Toon posts:

Heb ik nu een andere draadloze netwerkkaart nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een fiber power 60 internetverbinding van UPC.

Met mijn huidige router (Linksys wrt54gl) haal ik draadloos lang niet de snelheid die ik bedraad meet.
(bedraad haal ik 55, draadloos 15)
Er is mij verteld dat mijn huidige Linksys router de bottleneck is.

Nu wil ik de D-link DIR655 gaan aanschaffen, daar ben ik al uit.

Maar in mijn laptop zit een draadloze netwerkkaart met specs: 802.11a/b/g, moet ik hiervoor ook iets anders aanschaffen of kan ik hiermee wel de maximale (draadloze) snelheid halen?

Als ik een andere draadloze netwerk kaart zou moeten aanschaffen zou ik het liefst een PCMCIA kaartje kopen omdat dit me handiger lijkt dan een USB stick.

Bij een internetwinkel bieden ze bij de D-link router, de PCMCIA adapter DWA-654 aan. Volgens de specs is deze IEEE 802.11b, IEEE 802.11g. Klopt het dat ik daar, als ik deze aanschaf niks mee opschiet qua snelheid omdat mijn eigen netwerkkaart van mijn laptop al net zo snel (of langzaam) is?

Wie helpt me op weg? Moet ik nu een andere draadloze netwerkkaart voor mijn laptop kopen? Waar moet ik dan op letten? Heeft iemand tips voor een PCMCIA kaartje?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:44

Standeman

Prutser 1e klasse

Draadloos ga je (imo) nooit de 55Mbit per seconde halen tenzij met een 802.11g kaart tenzij je router en PC ongeveer 1 meter naast elkaar staan bij mooi weer.

met de 802.11g op je laptop haal je alleen theoretisch 55MBit. De 802.11n standaard haalt 144Mbit per seconde. Volgens de verhalen zou het dus met de 655 router moeten lukken i.c.m. een 802.11n kaartje voor je PC.

Wat in iedergeval veel impact maakt op je signaal kwaliteit is de afstand en het aantal muren / vloeren waar je doorheen wilt of moet.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Klopt :)

Je hebt een kaartje nodig dat wireless 802.11N ondersteund om een kans te maken die 60Mbit te halen. Dit gaat je in een minder ideale omstandigheid (gewapend plafond ertussen en geen repeater gebruiken) al nieteens lukken.

Bij dit soort snelle internetabbo's is een wired oplossing vaak toch het beste. Vooral als je meerdere verdiepingen draadloos wil dekken en de snelheid ook nog een beetje in tact wilt houden kom je vaak al met repeaters aan het kloten. En nou weet ik zo uit mn hoofd niet eens of er al wel 802.11N repeaters zijn, aangezien de standaard zich, als ik me niet vergis, nog in draft bevindt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Standeman schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:20:
Draadloos ga je (imo) nooit de 55Mbit per seconde halen tenzij met een 802.11g kaart tenzij je router en PC ongeveer 1 meter naast elkaar staan bij mooi weer.
En zelfs dan niet, aangezien je maar maximaal de helft haalt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

CyBeR schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:25:
[...]

En zelfs dan niet, aangezien je maar maximaal de helft haalt.
Ah, inderdaad. Ik zie net dat de throughput van 802.11g 22Mbits/s is.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de antwoorden.
De afstand tussen mijn router en mijn laptop is zo'n 6 meter dus dat is vlak bij elkaar. Verder geen muren ertussen.

De DIR655 haalt toch 300 Mbit per seconde draadloos? (in theorie)
Sandeman schrijft dat "De 802.11n standaard haalt 144Mbit per seconde".
Er zijn ook pcmcia kaartjes te koop die als specs ook 300 hebben (dus niet 144)

Zou dit dan de juiste keuze voor me zijn om aan te schaffen?

Kan nog iemand me helpen, want uit bovenstaande antwoorden werd ik nog niet wijzer om een keuze te maken...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die "300Mbit/s" is de aggregate speed van de carrier. Dat betekent dus dat ze up- en download opgeteld hebben, en verder geen rekening houden met overhead. Het is dus ook theoretisch onmogelijk om ook maar in de buurt te komen van de helft van die 300Mbit/s

Realistischer is het om ergens rond de 80Mbit/s te verwachten van een WiFi draft-N verbinding (de 802.11n standaard bestaat nog niet :o ) en dat is dan max snelheid onder vrijwel ideale omstandigheden. Max snelheid zegt alleen niet zoveel, als je aan het streamen bent is minimale snelheid relevanter. Hou daarbij rekening met hooguit zo'n 40Mbit/s onder goede omstandigheden, met een average rond de 60Mbit/s.

Oslik blyat! Oslik!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:30:
Allereerst bedankt voor de antwoorden.
De afstand tussen mijn router en mijn laptop is zo'n 6 meter dus dat is vlak bij elkaar. Verder geen muren ertussen.

De DIR655 haalt toch 300 Mbit per seconde draadloos? (in theorie)
Sandeman schrijft dat "De 802.11n standaard haalt 144Mbit per seconde".
Er zijn ook pcmcia kaartjes te koop die als specs ook 300 hebben (dus niet 144)

Zou dit dan de juiste keuze voor me zijn om aan te schaffen?

Kan nog iemand me helpen, want uit bovenstaande antwoorden werd ik nog niet wijzer om een keuze te maken...
De specs die wifi fabrikanten op hun verpakkingen schrijven moet je met een kilo zout nemen.

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-03 11:05
Je enige oplossing is dus een wireless 802.11n router en netwerkkaart kopen, en vermoedelijk ga je dan gemiddeld zo'n 80 mbit halen. Het is dus maar net of je dat er voor over hebt.
De gekozen router(D-link DIR655) heeft deze N al.
je moet dan voor je laptop zoiets:klik! of zoiets: Klik! halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Schumaster op 11-09-2009 13:57 ]

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 22:29
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:21:
Klopt :)

Je hebt een kaartje nodig dat wireless 802.11N ondersteund om een kans te maken die 60Mbit te halen. Dit gaat je in een minder ideale omstandigheid (gewapend plafond ertussen en geen repeater gebruiken) al nieteens lukken.

Bij dit soort snelle internetabbo's is een wired oplossing vaak toch het beste. Vooral als je meerdere verdiepingen draadloos wil dekken en de snelheid ook nog een beetje in tact wilt houden kom je vaak al met repeaters aan het kloten. En nou weet ik zo uit mn hoofd niet eens of er al wel 802.11N repeaters zijn, aangezien de standaard zich, als ik me niet vergis, nog in draft bevindt.
Over dat laatste kan ik duidelijk zijn: Ja er zijn repeaters, geen idee of ze ook los te koop zijn, maar een Netgear WNR3500 router heeft een repeating functie voor draft-n netwerken

Verwijderd

Topicstarter
Schumaster, inderdaad lijkt dit kaartje mij ook een goede combinatie met mijn (overigens nog aan te schaffen) router.

Bedankt voor het meedenken (anderen ook) een vriendelijke groet!
Pagina: 1