Hallo allen
Ik zit met een simpel en waarschijnlijk stom probleem. (eigenlijk 2)
Voor de website van een vereniging ben ik aan de gang om een verjaardags kalender ala " hyves" te maken.
De geboortedatums staan in mysql date cellen met de opmaak yyyy-mm-dd.
Nu wil ik laten zien wie er vandaag en de aankomende dagen jarig zijn.
Ik haal met de date functie van Php de datum van vandaag, van gister en die van 7 dagen geleden op zie:
Vervolgens wil ik de jarigen van vandaag uit de database halen:
en die van morgen-week verder:
Het probleem is dat hij (logisch) ook het geboortejaar gebruikt waardoor iedereen alleen jarig is op zn geboortedatum.
Het 2e probleem is dat hij de BETWEEN van het 2e stukje niet wil pakken. Hierbij geeft hij hoe gek ik de datums ook maak, helemaal niets weer.
Mijn vraag is dan hoe ik de jaartallen niet kan laten meerekenen (excluden?) en vanwaar de between compleet niets weergeeft?
Ik verwacht geen kantenklare antwoorden maar ik weet niet meer of ik wel de goede denkwijze gebruik om het voor elkaar te krijgen.
Google, Php.net ik heb vanalles geprobeerd.
Ik hoop dat iemand me de goede weg in kan schoppen!
Ik zit met een simpel en waarschijnlijk stom probleem. (eigenlijk 2)
Voor de website van een vereniging ben ik aan de gang om een verjaardags kalender ala " hyves" te maken.
De geboortedatums staan in mysql date cellen met de opmaak yyyy-mm-dd.
Nu wil ik laten zien wie er vandaag en de aankomende dagen jarig zijn.
Ik haal met de date functie van Php de datum van vandaag, van gister en die van 7 dagen geleden op zie:
code:
1
2
3
| $datum_vandaag = date("Y-m-d"); $datum_morgen = date("Y-m-d", strtotime("+1 days")); $datum_volgendeweek = date("Y-m-d", strtotime("+7 days")); |
Vervolgens wil ik de jarigen van vandaag uit de database halen:
code:
1
| $select = "SELECT * FROM verjaardagen WHERE `datum` ='$datum_vandaag' "; |
en die van morgen-week verder:
code:
1
2
| $select = "SELECT * FROM verjaardagen WHERE `datum` BETWEEN '$datum_morgen' AND '$datum_volgendeweek' "; |
Het probleem is dat hij (logisch) ook het geboortejaar gebruikt waardoor iedereen alleen jarig is op zn geboortedatum.
Het 2e probleem is dat hij de BETWEEN van het 2e stukje niet wil pakken. Hierbij geeft hij hoe gek ik de datums ook maak, helemaal niets weer.
Mijn vraag is dan hoe ik de jaartallen niet kan laten meerekenen (excluden?) en vanwaar de between compleet niets weergeeft?
Ik verwacht geen kantenklare antwoorden maar ik weet niet meer of ik wel de goede denkwijze gebruik om het voor elkaar te krijgen.
Google, Php.net ik heb vanalles geprobeerd.
Ik hoop dat iemand me de goede weg in kan schoppen!