230 Volt naar 120 V.A.C. converter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257182

Topicstarter
Heren (en dames), ik heb jullie hulp nodig; het probleem is als volgt: ik heb via Internet (in de VS) een (elekronische) keukenmachine gekocht. Vandaag netjes geleverd, maar waar ik even niet aan had gedacht was dat het apparaat vanzelfsprekend met een Amerikaanse stekker is geleverd (een '3-tands plug').

Even een adaptertje erbij bestellen leek mij de logische oplossing, maar daar ben ik over beginnen te twijfelen. In de handleiding van het apparaat (en ook op de stekker) wordt namelijk (overdreven?) sterk gewaarschuwd om toch vooral geen adapter, verlengsnoer, etc te gebruiken. Het gebruik van "Warning", "Danger" en "... can result in death, fire or electrical shock" is niet geschroomd. Is dit klassieke Amerikaanse "je als fabrikant beschermen tegen lawsuits"-taktiek of moet ik wel degelijk heel voorzichtig zijn?

In de handleiding staat letterlijk de volgende informatie mbt stroomtoevoer:
Volts: 120 V.A.C. only.
Hertz: 60 Hz
Mijn vraag is daarom als volgt;
- Is het uberhaupt mogelijk om met de juiste converter/adapter dit keukenapparaat hier in NL volkomen veilig te gebruiken?
- Zoja, wat voor een adapter raden jullie aan? Zelf uiteraard al gezocht, maar heb er zelf niet zoveel verstand van en weet eigenlijk niet of een gewone standaard 'adapter' in deze situatie voldoet (ik heb het idee van niet, op basis van: http://wiki.answers.com/Q...rk_on_230_volts_in_Europe), of dat ik meer echt aan zo'n heel kastje moet denken, zie bijv. http://www.allekabels.nl/display.php?cat=1740&group=325 (iets naar beneden scrollen). Ook; Is het belangrijk dat het echt 230-to-120 is en bijvoorbeeld niet 230-to-110 (welke veel meer worden aangeboden)? En tot slot: In hoeverre moet/kan ik letten op die 60Hz-eis?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp en inzichten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is geen goed idee om dat met een simpel verloopje te doen. Het ding wil 110V en je lever 230V. Dat gaat kapot.

Wat je wel kunt doen is er een simpel transformatortje tussen zetten. Dat 't dan 110V op 50Hz is maakt waarschijnlijk niet zoveel uit. Die in je link zijn op zich prima, zoek er een met genoeg vermogen en dan werkt 't. Mischien draait 'ie wel iets langzamer vanwege de 50Hz alleen.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 11-09-2009 00:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Voordat de TRs mij om de oren vliegen: de TS heeft geen toegang tot de SG. Het verplaatsen van dit topic naar de SG zou zijn doel daarom een beetje voorbij streven. Tenzij mijn mede-mods een betere locatie aandragen, laten we dit topic hier maar even staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) ja

2) een trafo, afhankelijk van je apparaat zijn niet alle 220 110v adapters zonder trafo even geschikt.
e.g. http://www.dvdoverseas.com/store/itemthg100.html in zijn zimpelste vorm

[ Voor 25% gewijzigd door Fish op 11-09-2009 00:56 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317764

60 hz op 50 hz aansluiten kan, maar in geval van wisselstroommotoren verlies je (1-5/6) deel van het motorvermogen. Bovendien is het verstandig het apparaat dan aan te sluiten op 5/6 van de spanning die op het apparaat aangegeven staat. (100 Volt dus )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257182

Topicstarter
Heren,

Hartelijk dank voor de reacties. 1 follow-up vraagje; Maakt het aantal WATT iets uit bij het aanschaffen van zo'n transformatortje? Op http://www.allekabels.nl/display.php?cat=1740&group=325 hebben ze zo'n beetje allemaal een ander wattage. (Verwacht antwoord: ja, dat maakt uit :).

In de handleiding van het apparaat staat niks over het wattage, maar onderop het apparaat staat wel "6.5AMP". Via google vond ik dat "Door het wattage te delen door het voltage kunnen we de ampere berekenen." Klopt dat? Dat zou dus beteken dat ik 6.5 x 120 = 780 WATT nodig heb? Als ik bijvoorbeeld de keus heb tussen een 750 WATT en een 1000 WATT transformater, welke kan ik dan het beste nemen? Die het dichts bij de nodige waarde zit (de 750) (bijv http://www.dvdoverseas.co...?loadfile=catalog1_0.html), of degene die minimaal de nodige waarde heeft (de 1000)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 21:15

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je zult dan voor de 1000 moeten gaan.
Immers, als je apparaat 780 watt gaat vragen aan die transformator van 750 dan zal deze kapot gaan door overbelasting.

Kleine note van de fabrikant.
Note: Some items like televisions, computer monitors, power tools, laser printers on startup may take 2 or 3 times the wattage specified on the item. We recommend you buy 2 or 3 times higher wattage transformer for safer side. Higher wattage transformer can be used safely with lower wattage appliance and does not damage appliance

[ Voor 55% gewijzigd door Robinski op 11-09-2009 12:17 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Edit: Wat ^^ hij zei :+

Wellicht even contact zoeken met de winkel waar je die keukenmachine gekocht hebt, of de fabrikant. Om het zeker te weten? Een fors overbemeten adapter is namelijk ook zonde. Ten eerste omdat die duurder zal zijn, ten tweede omdat een adapter die ruim onder z'n max vermogen werkt vaak minder efficient werkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 11-09-2009 12:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1