Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 10:34
Hallo,

Ik ben net begonnen met mijn stage voor 2e jaar niveau 4MBO bol ict beheer. Hiervoor krijg ik geen vergoeding

Ik heb van de school een stage bedrijf toegewezen gekregen en ik vind het een leuk bedrijf.

Bij dit bedrijf loop ik officieel mee met de netwerkafdeling, maar als het druk is moet ik meehelpen met de technische dienst, dit houdt in het repareren van pc systemen, dit heb ik nu al 3 dagen achter elkaar moeten doen.

Aangezien ik erg veel ervaring heb met het repareren van systemen kan ik dit goed en zelfstandig doen.

Wat ik nu het jammere vind is dat ik bijvoorbeeld 2 uur aan een computer werk dat het bedrijf hier 140 euro voor krijgt en ik helemaal niks.

Wanneer ik meeloop met de netwerk afdeling heb ik er enigzins begrip voor dat ik geen vergoeding krijg, omdat hun energie in mij steken en ik er van bij leer, maar het repareren is eigenlijk puur werken.

De rest van de mensen uit mijn klas krijgen allemaal een vergoeding van circa 200 euro per maand.

Ik vind dit best wel jammer want een pc waar ik aan gewerkt heb zeggen ze van ja ik zie dat je er lang mee bezig bent geweest, dat kunnen we mooi veel uren tellen.

Ik durf dit eigenlijk niet zo goed aan te kaarten bij het bedrijf.

Wat vinden jullie hiervan, zou ik dit aankaarten bij het bedrijf en hoe zou ik dat dan doen?
Of vinden jullie een stage vergoeding niet op zijn plaats?

Zelf leek het mij wel een plan om dit bijvoorbeeld na een maand ofzo te doen, als ze dan zien dat ik goede inzet etc. heb.

Edit: Ook moet ik er elke dag 15km heenrijden wat mij benzine kost voor mijn scooter.

Graag jullie reacties

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Als je het wil aankaarten doe het nu. Echter had je het waarschijnlijk beter kunnen doen toen je daar voor het eerste gesprek kwam. Het is misschien eng maar vragen hoeveel geld je krijgt is helemaal geen rare vraag.

En ja, ik vind een stage vergoeding wel op zijn plaats voor de goede stagiairs. Het is alleen jammer dat er op MBO 4 aardig wat matig volk rondloopt dat eigenlijk niks zou moeten verwachten. Ik zou een gesprek met je leidinggevende aangaan.

• detim
Brons schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:05:
Als je het wil aankaarten doe het nu. Echter had je het waarschijnlijk beter kunnen doen toen je daar voor het eerste gesprek kwam. Het is misschien eng maar vragen hoeveel geld je krijgt is helemaal geen rare vraag.

En ja, ik vind een stage vergoeding wel op zijn plaats voor de goede stagiairs. Het is alleen jammer dat er op MBO 4 aardig wat matig volk rondloopt dat eigenlijk niks zou moeten verwachten. Ik zou een gesprek met je leidinggevende aangaan.
Ik heb een tijdje na het eerste gesprek een mailtje gestuurd met hoelaat ik moet beginnen etc en of er een stage vergoeding van toepassing is.

Ze zeiden in beginsel is er geen sprake van een stage vergoeding.

Zou het dan nog iets opleveren om dit aan te kaarten, want hun zien nu wel dat ik gewoon het werk uitvoer, en eigenlijk geen hulp nodig heb.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-11 11:22
Je geeft jezelf antwoord !
Jij werkt voor hun, hun verdienen eraan, dus is het niet meer dan netjes met personeel omgaan dan jou netjes loon te geven :)
Gewoon een gok wagen, wat heb je te verliezen ?

gewoon nee.

• detim
SanderPS3 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:14:
Jij werkt voor hun, hun verdienen eraan, dus is het niet meer dan netjes met personeel omgaan dan jou netjes loon te geven :)
Ik ben bang dat ze misschien een beetje gaan denken dat ik op geld uit ben ofzo. Of dat ze ergens moeilijk om gaan doen.
Ik kan het niet permitteren mijn stage plaats kwijt te raken.

• Brons

Brons

Fail!

Precies, het aankaarten kan nooit kwaad. Je zou op internet kunnen zoeken naar salarisverhoging strategieën, deze manieren om meer geld te vragen werken waarschijnlijk ook in jouw situatie.

But don't get your hopes up. Ze hebben geen enkele verplichting om je wat te geven, tenzij het in de CAO staat.
detim schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:18:
[...]

Ik ben bang dat ze misschien een beetje gaan denken dat ik op geld uit ben ofzo. Of dat ze ergens moeilijk om gaan doen.
Ik kan het niet permitteren mijn stage plaats kwijt te raken.
Als je leidinggevende professioneel is gaat hij je niet ontslaan omdat je graag een vergoeding wil hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door Brons op 10-09-2009 19:20 ]

Verwijderd

Je krijgt er een stukje toepasbare kennis voor terug en daar is toch om te doen hoop ik aangezien je op school zit. Geef wel toe dat een kleine stagevergoeding ook goodwill kweekt om er later aan de slag te gaan.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je kan in iedergeval vragen of zij doen aan reiskostenvergoeding, dan heb je iig al wat. (of ze zeggen dat je voortaan dan maar met de fiets moet komen :P - zo'n bedrijf heb ik toen gezeten). Soms krijg je achteraf leuk centje, soms gewoon met loon mee.. onze stagiairs geven we altijd achteraf (het is 'maar' 10 weken) een leuk centje mee.

Einde van de rit, ze zijn het niet verplicht. En zeker bij de wat 'krappere' markten is het natuurlijk een gratis kracht waar ze nog aan verdienen ook :P Maar zeg je er wat over, is het enkel in het kader van je opleiding :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• detim
Ik was vergeten te vermelden dat het om een stage gaat van een half jaar.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dit wordt steeds meer standaard op het MBO, ik mag me echt in de handjes wrijven dat ik destijds, en dan heb ik het over zes tot vier jaar geleden, 500 euro bruto per maand kreeg.

Jezelf af laten beulen zonder betaling is geen stage, wat leer je ervan? En hoe ga je het verantwoorden naar je opleiding? Zet je in je verslag dat je 40 uur per week hardware hebt vervangen? Ik snap best dat je je stageplek niet kwijt wil, maar wat als je over een half jaar terug komt op school en je stage wordt afgekeurd... hoewel ik durf te betwijfelen of er op het MBO tegenwoordig überhaupt nog wordt gekeken naar wat je kan. Je zit er vier jaar, schuift vier jaar geld naar ze toe, en krijgt een diploma.

[ Voor 38% gewijzigd door CodeCaster op 10-09-2009 19:38 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou me eerder richten op het werk zelf: werk waar je wat van leert in plaats van waar je geld mee verdient.

Daarom is het kwalijk dat je ingezet als vliegende keep om PC's te repareren. Dat zou ik aankaarten.

Verwijderd

CodeCaster schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:34:
Dit wordt steeds meer standaard op het MBO, ik mag me echt in de handjes wrijven dat ik destijds, en dan heb ik het over zes tot vier jaar geleden, 500 euro bruto per maand kreeg.

Jezelf af laten beulen zonder betaling is geen stage, wat leer je ervan? En hoe ga je het verantwoorden naar je opleiding? Zet je in je verslag dat je 40 uur per week hardware hebt vervangen? Ik snap best dat je je stageplek niet kwijt wil, maar wat als je over een half jaar terug koe omt op school en je stage wordt afgekeurd... hoewel ik durf te betwijfelen of er op het MBO tegenwoordig überhaupt nog wordt gekeken naar wat je kan. Je zit er vier jaar, schuift vier jaar geld naar ze toe, en krijgt een diploma.
Ook zes tot vier jaar geleden was het al gewoon dat stagiaires niets kregen. Het hangt gewoon af wat voor bedrijf je hebt. En hoe gewillig ze zijn om een bijdrage te geven. MBO'ers worden gewoon over het algemeen uitgebuit. :r

@TS: Zorg er voor dat je op z,n minst reiskosten vergoeding verdient. Het gaat immer twee kanten op.
Ook zij verdiennen grof geld aan jou.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 20:02 ]

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
M'n ouwe stagebaas zei tegen ons "You work here because you want to" Maw jij wilt hier werken van mij hoeft het niet. Ik vind het altijd vergezocht om dat een stagist recht op een vergoeding heeft. Natuurlijk wordt aan een stagist verdient en mag hij de klote klusjes doen aan de andere kant steek je daar ook aardig wat kennis maar nog belangerijker kennissen op. Het is je voetje binnen de practische wereld voor een toekomstige baan wat je veel meer kan opbrengen dan een paar honderd euro tijdens je stage.

[ Voor 8% gewijzigd door n4m3l355 op 10-09-2009 21:01 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

n4m3l355 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:59:
M'n ouwe stagebaas zei tegen ons "You work here because you want to" Maw jij wilt hier werken van mij hoeft het niet. Ik vind het altijd vergezocht om dat een stagist recht op een vergoeding heeft. Natuurlijk wordt aan een stagist verdient en mag hij de klote klusjes doen aan de andere kant steek je daar ook aardig wat kennis maar nog belangerijker kennissen op. Het is je voetje binnen de practische wereld voor een toekomstige baan wat je veel meer kan opbrengen dan een paar honderd euro tijdens je stage.
Natuurlijk kan een stagebedrijf of -begeleider de instelling hebben van "voor jou tien anderen", maar de stagiair heeft dat net zo goed.

Een MBO'er wordt wel voor iets meer opgeleid dan PC's in elkaar schroeven, daar heb je geen opleiding voor nodig. Als een stagiair al dan niet tijdelijk als productiemedewerker wordt misbruikt dient deze daar een vergoeding voor te krijgen. Als hij nou aan z'n eigen opdracht zou zitten te werken zonder dat het bedrijf daar wat aan heeft dan is dat tot daar aan toe, maar kom op... PC's repareren leerzaam? De eerste drie gevallen ja, daarna weet je hoe je hardware moet vervangen en een OS reïnstalleren.

• n4m3l355
CodeCaster schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:11:
Als een stagiair al dan niet tijdelijk als productiemedewerker wordt misbruikt dient deze daar een vergoeding voor te krijgen.
Want? Zoals ik aangaf het is een eigen keuze om ergens stage te lopen en zoals ik ook aangaf stagisten worden nou eenmaal misbruikt van hoog tot laag om simpel werk te doen. Zo heb ik een Msc studente 2 maanden lang boompjes zien maken voor maquettes. Na 3 boompjes kon ze het ook... Echter nu geniet ze wel een hele mooie werkplaats dankzij de mensen die ze oa daar heeft leren kennen.
Als hij nou aan z'n eigen opdracht zou zitten te werken zonder dat het bedrijf daar wat aan heeft dan is dat tot daar aan toe, maar kom op... PC's repareren leerzaam? De eerste drie gevallen ja, daarna weet je hoe je hardware moet vervangen en een OS reïnstalleren.
Wat verwacht je als student daar te leren in een computer winkel? Laten we eerlijk zijn het is inderdaad niet het meest uitdagende wat daar gebeurd maar omgekeerd wordt er qua niveau ook niet het meest bijzondere verwacht ... Als het je niet zint sluit je stageplaats niet aan en dien je elders een betere stageplaats uit te kiezen. Echter wederom de kans dat je misbruikt wordt is reeel en een betaling verre van.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vaak kun je kiezen tussen slecht en heel slecht, dus het maakt zelden uit waar je terechtkomt. Het is leuk dat de studente die jij kent door het uitvoeren van baggerwerk hogerop is gekomen, maar dat heb ik in mijn omgeving nooit meegemaakt. Voor het opdoen van connecties heb je toch echt een bedrijf met goede connecties nodig, en de lokale computerwinkel is dat niet.

Wat je er kan leren? Mensen te woord staan, mensen adviseren. Daarvoor loop je in een winkel en niet in een magazijn.

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Het wordt hier een beetje uit zijn verband getrokken misschien.. Wat TS vraagt is niet of hij een stagevergoeding kan krijgen, maar een uurloon voor de reparaties die hij uitvoert en die niet inherent zijn aan zijn stageopdracht.
Temeer omdat het bedrijf op die manier (veel) geld aan hem verdient.

Is tijdens de gesprekken afgesproken dat er dit soort reparaties tussen kunnen komen? En is daarbij afgesproken hoeveel tijd die van je stagetijd mogen kosten? Gaat de tijd die je in reparaties stopt ten koste van je eigenlijke stagetijd?
Je stagebegeleider heeft gezegd dat er 'in beginsel' geen vergoeding is - dit laat imho ruimte over voor uitzonderingen.

Het is natuurlijk moeilijk om dit ter sprake te brengen. Je zegt dat je net begonnen bent - wat is 'net'? Een dag of 3? Een week of 2? Hoe goed klik je met je begeleider? Je kunt in een tussentijdse evaluatie (ik had ze op het hbo wekelijks, weet niet hoe dat bij jou zit) eens een balletje opgooien, in de trant van of ze het fijn vinden dat je op het gebied van reparaties zo zelfstandig bent. Of zo, ik weet er weinig van helaas. Als reparaties structureel deel van je werkzaamheden gaan uitmaken zou ik zeker een balletje opgooien, desnoods geven ze je specifiek voor die werkzaamheden een 0-urencontract. En anders is er altijd nog wel een onkostenvergoeding te regelen - ik zou de cao er eens op na kijken :)
Vooralsnog zou ik in elk geval op alle vlakken gewoon je keiharde best doen, goodwill tonen is het beste middel :)

En natuurlijk heel veel succes toegewenst op je stage!

[ Voor 3% gewijzigd door Ranewen op 10-09-2009 23:16 ]

If you can't write, there is nothing left.

Verwijderd

Dat het jou benzine kost om op je stage te komen is volgens mij geen argument wat overeind blijft staan.. Je zit op het MBO, dus heb je ook een OV lijkt me.. Daarbij zou je ook reistijd/geld kwijt zijn als je naar school zou moeten ipv naar je stageplaats..

Met betrekking tot het uurloon/vergoeding voor reparaties.. Dit lijkt me vrij redelijk om aan te kaarten.. Als je een stage hebt van een half jaar, kun je dat soort dingen het beste zo snel mogelijk uitpraten.. Eventueel kun je ook vragen hoe het zit met een vast bedrag als stagevergoeding, anders heb je ook best kans dat ze jou niet meer inzetten op het repareren..

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Roenie schreef op donderdag 10 september 2009 @ 19:38:
Ik zou me eerder richten op het werk zelf: werk waar je wat van leert in plaats van waar je geld mee verdient.

Daarom is het kwalijk dat je ingezet als vliegende keep om PC's te repareren. Dat zou ik aankaarten.
Bingo. Dat lijkt me ook de essentie.

Je kunt beter aankaarten dat je op de afdeling wil meelopen waar je voor ingezet wordt. En dat je er geen probleem mee hebt om even heel kort bij de springen bij reparatie en assemblage. En dat als het daar zo druk is, je dat ook best als weekendbaantje of avondwerk wil doen (betaald). Maar dat daar je stage niet voor is en dat je hem ook niet op die manier wil invullen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 10:30
Loon als in (reis)vergoeding neem ik aan? Het bedrijf kan namelijk ook heel snel de rollen omdraaien door te zeggen dat je hun corebusiness vertraagt door aanwezigheid en behoefte aan uitleg ;) (het tijds investerings verhaaltje)

offtopic:
LinuX-TUX mag zich kennelijk gelukkig prijzen met 3 stages en duaal studeren met bijna normale lonen :$

Stages:
Logica: Vergoeding a 280,- euro
Atos: Vergoeding 1200,- euro*
Terminal bedrijf: Vergoeding 680,- euro
Duaal:
!Bien: Salaris 1900,- euro

*omstandigheden: Buitenland tijdens evenementen, dus alles is duur en je denkt dat je veel cashed, maar betaald ook net zo hard weer 8 euro voor een biertje etc.

Misschien iets te maken met een te grote muil of blufpoker :+

Verder is het wat Cyberpope zegt, houd het strikt voor jezelf, je bent er gekomen voor een bepaald doel en veelal worden studenten misbruikt voor kruimeltjes, waar andere personen te duur voor zijn om het op te lossen. Dus mag jij PC's gaan fixen terwijl je daar kwam voor iets anders. Gebruik hun eigen regelgeving/contract tegen hen en speel het strikt. Mochten ze dan gaan mekkeren, dan kan het je evaluatie op school niet negatief beinvloeden. Positieve extra's daarentegen zijn ze wel gevoelig voor bij beoordelingen op scholen.

PS: Wat ik kreeg voor m'n duaal stage ging tegen me werken. Je gaat presteren naar wat je verdient en vreet zoveel energie dat je je school er langzaam aan onderdoor laat gaan. Kostte kracht om daar m'n ontslag in te dienen, maar was uiteindelijk wel beter. Is niet van 'kijk mij eens patsen', maar meer in de trend van 'hoge vergoedingen/lonen zijn ook niet alles'. Hoewel menigeen hier waarschijnlijk er anders over denkt en dadelijk zal gaan schreeuwen met 'luxeprobleem' :+

PPS: Was het geen optie om ZELF een bedrijf te zoeken/te solliciteren? Vind het zo vreemd dat tegenwoordig scholen hun leerlingen zo erop uit sturen. Solliciteren is voor mij namelijk ook een essentieel iets wat je je eigen moet maken dacht ik zo -O-

[ Voor 5% gewijzigd door LinuX-TUX op 11-09-2009 10:04 ]

• Brons

Brons

Fail!

LinuX-TUX schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:57:
PPS: Was het geen optie om ZELF een bedrijf te zoeken/te solliciteren? Vind het zo vreemd dat tegenwoordig scholen hun leerlingen zo erop uit sturen. Solliciteren is voor mij namelijk ook een essentieel iets wat je je eigen moet maken dacht ik zo -O-
Ja, dit vind ik ook belangrijk. Echter mag je naar mijn mening als MBO'er ondersteuning verwachten van je school. Er zullen bar weinig bedrijven zijn die zelf op zoek zijn naar MBO stagiairs. Ideaal zou het zijn als je school een lijst van bedrijven zou geven met potentiële bedrijven, die wel zitten te wachten op stagiairs. Maar volgens mij doen aardig wat ROC's dit al.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Mijn tip is dat je je vaste begeleider van school even hetzelfde moet mailen. Die hoort jouw te ondersteunen en kan je ook helpen als je een wat moeilijker iets neer wil leggen bij de baas. Daar zijn ze voor , daarvoor betaal je schoolgeld! Aan de andere kant is er volgens mij nog nooit een stagair ergens opgegeten toen die aan zijn baas gewoon losjes tijdens de lunch/koffie een kwestie zoals vergoeding/congressen oid aanstipte. Heck, die mensen komen ook niet voor niets hun bed uit!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:39
swtimmer schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:51:
Mijn tip is dat je je vaste begeleider van school even hetzelfde moet mailen. Die hoort jouw te ondersteunen en kan je ook helpen als je een wat moeilijker iets neer wil leggen bij de baas. Daar zijn ze voor , daarvoor betaal je schoolgeld! Aan de andere kant is er volgens mij nog nooit een stagair ergens opgegeten toen die aan zijn baas gewoon losjes tijdens de lunch/koffie een kwestie zoals vergoeding/congressen oid aanstipte. Heck, die mensen komen ook niet voor niets hun bed uit!
En wat doen die school figuren :? Die laten eventuele stage vergoedingen overmaken naar de school :P
Gewoon zelf wat regelen met je werkgever / stagebedrijf.

Je bent wel een beetje laat, normaal gesproken komt dit tijdens de "intake gesprekken" aan de orde.

Wij hebben hier permanent zo'n 2 a 3 stagaires lopen, en ze krijgen allemaal enige vorm van vergoeding.

Niemand hoeft hier voor de kat z'n viool aan het werk.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 11-09-2009 15:58 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:00
Ergens is het natuurlijk een beetje onzinnig om te zeggen dat je geen vergoeding krijgt.
Het is beter om te zeggen dat je geen financiele vergoeding krijgt aangezien je weldegelijk een vergoeding krijgt maar dan in de vorm van oa werkervaring.
Als we er voor het gemak even van uitgaan dat bedrijven op een fatsoenlijke manier omgaan met stagiaires is het nog maar de vraag of er uberhaupt verdient wordt aan een stagiair.
Het begeleiden, gesprekken voeren met mensen van school ed kost tijd en dus ook geld.
Bij ons op de afdeling loopt er ook regelmatig een stagiair rond en het fatsoenlijk begeleiden gaat veel tijd in zitten.
Het zou dan ook zo maar kunnen dat een stagiair meer geld kost dan dat hij/zij uiteindelijk oplevert voor het bedrijf.

Zelf heb ik overigens in het verleden de luxe gehad dat de MTS waar ik destijds op zat absoluut niet accepteerde als een stagiair misbruikt werd voor productie werkzaamheden.
Zodra men daar lucht van kreeg was het per direct einde verhaal voor het bewuste bedrijf en de mogelijkheid om stagiaires te krijgen.
Leren was het hoofddoel van het stagejaar en vanuit de school werd er veel aan gedaan om er voor te zorgen dat het ook daadwerkelijk zo was.

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 12-09-2009 13:23 . Reden: Typo ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bij mijn ROC moesten we via de site van ecabo op zoek naar geschikte stagebedrijven. Vervolgens hebben we zelf sollicitatiebrieven de deur uit moeten doen. Kortom: niks je krijgt een stageplek vanuit je school aangeboden. Heb op het MBO / BOL 4 opleiding twee stages gedaan. Een van 3 maand en een van 6 maand. Beide keren ontving ik gewoon stagevergoeding. Ik kwam daarentegen tijdens mijn sollicitatiegesprekken ook bij tig bedrijven die van te voren al zeiden: "En over stagevergoeding moet ik je dit alvast laten weten. Daar doen we hier niet aan. Je mag blij wezen dat je bij ons je stage kunt volgen"

Tijdens mijn eerste stage werd me medegedeeld dat de stagevergoeding 150 euro per maand zou inhouden. Na twee weken, de derde week zeg maar, op maandag kwam ik op tijd aan op mijn stageplek. De eigenaar/baas van het bedrijf zei meteen bij binnenkomst of ik mee kon komen. Gesprek gehad waaruit naar voren kwam dat ze juist blij waren dat ik alles zo goed oppakte en goed door werkte. Resultaat? Van 150 stagevergoeding per maand ging ik naar 250 euro per maand. :)

Maar goed, even los van dit alles. Stel je zou 250 euro per maand krijgen. Je werkt 40 uur in de week, 160 uur per maand. 250 / 160 = 1,56 euro per uur grofweg. Zelfs het wettelijk minimum jeugdloon is nog hoger. Ergo: bedrijven verdienen alleen maar aan stagiaires. Mijn eindstage liep ik bij de gemeente. Die hadden een standaard regeling met stagevergoeding. Als je langer dan 3 maanden stage loopt bij de gemeente krijg je hoe dan ook 250 euro als stagevergoeding. Nu heb ik een half jaar na mijn eindstage al daar er ditmaal in de afgelopen zomervakantie er als vakantiekracht gewerkt. En hoppa, je krijgt het wettelijk minimum jeugdloon uitgekeerd. Voor exact hetzelfde werk! Ik deed tijdens mijn vakantiewerk niets anders dan wat ik deed tijdens mijn stage.

Dus tja.. stagiaires daar heben bedrijven goedkope arbeidskrachten aan. Je doet het meest simpele spul zodat ze geen duurder betaalde vaste kracht daar voor hoeven in te zetten. En als ze het goed spelen krijg je nog geeneens stagevergoeding ook. Ik zou als ik jou was het gewoon aan kaarten. Hoe je dat het beste kunt doen weet alleen jij. Immers, jij weet hoe je leidinggevende het beste kunt benaderen en hoe diegene is. Nee heb je, ja kan je krijgen. Wie weet krijg je ook meteen te horen welke mening zij zijn toegedaan over jouw afgeleverde werk tot nu toe. Zo niet, vraag er gewoon om. En als ze dan zeggen dat ze tevreden met jou als staigiare zijn, hup door naar de vraag of stagevergoeding er niet in zit voor jezelf. De brutalen hebben de halve wereld zegt men toch? Gewoon doen!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Joosie200 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 14:14:

Dus tja.. stagiaires daar heben bedrijven goedkope arbeidskrachten aan. Je doet het meest simpele spul zodat ze geen duurder betaalde vaste kracht daar voor hoeven in te zetten. En als ze het goed spelen krijg je nog geeneens stagevergoeding ook. Ik zou als ik jou was het gewoon aan kaarten. Hoe je dat het beste kunt doen weet alleen jij. Immers, jij weet hoe je leidinggevende het beste kunt benaderen en hoe diegene is. Nee heb je, ja kan je krijgen. Wie weet krijg je ook meteen te horen welke mening zij zijn toegedaan over jouw afgeleverde werk tot nu toe. Zo niet, vraag er gewoon om. En als ze dan zeggen dat ze tevreden met jou als staigiare zijn, hup door naar de vraag of stagevergoeding er niet in zit voor jezelf. De brutalen hebben de halve wereld zegt men toch? Gewoon doen!
Niet zo kortzichtig... In al mijn 5 (ja 5) projecten waarvan ik enkele bij bedrijven, uni's, instituten en ziekenhuizen heb gelopen heb ik overal iets geld gekregen. Toch durf ik te wedden dat ik nooit een enkele cent heb opgeleverd. Ja in indirecte kennis die ik terug heb gestopt in organisaties of afdelingen. Maar ja ik heb dan ook altijd direct aangegeven dat ik 0,0 aan productie werk zou gaan doen, gelukkig heeft niemand dat ook ooit geprobeerd. Je moet je ook niet krom staren op je vergoeding, die paar honderd euro is zo weinig dat het leuk is om te krijgen maar niet noodzakelijk. Ik denk zelfs dat als je helemaal niets krijgt je veel makkelijker kan zeggen dat je geen productie wil doen dan wanneer ze je 1000+ euro mee zouden geven.

Stages zijn voor ervaring. Met het kiezen van de juiste plekken ontmoet je interessante personen die je later (en hun jou ook) kunnen bellen/emailen met dingen. Je kan je naam verspreiden en je hebt een betere start positie als je gaat zoeken voor werk als je een beetje slim aanpapt met de juiste mensen.

Lopen er trouwens geen andere stagaires bij het bedrijf? Of mensen die er eerder hebben gelopen? Wie weet krijg je wel een leuke bonus mee op je laatste dag!

• n4m3l355
Imo is de gedachte dat stagisten geld opbrengen zwaar overschat. In deze situatie waar een MBO'er een werkplek kiest waar een ongeschoolde blijkbaar ook nog terecht kon misschien ... Echter vaak zat dien je ze veel te begeleiden en hetgeen wat ze doen kun je ook nog weinig mee simpel doordat ze nog te weinig kennis van zaken hebben en dat ze bekend dienen te worden met de werkplaats. Wij laten ze vaker dan ook oude projecten recyclen enerzijds omdat de fouten dan geen geld kosten en anderzijds omdat we weten hoe ze verliepen. Deze zullen dan ook nooit geld opbregen echter we hopen wel dat ze op termijn geinteresseerd zijn om een traineeship te volgen (dan blijven ze vaak nog steeds geld kosten overigens). Zodoende zit je als werkgever in een positie waar je op voorhand schoolverlaters kunt selecteren.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

n4m3l355 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 19:14:
Imo is de gedachte dat stagisten geld opbrengen zwaar overschat. In deze situatie waar een MBO'er een werkplek kiest waar een ongeschoolde blijkbaar ook nog terecht kon misschien ... Echter vaak zat dien je ze veel te begeleiden en hetgeen wat ze doen kun je ook nog weinig mee simpel doordat ze nog te weinig kennis van zaken hebben en dat ze bekend dienen te worden met de werkplaats.
Inwerken bedoel je? Dat moet je bij een betaalde fulltimer in dezelfde functie toch ook, dat is een investering die zichzelf terugverdient.
Wij laten ze vaker dan ook oude projecten recyclen enerzijds omdat de fouten dan geen geld kosten en anderzijds omdat we weten hoe ze verliepen. Deze zullen dan ook nooit geld opbregen echter we hopen wel dat ze op termijn geinteresseerd zijn om een traineeship te volgen (dan blijven ze vaak nog steeds geld kosten overigens). Zodoende zit je als werkgever in een positie waar je op voorhand schoolverlaters kunt selecteren.
En dan heb je dus personeel dat is ingewerkt, zonder dat het je loon heeft gekost.

Trouwens, een stagiair heet gewoon een stagiair, stagist is Engels.
Stages zijn voor ervaring.
Ja, en geld is voor een student een noodzaak. Nu zal het op het MBO wel loslopen, maar ik ga niet onbetaald stage lopen op het HBO. Ik heb een kamer, een zorgverzekering, een mobieletelefoonabonnement en af en toe ook wel eens honger of dorst, dus gewoon geld nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 12-09-2009 19:27 ]

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:00
CodeCaster schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 19:24:
[...]

Inwerken bedoel je? Dat moet je bij een betaalde fulltimer in dezelfde functie toch ook, dat is een investering die zichzelf terugverdient.
Sinds wanneer zijn fulltimers slechts een periode van drie tot zes maanden in dienst ?
Beetje vreemde vergelijking imho.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou die hele geld-discussie achterwege laten. Als je geld voor je stage had willen hebben had je gewoon van te voren afspraken moeten maken of een bedrijf moeten kiezen waar ze wel aan vergoedingen doen. Daar moet je imo niet achteraf nog mee aankomen. Het doel van je stage is leren, dus blijf bij ze doordrammen dat je iets anders wilt doen dan pc's fixen.

Verwijderd

In plaats van vragen om een stage-vergoeding, zou ik eerder met je begeleider gaan praten over de inhoud van je stage. Het is niet nuttig om PC's te gaan rerpareren, als je dat al heel goed en zelfstandig kunt. Stage doe je om te leren en dat er af en toe ook wat simpele klussen voorbij komen hoort erbij. Maar 3 dagen achter elkaar PC'tjes repareren valt niet onder "af en toe een simpel klusje".

Als je bij ons stage zou lopen, zou je ook geen stagevergoeding krijgen. Wij stoppen tijd en moeite in jouw opleiding en verwachten daar alleen maar "af en toe een simpel klusje" voor terug. (Voor PC's repareren bellen wel Dell of HP wel, die sturen wel een mannetje.) Een reiskostenvergoeding zou misschien nog over te praten zijn en een VVV-bon als bedankje komt er ook wel. Meer zit er gewoon niet in voor een MBO-stage. Zodra je na je MBO verder gaat leren en een HBO-stage gaat zoeken, dan komt daar verandering in. Niet dat je dan ineens een fantastische beloning gaat krijgen, maar je krijgt in ieder geval "iets". En dat komt, omdat van een HBO-er meer zelfstandigheid, kennis en inzicht verwacht mag worden. Een HBO-stagiair kost ons ook, qua begeleiding, minder tijd en levert meer op.

Die paar euro's nu zijn onbelangrijk. De kennis en vaardigheden zijn veel waardevoller.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Joosie200 schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 14:14:

Maar goed, even los van dit alles. Stel je zou 250 euro per maand krijgen. Je werkt 40 uur in de week, 160 uur per maand. 250 / 160 = 1,56 euro per uur grofweg. Zelfs het wettelijk minimum jeugdloon is nog hoger. Ergo: bedrijven verdienen alleen maar aan stagiaires. Mijn eindstage liep ik bij de gemeente. Die hadden een standaard regeling met stagevergoeding. Als je langer dan 3 maanden stage loopt bij de gemeente krijg je hoe dan ook 250 euro als stagevergoeding. Nu heb ik een half jaar na mijn eindstage al daar er ditmaal in de afgelopen zomervakantie er als vakantiekracht gewerkt. En hoppa, je krijgt het wettelijk minimum jeugdloon uitgekeerd. Voor exact hetzelfde werk! Ik deed tijdens mijn vakantiewerk niets anders dan wat ik deed tijdens mijn stage.

Ik denk dat jij niet weet hoeveel tijd een stagaire kan kosten. Een werknemer is altijd duurder dan een jongen voor een vakantiebaan. Tuurlijk is dit per bedrijf verschillend, maar houd er rekening mee dat er aardig wat moet geregeld en uitgelegd moet worden voor een stagaire.

Ik ben zelf ook als stagaire begonnen bij een bedrijf waar ik nu steeds werk. Het kan dus twee kanten op. Bij ons geen stagevergoeding maar aan het eind krijg je betaald na mate je inzet.

Dus direct je handje ophouden vind ik wel arrogant. Zoals TS als "werkslaaf" aan het werk wordt gezet zou ik het daar wel over hebben met je leidingevende. Onthoud wel je bent rijker met kennis dan met geld.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
bobsqaud schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 22:56:
[...]

Ik denk dat jij niet weet hoeveel tijd een stagaire kan kosten. Een werknemer is altijd duurder dan een jongen voor een vakantiebaan. Tuurlijk is dit per bedrijf verschillend, maar houd er rekening mee dat er aardig wat moet geregeld en uitgelegd moet worden voor een stagaire.

Ik ben zelf ook als stagaire begonnen bij een bedrijf waar ik nu steeds werk. Het kan dus twee kanten op. Bij ons geen stagevergoeding maar aan het eind krijg je betaald na mate je inzet.

Dus direct je handje ophouden vind ik wel arrogant. Zoals TS als "werkslaaf" aan het werk wordt gezet zou ik het daar wel over hebben met je leidingevende. Onthoud wel je bent rijker met kennis dan met geld.
Heeft niets met arrogant te maken. Tevens doet de TS pas zijn handje ophouden op het moment dat hij werk doet wat niet bepaald onder leerwerk te scharen valt.
Niet meer dan logisch... Ik heb nooit onbetaalde stages gedaan en volgens mij was het vanuit onze school ook een verplichting.

Daarbij merkte ik het altijd dat je werd "misbruikt" voor de standaard klusjes. Dus op het moment dat je klusjes opknapt, kun je die tijd niet besteden aan je afstudeeropdracht. Buiten het fwit dat er grof verdiend kan worden aan die opdracht is het niet meer dan logisch dat er iets tegenover staat. En ja een stagiair kost tijd, maar daarom hoeft een stagiair ook geen 2000 per maand te kosten. Dus niet meer dan logisch dat er iets tegenover staat.

Tenzij je enkel meeloopt en zelf geen werk verzet misschien...

Youtube: DashcamNL

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
bobsqaud schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 22:56:
[...]
Ik denk dat jij niet weet hoeveel tijd een stagaire kan kosten. Houd er rekening mee dat er aardig wat moet geregeld en uitgelegd moet worden voor een stagaire.

Er moeten altijd dingen geregeld worden, ongeacht of je nu als werknemer in dienst treed bij een bedrijf of als stagiaire. Beide moeten worden ingewerkt. En direct je handje ophouden? Bij mijn beide stages stond gewoon in het contract vermeld dat er per maand een stagevergoeding bestond. Dat is dus geen handje ophouden, wel de tegenpartij houden aan het contract.

Tuurlijk draait stage om kennis verwerven in de praktijk. En idd, als je het goed weet te spelen bouw je voor later zo alvast een netwerk op waar je uit kunt putten zodra je echt werk aan het zoeken bent. En het hangt trouwens geheel van de stagiaire af in hoeverre je er tijd aan kwijt bent. Bij mijn eindstage was ik met 2 weken ingewerkt, controleerden ze of alles wat ik deed verliep zoals de procedures verlangen. De rest van de zes maanden werd er naar mij niet omgekeken. Dus echt niet dat voor elke stagiaire elk bedrijf zoveel tijd kwijt is. Dat hangt gewoon af in hoeverre de stagiaire het snel kan oppikken en zich inzet om zijn stage met goed gevolg af te ronden.

Er zullen ongetwijfeld ook veel luie MBO'ers zijn die zoals iedereen op het MBO op stage gestuurd worden. Vervolgens voeren ze niets uit, komen te laat etc etc. En daardoor is dan kennelijk het stereotype MBO-stagiaire neergezet die lui is, op stage moet, niks wil leren etc. Maar lang niet iedereen op het MBO is zo. Doe nu een HBO studie als vervolg op mijn MBO opleiding en grote kans dat ik met mijn enige stage op het HBO (pas op het eind van het 3de jaar :/ ) weer terecht kan bij de gemeente. Maar dan niet langer bij de backoffice burgerzaken maar de juridische afdeling.

Back on topic...
quote: Detim
Wat ik nu het jammere vind is dat ik bijvoorbeeld 2 uur aan een computer werk dat het bedrijf hier 140 euro voor krijgt en ik helemaal niks
Het is logisch dat jij als stagiaire hier niks van terug ziet. Het is een andere zaak wanneer je als werknemer daar in dienst bent. Maar dat ben je niet, je bent stagiaire. Dus stagevergoeding is best op zijn plek, maar dan een vast bedrag en niet van: een uurloon van xx of per gerepareerde computer: xx euro. Je hebt geen contract moeten tekenen? Staat er nergens iets in over vergoedingen? Geen idee hoe groot het bedrijf is, check anders eens de afdeling salaris & administratie. Als ze uberhaupt een regeling hebben m.b.t. vergoedingen kun je er naar vragen. Maar als het net zo'n klein bedrijf is als waar ik mijn 1ste stage vervulde.. Zeg maar 5 tot 10 werknemers en das dat? Dan hangt het gewoon af van de eigenaar van het bedrijf wat ie doet.

Het eerste bedrijf en daar de eigenaar van vertelde namelijk aan mij dat het uitzonderlijk was dat ze het standaard bedrag ophoogden. Heck, na twee maanden had ik nog een gesprek met de eigenaar van het bedrijf en toen vroeg ie gewoon serieus aan mij of ik niet mijn opleiding zou willen stoppen en bij hun in dienst kwam. :) Ik heb hem vriendelijk bedankt voor het aanbod maar dat ik er vanaf zou zien gezien ik mijn opleiding wilde af maken. Daar had hij begrip voor. Dus zo kan het ook gewoon gaan. Dat je gewoon een baan aangeboden krijgt. Elke situatie is anders.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-11 22:37
Stagevergoeding is nou eenmaal een bonus. Als je stage loopt voor het geld kan je beter gewoon gaan werken. Zeker in deze tijd spreekt een vergoeding niet voor zich. Ik heb zelf HBO rechten een half jaar 3 dagen in de week stage gelopen voor 150 euro, waar klasgenoten het voor nop deden. Het is nou eenmaal niet anders, hopelijk heb je nog tijd voor een bijbaan er naast.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Rickky
  • Laatst online: 16-11 11:22
Zit nu zelf ook op MBO ICT. En heb al een preriode van 3 maanden stage achter de rug.
Binnekort komt er weer een periode van 3 maanden stage lopen.

Wat ik niet snap is dat je bij een HBO stage wel vergoeding krijgt en bij een MBO niet. Ook al is een HBO'er (meestal) ouder en zelfstandiger(Lees niet altijd).

Heb zelf ongeveer maar 20 les uren in een week. Wat neerkomt op 2,5 dag. En dan opeens naar 40uur in de week. En elke dag harder werken dan op school. Is toch wel een verandering voor iemand van 17 jaar. En dat ik al mijn werk(Wat ik normaal doordeweeks en s'avonds dee) Niet meer kan doen. En ik dan totaal geen inkomsten meer krijg. Als ik tot 18:00 uur moet werken kan ik niet meer vanaf 17:00 uur beginnen in de supermarkt.

Dan gaan ze bij de schoolinspectie ook nog zeiken dat ik tijdens mijn stage niet meer en langer mag werken. Zodat ik geen rooie cent krijg. En moest mijn reiskosten van mijn scooter ook nog zelf betalen. Dan vind ik persoonlijk een stage vergoeding van 150,- in de maand wel redelijk. Voor iemand van 17 jaar is daar al heel blij mee.

Het is toch ook oneerlijk als iemand die precies dezelfde stage loopt. Maar hij doet HBO, dat hij wel betaald krijgt en ik niet? :? En dan willen ze straks ook nog de studiefinanciering aflassen (En dan zal je zien dat HBO Dat alleen nog krijgt)Waar gaat Nederland heen?

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 12:51
Nou nou, niet zo dramatisch doen ;)

Je zegt het zelf:
Rickky schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:54:Zit nu zelf ook op MBO ICT. En heb al een preriode van 3 maanden stage achter de rug.
Binnekort komt er weer een periode van 3 maanden stage lopen.
Ik neem aan dat die volgende periode van 3 maanden bij een ander bedrijf plaats zal vinden, dus je zou al van tevoren kunnen gaan bespreken met je beoogde stageplaats of er een vorm van vergoeding mogelijk is. Als je rustig en beleefd uitlegt hoe en wat kom je waarschijnlijk heel wat verder

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Rickky schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:54:

Het is toch ook oneerlijk als iemand die precies dezelfde stage loopt. Maar hij doet HBO, dat hij wel betaald krijgt en ik niet? :? En dan willen ze straks ook nog de studiefinanciering aflassen (En dan zal je zien dat HBO Dat alleen nog krijgt)Waar gaat Nederland heen?
Het kan nog extremer. Bij veel uni's krijgen externe mensen (dus studenten van andere universiteiten) wel geld en van eigen uni niet. Dus dan heb je mbo/hbo mensen uit dezelfde stad die vergoeding krijgen en de msc studenten van eigen uni die niets krijgen.

• Rickky
  • Laatst online: 16-11 11:22
Krom is dat een 17 jarige niet meer dan 14 uur mag werken. Stage lopen van 40 uur mag opeens wel? En ook dat het niet betaald word. Die regels snap ik dan weer niet?(Heeft verder niets met de berdijfen zelf te maken maar met de wetten) Een betaalde stage mag, maar moet niet op het MBO.

Ik hoor inderdaad van meerdere dat ze een betaalde stage hebben. Maar dat is vaak wel het geval bij grotere bedrijven. Wanneer je bij een pc-boer gaat stage lopen, is de kans kleiner. Hoewel mij dat werk juist weer leuker lijkt.

Ben nu ook al een beetje aan het zoeken naar een stageplaats. En ook meer aan het kijken bij de grotere bedrijven i.p.v pc-boer om de hoek. Ga dan rustig bij een gesprek eens vragen of er evt. plaats is voor een stagevergoeding. Volgens mij zijn er ook genoeg bedrijven, dat als je niets vraagt hun ook niets zeggen.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 13:06

M14

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:01:
Dat het jou benzine kost om op je stage te komen is volgens mij geen argument wat overeind blijft staan.. Je zit op het MBO, dus heb je ook een OV lijkt me.. Daarbij zou je ook reistijd/geld kwijt zijn als je naar school zou moeten ipv naar je stageplaats..

Met betrekking tot het uurloon/vergoeding voor reparaties.. Dit lijkt me vrij redelijk om aan te kaarten.. Als je een stage hebt van een half jaar, kun je dat soort dingen het beste zo snel mogelijk uitpraten.. Eventueel kun je ook vragen hoe het zit met een vast bedrag als stagevergoeding, anders heb je ook best kans dat ze jou niet meer inzetten op het repareren..
Ben het eens met wat je schrijft over de rijskostenvergoeding. Naar school gaan kost ook benzine. Ga je daar op verder, als je op school zit dan krijg je ook niet betaald (je betaald zelfs). Je bent bij het bedrijf om te leren, dus waarom zou het bedrijf dan verplicht zijn om jou te betalen?

Een argument als 'het bedrijf verdient geld aan de pc's die ik repareer' vind ik niet op gaan. Ten eerste zal een bedrijf altijd aan zn werknemers verdienen. Ten tweede zul je in een bedrijf altijd wel klusjes hebben die niet leuk of onder je niveau zijn. Dit is ook deel van het leerproces.

Overigens denk ik dat je altijd beter zit bij een wat groter bedrijf, dan een zaakje om de hoek. Elke cent wat ze jou meer betalen gaat minder de eigen zak in. Dit kan tot vervelende situatie's leiden. Bij een groter bedrijf heb je dan meestal te maken met een andere werknemer. Dan is er meer kans dat er echt bekeken word wat iemand hoort te verdienen ipv naar de eigen beurs :).

[ Voor 12% gewijzigd door M14 op 16-09-2009 17:23 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1