Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemiddag,

Zit met het volgende. Momenteel zit ik in het laatste jaar van mijn MBO IT opleiding (lees: Netwerkbeheerder niv 4).
Nou ga ik doorstuderen, althans dat is de planning, naar de opleiding Bedrijfskundige Informatica.
Mijn vraag is aan jullie; hebben jullie ervaring met het stage lopen in het buitenland met de bovengenoemde vervolgopleiding?.

nog een aantal vragen;

- waar zoek je buitenlandse stages;
- wat zet je op papier (hiermee bedoel ik, in wat voor dienstverband je werkzaam bent/kan zijn) voor je mogelijke buitenlandse werkgever;
- trekt BI in het buitenland wel aan;
- gezien de huidige recessie, denken jullie dat het nog mogelijk is om in het buitenland stage te lopen.

En nog een ding, ik kom in aanmerking voor vrijstelling, dit houd in dat ik mijn opleiding in 3-3,5 jaar mag afronden afhankelijk van mijn kennis en ervaring, hierbij zit dus in dat ik geen orientatiegericht stage hoeft te lopen. Mijn vraag; ik ben een persoon dat van reizen houd, en wil ook optimaal genieten van stage lopen in het buitenland, maar omdat meeste mensen hen orientatiegericht stage doen in het buitenland, wat ik dus niet hoeft te doen, zou het betekenen dat "als" ik zo graag in het buitenland wil stage lopen, dit gelijk mijn afstudeerstage is. Nou weet ik niet als dit wel zo verstandig is?

Wellicht kunnen jullie mij hiermee helpen met jullie ervaringen/meningen/adviezen

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 22:21
Hallo,

Leuk dat je de opleiding bedrijfskundige informatica gaat volgen :) !
Ik zelf zit momenteel in het 3de leerjaar en ik ben momenteel met mijn stage bezig in Nederland.
Wel zijn er 3 klasgenoten die in het buitenland stage lopen ( 1x duitsland, 1x noordkaap en 1x maleisie).
Stageplek in duitsland was makkelijk te regelen voor de betreffende leerling ( duitse achtergrond ) , de jongen die naar Zuid Afrika is gegaan heeft zijn stage plek laten regelen via een stagebureau waarvoor betaald moest worden. De jongen in Maleisie heeft met de nodige moeite een plek via school weten te regelen. Het is niet makkelijk en je zult veel iniatief moeten tonen om een stage plek in het buitenland te krijgen maar ik denk dat dit bij elke opleiding zo is.

[quote]- waar zoek je buitenlandse stages;[/qoute]
Via de hogeschool, familie/kenissen/vrienden, via een betaald stage bureau.
- wat zet je op papier (hiermee bedoel ik, in wat voor dienstverband je werkzaam bent/kan zijn) voor je mogelijke buitenlandse werkgever;
Geen idee ik zou gewoon eens contact op nemen met de stage coordinator van de hogeschool waarop jij de opleiding wilt gaan volgen!

[quote]- trekt BI in het buitenland wel aan;[/qoute]
BI is een erg brede opleiding ( wat door sommige ook soms als een nadeel wordt ervaren) en om eerlijk te zijn merk ik op dit moment niks van de crisis bij BI'ers ( alleen dat starters wat minder dikke auto's krijgen enz. )

Sorry dat de reply niet zo uitgebreidt is en dat er de nodige spelfouten in zitten maar ik moet snel de hort op
Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geinformeerd

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 19:12
Stageplaatsen zijn eigenlijk altijd wel te regelen in elke richting. Je moet gewoon veel doorzettingsvermogen hebben. En het kan ook helpen om contact op te nemen met stagebegeleiders van hoge scholen/universiteiten in het land waar je stage wilt lopen. Op die manier ben ik 2 keer aan mijn buitenlandse stage gekomen en werk ik nu nog steeds bij het bedrijf waar ik mijn afstudeerstage gedaan heb.

Ik kan je op het moment ook wel helpen aan een BI stageplaats (wij hadden er zelf 2 maar die zijn al ingevuld), maar aangezien je pas over 3 jaar stage hoeft te lopen heeft dat nu nog weinig zin.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik heb geen stage BI gedaan in het buitenland echter ik heb toendertijd zelf een 4 tal grote bureau's aangeschreven waar ik geen reactie van kreeg. Vervolgens ben ik ze af gaan bellen waar ik op een gegeven moment een voet binnen de deur kreeg (in Italie in mijn geval). Ik heb via de lokale consulaat verblijf geregeld voor een week en daar terplekke toen een kamer gezocht iets wat vanuit hier erg moeilijk gaat. Betreffende wat het op papier zetten daar deden ze niet aan ik diende zelf aan te geven van en tot wanneer ik er ging werken. Let wel deze stage heeft me enkel geld gekost... aan de andere kant was het wel een mooie binnenkomer waar ik later ben begonnen.
Wat wel toeval was en dit geeft wel aan hoe belangrijk een goede CV is, is dat je alles wat je denkt te kunnen aangeeft. Ik werd geselecteerd op basis van de toevallige kennis van NL bouw-wetgeving in combinatie met een aparte tekenprogramma in tegenstelling tot studenten van oa Hardvard die hier dus geen kennis van hadden. Bedenk je wel dat hoe groter/bekender het bureau is hoe groter hun keuze is.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor uw replies.

Dan wil ik nog een mening van jullie loskrijgen wat betreft het afstuderen in het buitenland.
Als iemand hiermee ervaring heeft dan graag!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Mocht je interesse hebben in een stage in Australie dan zijn er drie (Nederlandse) stagebureau's die je erbij kunnen helpen. Op eigen houtje een stage + huisvesting regelen kan prima maar je hebt geen zekerheid dat de zes maanden vlekkeloos gaan verlopen en nauwelijks een sociaal vangnet mocht er iets aan de hand zijn en je bij iemand aan wilt kloppen. Stagehuis (duur, maar op een super locatie), StudentDownUnder en All 1 One. Alleen Sydney by the way voor de eerste twee.

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik ben in 2005 voor 6 maanden in Sydney geweest om mijn HI afstudeeropdracht te doen en ben nu in Basel om voor een bedrijf een onderzoek te doen voor mijn Master Human Aspects of Information Technology.

Mocht je de mogelijkheid hebben dan kan ik je alleen maar aanraden om te gaan. Begin tijdig met regelen (jaar van te voren). Geef op je opleiding aan dat je wilt gaan, kijk naar bestaande contacten ( die waren er in mijn HI geval niet, op de uni iets beter) ga bedrijven bellen en zorg dat je een goede motivatie hebt uitgewerkt en je cv er netjes uitziet.

Hou er rekening mee dat stage lopen niet overal op de wereld hetzelfde is, jezelf open en flexibel opstellen maar tegelijkertijd ook jouw stukje onderzoek/opdracht af weten te bakenen is belangrijk. (in Oz veel onder niveau gewerkt, maar het was leuk werken en ik zorgde ervoor dat ik mijn opdracht erbij kon doen) Hou er ook rekening mee dat je niet altijd betaald krijgt, en tijdig een buffer op beginnen te bouwen ( ik ben volledig gaan lenen een paar maanden voordat ik ging) is erg handig. Verder heb ik eigenlijk de ervaring dat begeleiding een stuk minder is wanneer je in het buitenland zit (zowel vanuit opleiding als ook binnen het bedrijf, maar dat hoeft niet overal te zijn) dus een stukje zelfstandigheid en creatief omgaan met eisen vanuit de studie kan ook zeer van pas komen. 8)

Bovenstaande punten zijn gewoon wat dingen die ik ben tegengekomen en die het geheel misschien wat onaantrekkelijk maken, maar door tegen deze dingen aan te lopen leer je ook ontzettend veel. De hele ervaring eromheen maakt het een periode van je studententijd waar je echt nog heel vaak (positief) aan terug zult denken.

In het kort dus: DOEN!

No worries m8

Verwijderd

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 02:08 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:18

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Helemaal mee eens. Er zijn zat argumenten te bedenken tegen een buitenlandstage, en je zult ze ongetwijfeld meer dan eens te horen krijgen. Niet door gek laten maken, als dit is wat je wilt doen, dan kan ik het alleen maar aanraden. Zelf ook gedaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:36
Heb zelf een afstudeerstage gedaan in Vancouver. Kan het alleen maar aanraden!

Heb het via TravelActive gedaan. Kostte me wat geld, maar heb er een goed betalende full-time baan voor terug gekregen bij het bedrijf waar ik ook mijn stage heb gedaan.

Voordat ik vertrok met mijn stagebedrijf een opdracht besproken, op papier gezet en ingediend bij mijn school (Saxion Enschede). Die is toen goedgekeurd en toen naar Canada gegaan. 6 maanden later weer terug naar NL gegaan om de stage te verdedigen en afgestudeerd. Toen weer terug gegaan naar Vancouver en begonnen met werken :)
Pagina: 1