Voeding uit magnetron bruikbaar (PSU)?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 58485

Topicstarter
Modbreak:Als je dit topic voor het eerst leest, zorg dat je in ieder geval deze post leest. Kort samengevat: blijf er met je klauwen af als je niet heel precies weet wat je aan het doen bent!

Ik vroeg me zojuist iets af, of een PSU uit een magnetron (Dikke transformator) niet bruikbaar was voor een eigen PSU. Googlen op 'Voeding bruikbaar in magnetron' leverde me alleen voedings-resultaten op en niet bovenstaande :+

Ik doel dus op de PSU uit de magnetron zelf. Dit zijn vaak flinke transformatoren om de magnetron in werking te zetten. Zijn deze bruikbaar als gewone PSU gecombineerd met een gelijkrichter?

Ik kan wederom ook even geen foto's vinden, behalve die van kookgerechten of producten :P

Opzich zie ik er een idee in om met zo'n transformater een variabele voeding van te maken. Vanaf een laag voltage tot een hoger voltage (6 t/m 24V). Is dat mogelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 12-09-2009 09:45 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:52
als het een brok koper met ijzer is, waarom niet..(ik ken ze verder niet) Zal je wel even de spanning moeten bekijken natuurlijk.

Zet ergens bijv 10volt AC op en kijk wat er aan de andere kant uit komt. Misschien is het laag genoeg..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je bedoelt dat je deze als computer-psu wilt gebruiken? Waarom zou je dat willen, er zijn toch genoeg 'normale' psu's te koop?

Heb je kennis van elektrotechniek? Zo ja, zou je het gewoon kunnen proberen lijkt me. Zo niet, begin er dan alsjeblieft niet aan want een magnetron is veilig omdat er een soort kooi van faraday zit ingebouwd. Zonder die kooi zijn ze levensgevaarlijk als je per ongeluk het golvenkanon aanzet...

Topicstarter
Gewoon zoals ik al zeg, een variabele voeding van maken van 6V tot en met 24V. Die je bijv op fans kan loslaten, op Tecs, andere zotte ideeén enz. Maar juist niet het golvending erbij gebruiken, alleen de PSU van dat ding zelf.

Ik heb er vroeger wel eens eentje opengemaakt, en die dingen wegens serieus wel een paar KG per stuk. Dat is ook het grootste gewicht in de magenetron, de voeding zelf.

Zou toch ideaal zijn als je zo'n blok gebruiken kan met een amperage van ruim 20+ ? :)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nee dat kun je wel vergeten. De trafo uit een magnetron geeft 2000V af bij 0,5 A

Topicstarter
joopv schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:44:
Nee dat kun je wel vergeten. De trafo uit een magnetron geeft 2000V af bij 0,5 A
Hoe verklaar je het ruim 1000W aan verbruik dan op magnetronstand alleen?

Volgens mij levert het juist een lager voltage, veel amperage af om het golvending in werking te zetten. Tenzij je het zelf hebt opgemeten, ergens documentatie ofzo hebt... Want anders suggereer je dat die trafo's compleet niet bruikbaar zijn dus.

• Icephase

Icephase

Nogmaals, heb je verstand van elektrotechniek? Ik verwacht eerlijk gezegd van niet, anders had je het wel over 'stroomsterkte' en niet 'amperage'. En dan zegt zelfs dat op zichzelf niets, jij zoekt de term 'vermogen'.

En weet je ZEKER dat je dat 'golvending' zomaar van de PSU kan scheiden?

Luister, ik weet ook erg weinig van elektro etc. maar ik weet wel dat je met een magnetron uitermate voorzichtig moet zijn... Ik wil je niets ontzeggen, maar denk er nog eens over na of je niet beter een veiligere optie kunt zoeken om aan een variabele voeding te komen. Voor een paar fans heb je écht geen 20 A nodig hoor!

/edit:
en je bevestigt direct mijn vermoeden...
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:45:
[...]
Hoe verklaar je het ruim 1000W aan verbruik dan op magnetronstand alleen?

Volgens mij levert het juist een lager voltage, veel amperage af om het golvending in werking te zetten. Tenzij je het zelf hebt opgemeten, ergens documentatie ofzo hebt... Want anders suggereer je dat die trafo's compleet niet bruikbaar zijn dus.
Vermogen = spanning * stroom
1000 W = 2000 V * 0,5 A klopt net zo hard als
1000 W = 20 V * 50 A

[ Voor 32% gewijzigd door Icephase op 10-09-2009 23:49 ]

• LightTwi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05-2024
Kijk, dit vind ik echt een tweaker topic!
Lijkt me gaaf als je dit lukt en er iets bruikbaars uit kan halen.
Dit wilde ik effe kwijt.. ;)

Topicstarter
Voor een Tec wel :+

Nee maar even zonder dollen. Die voeding staat los van het golvending gedeelte. Immers moet het stroom op bepaalde punten ook gescheiden worden voor het aansturen van de computer, de lichtjes en natuurlijk de ventilator voor de luchtstroom. Dus 2000V alleen lijkt me een beetje vergezocht.

Natuurlijk heb ik wel verstand van electrotechniek, dat ik dingen door elkaar haal is eerder te wijten aan het late tijdstip :+ Ik heb vroeger m'n eigen 12V voedingen gebouwd tot op 7A met de nodige gelijkrichters/diodes en condensatoren... Ik ben er niet nieuw mee.... Ik kan nu alleen even geen voorbeeld vinden van hoe de binnenkant van een magnetron er nu uitziet, en met name de voeding. Die zit voor zover ik weet gewoon los van het golvending wat jij bedoeld. Immers zijn dit dezelfde trafo's die je terugvind in versterkers (echt hifi-spul) en andere apparatuur.

• Icephase

Icephase

Oké kan zijn... jij weet er dan denk ik toch meer van dan ikzelf...

Maar dan lijkt me dat uitgerekend jíj zou moeten weten dat ik gelijk heb met mijn formules. En dat het heel goed mogelijk is om de spanning op te voeren naar 2000V in zo'n magnetron. Ik geloof zelfs dat flitsers (op fotocamera's) spanningen weten te genereren in de orde van grootte van 10000V!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

woelders schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:52:
Oké kan zijn... jij weet er dan denk ik toch meer van dan ikzelf...

Maar dan lijkt me dat uitgerekend jíj zou moeten weten dat ik gelijk heb met mijn formules. En dat het heel goed mogelijk is om de spanning op te voeren naar 2000V in zo'n magnetron. Ik geloof zelfs dat flitsers (op fotocamera's) spanningen weten te genereren in de orde van grootte van 10000V!
Bijna, 400-600 volt ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Icephase

Icephase

Nou ja, dat wordt opgewekt uit 4x1,5V batterijen... dus 220 naar 2000V is ook geen gekke gedachte...

Topicstarter
http://media.photobucket....mator/Grrrsv/P1030062.jpg

Naar mijn weten is dat exact een dezelfde transformator die je terug kan vinden in elk huishoudelijk product, versterker, televisie, radio, cd-speler enzovoorts. Mijn vraag is alleen of deze PSU's enigzins bruikbaar zijn om deze om te bouwen naar een variabele of vooraf-ingestelde voeding met een flink aantal amperages. Sommige magnetrons gebruiken ook ringkern-trafo's, anderen weer bovenstaande zoals die afbeelding (transformator-blokken).

Ik ga niet het risico lopen om even met mijn gamma-multimeter 2000V proberen op te meten terwijl dat ding onbeschermd aan het draaien is ( :X )

Enigzins heb ik het vermoeden dat deze transformatoren een flinke kwak stroom opwekken op een lager voltage dan 2000V zoals hierboven wordt gesuggereerd. Eerder in de richting van 75V.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ff schematje posten (http://www.freepatentsonline.com/6875970.html)

high voltage fuse :)

Afbeeldingslocatie: http://www.freepatentsonline.com/6875970-0-display.jpg

maar zonder veel nadenken. dikke koper draden in , dunne uit op een trafo wijst doorgaand op high voltage uit en vica versa

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 11-09-2009 00:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, maw is zo'n ding dus niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Er van uitgaande dat een H.V.fuse een hogere spanning aankan dan een gewone fuse (220V), zal het dus geen 75V zijn. Dus zit je sowieso met 220-240V te werken aan de outputkant.
Uitgaande van 2000W is dat dus max. 8 A. Lijkt me toch dat er wel betere oplossingen zijn om 8 A met een variabele spanning te leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
Lees dit eens:
http://wiki.4hv.org/index.php/Microwave_oven_transformer

:)

flinke hoge spanning en relatief veel stroom. pas er maar mee op. ze schijnen niet zo efficient te zijn en flink warm te worden: actief koelen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, een PSU kopen bijv. Maar het had toch een goedkopere oplossing geweest als die PSU's juist wel bruikbaar waren, voor 12V bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

It might be said that the HIGH-VOLTAGE TRANSFORMER is the "muscle" of the microwave oven. With an input of 120 VAC (or 240 VAC in many commercial models) applied to the primary winding, the high-voltage transformer (also referred to as power or plate transformer) steps up that primary voltage to a very high voltage. This high voltage is then boosted even higher by the voltage-doubling action of the capacitor and diode. The resulting voltage, about 3000 - 5000 volts DC (depending on the model), is available at the high voltage (output) tap (see illustration).

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:57:
Enigzins heb ik het vermoeden dat deze transformatoren een flinke kwak stroom opwekken op een lager voltage dan 2000V zoals hierboven wordt gesuggereerd. Eerder in de richting van 75V.
't Zijn geen lastrafo's :) Kijk gewoon eens naar de dikte van de draden op de primaire en de secundaire spoel. Ws zitten er op de secundaire veel wikkelingen met dunnen draden, dus lage stroomsterkte en hoge spanning. Als je een beetje rondgoogled vind je vooral verhalen van mensen die zo'n trafo misbruiken voor tesla coils ed.

/edit: Nm, fish was me al voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SA007

Moderator Tweaking
Wel als je een leuke jacobsladder ofzo wil maken, verder niet echt nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:21

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

zoals al meerdere keren gezegd is: nee. 1000V is helemaal niet gek voor een magnetron trafo, vaak zelfs meer bij nog lagere stromen (orde van mA's).

t zal wel dat er een klein wikkelingetje omheen zit voor 15v ofzo voor de computer enzo, maar daar kun je echt geen vermogen vanaf halen.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:04:
[...]
't Zijn geen lastrafo's :) Kijk gewoon eens naar de dikte van de draden op de primaire en de secundaire spoel. Ws zitten er op de secundaire veel wikkelingen met dunnen draden, dus lage stroomsterkte en hoge spanning. Als je een beetje rondgoogled vind je vooral verhalen van mensen die zo'n trafo misbruiken voor tesla coils ed.
Nee je hebt gelijk. En een lastrafo is wellicht ook een beetje teveel van het goede. Kortsluiting per ongeluk op je tec met zo'n voeding is meteen instant fry. 75A is ook erg veel stroom, en dat is ook de minimale grens waar het dodelijk begint te worden.

Het achterliggende idee was dus het gebruiken van zo'n voeding, maar die is dus compleet niet geschikt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

75 ampere, laten we even 100 Kohm aannemen (das imho laag voor een menselijk lichaam)
75*100000=

7,5 Megavolt zou dat dodelijk zijn ?

iets in de orde van mA is al dodelijk ;)

aha .. insert random page http://www.physics.ohio-s...safety/fatal_current.html
100 mA dodelijk *O*

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 11-09-2009 00:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:14
Een magnetronbuis heeft tenminste een laagspanning nodig voor het verhitten van de gloeidraad. Dit is ergens rond de 5VAC bij een stroom van meedere amperes. Daarnaast is er een DC voeding nodig van ongeveer 4000VDC.
Het uitgangsvermogen van de magnetron buis komt vanuit deze HV voeding. Dus zelfs als er in de voeding een spanningsverdubbelaar zit heeft de trafo dan een secundaire aansluiting van rond de 1400VAC bij een stroom van 0.75-1A.
Daarnaast denk ik dat een magnetron trafo niet geschikt is voor continu gebruik.

Dus koop liever bij Amplimo/Conrad/etc een trafo als je zelf een PSU wilt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jeronimo schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:52:
Een magnetronbuis heeft tenminste een laagspanning nodig voor het verhitten van de gloeidraad. Dit is ergens rond de 5VAC bij een stroom van meedere amperes.
6.3 volt rms, ja.
een secundaire aansluiting van rond de 1400VAC bij een stroom van 0.75-1A.
Geheel correct.

Modbreak: waarschuwingALS JE DOOD WILT MOET JE GAAN KLIEREN MET DE TRAFO UIT JE MAGNETRON

Ik weet effe niet of ik het zo duidelijk gemaakt heb. Blijf van het kreng af. Het is slechte mojo en je wilt er echt geen hapje van. Zo'n hoge spanning uit een lage impedantie levert je een apart soort brandwonden op. Op het punt van contact vormt zich een kanaaltje van gekookt of verkoold vlees wat naar het dichtsbijzijnde bloedvat loopt. Vanaf dat punt verhit de stroom het bloed in je aderen, iets wat snel stolt. Op het punt waar de stroom je lichaam verlaat krijg je een tweede kanaal van gekookt of verkoold vlees.

Omdat de spanning zo hoog is, is een aardlek niet genoeg bescherming. Reken op twee serieuze, uiterst pijnlijke en slecht genezende brandwonden en bid tot je favoriete God dat het daar bij blijft. Voor hetzelfde geld loop je een embolie ergens op. Alles wat er nodig is is een gestold klontje bloed wat ergens in een ader blijft steken. De effecten daarvan kunnen varieeren van een paar weken getintel in een arm tot een enkelzijdige volledige verlamming voor de rest van je leven, afhankelijk van waar de klont blijft steken. Of je stopt met adem halen, dat kan ook.

Afblijven. Geen speelgoed. Slecht voor je. Die stickers vertellen geen onzin.

[ Voor 1% gewijzigd door Sprite_tm op 12-09-2009 09:46 . Reden: Meer duidelijk = meer goed :) --Sprite_tm ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Voeding uit de magnetron is prima bruikbaar, ik heb net nog kip madras gegeten :+

offtopic:
ik vond dit wel kunnen na bovenstaande repliek die duidelijk genoeg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, de boodschap is hier wel duidelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je een trafo wil kan je die beter uit een apparaat halen wat gewoon (intern) op bijv 12V werkt, dan weet je in ieder geval dat je een trafo krijgt met normale secundaire spanningen.

Nog beter is gewoon om zo'n ding nieuw te kopen bij bijv. dickbest.nl of baco-army-goods.nl. Het punt is dat je bij trafo's die je uit een apparaat sloopt, bijna nooit weet wat de eigenschappen (uitgangsspanning, max stroom etc) zijn. Vaak zit er alleen een stickertje op van de quality control ofzo. Koop je er een nieuw dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Jongens... Niemand wakker hier?

Een trafo werkt toch 2 kanten op?
van 230V --> 2300V ==>factor 10.

Dus als je hem andersom aansluit: 230/10 = 23V
1000W / 23V = 43A.

edit: Klopt niet echt

Maar, beste Jism, het is wel duidelijk dat jij eigenlijk helemaal niet met dit soort dingen moet spelen. Ook al is de secundaire spanning maar 23V (of iets in die ordegrootte), dan nog ben je link bezig.
Als je hiermee gaat experimenteren moet je zeker wel een scheidingstrafo gebruiken en de boel goed afzekeren, anders maak je brokken!
Een leek die met een 1000W trafo gaat spelen is een beetje hetzelfde effect als dat je een leek met een grote tractor door een woonwijk gaat rijden. 't is gewoon niet vertrouwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Gwannoes op 11-09-2009 09:09 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 19:56

Part

Helemaal niets.....

Dit is een hele mooie om een zware voeding van te maken:
http://www.baco-army-goods.nl/product_1510.html

Of met deze is het nog wat eenvoudiger (lagere spanning).
Afbeeldingslocatie: http://www.dickbest.nl/webshop/images/uploads/thumbs/thumb_DSCF1420.JPG
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=2042

Of kijk bij de kringloop of ze nog een oude versterker hebben liggen.
Maar gooi dat ding uit de magnetron alsjeblieft bij het oude ijzer.
Gwannoes schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 08:54:

1000W / 23V = 43A.
Zo werkt dat niet.
De stroom is maximaal 0,5A.
0,5A x 230V = 115W
115W / 23V = 5A

[ Voor 28% gewijzigd door Part op 11-09-2009 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1000W / 23V = 43A.

Maar, beste Jism, het is wel duidelijk dat jij eigenlijk helemaal niet met dit soort dingen moet spelen. Ook al is de secundaire spanning maar 23V (of iets in die ordegrootte), dan nog ben je link bezig.
Als je hiermee gaat experimenteren moet je zeker wel een scheidingstrafo gebruiken en de boel goed afzekeren, anders maak je brokken!
Een leek die met een 1000W trafo gaat spelen is een beetje hetzelfde effect als dat je een leek met een grote tractor door een woonwijk gaat rijden. 't is gewoon niet vertrouwd.
Naast het feit dat je er gewoon niet mee moet kloten.

er staat helemaal niet bij of het geheel galvanisch is gescheiden! dus voor dat je het weet heb je 230 op je kloten terwijl je multimeter toch echt 23 volt zegt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

1000W / 23V = 43A.
[...]
Jij bent zelf niet wakker want de primaire (en secundaire) kant is niet gemaakt om zoveel stroom te leveren, dat kan hij dus ook niet.

-edit-

spuit 11...

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

lemming_nl schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:03:
[...]
Jij bent zelf niet wakker want de primaire (en secundaire) kant is niet gemaakt om zoveel stroom te leveren, dat kan hij dus ook niet.

-edit-

spuit 11...
I stand corrected.
Doordat de spanning omlaag getransformeerd word, gaat de stroom door beide wikkelingen omhoog. Daar zijn ze inderdaad waarschijnlijk niet op berekend.

Maar dan kun je dacht ik nog steeds 5A uit de secundaire (oorsprongelijk primaire) wikkeling halen @ ca. 23V = ca. 115W? of ga ik nou weer de fout in?
fish schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:00:
[...]

Naast het feit dat je er gewoon niet mee moet kloten.

er staat helemaal niet bij of het geheel galvanisch is gescheiden! dus voor dat je het weet heb je 230 op je kloten terwijl je multimeter toch echt 23 volt zegt
Daarom heb ik het inderdaad ook over een scheidingstrafo.

[ Voor 73% gewijzigd door Gwannoes op 11-09-2009 09:17 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Een magnetron trafo heeft een 230V ingang, een hoogspannings uitgang ca. 2000V bij ca. 0,5A om de magnetronbuis te voeden en een gloeistroom uitgang van ca. 6V voor de gloeidraad van de magnetron buis.

Een kant van de hoogspannings uitgang ligt meestal direct aan het blikpakket van de trafo. Dit zit intern in de trafo doorverbonden.

Het blikpakket heeft over het algemeen een lasnaad. Ik meen dat die bedoeld is om de inwendige weerstand van de trafo te verhogen.

Allemaal factoren die een magnetron trafo tamelijk ongeschikt maken voor iets anders dan gebruik in een magnetron. Tenzij je heel erg goed weet wat je aan het doen bent, en de gemiddelde tweaker reken ik daar helaas niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Maar even op een hele andere voet - het is nogal zonde om in deze tijd nog trafo's te gaan gebruiken om een voeding mee te maken. Ridicuul inefficient, onhandig instabiel, lomp groot... Why bother? Het is dan een stuk leuker om eens een grotemensenvoeding te maken met een forward of buckconverter.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ssj3gohan schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:13:
Maar even op een hele andere voet - het is nogal zonde om in deze tijd nog trafo's te gaan gebruiken om een voeding mee te maken. Ridicuul inefficient, onhandig instabiel, lomp groot... Why bother? Het is dan een stuk leuker om eens een grotemensenvoeding te maken met een forward of buckconverter.
'A microwave oven converts only part of its electrical input into microwave energy. A typical consumer microwave oven consumes 1100 W of electricity in producing 700 W of microwave power, an efficiency of 64%.'

Je zult erg veel moeite moeten doen om dat te verbeteren met een fornuis, denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als het doel is voedsel te maken (wat - uiteraard - altijd een goed idee is) wel, als het doel is elektriciteit te maken....

nah. Dan word ik iets blijer van 90-95% eigenlijk. Wat prima te halen is met een forward of buckconverter.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 11-09-2009 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

Ik heb met zo'n trafo een keer gespeeld.

Maar ik had de trafo andersom gebruikt. Ik wist dat hij in 220V en uit 2000V gaf.
De boel omgedraaid en op de 2000V uitgang de 220V gezet (wel na een paar ongevaarlijke metingen en testjes).

En toen kreeg ik rond de 20 volt eruit.Of het vermogen kan leveren weet ik niet want ik was toen uitgespeeld.

En de mod heeft gelijk. Wil je dood moet je aan de onbeveiligde 2000v gaan spelen.Weet waar je mee speelt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 19:56

Part

Helemaal niets.....

Gwannoes schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:07:
[...]

I stand corrected.
Doordat de spanning omlaag getransformeerd word, gaat de stroom door beide wikkelingen omhoog. Daar zijn ze inderdaad waarschijnlijk niet op berekend.

Maar dan kun je dacht ik nog steeds 5A uit de secundaire (oorsprongelijk primaire) wikkeling halen @ ca. 23V = ca. 115W? of ga ik nou weer de fout in?

[...]

Daarom heb ik het inderdaad ook over een scheidingstrafo.
In de praktijk zal het nog een stuk minder zijn door de hoge koperverliezen.
Daardoor zal de spanning inzakken bij belasting. Niet echt geschikt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
ssj3gohan schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:13:
Het is geen sinecure om met een SMPS 2kV bij 1KVA te maken hoor. Maar de techniek staat niet stil en er bestaan tegenwoordig inderdaad magnetron ovens die een switched-mode voeding hebben voor de hoogspanning.

Maar ook dat verbeterd niks aan het beperkte rendement van de magnetron buis zelf, die hooguit 65% van de elektrische energie omzet in 2,45GHz rf energie (zoals al door Burne vermeld). Wel is het oven vermogen veel beter regelbaar op deze manier.

De oven wordt er ook veel lichter door, maar dat is hooguit een miniem voordeel in je camper / caravan.

[ Voor 12% gewijzigd door joopv op 11-09-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Heel vaak is het vermogen van die buizen fixed, en wordt het aantal "watt" bepaald door de buis de juiste hoeveelheid tijd aan te zetten (bijv 2 sec aan 3 sec uit 2 sec aan enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je bedoelt een PWM achtig gebeuren?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Boudewijn schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:03:
Je bedoelt een PWM achtig gebeuren?
Niet echt, maar toch wel. Een hele langzame frequentie bedoelt ie. Je hoort dat wel eens als je een magnetron op halve kracht zet. Dan gaat ie 3 sec aan..... eventjes uit.... en weer aan.

En dat is in feite pulsewidth modulation

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 11-09-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

joopv schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:22:
[...]

Het is geen sinecure om met een SMPS 2kV bij 1KVA te maken hoor. Maar de techniek staat niet stil en er bestaan tegenwoordig inderdaad magnetron ovens die een switched-mode voeding hebben voor de hoogspanning.

Maar ook dat verbeterd niks aan het beperkte rendement van de magnetron buis zelf, die hooguit 65% van de elektrische energie omzet in 2,45GHz rf energie (zoals al door Burne vermeld). Wel is het oven vermogen veel beter regelbaar op deze manier.

De oven wordt er ook veel lichter door, maar dat is hooguit een miniem voordeel in je camper / caravan.
Maar er hoeft toch geen 2 kV gemaakt te worden? TS had het over 6 tot 24V. Ideaal om met een simpele smps te maken, als je je systeem maar stabiel trekt met de juiste uitgangscapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ssj3gohan schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:18:
Maar er hoeft toch geen 2 kV gemaakt te worden? TS had het over 6 tot 24V. Ideaal om met een simpele smps te maken, als je je systeem maar stabiel trekt met de juiste uitgangscapaciteit.
Jij haalde SMPS's erbij toen je trafo's 'belachelijk inefficient' noemde. Waarom ontgaat me overigens nog altijd. Kleine trafo's hebben een hoop ontwerp-beperkingen, maar als je ze groter maakt wordt het steeds beter. Een grote trafo heeft een netto-rendement van 99.7% en er is geen enkele denkbare wijze waarop je daar met SMSP's bij in de buurt gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De trafo wel, daarna ga je er diodes achter plaatsen, condensatoren, regelelektronica en ga je de PF uitrekenen. Dan is een SMPS opeens wél efficienter. En we hebben het hier niet over een goed ontworpen trafo, maar op een kostengeoptimaliseerde trafo. Ik ben het met je eens dat voor sommige toepassingen trafo's prima zijn, maar voor gestabiliseerde of geregelde voedingen is het lastig om een efficient ontwerp te maken. En efficientie is in mijn ogen ook gewicht en bulk - een efficiente trafo-gebaseerde oplossing zal niet onder de kg uitkomen, en met een smps kun je in minder dan 100g klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maaarruh gaat de spanning van een trafo niet zwabberen bij te grote\kleine stromen? dat is niet handig in een PC. Regelelectronica gaat vermogen wegstoken, bij die spanningen.

Jism, wat wil je precies met je voeding doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ssj3gohan schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 21:05:
De trafo wel, daarna ga je er diodes achter plaatsen, condensatoren, regelelektronica en ga je de PF uitrekenen.
Geen van allen is relevant voor een magnetron. Daar zitten twee diodes en een condensator in, die samen met de zelfinductie van de trafo een resonante spanningsverdubbelaar vormen. Goedkoop, betrouwbaar en efficient, en daarom doen 'we' het al 40 jaar op precies dezelfde manier.
Ik ben het met je eens dat voor sommige toepassingen trafo's prima zijn
En een magnetron is een prima voorbeeld van een uitstekende toepassing van trafo's.

Het is niet anders als met een spaarlamp op je toilet. Het lijkt een goed idee totdat je je realiseert dat het licht op het toilet iedere dag langer brandt dan de magnetron aanstaat. Voor € 64.95 verkoopt deBlock je een Sharp van 800W. Dat ding met een peperdure en complexe SMPS uitrusten kost stapels geld. De voordelen zijn te verwaarlozen en de meerprijs is een stuk hoger dan het energieverbruik wat je er mee uit zou kunnen sparen.

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 11-09-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maarrrrrr.... ik begrijp je punt helemaal, en je hebt gelijk. Maar de TS wil geen magnetron bouwen, maar een regelbare voeding. En dan is een trafo opeens een slechter idee dan een SMPS.

Jism, ga je nu wel of niet nog iets doen met uiterst veilige magnetrononderdelen? Ik ken je eigenlijk alleen uit de HK, hoeveel weet je van elektronica? Voor sommige specifieke doelen kun je namelijk prima een ruwe trafo gebruiken, zoals TECs en fans. Trafo's uit overheadprojectoren zijn uiterst geschikt, daar komt 12 of 24V uit (soort van) en die kunnen tegen kortsluiting. En ze kunnen typisch tussen 300 en 1200 VA leveren. Ik heb er twee liggen, inclusief lampjes, en het zijn geweldige licht- en warmtebronnen voor in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja als je TECs en fans wil voeden:

http://www.baco-army-goods.nl/product_1343.html

55A @ 26V. 2 TECs in serie en klaar.

Als je minder megalomaan (;) ) bent :
http://www.baco-army-goods.nl/product_1465.html

Topicstarter
ssj3gohan schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:28:

Jism, ga je nu wel of niet nog iets doen met uiterst veilige magnetrononderdelen?
Wat denk je zelf ... :P

Ik had gedacht dat zo'n transformator enigzins bruikbaar was, maar na het lezen van documentatie, meerdere postings in dit topic enz laat ik dat wel uit mijn hoofd. Ik heb geen Fan of Tec wat op 2KV functioneert. Ik ga ook niet het 15V uitgang uit die transformator gebruiken, met het risico op 2KV onbelast enz.
Hoeveel weet je van elektronica?
Laat ik het erop houden dat ik vroeger heel deed met electronica, vooral met zelfbouw PSU's voor 27mc's enzo. Echt een studie voor gevolgd hebben, nee. Maar ik weet als geen ander dat je uit de buurt van iets wat 2KV genereert, moet blijven.

@Hierboven, dank voor de tip.
Pagina: 1