e deel.

Conclusie: voor 1 persoon is het interessant om 5 1/5e loten te kopen, maar als iedereen dat doet wordt je gigantisch genaaid. Voor de gehele groep zou het dus het beste zijn om slechts hele loten te kopen.
Mooi! :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:03:
E(heel lot) = kans * 25mln
E(5x 1/5 lot) = 5 * kans * 5mln
Hmm, hier zit dus het interpretatie verschil. Er is geen mogelijkheid dat je 5 keer die 5 miljoen binnen harkt. Je kan dus nooit met 5 x 1/5e lot evenveel geld binnenhalen als met 1 heel lot.
In het meest gunstige geval haal je 1 x de jackpot (25/5=)5 miljoen en 4 keer de (1/5*4) = 0,8 miljoen. Een *schamele* 5,8 miljoen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-07 11:52
Conclusie: voor 1 persoon is het interessant om 5 1/5e loten te kopen, maar als iedereen dat doet wordt je gigantisch genaaid.
Inderdaad! ik denk dat dit een 'weetje' is dat bij slechts weinigen bekend is. Van de andere kant - bij elke loterij verlies je - gemiddeld gesproken dan ;)

Een boeiende vervolgvraag is natuurlijk - gegeven het feit dat het merendeel van de verkochte loten 1/5e loten is (ik meen iets van 70%!), is het dan *nog steeds* interessant om 5x 1/5 loten te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het smerige hieraan is dat ook van de hoofdprijs (1 miljoen) in de meeste gevallen slechts 200.000 euro wordt uitgekeerd, terwijl de Staatsloterij stilletjes doet alsof het hele bedrag valt.
En wat die jackpot betreft: het zou me niets verbazen als ze hem expres op 1/5e laten vallen, zodat ze maand na maand met hoge jackpots kunnen adverteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RemcoDelft schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:17:
Het smerige hieraan is dat ook van de hoofdprijs (1 miljoen) in de meeste gevallen slechts 200.000 euro wordt uitgekeerd, terwijl de Staatsloterij stilletjes doet alsof het hele bedrag valt.
En wat die jackpot betreft: het zou me niets verbazen als ze hem expres op 1/5e laten vallen, zodat ze maand na maand met hoge jackpots kunnen adverteren...
Het is gewoon een smerig spelletje. Er worden maar 2 iemanden rijk. De Jackpotwinnaar en Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:02

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:30:
Vaak valt de jackpot dan ook op een 1/5 lot. Nu is mijn vraag, is het nou verstandiger om een 1/5 lot te kopen aangezien er daar meer van verkocht worden en dus de kans groter is dat de jackpot op zo'n 1/5 lot valt? Je zou
Het verstandigste is het uiteraard om dat lot helemaal niet te kopen. De kans is groter dat jij een dodelijk ongeluk krijgt tijdens het kopen van dat lot dan dat jij de hoofdprijs wint.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Dat je bij een loterij genaaid wordt is toch algemeen bekend, net als de eigenlijke winnaar?

Overigens geloof ik niet dat ze bewust bepaalde loten een grotere winkans meegeven. Dat is namelijk nergens voor nodig, als ze het eerlijk spelen verdienen ze al bakken met geld. En doordat mensen denken met 5 1/5e loten meer kans te maken zullen ze meer verkocht worden, het lijkt me heel sterk dat ze die bewust laten winnen.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:09:
[...]

Hmm, hier zit dus het interpretatie verschil. Er is geen mogelijkheid dat je 5 keer die 5 miljoen binnen harkt. Je kan dus nooit met 5 x 1/5e lot evenveel geld binnenhalen als met 1 heel lot.
In het meest gunstige geval haal je 1 x de jackpot (25/5=)5 miljoen en 4 keer de (1/5*4) = 0,8 miljoen. Een *schamele* 5,8 miljoen dus.
Ik zeg ook niet dat je evenveel geld binnenhaalt, ik zeg dat de verwachtingswaarde gelijk is. De reden dat die gelijk is, is omdat je met 5x1/5 loten (1) 5x meer kans op de jackpot hebt maar (2) die jackpot maar 1/5 van het totaalbedrag is.

Stel je een loterij voor met 6 loten: 1 heel lot en 5 1/5 loten. Hoofdprijs is 10 euro. Ik doe 600 trekkingen.
-100 hiervan vallen op een heel lot: totaal uitgekeerde bedrag is 100*10= 1000 euro
-500 hiervan vallen op een 1/5 lot: totaal uitgekeerde bedrag is 500 *1/5*10=1000 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Akkoord. Het probleem is en blijft natuurlijk dat ik niet weet of er een logica zit achter de trekking. Immers weet de Staatsloterij prima op welke nummers welke loten zitten. Het is natuurlijk veel mooier om elke keer de JP op 1/5e lot te laten vallen en de volgende maand WEER 27 miljoen uit te kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 21:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uitgaande dat iemand dus meer 1/5e zou kopen dan enkele hele loten. Hoe meer 1/5e er dus verkocht worden, hoe lager de kans wordt van hele loten. (straatje staat gelijk aan 2 hele loten).

Juist door die ophef vorige maand ging dus iedereen 1/5e kopen (68%? - de kans was relatief al groot dat hij zou vallen op een 1/5e) en heeft het steeds minder nut om uberhaubt nog een heel lot te kopen. En of het nu 2ton is of 1 miljoen, winnen is winnen.

Verwacht dus volgende maand dat er weer zoveel (of mi nog wel meer) 1/5e gaan worden verkocht, interessant voor loterij mits zij wel die verplichte uitkering percentage gaan halen. Of ze komen weer met nieuwe actie dat bv jackpot enkel nog op hele loten kan vallen in december.

Kort gezegt, 27mil is nu puur een marketing cijfer, de hele loterij is nu 1/5e geworden van wat het was.

[ Voor 36% gewijzigd door SinergyX op 11-09-2009 11:42 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matis schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:36:
[...]

Akkoord. Het probleem is en blijft natuurlijk dat ik niet weet of er een logica zit achter de trekking. Immers weet de Staatsloterij prima op welke nummers welke loten zitten. Het is natuurlijk veel mooier om elke keer de JP op 1/5e lot te laten vallen en de volgende maand WEER 27 miljoen uit te kunnen delen.
Ze beweren zelf van niet. Mochten ze daar ooit op gepakt worden dan hoop ik dat ze het hele boeltje opdoeken.

Overigens is de hele run op 1/5 loten natuurlijk alleen maar gunstig voor de staatsloterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:40:
Ze beweren zelf van niet. Mochten ze daar ooit op gepakt worden dan hoop ik dat ze het hele boeltje opdoeken.

Overigens is de hele run op 1/5 loten natuurlijk alleen maar gunstig voor de staatsloterij.
Jij hebt m door ;) En toch heb ik er stiekem weer aan meegedaan, want stel nou...

Achteraf is natuurlijk weer oerstom dat je WEER een lot hebt gekocht en natuurlijk WEER geen prijs had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Is zo'n 1/5 lot nou ook 1/5 van de prijs van een heel lot? Dus zijn 5 * 1/5 loten even duur als 1 heel lot?

[ Voor 29% gewijzigd door jelmervos op 11-09-2009 11:45 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

BartS12 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:11:
Een boeiende vervolgvraag is natuurlijk - gegeven het feit dat het merendeel van de verkochte loten 1/5e loten is (ik meen iets van 70%!), is het dan *nog steeds* interessant om 5x 1/5 loten te kopen?
Ja, dat is het probleem van dit dilemma ook.

Terug naar die 10 spelers van mijn voorbeeld. Als er 9 man 5 1/5e loten hebben gekocht en 1 man een heel lot, dan is de kans van die laatste op de jackpot verwaterd tot 1/46e. Als hij nu ook besluit om 5 1/5e loten te kopen, dan schiet zijn kans omhoog naar 5/50e. Dus voor iedere speler individueel gezien is het altijd beter (als je genoegen neemt met 1/5e jackpot) om 5 1/5e loten te kopen. Voor de groep als geheel is het alleen slechter, omdat er gewoon in totaal minder uitgekeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

jelmervos schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:44:
Is zo'n 1/5 lot nou ook 1/5 van de prijs van een heel lot? Dus zijn 5 * 1/5 loten even duur als 1 heel lot?
Yes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
de grote winnaar is natuurlijk de loterij...

Vanaf nu kan er elke maand 27,5 miljoen gewonnen worden...

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 10:22

Rannasha

Does not compute.

[...]
Conclusie: voor 1 persoon is het interessant om 5 1/5e loten te kopen, maar als iedereen dat doet, word je gigantisch genaaid. Voor de gehele groep zou het dus het beste zijn om slechts hele loten te kopen.
Dat eerste is niet helemaal waar. Stel dat we een 2-speler "loterij-spel" hebben met hele en vijfde-loten. De hoofdprijs is 1. Er zijn 4 scenario's:
  • Beide spelers kopen een heel lot. De verwachtingswaarde voor beide spelers is 1/2.
  • Speler 1 koopt een heel lot, speler 2 koopt 5x 1/5e lot. Er zijn 6 lotnummers, dus speler 1 heeft 5/6 kans om te winnen, maar dan slechts een prijs van 1/5. Verwachtingswaarde: 1/6. Speler 2 heeft 1/6 kans op de volle bak, dus ook verwachtingswaarde 1/6.
  • Speler 1 koopt 5x 1/5e lot, speler 2 koopt een heel lot. Idem als hierboven.
  • Beide spelers kopen 5x 1/5e lot. Ieder heeft 50% kans op winnen, maar wint slechts 1/5. Verwachtingswaarde voor beide spelers is dus 1/10.
Verreweg de beste situatie is dus als beide spelers een heel lot kopen (ervanuitgaand dat het doel is om een zo hoog mogelijke verwachte winst te hebben. Een speler zal er in geen enkel geval voordeel aan hebben om te gaan voor 5x 1/5e lot.

In een realistische loterij ligt het iets genuanceerder natuurlijk: omdat er zoveel loten in omloop zijn, zal de verwachte winst van iemand die switched van 1x heel naar 5x 1/5e maar heel weinig afnemen, terwijl de kans om iets te winnen wel vervijfvoudigd.

Het is daarom belangrijk om (zoals bij ieder spel-theoretische discussie) goed vast te leggen wat het doel is van de speler en welke waarde hij hecht aan iedere uitkomst. Veel spelers zullen wellicht een prijs van 25M niet 5 keer zoveel waarderen als een prijs van 5M, beide zijn levensveranderende bedragen en hoewel 25M duidelijk beter is dan 5M, zal het voor het gevoel niet 5x beter zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Matis schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:18:
[...]

Het is gewoon een smerig spelletje. Er worden maar 2 iemanden rijk. De Jackpotwinnaar en Den Haag.
Sorry, het heet de Staatsloterij. En die woorden apart, staats en loterij geven precies aan wat jij zegt. Wat daar smerig aan is ontgaat mij compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

PolarBear schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:00:
[...]

Sorry, het heet de Staatsloterij. En die woorden apart, staats en loterij geven precies aan wat jij zegt. Wat daar smerig aan is ontgaat mij compleet.
Juist, vooralsnog ga ik er vanuit dat alles gewoon eerlijk verloopt. Je hoeft nl. bij een loterij totaal niet vals te spelen om bakken met geld te verdienen. Want zelfs mensen die WETEN hoe een loterij werkt, die weten dat de kans astronomisch klein is, die weten dat ze niets anders doen dan de loterij spekken, zelfs die mensen kopen toch vaak een lot onder het mom van 'ja maar stel DAT ik een paar miljoen win.....'.

Als mensen zich zo makkelijk laten naaien terwijl ze weten dat ze genaaid worden, waarom zou je dan nog gaan valsspelen?

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Wii4all schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:56:
de grote winnaar is natuurlijk de loterij...

Vanaf nu kan er elke maand 27,5 miljoen gewonnen worden...
De belastingloterij is altijd de winnaar. Toch kunnen ze er op achteruit gaan.
Als de kopers van de B(1/5) loten eerst de zelfde aantallen A(1/1) loten kochten verliezen ze inkomsten.
Gezien de opmerkingen dat 'men' liever meer kleine hoofdprijzen heeft dan één grote denk ik dat er steeds meer B(1/5) loten worden gekocht voor het zelfde bedrag.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
DarkX schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:26:
..., als ze het eerlijk spelen verdienen ze al bakken met geld.
Uit het feit dat ze een directeur hebben die 3-keer-Balkenende verdient, misleidende reclame maken, of uberhaupt het punt dat ze reclame maken (terwijl ze gokverslaving zeggen te willen tegengaan), prijzen trekken uit loten die niet verkocht zijn, de winkans-per-prijs niet vermelden, en het uitkeringspercentage veel lager is dan enkele jaren geleden, leid ik voor het gemak even af dat ze niet hun best doen om "eerlijk te spelen", maar om zoveel mogelijk geld binnen te harken.
KroontjesPen schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:05:
[...]
Gezien de opmerkingen dat 'men' liever meer kleine hoofdprijzen heeft dan één grote denk ik dat er steeds meer B(1/5) loten worden gekocht voor het zelfde bedrag.
Dat zegt iedereen inderdaad, maar in de praktijk kopen mensen meer loten naarmate de hoofdprijs groter wordt (en de winkans kleiner).

[ Voor 24% gewijzigd door RemcoDelft op 11-09-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-08 17:58

Zorro

Z

KroontjesPen schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:05:
[...]
Het probleem is echter dat er niet MEER kleine hoofdprijzen komen, omdat elk 1/5 lot een uniek lotnuummer heeft. Er komen dus evenveel hoofdprijzen, alleen worden ze nu kleiner.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 21:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zorro schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:30:
Het probleem is echter dat er niet MEER kleine hoofdprijzen komen, omdat elk 1/5 lot een uniek lotnuummer heeft. Er komen dus evenveel hoofdprijzen, alleen worden ze nu kleiner.
Zoe moeten uiteindelijk die 27.5mil toch een keer op een heel lot laten vallen, ze moeten immers die 60% (?) uitkering op jaarbasis gaan halen. Zeker de afgelopen maanden (waar hoofdzakelijk nog hele loten werden verkocht) gaan ze dat echt niet halen. (als die 27mil 60% is praat je over zo'n 50mil inkomsten, maar nu 2 maanden op een rij is er 'maar' 5,nogwat uitgegaan. Dus nog ampere 20%).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Zorro schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:30:
Wanneer de jackpot vanaf nu er steeds maar voor een gedeelte eruit gaat gaan meer mensen een kleine hoofdprijs krijgen. Dat komt dus omdat die prijs moet vallen. Had de jackpot vorige maand eruit gegaan was er maar één gelukkige met heel veel. Nu al twee met minder veel wat imo beter is.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RemcoDelft schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:19:
Uit het feit dat ze een directeur hebben die 3-keer-Balkenende verdient, misleidende reclame maken, of uberhaupt het punt dat ze reclame maken (terwijl ze gokverslaving zeggen te willen tegengaan), prijzen trekken uit loten die niet verkocht zijn, de winkans-per-prijs niet vermelden, en het uitkeringspercentage veel lager is dan enkele jaren geleden, leid ik voor het gemak even af dat ze niet hun best doen om "eerlijk te spelen", maar om zoveel mogelijk geld binnen te harken.
Je weet waar dat geld heengaat he :P

Wikipedia: Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij
De Nederlandse Staatsloterij heeft ongeveer 140 medewerkers in dienst. Het bedrijf keerde in 2006 € 482,3 miljoen uit aan prijzengeld en droeg € 138,8 miljoen af aan het ministerie van Financiën.
Er staat ook dat de kans om 1000 euro of meer te winnen 1 op 10.000 is. Een lot kost dus 14 euro. 140k binnen harken en er 1000 weggeven.

Goh wat gul :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:17

Nicap

Tsssk....

Inmiddels is het al een aantal jaar aangepast dat een vijfde lot niet meer uniek is. Is het trouwens ook mogelijk om bij de fysieke winkel 5 vijfde loten te kopen met helzelfde lotnummer?

Lijkt me niet dat dit kan natuurlijk, maar je weet maar nooit. Online kan het iig niet zo ver ik kan zien.

Iemand het een keer geprobeerd in een winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Voor zo'n kleine vraag is het niet nodig om zo'n oud topic te kicken. Deze gaat daarom op slot.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.