ASRock 939N68PV moederbord probleem met fans

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Sgimi
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-08 10:16
Ik heb sinds gisteren een nieuw moederbord in mijn pc gestop, namelijk de ASRock 939N68PV-GLAN. Probleem wat ik nu heb is het volgende: al sinds ik de pc voor het eerst opstartte met het nieuwe moederbord blijven de fans (CPU fan en Chassisfan) op volle toeren draaien. Ook een programma als speedfan heeft geen enkele invloed op het toerental van welke fan dan ook. In de bios worden alle temperaturen op het mobo goed weergegeven naar het schijnt, de proc blijft zo rond de 35 graden schommelen.

In de bios heb ik ook al een aantal settings geprobeerd maar vooralsnog geen succes....

Het enige wat ik kan bedenken is dat de CPU fan een 3 pins aansluiting heeft en er bij een van de opties in de bios (cool and quiet) gemeld wordt dat deze alleen werkt als er een 4 pins fan aangesloten is.

iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je met 3 pins werkt dan kun je de fan niet aansturen dmv PWM. Kijk eens in de bios of je daar de optie hebt om ipv PWM het voltage te gebruiken om de fanspeed te regelen. Heb je deze niet dan zit je met een vaste snelheid van de fan. De beste oplossing die je dan hebt is een weerstandje plaatsen voor de fan, zodat die wat langzamer draait.

• Sgimi
Heeft het gedrag van de CPU fan ook invloed op de chassis fan die wel een 3pins aansluiting heeft op het moederbord?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, die staan los van elkaar.

• Sgimi
Hoe kan het dan dat de chassisfan ook op volle toeren draait?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarschijnlijk omdat die ook niet geregeld wordt, maar gewoon het volledige voltage voor z'n kiezen krijgt.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Check in de handleiding van je moederbord welke fan headers via voltage gestuurd kunnen worden. Meestal kan dit sowieso wel bij de CPU fan header.

• Sgimi
Zijn dit waarden waar ik iets aan heb?

CPU Temperature : 37 C / 98 F
M / B Temperature: 31 C / 87 F
CPU Fan Speed: 5000 RPM
Chassis Fan Speed: N/A
Vcore: 1.532 V
+ 3.30V: 3.129 V
+ 5.00V: 4.877 V
+ 12.00V: 11.741 V

In de handleiding staat verder (uiteraard) helemaal niets over welke fan headers via voltage gestuurd kunnen worden... 8)7 (zie: ftp://europe.asrock.com/manual/939N68PV-GLAN.pdf)

[ Voor 84% gewijzigd door Sgimi op 16-09-2009 09:27 ]

• Sgimi
Update: ik heb inmiddels de cpu fan vervangen door een 4 pins (PWM) cooler. Ook deze cooler draait constant op 1600-1700 toeren. Als ik de casefan aansluit op het mobo draait deze ook op volle toeren, in speedfan en in de bios staat voor de casefan het toerenaantal op 0.

Dit moet toch haast wel een moederbord defect zijn?

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
Heb je in de bios CPU Quiet Fan wel aangezet? Dat de system fan niet regelbaar is komt wel vaker voor bij goedkopere moederbordjes. Speedfan is ook maar software, als de hardware het niet ondersteund begin je nog niks, heeft verder niks met een defect te maken.

• Sgimi
Cool and Quiet staat aan idd.

Max temperatuur in de bios heb ik op 65 graden ingesteld, maar wat ik ook doe: de fans trekken zich nergens iets van aan....

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
Cool and Quiet (onder CPU Configuration) is wat anders, dat is puur de regeling van de fequentie en voedingsspanning van de cpu zelf. De fanregeling staat hier helemaal los van en heet CPU Quiet Fan (onder H/W Monitor).

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Volgens de speedfan site gaat speedfan niet werken op jouw mobo:

Motherboards from ASROCK that can change fan speeds

Manufacturer Model

ASROCK 4CoreDual-SATA2
ASROCK 775Twins-HDTV
ASROCK 775i945GZ
ASROCK 939Dual-VSTA
ASROCK ConRoeXFire-eSATA2
ASROCK K8S8X
ASROCK P4VT8

http://www.almico.com/forummotherboards.php?man=2126181

En uit ervaring weet ik dat de wel meer Asrock bordjes problemen hebben met fancontrolling.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Sgimi
Dank u allen voor uw bijdragen!

Ik denk niet dat dit probleem opgelost gaat worden, naar mijn idee heb ik alles wel geprobeerd wat er te proberen valt.

Het is iig mijn eerste en laatste Asrock bord. Wat een troep zeg...

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Sgimi schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:09:
Dank u allen voor uw bijdragen!

Ik denk niet dat dit probleem opgelost gaat worden, naar mijn idee heb ik alles wel geprobeerd wat er te proberen valt.

Het is iig mijn eerste en laatste Asrock bord. Wat een troep zeg...
ho, ho! Niet zo snel opgeven! ;) Er zijn nog wat optie's over!
1) Bios update
2) weerstand er tussen gooien
3) fancontroller kopen (of als je handig bent - maken )

Overigens is Asrock zo slecht niet. Het zijn wel budget borden maar over het algemeen werkt het wel stabiel. Kheb zelf 2 asrock borden en heb zelf nooit problemen ondervonden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Sgimi
:)

1) bios update: is al uitgevoerd
2) de laatste keer dat ik soldeerde heeft mij een xbox gekost :P
3) fancontroller kopen? kost dat? Ik dacht mijn probleemeven snel en goeiekoop op te lossen door een 939 mobo'tje aan te schaffen, nu al een extra fan aangeschaft en dan ook weer een controller is/was eigenlijk niet de bedoeling...

*gaat op zoek naar fancontroller prijzen*
Pagina: 1