regelnummers in CSS

Pagina: 1
Acties:

• BcMe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-04 09:51
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om regelnummers in css toe te voegen.
Ik ben op het moment bezig met een site, en ik wil aan de zijkant een grijze balk met daarin regelnummers. De lengte zal in dat geval afhankelijk zijn van de content van die pagina.

Ik zie bij w3 wel het een en ander over counter-increment property. Dit gaat alleen meer over hoofdstuk nummering e.d. :)

Moet ik in dat geval daadwerkelijk elk mogelijk getal in mijn HTML hardcoden? Of is het mogelijk om de CSS een verticale rij met nummers te laten genereren?

Ik heb een hoop gezocht op internet, maar zodra je over regelnummers begint kom je vooral uit bij de CSS-editors. :{

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
ik denk dat dit een prima klus is voor javascript.. daar al naar gekeken? zo moeilijk kan je probleem niet op te lossen zijn daarmee. en als het statisch is (dus de regels veranderen niet bij bijvoorbeeld het resizen van je scherm) zou je het ook serverside kunnen regelen

voor zover ik weet is de counter-increment property nog niet echt wijd ondersteund, dus ik zou me er niet aan wagen..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CSS is in principe voor de opmaak, niet echt voor de inhoud, en nummering valt toch wel een beetje onder inhoud.

Zoals kaesve zegt is dat met javascript vrij makkelijk te doen. Afhankelijk van welke elementen je gebruikt ben je met een paar regeltjes en een paar minuten werk klaar om dat te doen. Hardcoden hoeft in elk geval niet, dus dat scheelt als je het wil gaan onderhouden :)

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

counter-increment word ondersteund door:

- Internet Explorer 8+
- Firefox
- Safari
- Opera
- Chrome

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Good Fella schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:27:
counter-increment word ondersteund door:

- Internet Explorer 8+
- Firefox
- Safari
- Opera
- Chrome
:]
weer wat geleerd, zou ik zeggen. ik ben zelf al een tijdje kwijt wie wat waar hoe en sinds wanneer ondersteunt :Y)

maar dan alsnog zou ik css niet willen gebruiken om mijn content mee aan te passen.. krijg je volgens mij alleen maar problemen van :X

• BcMe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-04 09:51
Bedankt voor de reacties. Ik heb Javascript nog nooit echt gebruikt maar het wordt tijd om dat te leren ;)

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Ik gebruik :after/:before eigenlijk alleen voor quotationmarks en dubbele puntjes in formulieren.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
label:after {
    content:":";
}

Werkt bijvoorbeeld prima in IE8+. Alle andere grote browsers ondersteunen dit ook (de meeste ook de CSS3 variant ::after).
Pagina: 1