• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 10:47
Hallo,

Aangezien ik nog maar weinig informatie heb kunnen vinden heb ik even een vraag.

Ik wil graag een iPod kopen, maar heb enkele weken geleden besloten te wachten tot gisteravond toen er enkele nieuwe modellen werden verwacht.

Ik heb in deze periode altijd erg vastbesloten gesteld dat ik heel graag een iPod Nano wilde aanschaffen, maar ik moet nu eerlijk bekennen dat ik ben gaan twijfelen tussen dat model en de iPod Touch. Vooraal vanwege de extra mogelijkheid om hier games op te kunnen spelen.

Nu was ik naar de 8GB versie van de iPod touch aan het kijken, maar nu zag ik op de volgende pagina:

http://www.apple.com/nl/ipodtouch/what-is/gaming-device.html
(onder het kopje Performance and Graphics)

dat er bij de andere 2 versies (32 GB en 64 GB) ondersteuning is voor OpenGL ES Version 2.0.

Wil dat zeggen dat ik op de 8GB versie geen spellen kan spelen?

Verder ben ik mij nu af aan het vragen als dat wel kan wat wel en niet zal werken van wat voor een soort spellen, en dan het liefst met wat voorbeelden, ook ben ik me dan aan het bedenken of er op termijn nog wel spellen zijn die dan op het 8GB model kunnen.

Hopelijk kunnen jullie mij hier meer informatie over geven.

Karsten,

To Apple or not to Apple? That's the banana!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:39
Je hebt gelijk, ik vind dat apple zowiezo een beetje vaag doet over de snellere iPod Touch. Het is niet bekent of het nu alleen een software update is, of dat ze er een betere CPU in hebben gestopt.

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:00

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Op de iPod touch 3G 8GB kunnen ook spelletjes gespeeld worden. Echter, hij ondersteunt niet OpenGL ES 2.0, wat wil zeggen dat er spellen kunnen zijn die minder goed of zelfs niet lopen op de iPod touch 8GB. Zware spellen zoals first person shooters zullen dus niet lekker draaien op een 8GB iPod.

• mac-er
Allereerst bedankt voor de reacties! Ik meen ergens gelezen te hebben dat er toch ergens een klein cpu verschil is, ik weet alleen niet op dat op de apple site was, of dat op mac rumors stond of dat dat iets uit de keynote was. Dit was volgens mij wel maar gering, ik kan het helaas alleen niet meer terugvinden, dus ik kan me misschien vergissen.

FPS zal ik verder toch niet snel spelen op een console anders dan de pc/mac. Muis + toetsenbord vindt ik hier nog altijd erg handig voor.

Ik vindt het wel leuk om b.v race spellen of iets dergelijks te spelen, of motorcross of iets dergelijks. Ik heb hier de volgende pagina: http://www.apple.com/nl/ipodtouch/games-and-apps/, maar wat kan ik hier nu waarschijnlijk wel, en wat kan ik hier nu waarschijnlijk niet van spelen? Dan heb ik een beetje een indicatie.

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 12:10
Scott schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:38:
Op de iPod touch 3G 8GB kunnen ook spelletjes gespeeld worden. Echter, hij ondersteunt niet OpenGL ES 2.0, wat wil zeggen dat er spellen kunnen zijn die minder goed of zelfs niet lopen op de iPod touch 8GB. Zware spellen zoals first person shooters zullen dus niet lekker draaien op een 8GB iPod.
De vraag is waarom deze 8GB versie geen OpenGL ES 2.0 ondersteunt. Is dit softwarematig geblokkeerd door Apple of is het omdat de 8GB versie nog de oude hardware heeft?

• mac-er
aval0ne schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:57:
[...]

De vraag is waarom deze 8GB versie geen OpenGL ES 2.0 ondersteunt. Is dit softwarematig geblokkeerd door Apple of is het omdat de 8GB versie nog de oude hardware heeft?
Maar zou dat verder iets uitmaken als de hardware ouder is? Of valt dit wel mee?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:37
Overal wordt aangenomen dat de iPod touch 8GB dezelfde hardware behoudt als de 2G. Het is dus in feite het oude model met een prijsverlaging en de 3.1.1 software. Die zal nooit OpenGL ES 2.0 ondersteunen, omdat de GPU daar geen ondersteuning voor heeft. Daarbij wordt aangenomen dat de 32 en 64GB uitvoeringen zullen beschikken over dezelfde hardware als de iPhone 3GS. En ja, zeker als je kijkt naar de gamekant dan rent de Cortex A8 i.c.m. de PowerVR SGX bij wijze van spreken rondjes om de ARM11 die nog in de 8GB variant zit. Ik blijf de link naar Anandtech geven, maar het is gewoon een interessant artikel :P .

Er is al heel veel software uit, die prima draait op de "langzame" iPod touch. Sterker nog, er is nog nauwelijks software die gebruik maakt van de extra power van de nieuwere modellen. Desondanks zal dat er natuurlijk wel steeds meer aankomen. Het is een kwestie van tijd. Naarmate er meer modellen worden verkocht die krachtiger zijn, is er een grotere markt etc.

Kortom, met de 8GB iPod touch kun je vrijwel alle software en ook alle games, die nu beschikbaar zijn prima draaien. Maar als je hem koopt om te gamen, dan zou ik je aanraden om het snellere model (dus de 32 of 64GB) te kopen, omdat de potentie enorm is :).

Om Anandtech te quoten:
Obviously all games on the app store were designed for the PowerVR MBX-Lite and the SoC in the iPhone/iPhone 3G/iPod Touch. Some do run faster/smoother on the 3GS thanks to the faster CPU and GPU, but the new hardware should enable an entirely new class of game in the future.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
Als ik fabrikant zou zijn dan zou ik het spel zo maken dat het op zoveel mogelijk toestellen draait. Snelle hardware is leuk maar het beperkt het aantal klanten, denk dat je als gamer nog best voor een 100 euor goedkoper 8GB kunt kiezen. Kom je vast de eerste 2 jaar mee door.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 15:59

lasharor

7 december 2004

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat je met de huidige iPod touch nog zeker 2 jaar alles uit de Appstore kan spelen. De 2G heeft al een veel snellere cpu (weet niet of dat ook voor gpu geld) dan de iPhone 3g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:35
Ik lees op de dynabyte site:
De nieuwe Apple iPod Touch is dankzij vernieuwing van de software sneller geworden. Het multifunctionele apparaat. Daardoor draaien applicaties –waar via App Stores velen van te verkrijgen zijn- nog beter en verlopen basisfunctionaliteiten nog gladder.
Dit is dus niet waar?
De nieuwe touch scheelt 10 euro met de oude op dit moment, dus als er ook maar een kleine snelheidswinst oid met de nieuwe 8b touch is dan ga ik voor die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
lasharor schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:02:
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat je met de huidige iPod touch nog zeker 2 jaar alles uit de Appstore kan spelen. De 2G heeft al een veel snellere cpu (weet niet of dat ook voor gpu geld) dan de iPhone 3g.
Alleen CPU, maar dat is marginaal vergeleken met het verschil tussen de iPhone 3G en 3GS :) .

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
Maar zoals ik nu dus uit alles begrijp zal hij alleen van die extra op grafisch gebied niet echt onderdoen voor de 32 en 64 gb versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 8 GB versie is gewon het zelfde gebleven, en ja je kan er ook gewoon games op spelen

de nieuwe 32 GB En 64 GB is ook veel sneller geworden voor spellen, internet en andere toepassingen dat staat ook op de site van Apple dat de 32 GB en 64 GB versie 50% sneller is
En de 32 en 64 GB heeft/kan meer net als
Voice Control
Apple Earphones with Remote and Mic New
Betere Performance and Graphics

En nog wel aantal dingen
Voor game en snel internet enz enz zou ik voor de 32 GB of 64GB gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
Bedankt voor de info.

Ik heb ondertussen voor mij zelf nog eens even alle voor en nadelen van zowel de nano als de touch 8gb op een rijtje gezet, en heb besloten toch voor de iPod Touch 8GB te gaan. De 32GB en de 64GB vindt ik simpelweg veel te duur.

Nu wil ik uiteraard ook direct een case meebestellen, maar weet iemand of er verschil zit tussen de hoesjes voor de 2e generatie en hoesjes voor de 3e generatie? Volgens mij niet, maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid.

Verder wil ik vragen aan jullie of jullie nog tips van bepaalde dingen hebben om mee te bestellen zoals een dock, of wat straks verstandig is om b.v. in te stellen op de touch, ik ben namelijk nieuw in de iPod wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
8gb is prima te doen en kan jaren voort. Zelf denk ik er nog eevn aan om 1 a 2 maanden te wachten.
Ik zie voor het zelfde geld nog wel een 16gb Touch opdoemen met camera. Die 2 maanden overleef ik ook nog wel.

Wat die hoesjes betreft je word vaak panisch als je apparatuur nog zo mooi is. Ik laat ze lekker onbeschermd als er eenmaal krasjes opzitten, valt het je na 2 dagen niet meer op en schrik je ook niet zo van elk wissewasje op je iPod.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ikzelf vind de 8GB editie nogal traag en ja ook in games..
Sommige games zijn gewoon niet werkbaar en playable!

Een voorbeeldje is Gangstar - West Coast Hustle:

En aangezien nu bijna alle developers zullen overstappen op het idee dat mensen meer CPU kracht en Open GL ES 2.0 hebben, gaan ze ook zwaardere games maken.. Ik zou 't jammer vinden als ik daar niet van kon genieten.
CLB schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:51:
De 8GB is inderdaad niet veranderd en blijft een 2G inderdaad.
De 32GB 3G en de 64GB 3G hebben voor dat Open GL ES 2.0 ook 'n CPU upgrade gekregen:

http://www.hardware.info/...ces_3G_iPod_touch_lineup/

With Microsoft's Tegra-powered Zune HD set to arrive next week, Apple has also updated its iPod touch family which, until now has managed to sell over 20 million units. The third generation touch and go portable player looks pretty much like its predecessor - shiny, with a 3.5-inch touchscreen, Wi-Fi, Bluetooth, but packs more power as it features the same processor found within the iPhone 3GS, an ARM Cortex-A8. The hardware update also makes the new iPod touch support Open GL ES 2.0 (courtesy of the PowerVR SGX graphics core) while, fortunately, keeping the battery life at 30 hours for audio playback and 6 hours for video viewing.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
CLB schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:59:
Ikzelf vind de 8GB editie nogal traag en ja ook in games..
Sommige games zijn gewoon niet werkbaar en playable!
Dat zijn er wel heel weinig. Daarbij zal dat ook mede komen door de jailbreak :)
En aangezien nu bijna alle developers zullen overstappen op het idee dat mensen meer CPU kracht en Open GL ES 2.0 hebben, gaan ze ook zwaardere games maken.. Ik zou 't jammer vinden als ik daar niet van kon genieten.
True, maar ik denk dat het nog wel even gaat duren. Immers er worden nog steeds minder snelle aparaten verkocht, waarvan de installbase ook zo'n 26+ miljoen zal zijn. Dat blijft voorlopig nog de meest interessante markt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 14-09-2009 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Hoedje schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:30:
Dat zijn er wel heel weinig. Daarbij zal dat ook mede komen door de jailbreak :)
Zijn er vrij veel hoor, zoek maar is op YouTube naar iPod Touch 1G vs 2G filmpjes van games..
Laadtijden enzo verschillen ook enorm.. En dan nog de snelheid van de nieuwe CPU en Open GL ES 2.0 daargelaten.
True, maar ik denk dat het nog wel even gaat duren. Immers er worden nog steeds minder snelle aparaten verkocht, waarvan de installbase ook zo'n 26+ miljoen zal zijn. Dat blijft voorlopig nog de meest interessante markt :)
Mwah ben benieuwd, ben benieuwd.. Er bestaan ook al tig iPhone 3GS games / apps..
Met hogere framerates, betere, strakkere en zwaardere animaties.. Ik zou zelf niet meer voor de 8GB 2G gaan.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1